Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
jusban sanoi:
Tuli mieleen, että pystyyköhän tämä vanha Telewellin rakkine (EA100 ADSL USB) suoriutumaan isoista nopeuksista, vai eikö Sonera vain ole tehnyt asialle mitään meilistä huolimatta?

Eikä tuonne voi meiliäkään lähettää kysyäkseen asiasta. Voisin ihan hyvin pari päivää odotella vastausta. Viikolla pitäisi soitella kahden euron minuuttihintaan kuuden tunnin jonotusajalla, hermoa kiristää...
Heh, kerrankin hyvää palvelua Soneralta. Juuri kun täällä marmatin, niin äsken soi puhelin ja Soneralta ukko kysyy, että mitenkäs sujuu laajakaistan kanssa.
Ei yrittänyt myydä mitään, vaan kysyi onko reklamaatiota. Olihan mulla tämä kyseinen asia, mutta siihenkin on F1-forum vastannut ensin. Eli aivan oikein, modeemi ei jaksa. Kaksplus merkintä puuttuu kyljestä.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Saakos täällä puhua P2P-ohjelmista, esim DC++? Vaihdoin juuri modeemia ja hyvin toiminut ohjelma lakkasi toimimasta. Uusi modeemi on Telewellin TW-EA510.
Olen yrittänyt käskyttää modeemia jättämään portin auki ohjelmille, mutta hetken ladattuaan yhteys hyytyy...

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/444877
Noita ohjeistuksia olen koittanut lueskella, mutta kun ei ymmärrä mitä tekee, niin ei voi onnistua...

Millähän ilveellä sen saisi taas toimimaan, kun vanhalla EA-100 modeemilla toimi noin vaan.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jusban sanoi:
Saakos täällä puhua P2P-ohjelmista, esim DC++? Vaihdoin juuri modeemia ja hyvin toiminut ohjelma lakkasi toimimasta. Uusi modeemi on Telewellin TW-EA510.
Olen yrittänyt käskyttää modeemia jättämään portin auki ohjelmille, mutta hetken ladattuaan yhteys hyytyy...

http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/444877
Noita ohjeistuksia olen koittanut lueskella, mutta kun ei ymmärrä mitä tekee, niin ei voi onnistua...

Millähän ilveellä sen saisi taas toimimaan, kun vanhalla EA-100 modeemilla toimi noin vaan.
Telewell TW-EA510 ei ilmeisesti ole pelkkä modeemi vaan sinä on ymmärtääkseni myös sisäänrakennettu reititin, mikä tarkoittaa sitä, että sun pitää ohjata reitittimessä dc++:n käyttämä portti sun koneellesi, mikä taas vaatii sen, että sun koneellasi on kiinteä ip-osoite (tai vaihtoehtoisesti käytät upnp:tä, mutta ehkä jätämme tämän nyt väliin). Tämä taas onnistunee niin, että kerrot reitittimen dhcp-serverille, että sun koneesi mac-osoite saa aina sen tietyn ip-osoitteen, en tunne Telewelliä, mutta noin tuo useinmiten toimii.

Miten tuo portin ohjaus Telewellissä toimii, selviää käyttöohjeista. Oleellista on, että otat selvää, mitä porttia dc++ käyttää.

Lisää ohjeita löytyy mm. tuolta, kokeile pääsetkö noilla alkuun.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Ja mikäli motukassa on NATti niin itsellä ainakin DC:n asetuksiin piti laittaa ulospäin näkyvä IP-osoite.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Telewell TW-EA510 ei ilmeisesti ole pelkkä modeemi vaan sinä on ymmärtääkseni myös sisäänrakennettu reititin, mikä tarkoittaa sitä, että sun pitää ohjata reitittimessä dc++:n käyttämä portti sun koneellesi, mikä taas vaatii sen, että sun koneellasi on kiinteä ip-osoite (tai vaihtoehtoisesti käytät upnp:tä, mutta ehkä jätämme tämän nyt väliin). Tämä taas onnistunee niin, että kerrot reitittimen dhcp-serverille, että sun koneesi mac-osoite saa aina sen tietyn ip-osoitteen, en tunne Telewelliä, mutta noin tuo useinmiten toimii.

Miten tuo portin ohjaus Telewellissä toimii, selviää käyttöohjeista. Oleellista on, että otat selvää, mitä porttia dc++ käyttää.

Lisää ohjeita löytyy mm. tuolta, kokeile pääsetkö noilla alkuun.

...tai sitten laittaa tuon Telewellin siltaavaksi. Moon tehny niin, koska sisäverkko on langaton Wippiesin kanssa hoidettu systeemi.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Meni oma kone rikki ja nyt käytössä läppäri, tässä perkeleessä on ATI:n näytönohjain. Miten saisin kaksi näyttöä pelittään 'yhteen' ATi:lla? Siis niin, että saisin vaikka toiseen ruutuun jättää selaimen päälle ja siitä siirtyä toiseen ruutuun tekemään jotakin muuta?

edit: ei muuten taida onnistua tällä ohjaimella (Ati radeon xpress 200m series)
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jr- sanoi:
Meni oma kone rikki ja nyt käytössä läppäri, tässä perkeleessä on ATI:n näytönohjain. Miten saisin kaksi näyttöä pelittään 'yhteen' ATi:lla? Siis niin, että saisin vaikka toiseen ruutuun jättää selaimen päälle ja siitä siirtyä toiseen ruutuun tekemään jotakin muuta?

edit: ei muuten taida onnistua tällä ohjaimella (Ati radeon xpress 200m series)
Tuon perusteella olisin kyllä kuvitellut, että onnistuu.

"Dual independent displays"

Ajurin valikon kautta tuo kaiketi menee, mutta paha sanoa miten, kun ei ole moista värkkiä käsillä. Tai sitten joku fn+funktionäppäinyhdistelmä.

Saatko sä ylipäätään kuvaa siihen monitoriin?
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
OoPee sanoi:
Saatko sä ylipäätään kuvaa siihen monitoriin?
Kyllä, nyt on molemmissa monitoreissa sama kuva. Vituttaa suunnattomasti nää ATI:n jutut, tai sitten vaan olen tottunut Nvidian tuotteisiin.

edit: Onnistuimpas.
 
Viimeksi muokattu:

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Jr- sanoi:
Kyllä, nyt on molemmissa monitoreissa sama kuva. Vituttaa suunnattomasti nää ATI:n jutut, tai sitten vaan olen tottunut Nvidian tuotteisiin.

edit: Onnistuimpas.
Jaa, taisit onnistua jo. Mulla ainakin tuolla Catalyst Control Centerissä on displays manager, jossa olisi detect displays nappi. Sitten voi vielä säädellä mielensä mukaan.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
OoPee sanoi:
Tuohan tosiaan tulee kysymykseen vain, jos sulla on useampi reititin, jusbanilla käsittääkseni ei kuitenkaan ole.
Käsittääkseni tämä siltaus onnistuisi kyllä tällä vekottimella ja ilmeisesti saisi halutun ohjelman toimimaankin. Ei vaan ymmärrä yhtään mitä nämä toimenpiteet oikeasti tekevät...

Ilmeisesti siltaamalla tuon laitteen turvallisuus heikkenee jonkun verran, mutta sanokaapa onko siitä oikeasti jotain haittaa, että sammuttelee nuo natit ja muut?

Vanhassa modeemissa ei varmasti ollut mitään erikoisia kikkuloita ja sen aikana mulla ei ollut ongelmia. Jos teen tuon siltauksen, mitä ikinä se tarkoittaakaan, niin onko siitä jotain haittaa verrattuna hyötyyn? Tuleeko matosia ja urkkioita kone täyteen ja WinCapita vie rahat?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jusban sanoi:
Ilmeisesti siltaamalla tuon laitteen turvallisuus heikkenee jonkun verran, mutta sanokaapa onko siitä oikeasti jotain haittaa, että sammuttelee nuo natit ja muut?
No jos sulla ei ole siellä takana toista reititintä, kuten Runarilla, niin en kyllä menis sammuttelemaan yhtään mitään, nimenomaan juuri turvallisuusnäkökohtien vuoksi.

Vanhassa modeemissa ei varmasti ollut mitään erikoisia kikkuloita ja sen aikana mulla ei ollut ongelmia. Jos teen tuon siltauksen, mitä ikinä se tarkoittaakaan, niin onko siitä jotain haittaa verrattuna hyötyyn? Tuleeko matosia ja urkkioita kone täyteen ja WinCapita vie rahat?
No on sulla varmaankin softapalomuuri koneella, mutta mä en kyllä siitäkään huolimatta suoraansanottuna ymmärrä miksi kukaan sammuttais nuo hilavituttimet, koska kaikki sun tarvitsemasi palvelut saat kyllä toimimaan vaikka ne olis päälläkin, vaatii vain hieman perehtymistä (mutta ei ole oikeesti vaikeeta). Tuolla edellä linkkaamastani sivusta ja sen sisältämistä linkeistä pitäis selvitä kaikki oleellinen. Eli siis idea on se, että sun dc++ käyttää tiettyä porttia, sanotaan nyt vaikka mallin vuoksi porttia 43210 (se oikea portti selvinnee sieltä dc++:n optioista käsin). Sun tarttee mennä sinne reitimmeen ja avata tuo portti ja kertoa, että kaikki ulkoapäin tähän porttiin tulevat pyynnöt pitää ohjata sun koneellesi (eli sun koneesi ip-osoitteeseen). Kaikki portit, joita et erikseen käy avaamassa, pysyvät kiinni, mikä siis on turvallisuuden kannalta varsin hyödyllistä.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
OoPee sanoi:
:thumbup:

Millai?
No se kävi vähän liian helposti siitä 'asetukset' välilehdestä. Valittiin se toinenkin näyttö ja ruksattiin siitä se ainoa kohta.:eek:

Nyt voisi joku suositella hyvää pöytäkonetta, hintaluokassa 500€
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
OoPee sanoi:
Eli siis idea on se, että sun dc++ käyttää tiettyä porttia, sanotaan nyt vaikka mallin vuoksi porttia 43210 (se oikea portti selvinnee sieltä dc++:n optioista käsin). Sun tarttee mennä sinne reitimmeen ja avata tuo portti ja kertoa, että kaikki ulkoapäin tähän porttiin tulevat pyynnöt pitää ohjata sun koneellesi (eli sun koneesi ip-osoitteeseen). Kaikki portit, joita et erikseen käy avaamassa, pysyvät kiinni, mikä siis on turvallisuuden kannalta varsin hyödyllistä.
Juu, näin olen jo koittanutkin, eli olen laittanut itselleni kiinteän IP:n, kertonut DC++lle että tämä portti olisi sen ja avannut modeemista sen portin. Silti se toimii vain hetken aikaa, kunnes yhteys hyytyy ja suorittaa aikakatkaisun. Pitää nyt vielä yrittää uudemman kertaa, jos vaikka olen sössinyt jonkun vaiheen.

Mikä noiden porttien idea ylipäätään on? Onko niitä rajaton määrä, eli sen kun keksii vaan jonkun numeron ja käyttää sitä? Vai onko määrä/numerot rajattu ja tietyt portit aina tiettyjen toimintojen käytössä?
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
jusban sanoi:
Juu, näin olen jo koittanutkin, eli olen laittanut itselleni kiinteän IP:n, kertonut DC++lle että tämä portti olisi sen ja avannut modeemista sen portin. Silti se toimii vain hetken aikaa, kunnes yhteys hyytyy ja suorittaa aikakatkaisun. Pitää nyt vielä yrittää uudemman kertaa, jos vaikka olen sössinyt jonkun vaiheen.

Mikä noiden porttien idea ylipäätään on? Onko niitä rajaton määrä, eli sen kun keksii vaan jonkun numeron ja käyttää sitä? Vai onko määrä/numerot rajattu ja tietyt portit aina tiettyjen toimintojen käytössä?
Kun avasit sen portit, niin kai sanoit, että "both" elikkäs TCP ja UDP?
 
Ylös