Tyhmiä kysymyksiä tietokoneista...

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Micael sanoi:
Olis yks pieni probleema kaverin koneessa.

Hänellä on XP ja siihen laitettu kaksi käyttäjää. Kun käyttäjää vaihtaa niin jotkut ohjelmat eivät toimi toisen käyttäjän puolella, eli johtunee jostain XP:n asetuksista. Esim. Neron poltto-ohjelma ei toimi käyttäjän vaihdon jälkeen.

Nyt siihen koneeseen pitäisi saada määriteltyä vain yksi käyttäjä ja kysymys kuuluukin:

Miten sen toisen käyttäjän voi poistaa niin, että hänen käyttämänsä ohjelmat ja pelit säilyvät koneessa niin, että niitä voi edelleenkin käyttää yhden käyttäjän kirjautumisasetuksilla?

Omalla koneellani on vain yksi käyttäjä ja vaikka poikanikin käyttää tätä samaa konetta, on muutamat tiedostot ja asetukset suojattu niin, että niitä voi muokata vain valvojan salasanalla.
Eikös sen toisen tunnuksen voi vaan jättää käyttämättä?
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Teemu-84 sanoi:
Johtunee siitä että kaverisi on varmaan koneessa järjestelmänvalvoja. Ainakin vanhempien koneessa kun äiti on järjestelmän valvoja niin isän ja veljen tunnuksilla ei näy kaikki ohjelmat. Ja tuohon lihavoimaasi kysymykseen.. Kaipa sen voi vain poistaa. Ainakin äidin koneessa sen tunnuksella näkyy isän ja veljenkin tekemät jutut.
Pitänee yrittää tuota ratkaisua, eli laittaa toinen niistä käyttäjistä järjestelmänvalvojaksi ja sillä tavalla saada homma toimimaan. Ensin otan kuitenkin rekisterista varmuuskopion ja pitänee palautuspistekin määritellä jos tulee huti.

Kiitos!
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Micael sanoi:
eli johtunee jostain XP:n asetuksista.
Ei ehkä niinkään asetuksista kuin käyttäjän oikeuksista. Mutta tuolla Teemun esittämällä tavalla asia varmasti fiksaantuu. Teet toisesta administraattorin (ellei sitä jo ole), minkä jälkeen voit tuhota sen toisen käyttäjän. Ennen tuhoamista kannattaa kuitenkin tsekata löytyykö ko. käyttäjän profiilin alta tärkeitä tiedostoja, joita ei sais tuhota.

Vaikka on tuossa ehkä siitäkin huolimatta joku menny ehkä jossain kohdin whiduralleen, koska kyllähän käyttäjä yleensä tavallisia ohjelmia pystyy käyttämään vaikkei olisikaan administraattori. Voi tietysti olla, että joku ohjelma käynnistyessään yrittää kirjoittaa jotakin johonkin hakemistoon tahi rekisteriin, johon käyttäjällä ei ole kirjoitusoikeuksia, minkä vuoksi ohjelmaa ei voi käyttää. Tietysti erikseen voi myös estää ohjelman käynnistyksenkin, mutta oletusarvoisesti näin ei pitäis olla.
 
Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Mä kuvittelin, että toi ongelma olisi esiintynyt sen takia, että jotkut ohjelmat ei tykkää olla käynnissä samassa koneessa kahdella eri käyttäjällä. Esimerkiksi ICQ loggaa aiemmin loggautuneen käyttäjän ulos, kun toinen käyttäjä kirjautuu windowsiin.

Tuli mieleen joku muinainen Windows Terminal Server -systeemi, jossa useampi käyttäjä pystyi loggautumaan palvelimeen, mutta vain yksi pystyi käyttämään Lotus Notesia... Samankaltainen juttu.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Vellu sanoi:
Mä kuvittelin, että toi ongelma olisi esiintynyt sen takia, että jotkut ohjelmat ei tykkää olla käynnissä samassa koneessa kahdella eri käyttäjällä. Esimerkiksi ICQ loggaa aiemmin loggautuneen käyttäjän ulos, kun toinen käyttäjä kirjautuu windowsiin.

Tuli mieleen joku muinainen Windows Terminal Server -systeemi, jossa useampi käyttäjä pystyi loggautumaan palvelimeen, mutta vain yksi pystyi käyttämään Lotus Notesia... Samankaltainen juttu.
Noin minäkin olen ajatellut. Kun toinen on kirjautuneena eikä kirjaa itseään ulos vaan pelkästään vaihdetaan käyttäjää, niin esim. Nero ei enää toimi, ei myöskään muutama muu ohjelma.

Huomenna meen käymään siellä kaverin luona ja pitää yrittää jotain ratkaisua ongelmaan. Ehkä vaan kylmästi poistetaan toinen käyttäjistä ja toinen jää järjestelmänvalvojan oikeuksilla, jolla koneelle siis jatkossa tullaan kirjautumaan. Toivottavasti ohjelmat ja poistetun asentamat pelit pysyis tallessa, (tai tallessahan ne pysyy, mutta että muistiin laitetut tasot pysyisivät tallessa).
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Mä kuvittelin, että toi ongelma olisi esiintynyt sen takia, että jotkut ohjelmat ei tykkää olla käynnissä samassa koneessa kahdella eri käyttäjällä. Esimerkiksi ICQ loggaa aiemmin loggautuneen käyttäjän ulos, kun toinen käyttäjä kirjautuu windowsiin.
Saattaapa hyvinkin olla tuokin, mutta mä ymmärsin, ehkäpä virheellisesti, että kyse ei ollut kahden käyttäjän samanaikaisesta sisäänloggautumisesta.
 

Jarrett

Well-known member
Liittynyt
10.10.2006
Viestit
79
Upload kysymys

Elikkä tässä olisi aika tyhmä kysymys, eli jos jollain on aikaa ja haluaa vastata niin anelen että tekisit niin :)

Katson vapaapainia tietsikalla ja lataan sitä PWTORRENTSISTA. Viime vuonna kun tulin sinne jäseneksi niin kaikki sujuin hyvin ja sain myös hyvin upittua painia ja ratio nousi. Mutta tänä vuonna jostain syystä en ole enää saanut yhdistettyä kaikkiin osapuoliin ja yhditys väri on ollut aina keltainen ( Vihreä= hyvä, Sininen= aika hyvä, Keltainen= kohtalainen ja sitten harmaa= ei päällä ja punainen= yhdistäminen ei toimi.

Lataamisessa ei ole siis mitään ongelmaa mutta uploadi ei toimi oikein laisinkaan ja se on aina keltainen ( yhdistämis väri). Palomuuri siis estää yhdistämisiä ulkopuolelta elikkä jos teillä jollain olisi jotain kierto tapaa tähän että saan taas uploadattua eikä ratio enää tippuisi, niin tekstiä vaan kehiin, olisin tosi kiitollinen :)

Välillä on muuten tullut kokeiltua VIA Compatable Fast Ethernet Adapteria-Paketinajoituksen miniporttia luotettavista verkkosovittimista. Silloin kaikki pelaa noin 1h mutta sitten menee nettiyhteys.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Jarrett sanoi:
Elikkä tässä olisi aika tyhmä kysymys, eli jos jollain on aikaa ja haluaa vastata niin anelen että tekisit niin :)

Katson vapaapainia tietsikalla ja lataan sitä PWTORRENTSISTA. Viime vuonna kun tulin sinne jäseneksi niin kaikki sujuin hyvin ja sain myös hyvin upittua painia ja ratio nousi. Mutta tänä vuonna jostain syystä en ole enää saanut yhdistettyä kaikkiin osapuoliin ja yhditys väri on ollut aina keltainen ( Vihreä= hyvä, Sininen= aika hyvä, Keltainen= kohtalainen ja sitten harmaa= ei päällä ja punainen= yhdistäminen ei toimi.

Lataamisessa ei ole siis mitään ongelmaa mutta uploadi ei toimi oikein laisinkaan ja se on aina keltainen ( yhdistämis väri). Palomuuri siis estää yhdistämisiä ulkopuolelta elikkä jos teillä jollain olisi jotain kierto tapaa tähän että saan taas uploadattua eikä ratio enää tippuisi, niin tekstiä vaan kehiin, olisin tosi kiitollinen :)

Välillä on muuten tullut kokeiltua VIA Compatable Fast Ethernet Adapteria-Paketinajoituksen miniporttia luotettavista verkkosovittimista. Silloin kaikki pelaa noin 1h mutta sitten menee nettiyhteys.
Mimmonen palomuuri sulla on?

Sun tarttee jollaintapaa kertoa sille palomuurilles, että sun torrentsoftas tarttee päästä siitä muurista läpi. Yleensä tän pitäis softamuurin kohdalla onnistua ihan sillä, että kerrot sille palomuurisoftalles, että sallii ko. ohjelmalle kaikki pyynnöt. Jos kyseess on hardispalomuuri, niin sun pitää avata se softan käyttämä portti ja natata tuon lisäksi se portti.
 

Jarrett

Well-known member
Liittynyt
10.10.2006
Viestit
79
OoPee sanoi:
Mimmonen palomuuri sulla on?

Sun tarttee jollaintapaa kertoa sille palomuurilles, että sun torrentsoftas tarttee päästä siitä muurista läpi. Yleensä tän pitäis softamuurin kohdalla onnistua ihan sillä, että kerrot sille palomuurisoftalles, että sallii ko. ohjelmalle kaikki pyynnöt. Jos kyseess on hardispalomuuri, niin sun pitää avata se softan käyttämä portti ja natata tuon lisäksi se portti.
Minulla on ihan Windows palomuuri. ja aika hardis se taitaa olla vaikka mitä tekisi niin eipä auta mutta katsotaan. :thumbup:

Kiitos vinkistä!
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Miten/mistä voin tarkistaa, miltä suunnalta konettani pommitetaan? Pitkiin aikoihin ei tullut juuri lainkaan hälytyksiä, mutta eilen puolen vuorokauden aikana pirahti 200 yritystä ja hyvin pitkälti näköjään samoilta koneilta. 200 paljastui, montako lie jäänyt huomaamatta. :eek:

Mistä ja miten voi yrittää löytää näiden 'spykikkareiden' lähteen? :confused:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Olga sanoi:
Miten/mistä voin tarkistaa, miltä suunnalta konettani pommitetaan? Pitkiin aikoihin ei tullut juuri lainkaan hälytyksiä, mutta eilen puolen vuorokauden aikana pirahti 200 yritystä ja hyvin pitkälti näköjään samoilta koneilta. 200 paljastui, montako lie jäänyt huomaamatta. :eek:

Mistä ja miten voi yrittää löytää näiden 'spykikkareiden' lähteen? :confused:
Mikä lapomuuri sulla on käytössä? Jos windows xp lapomuuri, niin C:\WINDOWS\pfirewall.log näyttäis olevan tiedosto minne hyvätyt paketit kirjataan, jos loki on päällä.

Yleensä näistä jäljittämisistä ei ole juurikaan hyötyä. Itse olen muutaman kerran laittanut viestiä operaattoreille heidän verkostaan tehdyistä verkkoskannauksista.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Miguel sanoi:
Mikä lapomuuri sulla on käytössä? Jos windows xp lapomuuri, niin C:\WINDOWS\pfirewall.log näyttäis olevan tiedosto minne hyvätyt paketit kirjataan, jos loki on päällä.

Yleensä näistä jäljittämisistä ei ole juurikaan hyötyä. Itse olen muutaman kerran laittanut viestiä operaattoreille heidän verkostaan tehdyistä verkkoskannauksista.
F-Secure on Olgalla muistaakseni :wink:

Eiköhän ne tiedot sielläkin logista löydy. Tuskin tarttee mitään tiedosta lähteä availemaan, eiköhän se logi oli F-Securessakin löydettävissä ihan itse ohjelman sisältä?
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Juups, kyllä minä näen, mistä osoitteista (miltä koneilta) yhteyttä on otettu. Minua vain kiinnostaisi tietää, missä päin maailmaa tai maata ne koneet on.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17752
Sijainti
East of Eden
Olga sanoi:
Juups, kyllä minä näen, mistä osoitteista (miltä koneilta) yhteyttä on otettu. Minua vain kiinnostaisi tietää, missä päin maailmaa tai maata ne koneet on.
Tuossa on ainakin yksi sivusto, jonka kautta voi hakea jonkun IP-osoitteen sijainnin. Omani näkyisi sijaitsevan Tavinsalmella, jonne kotoani on matkaa noin 70 km, joten koko maailman mittakaavassa aika lähelle.:wink:

http://www.ip-adress.com/
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Olga sanoi:
Juups, kyllä minä näen, mistä osoitteista (miltä koneilta) yhteyttä on otettu. Minua vain kiinnostaisi tietää, missä päin maailmaa tai maata ne koneet on.
Avaa XP:ssä Komentorivi ja siellä sitten kirjotat:

tracert n.n.n.n jossa n.n.n.n on tietty se ip-osoite.

Jos kiinnostaa vain katsoa nimipalvelimelta josko siellä ois selväkielisempää tietoa niin samaiselle komentoriville:

nslookup n.n.n.n

Veikkaanpa, että ovat ihan normaalia webin taustakohinaa. Netti on täynnä koneita jotka skannaavat koko ajan läpi ip-osoiteavaruutta. Sanoisin notta jos hälytyksiä ei ole tullut, se tarkoittaa vaan sitä että hälytykset eivät jostain syystä ole olleet päällä. Normaalisti koneeseen kuin koneeseen kohdistuu vuorokaudessa satoja erilaisia palomuurin blokkaamia yhteydenottoja. Eivätkä ne kaikki välttämättä ole edes rikollisia vaan saattavat liittyä johonkin mitä itse tekee koneella.
Sanoisin notta helpoin ja mielekkäin tapa suhtautua palomuurin tunkeutumishälytyksiin ei ole alkaa tutkia mistä ne tulevat vaan ottaa tunkeutumishälytykset pois päältä.

Heh, tosta muuten tuli mieleen yks puolituttu tyyppi, joka ensin ihan itse skannautti koneensa grc.comissa ja sitten oli ollut ihan paniikissa kun pakomuurin mukaan joku oli yrittänyt murtautua hänen koneelleen ja pyysi multa apua tutkintapyynnön tekemiseksi. :D :D Joo, en ollenkaan tarkoita että Olgan tilanne on tämä, tuli vain skannailusta ylipäätään mieleen.

Tossa vielä malliks miten paljon esim. Salon Seudun Puhelimen ip-osoitteisiin keskimäärin paukkuu erilaisia yhteysyrityksiä:
 
Viimeksi muokattu:

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Micael sanoi:
Tuossa on ainakin yksi sivusto, jonka kautta voi hakea jonkun IP-osoitteen sijainnin. Omani näkyisi sijaitsevan Tavinsalmella, jonne kotoani on matkaa noin 70 km, joten koko maailman mittakaavassa aika lähelle.:wink:

http://www.ip-adress.com/
Kiitos paljon! Meille pyrittiin erityisesti Brasiliasta ja tänä aamupäivällä Kiinasta.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Runar ja Kyllikki sanoi:
Heh, tosta muuten tuli mieleen yks puolituttu tyyppi, joka ensin ihan itse skannautti koneensa grc.comissa ja sitten oli ollut ihan paniikissa kun pakomuurin mukaan joku oli yrittänyt murtautua hänen koneelleen ja pyysi multa apua tutkintapyynnön tekemiseksi. :D :D Joo, en ollenkaan tarkoita että Olgan tilanne on tämä, tuli vain skannailusta ylipäätään mieleen.
Kuitenkin tarkoitit. :doubtful: No, voishan minulle noinkin käydä.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Olga sanoi:
Kiitos paljon! Meille pyrittiin erityisesti Brasiliasta ja tänä aamupäivällä Kiinasta.

Joo, Kiinassa näyttää olevan erityisen paljon hakkeroituja koneita jotka automaattisesti skannaavat nettiä etsien koneita joihin pääsisi tunkeutumaan. Erityisen mielenkiinnon kohteena niillä ainakin täällä on portti 22. Siitä on helppo päätellä, että etsivät Linux-koneita joissa ois heikot SSH:n salasanat. Euroopassa sijaitsevat Linuxit kelpais spämmereille oivallisesti alustaksi joten niihin yritetään rankasti sisälle nimenomaan SSH:n kautta. Mutta myös VNC:n käyttämät portit kiinnostaa.

Yhden selkeesti murretun jenkkiläisen koneen sain pois verkosta laittamalla logit ISP:n abuseen. Yleensä tollaseen ei tosiaan kannata ryhtyä, ei se mitään hyödytä 99% tapauksissa. Mutta sillä kertaa oli pari syytä miks ryhdyin toimeen: Ensinnäkin ISP oli iso, luotettava ja vastuuntuntoiseksi tiedetty jenkkiläinen firma, toiseksi se kone valokuidn päässä moukaroi siihen malliin portteja, että alkoi jo vaikuttaa netin käytön nopeuteen. Oltiin lähellä Dos-hyökkäystä siinä mielessä.

Olga: Mihin porttiin sulla noita yrityksiä pääasiassa tuli?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Olga sanoi:
No, voishan minulle noinkin käydä.

En oikein usko. :) Uskonpa, että jos tosiaan olisit weppisivustolta grc.com ihan itse käskenyt skannata portit testataksesi palomuurin toiminnan, varmastikaan et hätääntyisi jos huomaisit että palomuurin logit ovat täynnä yrityksiä osoitteesta grc.com. :ahem:
 
Ylös