DC
Helsingin UA
Eittämättä yksi suomalaisen ralliautoilun traagisimpia tapauksia. Kiistatonta on se, että illalla, Hankirallin aatonaattona 25.2.1981, Uffe ja kartanlukija Bob Rehnström lähtivät liikkeelle Fiat 131 Abarthilla (rekisterinumero TO R88538, runkonumero 131AR-2059026) noin klo 23:30 mitä todennäköisimmin Autonovon pihasta Helsingin Herttoniemestä. Autonovon tallipäällikön Ville Kamusen mukaan kyseessä oli normaali, tunnin tai puolentoista pituiseksi suunniteltu lenkki [1], jonka tarkoitus oli vain kokeilla, että juuri valmistunut kilpa-auto todella oli Hankirallin edellyttämässä kunnossa [1]. Edelleen kiistatonta on se, että Grönholm/Rehnström ajoivat Veklahdentietä Kirkkonummelta Oitmäen (onnettomuushetkellä Oitbacka) suuntaan ja törmäys 23-vuotiaan kirkkonummelaisen ajaman aura-auton kanssa tapahtui tämän nyppylän takana n. klo 0.25, jolloin päivämäärä on juuri ehtinyt kääntyä muotoon 26.2.1981. Jos FB:n ralliryhmää seuraa, niin kiistaa tuntuu olevan siitä, oliko aura-auto pysähdyksissä vai ei. En itse välttämättä ymmärrä, mikä merkitys tällä asialla on. Grönholmin ajama Fiat ajoi ylinopeutta ja, jos nyt ei varsinaisesti väärällä kaistalla, niin ei ainakaan täysin omalla kaistallaan [2]. Mutta mikä tekee tapahtumasta suorastaan hämmentävän on se, että kyseinen onnettomuusauto oli Markku Alenin Suomessa ajamiin kilpailuihin tarkoitettu auto. Eli samainen yksilö, jolla Markku oli ajanut 1980 mm. Hankirallin, Suurajot, Venetsia-rallin ja Pohjolan [3]. Uffe taasen oli ajanut [4] kenties hienoimmat voittonsa (Hankis 1980, Riksu 1981, Tunturi 1981) autolla, jonka rekisterinumero oli TO N94415 ja runkonumero 131AR-2038888 ja voisi olettaa, että juuri tällä autolla Uffen oli tarkoitus startata myöskin Hankikseen. Kuten Ilkka Kivimäki taannoisessa Tomin nuoteista-podcastissä todistaa, olisi Autonovon tullut kysyä Markulta lupa auton lainaamiseen. Näin ei kuitenkaan ollut toimittu [5]. Ja edelleen, kun auto oli "Markun auto" (jonka kyljissä olivat myöskin nimet Alen/Kivimäki [1]), ja Grönholm/Rehnström olisivat startanneet Hankiralliin luultavasti kuitenkin omalla autollaan, niin mikä tuon yöllisen testiajon perimmäinen tarkoitus sitten oli? Onko foorumilla mahdollisesti aikalaisia, joilla on tietoa tai edes valistuneita arvauksia asiasta?
1. HS 27.2.1981, s. 11
2. VM 4/81, s. 75
3. https://www.ewrc-results.com/carinfo/98-fiat-131-abarth/?car=3933&a=1#start
4. https://www.ewrc-results.com/carinfo/98-fiat-131-abarth/?car=3883&a=1#start
5. https://areena.yle.fi/audio/1-50553996
1. HS 27.2.1981, s. 11
2. VM 4/81, s. 75
3. https://www.ewrc-results.com/carinfo/98-fiat-131-abarth/?car=3933&a=1#start
4. https://www.ewrc-results.com/carinfo/98-fiat-131-abarth/?car=3883&a=1#start
5. https://areena.yle.fi/audio/1-50553996