Unkarin aero-uudistukset

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Williams luopuu rumasta keulastaan :thumbup:

Williams vahvisti keulamuutoksen
06.08.2004 15:49

Williams luopuu radikaalista keularatkaisustaan, photo: Mark Thompson/Getty Images

Williams-talli kertoi palaavansa Unkarin osakilpailussa autossaan takaisin perinteiseen keularatkaisuun.

Williamsin kauden alussa käyttöönsä ottama, radikaaliksi luonnehdittu keularatkaisu ei ole osoittautunut tallin toiveiden mukaiseksi.

- Unkarissa talli ottaa käyttöönsä joitakin aerodynaamisia muutoksia. Näihin lukeutuu paluu takaisin tavanomaisemman etusiiven ja keularatkaisun käyttöön, kertoi tallipäällikkö Frank Williams.

(MTV3)
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Nyt voi taas katsoa Vormulaa ilman oksennuspussia :D :p :D :p
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Toivottavasti vauhti paranee ulkonäon mukana :thumbup:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
No ei ne hirveesti ehdi sitä testata.

Olikos niin, että ennen seuraavaa kisaa saa testata 50 km?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mitähän ne kuvittelee saavansa aikaan noinkin perustavaa laatua olevilla muutoksilla joita ei edes testata. Nähtiinhän se kun testaamatta tuotiin viimeksi sivuponttoonien ym. uudistukset radalle että ei oikein kulkenut.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Onhan sillä perinteisellä noikalla ajettu vuosia, ei kilometreistä puutetta. Aero-uudistuksia voi helposti testata juuri tuulitunnelissa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutku sanoi:
Olikos niin, että ennen seuraavaa kisaa saa testata 50 km?
juu shakedown testin saa ajaa, oliko nyt sitten 50km/päivä....
jännä nähdä millanen keula sieltä tulee, ja myös se et ottaako Mäcci nyt tuon uuden keulansa käyttöön....
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
vermula sanoi:
Onhan sillä perinteisellä noikalla ajettu vuosia, ei kilometreistä puutetta. Aero-uudistuksia voi helposti testata juuri tuulitunnelissa.
On ajettu mutta ei tuossa autossa jossa on merkittävästi erilainen aerodynamiikka kuin edellisessä mallissa. Ja noihin tuulitunnelitesteihin ei voi liikoja luottaa kuten McLareninkin tapauksessa on nähty. Williamsilta tuli just Magny-Coursin jälkeen sellasta kommenttia että ei ollu kovin hyvä juttu kun eivät pystyneet testaamaan uusia osiaan radalla tositoimissa ennen kisaa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Onhan sillä perinteisellä noikalla ajettu vuosia, ei kilometreistä puutetta. Aero-uudistuksia voi helposti testata juuri tuulitunnelissa.
Niin, mutta lopullinen varmuus saadaan vasta radalla. Perinteisen nokanhan piti olla aerodynamiikaltaan hieman heikompi. Käsittääkseni muutokset eivätk kohdistu pelkästään keulapalaan vaan myös runkoa on viilattava, mahdollisesti jopa jousituksen osalta.
:alppu:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos ne luopuu kokonaan kaksoisköli-ratkaisusta niin menee luonnollisesti koko pohja uusiksi diffuusoreihin asti. Tai taitaa mennä nekin vielä samalla.

Ei tuollaisia voi tehdä pelkästään tuulitunnelissa. Kyllä ne on testanneet sitä jo aiemmin.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Tällästä tuolla Kesäkuun loppupuolella ilmoteltiin.

Bob Bell, Technical Director, Renault F1 Team
"We are planning a major chassis update for Budapest, although we will not call it a ‘B’ spec. Other smaller changes will be introduced sooner, such as suspension developments in time for Magny-Cours. Of course, we will also use a specific low downforce package at Monza."
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
FO110K sanoi:
juu shakedown testin saa ajaa, oliko nyt sitten 50km/päivä....
jännä nähdä millanen keula sieltä tulee, ja myös se et ottaako Mäcci nyt tuon uuden keulansa käyttöön....
Koko kisaa edeltävänä viikkona saa testata tuon 50 kilsaa. Ferrarihan aikanaan kävi tekemässä Monacon kisaa edeltävänä perjantaina tuon shakedownin. Samoin Valentino Rossin Ferrari-testi tänä vuonna rajoittui tuohon.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bleu sanoi:
Koko kisaa edeltävänä viikkona saa testata tuon 50 kilsaa. Ferrarihan aikanaan kävi tekemässä Monacon kisaa edeltävänä perjantaina tuon shakedownin. Samoin Valentino Rossin Ferrari-testi tänä vuonna rajoittui tuohon.
Eiku Ferrari teki starttitsydeemit kisaan perjantaina, kun oli dataa radasta ja autosta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Kyllä on jännää pian nähdä uusi keulapala :thumbup:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Williamsin ratkaisun takia Unkarin GP:ssä on nyt ylimääräinen jännitysmomentti, kun toistaiseksi ei julkisuudessa ole ollut mitään tietoja siitä, miten suuri parannus on kyseessä tai saadaanko vauhtia yleensäkään näin parannettua muihin nähden.

Itse olen kyllä lievästi pettynyt siihen, ettei Williamsin alkuperäinen ratkaisu toiminut käytännössä, sillä kisojen seuraaminen olisi ainakin minusta hieman mukavampaa, jos autot eroaisivat toisistaan selkeämmin, kuin mihin ennen tätä kautta oltiin totuttu.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mutta näyttää siltä että pelkkä keulapala on muutettu: Pizzonian autossakin keula levenee ennen keulapalaa oudosti.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Nyt Williams näyttää aivan samalta kuin kaikki muutkin noin niinkuin periaatteessa. Vaikka vanha keula ei niin kaunis ollutkaan niin olisin sen silti halunnut nähdä ihan vain vaihtelun vuoksi. Uutta keulaa ei ilmeisesti ole paljoa ehditty testata radalla joten on mielestäni pieni riski tuoda se mukaan tähän kisaan. Tuulitunneli ei kuitenkaan ole aivan sama kuin oikea testi.

Mahtoivatko nuo pienet siivekkeet nokan kiinnityskohdan lähellä olla autossa ennen muutosta? Entä käyttävätkö muutkin sellaisia?
 
Ylös