Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Oman tilanteen päivitys (sikäli kun jota kuta muka kiinnostaisi). Huolto palautti joltain imagelta winkan ja joutui varmuuden vuoksi lähteä "tyhjästä liikenteeseen". Huollon jätkät ei edes vittuillut. ;) (tai sitten en vaan huomannut...tod.näk. näin...)

Palauttelen lassielta (lacie) hakemistoja ja olen pari sovellusvälinettä installoinnut (tietokanta ohjelmisto + kehitysympäristö). Asiakkaan sovelluksia on vasta yksi (noin viidestä) kunnossa. Useita työvälineitä (esim. http-serveri, was-serveri, apache, mysql, php...) puuttuu ja lisäksi vielä se kaikista vaikein installoitava...huh...

Kyllähän tämä helpommin menee, kuin edellisellä kerralla (kun sain uuden koneen) mutta silloin ei ollutkaan lassieta käytössä.

Tuli opittua taas kantapään kautta asioita. Ubuntu oli muuten tosi kätsy tuossa palautushommassa (kun winkka oli epästabiili). Samalla tuli myös todennettua Ubuntulla, että koneessa itsessään (hardwaressa) ei ollut mitään vikaa, kun nettiyhteys yms. toimivat. (ja mitä parhainta ilman temppuilua). Hieman oli muuten posteja kertynyt neljältä päivältä. :eek: Ja ihmeteltiin, njotta olenko lomalla...no ainakin loman tarpeessa. Tai tarpeessa olen...:eek:
 

Gearloose

Member
Liittynyt
13.6.2003
Viestit
379
Lyhyt kysymys: Miten kannettavan saa toimimaan akkuasetuksilla niin, että virtapiuha on kiinni?

Pitempi selitys: Pidin kannettavaa 24/7 päällä ja verkkovirrassa. Eihän se siitä tykännyt, vaan lopulta alkoi ylikuumeta ja tuuletin laulaa äänekkäästi. Näytön alettua räpsiä olen sammuttanut koneen ja käyttänyt nykyään ainoastaan akulla, jolloin tuota tuuletinmeteliä/räpsymistä ei tapahdu.

Toiminta-aika on tietysti tuolla tavalla rajallinen, joten kiinnostaisi tietää onko mahdollista saada kone luulemaan itsensä olevan akkuvirralla, vaikka virtapiuha on kiinni. Oletan, että akulla kone käyttää resurssejaan säästeliäämmin eli tehottomammin. Akkukäyttöteho kuitenkin riittää minulle, koska se verkkovirtatehokkuus ei ylikuumenemisen takia kuitenkaan ole käytettävissä.
Useissa läppäreissä tuo löytyy fn+nronäppäimen takaa, esim. dell:ssä taitaa olla fn+2. Tuo kuumeneminen johtuu todennäköisesti akun jatkuvasta lataamisesta. Homma vois toimia ilman ongelmia jos akun voi ottaa koneesta pois?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
:alppu:
Meinaakko millä käyttiksellä 32, 64 vai 744 biittisell ja paljonko muistia :eek:


Pakko oli täälläkin käydä.


Tarttis varmaan useimmin käydä kurkkimassa :rolleyes:
Duunikoneeseen ei pääse valitsemaan haluamaansa käyttistä. 32-bittisellä mennään toistaiseksi, oli alustana sitten mikä hyvänsä. Ehkä mä hidastelen tuolla nykyisellä koneella (T43) samalla liksalla.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kappas. Näkyy tulleen myös XP:n asennuslevy tämän läppärin mukana.
Eikö kaikki XP:ssä toimivat ohjelmat pelaa enää Windows 7:ssa?
Vai mikä mahtaa olla syynä vanhan käyttöjärjestelmän mukana tuloon, onko siitä jotain etua?

Voiko samassa koneessa olla kaksi käyttöjärjestelmää?
Tuleeko tällöin joku valikko konetta käynnistettäesä jossa valitaan kumpaa käytetään?
Syönee reippaasti koneen nopeutta/resursseja jos asentaa myös XP:n?

Tulipa monta kysymystä. Tuliko?
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Kappas. Näkyy tulleen myös XP:n asennuslevy tämän läppärin mukana.
Eikö kaikki XP:ssä toimivat ohjelmat pelaa enää Windows 7:ssa?
Vai mikä mahtaa olla syynä vanhan käyttöjärjestelmän mukana tuloon, onko siitä jotain etua?
Joissakin ohjelmissa toki teoriassa voi olla jotain yhteensopivuusongelmaa, mutta eiköhän ohjelman uusinta versiota käyttämällä toimi. En usko, että sulle tulee ohjelmien toimimisen kanssa ongelmaa.

Luultavasti XP tulee mukana siitä syystä, että joilleki se voi olla tuttu ja turvallinen. Pidetään siis asiakas tyytyväisenä siinäkin tapauksessa, ettei hän tykkää käyttää seiskaa.
Voiko samassa koneessa olla kaksi käyttöjärjestelmää?
Tuleeko tällöin joku valikko konetta käynnistettäesä jossa valitaan kumpaa käytetään?
Voi olla ja tosiaan käynnistyksessä valitaan. Toki myös virtuaalikoneen päällä voi pyöriä eri käyttöjärjestelmiä, tällöin ei tartte koko konetta buutata.
Syönee reippaasti koneen nopeutta/resursseja jos asentaa myös XP:n?
Vie lähinnä levytilaa, jos rinnakkain asennat useamman. Virtuaalikone on raskaampi ratkaisu sitten.
Tulipa monta kysymystä. Tuliko?
Ihan sopivasti!

Edit. Niin ja en suosittele asentamaan kahta käyttistä rinnakkain. Lähes varmuudella tulisit käyttämään vain toista niistä. Been there, done that.
 
Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Edit. Niin ja en suosittele asentamaan kahta käyttistä rinnakkain. Lähes varmuudella tulisit käyttämään vain toista niistä. Been there, done that.
Samaa mieltä, myöskin done that.

Useimmat ohjelmat pyörivät ongelmitta seiskassa, mutta toki niitäkin löytyy, jotka eivät pyöri, mutta kotikäyttöympäristössä voi aika huoletta jättää XP:n asentamatta.

Ultimatessahan on lisäksi tarjolla Virtuaali-XP mahdollisuus, asensin koneelleni lähinnä uteliaisuuttani, tarvinnut en ole koskaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Madonsyömää pöytäkonetta säätäessäni, siellä näkyi joku ihme etäkäyttäjä koneella. Eikä mitkään mediaplayerit ja muut enää toimineet lain. Windowsia yritin uudelleen asentaa, mutta nettiyhteys ei toiminut. Jostain kohtaa sanoi että yhteyden pitäisi olla käytössä, mutta toisaalta mitään verkkoyhteyskuvaketta ei missään näkynyt. Asensin kostoksi linuksin, ja netti toimi heittämällä. Saas nähdä jos yrittäis ilman windowsia pyristellä. Kannettavan toivottavasti saa vielä korjattua niin siinä olis windowskone...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Miten saan korjattua vioittuneen postgreql-tietokannan? Tietokannassa on jokin bugi, enkä saa otettua siitä backupia, vaikka pystynkin käyttämään sitä normaalisti.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Miten saan korjattua vioittuneen postgreql-tietokannan? Tietokannassa on jokin bugi, enkä saa otettua siitä backupia, vaikka pystynkin käyttämään sitä normaalisti.
http://www.officerecovery.com/postgresql/

Demo on ilmainen, sillä voit kokeilla toimisko korjaus, sen jälkeen voit pohtia onko ko. softa sun tapauksessasi 149 dollarin arvoinen.

Ja soon muuten postgresql.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Oiskohan jotain konstia välttää noita googlen vaihtuvia teemoja ynnä taustakuvia ja muuta shittiä. Eli tulis aina normigoogle, vaikka ois vappujoulujuhannuspääsiäinen ja mannerheimin syntymäpäivä.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Oiskohan jotain konstia välttää noita googlen vaihtuvia teemoja ynnä taustakuvia ja muuta shittiä. Eli tulis aina normigoogle, vaikka ois vappujoulujuhannuspääsiäinen ja mannerheimin syntymäpäivä.
Jaa en tiedä, mutta itsellä nuo taustakuvat näkyvät vain IE:llä ja Firefoxilla. Chromella ja Operalla ei näy.

Edit: Eikun saihan ne Chromellakin näkymään. Operan kohdalla vissiin sitten jotain "ongelmaa", kun ei saa näkymään. Hyvä niin. Niin kantsii käyttää iGooglea
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Jaa en tiedä, mutta itsellä nuo taustakuvat näkyvät vain IE:llä ja Firefoxilla. Chromella ja Operalla ei näy.

Edit: Eikun saihan ne Chromellakin näkymään. Operan kohdalla vissiin sitten jotain "ongelmaa", kun ei saa näkymään. Hyvä niin. Niin kantsii käyttää iGooglea
iGooglessa se huono puoli, että pitäs melkeen olla kirjautuneena enkä mä viittis. Saa se google kirjautumattaki tarpeeksi infoa mun verkkokäyttäytymisestä.

Tota osotetta jos käyttää niin ei näyttäs tulevan noita. Tiedä sitte toimiiko toi kokonaisuudessaan.
http://www.google.com/webhp?hl=fi
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
iGooglessa se huono puoli, että pitäs melkeen olla kirjautuneena enkä mä viittis. Saa se google kirjautumattaki tarpeeksi infoa mun verkkokäyttäytymisestä.

Tota osotetta jos käyttää niin ei näyttäs tulevan noita. Tiedä sitte toimiiko toi kokonaisuudessaan.
http://www.google.com/webhp?hl=fi
Chrome ohjas automaattisesti tuolle sivulle. Siksi en huomannutkaan ensin taustakuvia. En siis ollut kirjautuneena, enkä muutenkaan käytä Chromea normaalisti. Enkä iGoogleakaan, ainakaan tietoisesti.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Kauako teille yleensä kestää akut/paristot hiirissänne? Tommonen logitechin perushiiri, mulla tässä nyt.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kauako teille yleensä kestää akut/paristot hiirissänne? Tommonen logitechin perushiiri, mulla tässä nyt.
Logitechin perushiiri söi rotan lailla kahta patteria. Parin viikon välein piti vaihdella... Mikkisoftan hiiressä vain yksi (samanlainen) ja kestää kuukaudesta kahteen.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Logitechin perushiiri söi rotan lailla kahta patteria. Parin viikon välein piti vaihdella... Mikkisoftan hiiressä vain yksi (samanlainen) ja kestää kuukaudesta kahteen.
Vähä samaan huomioon tästä logitechistä oon päätynyt. Arse.
 
Ylös