Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Jos Vista Ultimaten englanninkielisenä laitat, niin kannattasiko harkita 64 -bittistä. Myöhemmin voit nimittäin lisätä muistin määrää ja 64 -bittinen tukee suurtakin muistimäärää, kun taas 32 -bittisellä raja kulkee siinä hieman yli 3 Gigan paikkeilla.
Totta, tuo muistirajoitus unohtui kommentoida. Toisaalta on aika harvoja ohjelmia, jotka tukee 64-bittistä käyttöjärjestelmää, joten en hirveästi panostaisi siihen. Paha vaan, kun se Microsoft on unohtanut tai on jättänyt tarkoituksella pois sen mahdollisuuden, että olisi olemassa joku emulaattori, jolla tukisi 32-bittisiä sovelluksia.

Ongelman voi poistaa kun asentaa vielä joku virtuaali-PC-ohjelmiston, johon voisi asentaa vaikkapa Windows XP-version ja käytellä siinä ohjelmia ja pelejä.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Pöytäkone pitäisi vaihtaa, kun yli5 vuotta palvellut vanha kone alkaa olemaan liian puhditon.

En tarkemmin seuraa rautapuolen tapahtumia. Onko tämä kokoonpano hyvä:

Prosessori: : Intel Core 2Quad Q9650
EMOLEVY. ATX : Intel DX48BT2 ATX S775 FSB1600 DDR3 RAID
KOTELO: : Antec Piano III Black 500W
KESKUSMUISTI: : 4096 Mt DDR3 1333 2X2048
Muistikortinlukija : 15in1 Muistikortinlukija 3,5" paikkaan musta
Kovalevy: : 1500GB 7200 RPM SATA2 32Mb
Kirjoittava Optinen asema : DVD+/- RW 20X dual layer musta
ÄÄNIKORTTI: : integroitu emolle
TFT-näyttö: : ei näyttöä
NÄYTÖNOHJAIN: : ATI Radeon HD 4870 X2 2048Mt GDDR5 2XDVI
muut lisäkortit : FireWire/USB2.0 lisäporttikortti PCI
VERKKOKORTTI : integroitu emolle
KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ: : Vista Ultimate uk OEM 32-bit
NÄPPÄIMISTÖ: : Logitech 250 Keyboard OEM Musta
HIIRI: : Logitech S90 optinen musta
rahti : nouto
Takuu : kahden vuoden takuu keskusyksikkö korjaamotakuu

Mikä näytönohjain antaa parhaimman kuvanlaadun toimistokäytössä? Tuolla on tarjolla Nvidiaa (Geforce, Quadro) ja Atia.
käyttöjärjestelmän tulisi olla 64-bittinen jos haluat koko keskusmuistin käyttöösi. 32-bittiset kun eivät osaa hyödyntää kolmea gigaa enempää.

edit: niin hidas.
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Pöytäkone pitäisi vaihtaa, kun yli5 vuotta palvellut vanha kone alkaa olemaan liian puhditon.
Joitakin kommentteja tulikin jo, joten otetaas toisenlaista näkökulmaa myös mukaan. Eli kannattaisiko panostaa jonkun verran myös niihin tärkeimpiin osiin eli näppäimistöön, hiiren ja näyttöön? (Nykyisestä näytöstäsi tosin mulla ei oo hajua, muttei näkynyt ostoslistalla...)
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Joitakin kommentteja tulikin jo, joten otetaas toisenlaista näkökulmaa myös mukaan. Eli kannattaisiko panostaa jonkun verran myös niihin tärkeimpiin osiin eli näppäimistöön, hiiren ja näyttöön? (Nykyisestä näytöstäsi tosin mulla ei oo hajua, muttei näkynyt ostoslistalla...)
En välitä näppäimistöstä tai hiirestä, pääasia on, että ne toimivat. Näyttö taas on niin tai näin, jos vanha näyttö on palvellut kunnolla ja palvelee edelleen. Saa se näyttö olla sama. Paitsi jos haluan katsella Blu-ray-elokuvia, niin sitten hankkisin uuden näytön, joka tukee Full HD-resoluutiota, eikä mitään HD-readya.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Pöytäkone pitäisi vaihtaa, kun yli5 vuotta palvellut vanha kone alkaa olemaan liian puhditon.

En tarkemmin seuraa rautapuolen tapahtumia. Onko tämä kokoonpano hyvä:

Prosessori: : Intel Core 2Quad Q9650
EMOLEVY. ATX : Intel DX48BT2 ATX S775 FSB1600 DDR3 RAID
KOTELO: : Antec Piano III Black 500W
KESKUSMUISTI: : 4096 Mt DDR3 1333 2X2048
Muistikortinlukija : 15in1 Muistikortinlukija 3,5" paikkaan musta
Kovalevy: : 1500GB 7200 RPM SATA2 32Mb
Kirjoittava Optinen asema : DVD+/- RW 20X dual layer musta
ÄÄNIKORTTI: : integroitu emolle
TFT-näyttö: : ei näyttöä
NÄYTÖNOHJAIN: : ATI Radeon HD 4870 X2 2048Mt GDDR5 2XDVI
muut lisäkortit : FireWire/USB2.0 lisäporttikortti PCI
VERKKOKORTTI : integroitu emolle
KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ: : Vista Ultimate uk OEM 32-bit
NÄPPÄIMISTÖ: : Logitech 250 Keyboard OEM Musta
HIIRI: : Logitech S90 optinen musta
rahti : nouto
Takuu : kahden vuoden takuu keskusyksikkö korjaamotakuu

Mikä näytönohjain antaa parhaimman kuvanlaadun toimistokäytössä? Tuolla on tarjolla Nvidiaa (Geforce, Quadro) ja Atia.
Mä en panostais enää välttämättä 775-sokkeliin vaan 1366-sokkeliin, etenkin kun sullakin tuo vaihtoväli näyttäis olevan aika pitkä.

Prossuksi Intel Core i7-920, 4x 2.67GHz, muut Nehalemit ovat jo sitten liian tyyriitä, emosta löytyy paljon vaihtoehtoja.
esim. Gigabyte GA-EX58-Extreme, Intel DX58SO tai ASUS P6T, kaikki Intelin X58-piirisarjalla.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Virtalähde on aivan liian pieni. Koska jos aiot Atia käyttää Crossfire-kytkentänä, ne molemmat vaativat ihan paljon tehoja, koska ne vaatii siinä pelirasituksessa varmaan reilusti yli 200W per kortti.
Entä jos ei aio käyttää? :rolleyes:

Eli liioitellakin voi, mitään tonniviisisatasta tuskin kannattaa ostaa, ehkä 600-700 wattinen, joskin väitän, että tuo 500W riittää kunhan vaan ostaa laadukkaan eikä sorru noname-tuotteisiin. Varmuuden vuoksi ja tulevaisuutta silmälläpitäen ottaisin itse kyllä vähintään kuushunttisen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Mitä tohon bittisyyteen tulee, niin jos 32-bittinen miellyttää enemmän, niin kyllä sen voi 4 gigallakin ihan hyvällä omallatunnolla ostaa. Koko muistia et pysty hyödyntämään, mutta itse ainakin ostain mieluummin 2*2GB kuin 2+1GB.

64-bittinen Vista on mulla duunikoneena, eipä tuon kanssa ole isompia ongelmia ollut, mutta pelikonehan tuo ei ole, joten en osaa sanoa kokemuksesta esim. hieman vanhempien pelien toimivuudesta 64-bittisessä ympäristössä, uudemmat tuskin aiheuttavat ongelmia.

Vanhempien oheislaitteiden kohdalla kannattaa etukäteen varmistaa ajureiden saatavuus.

Riskillä jos haluaa edetä, niin lyöt tosiaankin sisään Windows Seiska betan, jolla pärjäät elokuulle saakka, mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulevien betojen ja release kandidaattien avulla pärjäät siihen saakka, kun lopullinen versio on kaupassa, minkä pitäisi siis tapahtua vielä tämän vuoden puolella. Ajureista ei tarvitse huolestua, Vistan ajurit toimivat.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Entä jos ei aio käyttää? :rolleyes:

Eli liioitellakin voi, mitään tonniviisisatasta tuskin kannattaa ostaa, ehkä 600-700 wattinen, joskin väitän, että tuo 500W riittää kunhan vaan ostaa laadukkaan eikä sorru noname-tuotteisiin. Varmuuden vuoksi ja tulevaisuutta silmälläpitäen ottaisin itse kyllä vähintään kuushunttisen.
Just tulevaisuutta ajatellen ja ehdotinhan 750W virtalähdettä.:rolleyes:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Kumpi sitä laitetta nyt olikaan taas ostamassa, sinä vaiko Antti? :doubtful:
Antti saa valikoida. Minulle ei ole merkitystä, kunhan se ei ole oikeakätisille suunniteltu hiiri kun olen vasenkätinen.:D
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Mitä tohon bittisyyteen tulee, niin jos 32-bittinen miellyttää enemmän, niin kyllä sen voi 4 gigallakin ihan hyvällä omallatunnolla ostaa. Koko muistia et pysty hyödyntämään, mutta itse ainakin ostain mieluummin 2*2GB kuin 2+1GB.

64-bittinen Vista on mulla duunikoneena, eipä tuon kanssa ole isompia ongelmia ollut, mutta pelikonehan tuo ei ole, joten en osaa sanoa kokemuksesta esim. hieman vanhempien pelien toimivuudesta 64-bittisessä ympäristössä, uudemmat tuskin aiheuttavat ongelmia.

Vanhempien oheislaitteiden kohdalla kannattaa etukäteen varmistaa ajureiden saatavuus.

Riskillä jos haluaa edetä, niin lyöt tosiaankin sisään Windows Seiska betan, jolla pärjäät elokuulle saakka, mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulevien betojen ja release kandidaattien avulla pärjäät siihen saakka, kun lopullinen versio on kaupassa, minkä pitäisi siis tapahtua vielä tämän vuoden puolella. Ajureista ei tarvitse huolestua, Vistan ajurit toimivat.
Ei tuohon ole lisättävää. Virtuaali-PC-ohjelmistolla pärjää hyvin 64-bittisellä järjestelmässä vai olenko väärässä?
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
kysytäänpä nyt täältäkin, vaikka epäilen etsintäni olevan loputon:

onko mitään niksiä löytynyt, millä saisi vanhanaikasen peliportin pelaamaan vistassa? tavoitteena legendaarisen thrustmaster formula t2 -rattiohjaimen kytkentä koneeseen. usb-peliporttiadaptereja näyttäisi olevan esim. verkkokauppa.comissa 20 euron hintaan, mutta tee-se-itse-mies etsii luontaisesti vaikeampaa ratkaisua. jotta tehtävä ei olisi liian helppo, on kyseessä 64-bittinen versio vistasta. (epäilys herää myös siitä, olisiko tuolle adapterinmötikälle edes löydettävissä 64-bit ajureita).
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Kovalevystäkin olen samaa mieltä Micaelin kanssa, että kannattaa olla useampi kiintolevy, vaikka yksi raidina ja muut tallennuksina.

Älä kuitenkaan osta Seagaten yli 1 teratavun kokoisia kovoja, koska niiden valmistus on siirretty sinne Maxtorin tehtaaseen ja Maxtorista minulla on erittäin huonoja kokemuksia.
Mitenköhän yksi levy toimii RAID:ina?

Mulla on 4 kpl 1,5Tb Seagateja 24/7 käytössä. Toistaiseksi ei valittamista.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
En välitä näppäimistöstä tai hiirestä, pääasia on, että ne toimivat. Näyttö taas on niin tai näin, jos vanha näyttö on palvellut kunnolla ja palvelee edelleen. Saa se näyttö olla sama. Paitsi jos haluan katsella Blu-ray-elokuvia, niin sitten hankkisin uuden näytön, joka tukee Full HD-resoluutiota, eikä mitään HD-readya.
Aika paljon riippuu siitäkin, miten paljon joutuu istumaan koneella. Mutta kukin tavallaan, minä haluan panostaa tehokkaimman näytönohjaimen sijaan käyttömukavuuteen.
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Aika paljon uutta asiaa tapahtunut taas, vaihtoväli tosiaan on tuo 5-6 vuotta niin koneella pitäisi pärjätä pitkään.

Olen ostanut koneet yleensä täältä: http://www.microsail.fi/microsai/htdocs/pakettilaskurit/paketit.html - osavalikoima ei tosin ole niin laaja ainakaan koteloiden osalta.

- Kotelon pitäisi olla mahdollisimman hiljainen, tuolta suositeltiin Antec Pianoa, mutta googletuksen perusteella se ei ole kovin kummoinen sekään. Virtalähteen osalta käyttötarve on enemmän 'toimisto' (välillä kuvat/videot) kuin pelaaminen.

- Toimiiiko 64-bittisen Vistan kanssa vanhat Windows-ohjelmat kuten Civ2 ja Transport Tycoon? Välillä täytyy päästä pelaamaan noita nuoruusvuosien ajattomia klassikkoja... :thumbup:

- Voiko Blu-Ray-asemalla polttaa DVD-levyjä? Oikeastaan en tarvitse tietokoneeseen Blu-Raytä, koska ne vempaimet löytyy olohuoneen puolelta - katson leffat mielummin sohvalta...

- Näppis, näyttö ja hiiri eivät ole tässä paketissa mukana. Ne ovat todella tärkeitä osia ja vaihdetaan vasta perusteellisen kokeilun jälkeen. Vanha Keytronic on hyvä kun siihen on tottunut.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
- Toimiiiko 64-bittisen Vistan kanssa vanhat Windows-ohjelmat kuten Civ2 ja Transport Tycoon? Välillä täytyy päästä pelaamaan noita nuoruusvuosien ajattomia klassikkoja... :thumbup:
Mahdotonta antaa yleispätevää vastausta, jotkut toimivat, jotkut eivät. Jotkut saat toimimaan sillä, että vaihdat pelin esim. XP yhteensopivuusmoodiin, joihinkin peleihin saattaa olla olemassa jopa päivitys.
Pikaisella kuukletuksella ainakin Transport Tycoon Deluxe toimii suoraan 64-bittisessä, Civ2:sta en osaa sanoa, mutta kun jaksat kuuklettaa, niin eiköhän löydy infoa.

- Voiko Blu-Ray-asemalla polttaa DVD-levyjä? Oikeastaan en tarvitse tietokoneeseen Blu-Raytä, koska ne vempaimet löytyy olohuoneen puolelta - katson leffat mielummin sohvalta...
Jos kyseessä on polttava asema, niin pystyy, jos vain lukeva, niin luonnollisestikaan ei.

Jos ei ole tarvetta, niin älä turhaan osta. Noiden hinnat putoaa vielä roimasti, ostat sitten, kun tarvetta löytyy, polttavan BD-aseman.

EDIT: hieman tarkennusta edelliseen. Esim. LG GGC-H20L lukee Blu-Ray ja HD-DVD -levyjä, mutta polttaa vain DVD- ja CD-levyjä. Hinta huntin paikkeilla, ehkä vähän alle.
Luku-/Poltto-ominaisuudet:
6x BD-ROM • 3x HD DVD-ROM • 16x/8x/16x/6x/5x/10x DVD+R/DVD+RW/DVD-R/DVD-RW/DVD-RAM/DVD-ROM • 4x/4x DVD+R/DVD-R DL • 40x/32x/40x CD-R/CD-RW/CD-ROM
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
- Kotelon pitäisi olla mahdollisimman hiljainen, tuolta suositeltiin Antec Pianoa, mutta googletuksen perusteella se ei ole kovin kummoinen sekään. Virtalähteen osalta käyttötarve on enemmän 'toimisto' (välillä kuvat/videot) kuin pelaaminen.
Antec P182 olis melkoisella varmuudella hyvä ostos.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
- Toimiiiko 64-bittisen Vistan kanssa vanhat Windows-ohjelmat kuten Civ2 ja Transport Tycoon? Välillä täytyy päästä pelaamaan noita nuoruusvuosien ajattomia klassikkoja... :thumbup:
itselläni ei ole juurikaan ollut pelien kanssa ongelmia tässä vista64:ssä. ja jos tuollaisella myllyllä pelaat noin vanhoja pelejä, xp-virtualbox-ratkaisu toimii ainakin varmasti.
 
Ylös