Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Jone

Well-known member
Sijainti
Savonlinna
Joku voisi ystävällisesti kertoa, että mitenkäs tuossa DC++:ssa määrätään se kansio, mistä mie ite jaan tiedostoja niinku muille?

Latasin tuon ohjelman, mutta käyttäminen on vaikeempaa...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Jone sanoi:
Joku voisi ystävällisesti kertoa, että mitenkäs tuossa DC++:ssa määrätään se kansio, mistä mie ite jaan tiedostoja niinku muille?

Latasin tuon ohjelman, mutta käyttäminen on vaikeempaa...
file -> settings -> sharing

JOC

tavallinen virtanen
Tuo Psshutdown ja Poweroff jonka sain netistä toimivat kyllä hyvin koneelta ajettuna, mutta sitten etänä eivät toimikaan ainakaan vielä milllään tavalla. Huoh. Saa taas tapella näiden kanssa.

JOC

tavallinen virtanen
Hei, onko mahdollista saada ajettua esimerkikis battia siten, että annan siihen komennon täältä, ja se batti ajetaan toisella koneella sisältäen sen sammutusrutiinin siten, että se toinen konekin sammuis?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
JOC sanoi:
Hei, onko mahdollista saada ajettua esimerkikis battia siten, että annan siihen komennon täältä, ja se batti ajetaan toisella koneella sisältäen sen sammutusrutiinin siten, että se toinen konekin sammuis?
On, esim. psexec on semmonen, millä pitäis onnistua. Löytyy tuolta.

Tosin ehkä lataat samantien koko PsTools-paketin.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Mulla on c-levyn juuressa hakemisto nimeltään "system volume information". Hakemistorakenne ja tiedostot ovat vuodelta 2004 ja sitä vanhempia. Mistä tuo hakemisto on siihen ilmestynyt? Voinko poistaa sen huoletta, koko on (vain) jotain 234 megaa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Charlie sanoi:
Mulla on c-levyn juuressa hakemisto nimeltään "system volume information". Hakemistorakenne ja tiedostot ovat vuodelta 2004 ja sitä vanhempia. Mistä tuo hakemisto on siihen ilmestynyt? Voinko poistaa sen huoletta, koko on (vain) jotain 234 megaa.
Toi kansio on järjestelmän palautustoimintoa varten luotu hakemisto. Palautustoiminnon voit deaktivoida noudattamalla tuolla annettuja ohjeita. En tosin välttämättä suosittele deaktivoimaan lopullisesti, mutta deaktivoimalla ja sen jälkeen taas aktivoimalla saat siivottua vanhat palautuspisteet veke. Tosin sen voi tehdä toisellakin tavoin: http://www.theeldergeek.com/disk_cleanup_utility.htm
Tuolla poistuu kaikki muut paitsi viimeinen palautuspiste.

JOC

tavallinen virtanen
Haa. Nyt sammuu virrat kunnolla pois silmänräpäyksessä. Käytin ja löysin jonkun win2000 pohjaisen tsshutdn-sammutusrutiinin system32-kansiosta:). Toimii silmänräpäyksessä, ja osaa nyt ajaa sen poweroff-funktion.

Jes, uutta kovoa vaan kiinni, niin saa tavarat säilöön.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Mites onnistuu PS/2 liittimen haaroitus? Tarkoitus olisi saada yhteen liittimeen kaksi näppäimistöä kiinni. Netistä olen löytänyt pelkästään johdon haaroittamiseen perustuvia ratkaisuja ja sitten on ollut erillisellä jakajalla toteutettuja systeemejä, jotka on sitten ainakin 5 kertaa kalliimpia. Liekö niissä sitten mitään hardista sisässä, vai onko tuo johtojen haaroitus vain piilotettu laatikon sisään? Onko kellään kokemuksia noista haaroitusjohdoista?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Olisko kellään faktatietoa, mistä johtuu dll- ja exe-tiedostojen monistuminen? Nimittäin multa löyty sydeemistä niin itse windowsin kuin asennettujen ohjelmienkin alta kasapäin (siis todella paljon) yllämainitun kaltaisia tiedostoja, joista samassa hakemistossa oli useita kopioita (siis tyyliin a.dll, a(2).dll, a(3).dll jne.). Kyseessä siis oli todellakin sama tiedosto ja yhtä tai kahta poikkeusta lukuunottamatta myös täsmälleen sama versio ko. tiedostosta :confused: Semmosena kuriositeettina vielä kerrottakoot, että iso osa noista monistuneista tiedostoista oli päivätty samalle päivämäärälle (joskus 2004 se oli, jokunen oli alkuvuodesta 2005 ja muutama vielä vanhempi).

Ittellehän heräs epäilys, että ettei tuo nyt vaan olis joku Nortonin aikaansaama kusimuna. Nortonia ei koneella ole vähään aikaan ollut, mutta jos noita monistuneiden tiedostojen päiväkysiä katson, niin silloin vielä oli. Puhdasta arvailua, mutta muuta logiikkaa en minä keksi tai sitten mä vaan en osaa :eek:

Toki kaipa joku viruskin tommosen vois tehdä, eihän noista monistuneista tiedostoista varsinaisesti mitään muuta haittaa ole kuin se, että vievät turhaa levytilaa. Jokatapauksessa nuo ovat olleet koneella todenäköisesti jo pari vuotta enkä ole huomannut.

Jos jotakuta kiinnostaa kokeilla (erityisesti Nortonin omistajat ja erityisesti ne, jotka ovat käyttäneet nykyisessä (!) sydeemissään jo Norton 2004:ää), niim menkääs dos-ikkunassa hakemistoihin c:\windows ja c:\program files ja antakaa komento dir/s *(*).*

Ittehän kylmänrauhallisesti tuhosin kaikki kopiot ja ainakin vielä tuntuu toimivan :D

Käyttishän siis on Windows XP Professional

EDIT: niijuu... jos joku nyt sattuu vastaavia tiedostoja löytämään, niin älkää nyt kuitenkaan lähtekö poistelmaan sokeasti del*(*).* komennolla. Tuo mun antama dir-komento löytää mahdollisesti muutaman sellaisenkin tiedoston, joita ei ole tarkoitus poistaa eli sellaiset, joiden nimessä on sulkeet.

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
OoPee sanoi:
Ittehän kylmänrauhallisesti tuhosin kaikki kopiot ja ainakin vielä tuntuu toimivan :D
Paitti että audioajurit jouduin asentamaan uusiksi, oli näköjään sittenkin joku niistä nvmixerin dll-tiedostojen kopioista se, joka oli käytössä :jaska:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Norton 2004:nen ollut tässä masiinassa vuoden verran. Ei löytynyt kopioita lain.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Matxi sanoi:
Norton 2004:nen ollut tässä masiinassa vuoden verran. Ei löytynyt kopioita lain.
Joo eihän toi välttämättä Nortonista johdu, se nyt tuli vaan mieleen yhtenä vaihtoehtona. Tosin mulla oli antiviruksen lisäksi myös Nortonin System Works.

JOC

tavallinen virtanen
Kellään kokemusta, että vaatiiko jo ohjelmointityökalun, että milla sais tonne kellon viereen tehtyä oman kuvakkeen, jossa ois sitten sen alavalikko jne, joka aukeis vaikka hiiren oikealla nappulalla?

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
Nyt näyttää olevan muutto edessä ja ajattelin samalla vaihtaa operaattoria internet puolella Sauniksesta (hyvin on toiminut, mutta koska yli-inhokkini Elisa on ostanut koko puljun niin jo perjaatteesta on sentit kannettava muualle).

Onko kellään käytännön tietoa Sonerasta eli rajoittaako

1) Rajoittaako Särinä kaistaa nopeimmissa yhteyksissä todella aktiivisella käytöllä. (Saunis ei ole rajoittanut eikä edes kommentoinut mitenkään vaikka tiedonsiirtomäärät ovat olleet itsestänikin jo järkyttäviä)

2) Minkä tasoisia ovat Särinän binäärit ?

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
OoPee sanoi:
Olisko kellään faktatietoa, mistä johtuu dll- ja exe-tiedostojen monistuminen? Nimittäin multa löyty sydeemistä niin itse windowsin kuin asennettujen ohjelmienkin alta kasapäin (siis todella paljon) yllämainitun kaltaisia tiedostoja, joista samassa hakemistossa oli useita kopioita (siis tyyliin a.dll, a(2).dll, a(3).dll jne.). Kyseessä siis oli todellakin sama tiedosto ja yhtä tai kahta poikkeusta lukuunottamatta myös täsmälleen sama versio ko. tiedostosta :confused: Semmosena kuriositeettina vielä kerrottakoot, että iso osa noista monistuneista tiedostoista oli päivätty samalle päivämäärälle (joskus 2004 se oli, jokunen oli alkuvuodesta 2005 ja muutama vielä vanhempi).

Ittellehän heräs epäilys, että ettei tuo nyt vaan olis joku Nortonin aikaansaama kusimuna. Nortonia ei koneella ole vähään aikaan ollut, mutta jos noita monistuneiden tiedostojen päiväkysiä katson, niin silloin vielä oli. Puhdasta arvailua, mutta muuta logiikkaa en minä keksi tai sitten mä vaan en osaa :eek:

Toki kaipa joku viruskin tommosen vois tehdä, eihän noista monistuneista tiedostoista varsinaisesti mitään muuta haittaa ole kuin se, että vievät turhaa levytilaa. Jokatapauksessa nuo ovat olleet koneella todenäköisesti jo pari vuotta enkä ole huomannut.

Jos jotakuta kiinnostaa kokeilla (erityisesti Nortonin omistajat ja erityisesti ne, jotka ovat käyttäneet nykyisessä (!) sydeemissään jo Norton 2004:ää), niim menkääs dos-ikkunassa hakemistoihin c:\windows ja c:\program files ja antakaa komento dir/s *(*).*

Käyttishän siis on Windows XP Professional

EDIT: niijuu... jos joku nyt sattuu vastaavia tiedostoja löytämään, niin älkää nyt kuitenkaan lähtekö poistelmaan sokeasti del*(*).* komennolla. Tuo mun antama dir-komento löytää mahdollisesti muutaman sellaisenkin tiedoston, joita ei ole tarkoitus poistaa eli sellaiset, joiden nimessä on sulkeet.
Ei oo faktatietoa, tuli vaan mieleen muutama huhu/vihje..

1) XP:ssä voinee olla samaakin DLL:ää käytössä eri sovelluksille (kertoi joskus vuonna kauan sitten kaveri mainostaessaan XP:tä mulle). En tiedä käytännössä, miten homma toimii/onko tuo vain jotain hämärää huhupuhetta, mutta tarkoitus lienee ollut se, että esimerkiksi jos yksi ASPI-driveri toimii yhden softan kanssa ja toinen ASPI-driveri toimii toisen softan kanssa ja jos ne normaalisti eivät voisi olla asennettuna yhtäaikaa (samanniminen DLL), niin XP:ssä voisivat olla yhtäaikaa asennettuna ja vielä siten, että yksi palvelee yhtä sovellusta ja toinen toista. Mutta käytännön tietoa tuosta ei oo.
2) Eilen kurssilla kaveri sanoi, että kyseinen työkalu saattaa joskus korruptoida tietyn DLL:n ja että siitä ei ole tietoa, että mikä tuon aiheuttaa. No periaatteessa sovellus itse voi kopioida DLL:n tai manipuloida sen sisältöä jotenkin. Aika outoa mun mielestä, että noin voi käydä, mutta "maailmassa monta on" jne.

Vois olla mielenkiintoista tietää, että onko noi syntyneet samalla kertaa. Nuohan voi olla kopioituneet yksi kerrallaan kerran kuussa tms. Jos niitä vertaa jollain comparella, niin onko niiden sisältö sama?

Tuli mieleen tietty joku rekursiosysteemi ja sisäisten looppausten esto siten, että se olisi rajoitettu jotenkin noiden dll:ien lukumäärällä ;-) Mutta tuo olisi sitten jo jotain aivan ufoa (miksi olisi noin tehty ja mitä sillä pyritään aikaansaamaan, ei mitään hajua). No kunhan jonkin muinaisen aiemmin nähdyn ratkaisun perusteella tuli tuokin mieleen.

Eli jos tuo dir *(*).* näyttää vain noita tiedostoja, joita halutaan oikeasti poistaa, niin vastaava del *(*).* pitäisi poistaa vain noi, mitä toi dirraus näytti, eiks je?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Ei oo faktatietoa, tuli vaan mieleen muutama huhu/vihje..

1) XP:ssä voinee olla samaakin DLL:ää käytössä eri sovelluksille (kertoi joskus vuonna kauan sitten kaveri mainostaessaan XP:tä mulle). En tiedä käytännössä, miten homma toimii/onko tuo vain jotain hämärää huhupuhetta, mutta tarkoitus lienee ollut se, että esimerkiksi jos yksi ASPI-driveri toimii yhden softan kanssa ja toinen ASPI-driveri toimii toisen softan kanssa ja jos ne normaalisti eivät voisi olla asennettuna yhtäaikaa (samanniminen DLL), niin XP:ssä voisivat olla yhtäaikaa asennettuna ja vielä siten, että yksi palvelee yhtä sovellusta ja toinen toista. Mutta käytännön tietoa tuosta ei oo.
2) Eilen kurssilla kaveri sanoi, että kyseinen työkalu saattaa joskus korruptoida tietyn DLL:n ja että siitä ei ole tietoa, että mikä tuon aiheuttaa. No periaatteessa sovellus itse voi kopioida DLL:n tai manipuloida sen sisältöä jotenkin. Aika outoa mun mielestä, että noin voi käydä, mutta "maailmassa monta on" jne.

Vois olla mielenkiintoista tietää, että onko noi syntyneet samalla kertaa. Nuohan voi olla kopioituneet yksi kerrallaan kerran kuussa tms. Jos niitä vertaa jollain comparella, niin onko niiden sisältö sama?

Tuli mieleen tietty joku rekursiosysteemi ja sisäisten looppausten esto siten, että se olisi rajoitettu jotenkin noiden dll:ien lukumäärällä ;-) Mutta tuo olisi sitten jo jotain aivan ufoa (miksi olisi noin tehty ja mitä sillä pyritään aikaansaamaan, ei mitään hajua). No kunhan jonkin muinaisen aiemmin nähdyn ratkaisun perusteella tuli tuokin mieleen.

Eli jos tuo dir *(*).* näyttää vain noita tiedostoja, joita halutaan oikeasti poistaa, niin vastaava del *(*).* pitäisi poistaa vain noi, mitä toi dirraus näytti, eiks je?
Joo, mutta kun kyseessä oli tosiaan paria poikkeusta lukuunottamatta aina täsmälleen sama versio siitä dll:stä sitäpaitsi suurimmassa osassa dll:iä oli täsmälleen sama päiväyskin eli toi monistuminen on tapahtunut useimpien kohdalla täsmälleen samana päivänä. Kaiken lisäksi myös iso exe-tiedostoja oli monistunut. Ja vielä kaiken päälle, toi monistuminen ei siis rajoittunut pelkästään systeemitiedostoihin vaan myös c:\Program files\vellun sovellus\vellu.dll sekä c:\Program files\vellun sovellus\vellu.exe olivat monistuneet. Noiden monistumiseen ei pitäis olla mitään järkiperäistä syytä, koska toiset ohjelmat eivät niitä käytä.

Niinkuion sanottua, mä tuhosin ne kopiot ja ainoa mikä lakkas toimimasta oli audioajurit, jotka asensin sitten uudestaan.

Kyllä del *(*).* poistaa ne, MUTTA se poistaa myös tiedoston "vellun tiedosto (kakkosversio).doc", mitä sä et varmaan halua, joten TARKKANA TON KANSSA! ;)

Viimeksi muokattu: