Työnhakua viimeisellä kellonlyömällä

  • Viestiketjun aloittaja Troy
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Työhaastattelussa tuli sitten tilanne, jossa häneltä kysyttiin, mitä hän yrityksestä tietää ja miksi hän sinne haluaa töihin. Hänhän kertoi - ja sai työn. :ahem:
Juu, tuo on aikalailla vakiokysymys eli kannattaa tosiaan ottaa hieman (tai ehkä vähän enemmänkin) selvää firmasta ja sen taustoista. Eli mitä tekevät ja kenelle, ovatko ehkä suuntautuneet ulkomaillekin jne. Jonkun verran ehkä firman historiaakin kannattais opiskella.

Kannattaa myös miettiä, mitä vastaat, jos sinulta kysytään: miksi palkkaisimme juuri sinut? Ylipäätään kannattaisi ehkä asettaa itsensä työnantajan rooliin ja pohtia mitä itse halaisin tietää työnhakijalta, joka istuu edessäni ja millaisia vastauksia kaipaisin. Yksi mikä varmasti auttaa on sanavalmius ja reippaus. Semmonen "ööö... tota, en mä nyt oikein tiedä" -tyyppinen vastaus ei anna hakijasta kovin hyvää kuvaa. Haastattelijaa kannattaa myös katsoa silmiin (ei kuitenkaan mitään psykopaattituijotusta) eikä antaa katseen vaellella pitkin seiniä. Pieniä ja loppujenlopuksi yksinkertaisia asioita, mutta loppeleissä juuri niillä saattaa olla se ratkaiseva merkitys. Niin ja ennenkaikkea reipas kättely (ja tässäkin vaiheessa se katse suoraan silmiin!), tarkoitus ei ole murtaa vastustajan sormia, mutta ei myöskään lyödä hänen käteensä velttoa tiskirättiä.
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Printtaat hakemuksen väripaperille ja suihkuttelet jotain tuoksua siihen, niin eiköhän erotu!
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Osoita luovuutesi kirjoittamalla hakemus runomuotoon.
 

Juskanen

Naisilleninen
Liittynyt
3.8.2003
Viestit
6598
Sijainti
lähiö
Eräältä työhaastatteluja paljon tehneeltä kuulin, että kaikki vastaa suunnilleen samalla tavalla noihin kysymyksiin. Niinpä ei yleensä olekaan niin tärkää mitä vastaat, vaan miten vastaat. Eli reippaana vaan!

Hakemukseen tullut jo hyviä vinkkejä. Itse olen aina pitänyt tärkeänä ruotia ensin työnantajan ilmoitusta avoimesta työpaikasta. Siitä pitäisi selvitä, mitä he haluavat ja arvostavat. Sitten vaan pitää nostaa oikeat asiat omasta kokemuksesta esille. Ja se hakemus kannattaa oikoluetuttaa jollain ennen lähettämistä! ;)
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Nyt mennään jo asioiden edelle :D mutta vakiokysymys on ollut myös omat hyvät ja huonot puolet / missä olet hyvä ja missä kehitettävää. Varsinkin tuo huonopuoli kannattaa miettiä valmiiksi ettei mene ihan mykäksi tai tule lauottua harkitsematonta :D

PuoliPöhköllä huima prosentti, jos 2 hakemusta -> 2 haastettelua -> 1 työpaikka :thumbup:

Itsellä n. 50-60 hakemusta -> 4 haastattelua -> 0 työpaikkaa :cool:
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Juu, tuo on aikalailla vakiokysymys eli kannattaa tosiaan ottaa hieman (tai ehkä vähän enemmänkin) selvää firmasta ja sen taustoista. Eli mitä tekevät ja kenelle, ovatko ehkä suuntautuneet ulkomaillekin jne. Jonkun verran ehkä firman historiaakin kannattais opiskella.

Kannattaa myös miettiä, mitä vastaat, jos sinulta kysytään: miksi palkkaisimme juuri sinut? Ylipäätään kannattaisi ehkä asettaa itsensä työnantajan rooliin ja pohtia mitä itse halaisin tietää työnhakijalta, joka istuu edessäni ja millaisia vastauksia kaipaisin. Yksi mikä varmasti auttaa on sanavalmius ja reippaus. Semmonen "ööö... tota, en mä nyt oikein tiedä" -tyyppinen vastaus ei anna hakijasta kovin hyvää kuvaa. Haastattelijaa kannattaa myös katsoa silmiin (ei kuitenkaan mitään psykopaattituijotusta) eikä antaa katseen vaellella pitkin seiniä. Pieniä ja loppujenlopuksi yksinkertaisia asioita, mutta loppeleissä juuri niillä saattaa olla se ratkaiseva merkitys. Niin ja ennenkaikkea reipas kättely (ja tässäkin vaiheessa se katse suoraan silmiin!), tarkoitus ei ole murtaa vastustajan sormia, mutta ei myöskään lyödä hänen käteensä velttoa tiskirättiä.
Just.

Kello kannattaa ottaa huomioon. Ei anna kovin hyvää kuvaa, jos myöhästyy tai lähes myöhästyy ja sitten juosten puuskuttaa paikalle. Ei sinne tietysti kannata tuntikausiksi mennä norkoilemaan.

Yhdellä tutulla merkittävällä työnantajalla oli tapana haastattelussa järjestää jututettavalle 'tilanteita'. Sitten hän katsoi, miten henkilö niihin suhtautui. Hän esim. poistui huoneesta vähäksi aikaa ja työnhakija jäi sinne yksin. Pöydällä oli 'tarjolla' luettavaa. Viereisen huoneen sihteeri näki, mitä haastateltava teki... Joskus hän antoi hakijalle tehtävän, kysyi neuvoa ongelman ratkaisemiseen tai pyysi oikolukemaan kirjoittamansa tekstin.
 

72

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
16061
Hän esim. poistui huoneesta vähäksi aikaa ja työnhakija jäi sinne yksin. Pöydällä oli 'tarjolla' luettavaa. Viereisen huoneen sihteeri näki, mitä haastateltava teki...
Itsehän olisin näpytellyt tekstiviestejä. :eek:
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Itsehän olisin näpytellyt tekstiviestejä. :eek:
...mikä viittaa siihen, että todennäköisesti harrastat sitä kuten privaattipuheluitakin työaikana ja ehkä mikä kaikkein pahinta, kulutat työaikasi notkumalla jollain internetin monista keskustelupalstoista. F1-Forum ja mitä niitä nyt onkaan....

En olis palkannut :nope:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kello kannattaa ottaa huomioon. Ei anna kovin hyvää kuvaa, jos myöhästyy tai lähes myöhästyy ja sitten juosten puuskuttaa paikalle. Ei sinne tietysti kannata tuntikausiksi mennä norkoilemaan.
Eikä muuten anna kaksistakaan kuvaa myöskään työnantajasta jos aikataulut mättävät pahasti. Hupaisa tilanne oli yhdessä haastattelupaikassa, jossa oltiin 20 min myöhässä ja odotellessani sain kuunnella kuinka sihteerikkö avautui kaverilleen puhelimessa, että on tehnyt töitä 140 tuntia ja saanut palkkaa vain 90 tunnilta :D
Ja toisessa paikassa haastattelut alkoivat tasatunnein, ja oli varattu 45 min/hlö, mutta edellisen kanssa meni 1,5 tuntia niin alkajaiseksi totesi mulle, että täytyy aikataulua kiriä... tosi tasapuolista :cool:
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Muutama vinkki (osa jo tullutkin):

1. Ei kirjoitusvirheita !!!!
2. Kehu itseasi reilusti, kerro hyvista teoistasi lyhyilla esimerkeilla
3. Erotu joukosta (omalaatuinen, lay-out yms)
4. CV pitaa olla ytimekas ja selkean nakoinen
5. Jos et ole sotanorsun nakoinen, lisaa kuva


Noita lappuja kun tulee usein yli 100, niin siina on lukijallakin tekemista.
Jotkut vituttavat jo ensi nakemalta ja lentavat roskiin... :eek:

CV:n ja hakemuksen tehtava on ainoastaan herattaa mielenkiinto. Jos sen saat tehtya, olet jo voittanut ison osan taistelusta. Seuraava on sitten myyda itsesi haastattelussa.

Haastatteluun opettelet firmasta mita kasiisi saat, ja keksit valmiiksi fiksuja kysymyksia. Jos et kysy mitaan, olet vain jees-jees meiningilla, katkennee matka tuohon tilanteeseen...
Pukeudu siististi, tyonkuvan mukaan tietenkin, ja osoita innostusta.


Tsemppia. :thumbup::thumbup::thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mä olen joskus pistänyt kuvan mukaan (ennen tietokoneaikaa). Ja päässyt haastatteluun siitä huolimatta.:eek:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Nykyään on vaan noita sähköisiä lomakkeita erittäin monessa paikassa joten lay-outeilla on pirun vaikea erottua. Lisäksi kun meikäläisellä ei kovin montaa tutkintoa ole, mutta pitkiäkin kursseja niin pirusti, ei nuo sähköiset lomakkeet ole useinkaan eduksi. :(
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ja toisessa paikassa haastattelut alkoivat tasatunnein, ja oli varattu 45 min/hlö, mutta edellisen kanssa meni 1,5 tuntia niin alkajaiseksi totesi mulle, että täytyy aikataulua kiriä... tosi tasapuolista :cool:
Tohon täytyy vastata, "sopii mulle, aletaan heti keskustelemaan sopimusehdoista, onko sulla luonnos jo valmiina?.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
PuoliPöhköllä huima prosentti, jos 2 hakemusta -> 2 haastettelua -> 1 työpaikka :thumbup:

Itsellä n. 50-60 hakemusta -> 4 haastattelua -> 0 työpaikkaa :cool:
Itseasiassa 3 cv:tä -> 3 haastattelua -> 2 työpaikkaa, joista valkkasin paremman. :eek:
Toi yksi työhaastattelu oli vähän sellanen "kunhan nyt edes jotain", jossa hain täysin vastaavaan työhön jota nyt yrittäjänä olen asiakkailleni tarjonnut. Palkkataso olisi ollut suht heikko, eikä ammatissa kehittymisen mahdollisuuksia olisi juuri ollut. Olinhan luonnollisesti alallani paras ja kaikkitietävä jo valmiiksi :rolleyes:

Sulla on ilmeisesti tilanne, jossa et ole juurikaan ehtinyt kartuttaa työkokemustasi. Kieltämättä haasteellinen paikka näinä aikoina. Ei muuta kuin erottuvampaa työhakemusta, jotta tulee enemmän niitä tärkeitä kutsuja haastatteluun. Tsemppiä! :thumbup:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Sulla on ilmeisesti tilanne, jossa et ole juurikaan ehtinyt kartuttaa työkokemustasi. Kieltämättä haasteellinen paikka näinä aikoina. Ei muuta kuin erottuvampaa työhakemusta, jotta tulee enemmän niitä tärkeitä kutsuja haastatteluun. Tsemppiä! :thumbup:
No, oon mä ollut vakitöissä yli 15v ja sitäkin ennen. :eek:
Toki ajatuksissa on ollut tehdä taas "sektorin vaihto" eli viimeiset 5v vierähtänyt erilaisissa järjestöjen projekteissa niin takaisin yksityiselle ei ole näköjään helppo päästä ja julkisella sektorilla tuo muodollinen pätevyys on kovin ratkaisevaa...
Ja tossa lienee myös sekin, että mulle kelpaisi ihan normi toimistoduunikin, mutta voi noiden tehtyjen projektien perusteella kuvitella ettei "tavallinen työ" kiinnosta kovinkaan pitkään.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
No, oon mä ollut vakitöissä yli 15v ja sitäkin ennen. :eek:
Toki ajatuksissa on ollut tehdä taas "sektorin vaihto" eli viimeiset 5v vierähtänyt erilaisissa järjestöjen projekteissa niin takaisin yksityiselle ei ole näköjään helppo päästä ja julkisella sektorilla tuo muodollinen pätevyys on kovin ratkaisevaa...
Ja tossa lienee myös sekin, että mulle kelpaisi ihan normi toimistoduunikin, mutta voi noiden tehtyjen projektien perusteella kuvitella ettei "tavallinen työ" kiinnosta kovinkaan pitkään.

Ok, no tuo selittää aika paljon. Yksityiselle puolelle on tarjolla juuri nyt paljon sakkia, jotka ovat hankkineet kannuksensa vahvassa tuloksentekoilmapiirissä, joten ne ovat maksimivoittoa tavoittelevien yritysten toivelistalla helposti ennen pätevääkin järjestötaustaista miestä.
 

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Sitten kun/jos pääset hastatteluun ja heittävät ns. sydämenpysäyttäjäkysymyksen "Miksi lähdit pois edellisestä työpaikastasi?", niin oikea vastaus on tietysti: "En tullut toimeen kenenkään kanssa!" :ahem: :tongue:
Mieluummin niinpäin että "kukaan ei tullut toimeen kanssani."
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Pitää pistää tästä toikista juttuja mieleen näin kesätöitä hakiessa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös