pmv
Well-known member
Aika monta topikkia on perustettu suomalaisista f1-kuljettajista. Harmittavasti on unohdettu n. 10 vuotta sitten lopetettu urheiluautojen MM-sarja, joka kuitenkin eli useita kymmeniä vuosia välillä loistaen, välillä vähän hiljaisempaa eloa viettäen.
Sarjan taso oli monenkirjava läpi sen historian ja siksi sitä ei ole niin tarkasti dokumentoitu kuin f1-sarjaa. Suomalainen historia tässä toisessa rata-autoilun MM-sarjassa on kuitenkin aika värikäs ja monivaiheinen. Leo Kinnusen suoritukset ovat tietenkin kaikkein suurimmat suomalaisista, mutta on siellä menestystä tullut monen muunkin kuljettajan toimesta. MM-sarjassa oli aivan viime vuosiin saakka osana myös LeMans.
Ajattelin tässä vähän koota tätä Suomi-historiaa yhteen otsikkoon. Olen varma että aihe kiinnostaa monia täällä kirjoittavia ja moni varmasti tietää aiheesta enemmän kuin itse. Jos kylmästi listataan suomalaisia kuskeja ao. sarjassa niin jotenkin tällaiselta se näyttäisi.
Rauno Aaltonen
Pauli Toivonen
Hans Laine
Leo Kinnunen
Markku Alén
Keke Rosberg
Henri Toivonen
Jussi Varjosaari
Jari Nurminen
Harri Toivonen
JJ Lehto
Edellisistä Laine oli uranuurtaja yhdessä AAW:n tiimin kanssa, joka oli siis suomalaisen Antti Aarnio-Wihurin talli. Laine menehtyi Nordschleifellä harjoituksissa onnettomuudessa, mutta tulokset Gijs Van Lennepin kanssa yhdessä Porsche 908:lla olivat varsin hyviä.
Kinnunen oli Porsche 917 JW-Automobilen tehdaskuski kauden 1970 aikana yhdessä Pedro Rodriguezin kanssa. Toista autoa ajoivat Siffert ja Redman. Tällä kaudella Porsche voitti jaossa olleen valmistajien maailmanmestaruuden. Kinnunen ei kuitenkaan tainnut enää ajaa 70-luvun alun jälkeen näitä kisoja, vaan ajoi Interserietä saksassa menestyksellä ja joitain ralleja.
Seuraavan kerran nähdäkseni suomalaista väriä nähtiin 80-luvun alussa, kun Markku Alén teki hyppäyksen rallista. Autona oli Lancia ja luokkana taisi olla joko 5-ryhmä tai C-ryhmä. Tässä vaiheessa FIA muutti urheiluautojen sääntöjäkin melkoisesti. Alénin ajoista ei ole tarkkaa tietoa, mutta ainakin yhteen LeMansiin mies osallistui Piercarlo Ghinzanin kanssa. Jossain vaiheessa Markku jakoi auton myös Riccardo Patresen kanssa, jos oikein olen ymmärtänyt.
Keke Rosberg kävi ajamassa Porschen 956:lla yhden kisan Nordschleifellä sijoittuen ilmeisesti 3. Kyseessä oli yksityistiimi auto. Vuosi taisi olla 1982, jolloin Keke kuittasi ykkösten mestaruuden.
Henri Toivonen esitti kyntensä radalla ajaen ainakin yhden kisan samanlaisella Porsche 956:lla Mugellossa. Kausi oli 83 ja tämän startin takana lieni Rothmans-sponsori. Samalla autolla Henkka taisi käydä ajamassa Ahvenistolla.
Tästä piti mennä 80-luvun lopulle, kun Varjosaari ja Nurminen ajoivat. Varjosaaren piikkiin taisi tulla vain yksi lähtö kaudella 89 Japanissa, mutta Nurminen kiersi koko kauden Spicen C2-ryhmän autolla. Mitään ihmeellisyyksiä herrat eivät aikaan saaneet, mutta jännää tilastoahan tässä syntyi.
Kaudella 90 teki C-ryhmä debyyttinsä Harri Toivonen Porsche 962:lla, jossa oli Wärtsilä sponsorina. Tulokset eivät olleet mitään huippuja, mutta arvokasta kokemusta tuli. Myös JJ Lehto osallistui Porschella LeMansiin. Jykällä on ollut taipumusta pimeällä ajamiseen jo nuoresta lähtien. Harri Toivonen jatkoi myös kaudelle 91 ajaen Kremerin Porschea. Mies yllätti yhdessä Manuel Reuterin kanssa kauden avauksessa 3. sijalla!
Myös Keken paluu sijoittui kauteen 90-91. Jean Todt oli pyytänyt Kekeä ajamaan Pösön uutta 905 C-ryhmäläistä yhdessä Yannick Dalmasin kanssa. Keke voitti loppuvuodesta 91, mutta muuten Pösö ei ollut parhaasta päästä. Jaguar voitti tittelin.
Viimeinen urheiluautojen MM-kausi oli 1992, jolloin Suomalaisedustusta ei juuri ollut. Harri Toivosen piti ajaa uudelleen synnytetyllä BRM:llä kisoja, mutta auto oli pelkkä raakile eikä Harri ikinä tainnut kisatilanteessa rattiin päästä.
Eri tahot yrittivät lämmittää urheiluautoja ja FIA oli mukana kausina 97/98 FIA GT Championship-nimikkeellä. Tuolloin JJ Lehto oli varteenotettava kilpailija ja kävihän sarja Sörnäisissäkin. Mutta se on eri homma.
Lisätietoa, kuvia ja yksityiskohtia voisi tänne laittaa. Itselle on jäänyt hämäräksi tuo AAW-tiimi. Jokin tilasto väittää että AAW:lla olisi ollut 917 jo kauden 1970-sarjassa ja kuskina olisi ollut Pauli Toivonen! Lisäksi tarkkoja tietoja kaipaa Leo Kinnusen Targa Florio suorituksista.
Hyvä, ellei erinoimainen tilastolähde kaikkeen urheiluautoiluun on:
http://www.wspr-racing.com/results/results.html
Sarjan taso oli monenkirjava läpi sen historian ja siksi sitä ei ole niin tarkasti dokumentoitu kuin f1-sarjaa. Suomalainen historia tässä toisessa rata-autoilun MM-sarjassa on kuitenkin aika värikäs ja monivaiheinen. Leo Kinnusen suoritukset ovat tietenkin kaikkein suurimmat suomalaisista, mutta on siellä menestystä tullut monen muunkin kuljettajan toimesta. MM-sarjassa oli aivan viime vuosiin saakka osana myös LeMans.
Ajattelin tässä vähän koota tätä Suomi-historiaa yhteen otsikkoon. Olen varma että aihe kiinnostaa monia täällä kirjoittavia ja moni varmasti tietää aiheesta enemmän kuin itse. Jos kylmästi listataan suomalaisia kuskeja ao. sarjassa niin jotenkin tällaiselta se näyttäisi.
Rauno Aaltonen
Pauli Toivonen
Hans Laine
Leo Kinnunen
Markku Alén
Keke Rosberg
Henri Toivonen
Jussi Varjosaari
Jari Nurminen
Harri Toivonen
JJ Lehto
Edellisistä Laine oli uranuurtaja yhdessä AAW:n tiimin kanssa, joka oli siis suomalaisen Antti Aarnio-Wihurin talli. Laine menehtyi Nordschleifellä harjoituksissa onnettomuudessa, mutta tulokset Gijs Van Lennepin kanssa yhdessä Porsche 908:lla olivat varsin hyviä.
Kinnunen oli Porsche 917 JW-Automobilen tehdaskuski kauden 1970 aikana yhdessä Pedro Rodriguezin kanssa. Toista autoa ajoivat Siffert ja Redman. Tällä kaudella Porsche voitti jaossa olleen valmistajien maailmanmestaruuden. Kinnunen ei kuitenkaan tainnut enää ajaa 70-luvun alun jälkeen näitä kisoja, vaan ajoi Interserietä saksassa menestyksellä ja joitain ralleja.
Seuraavan kerran nähdäkseni suomalaista väriä nähtiin 80-luvun alussa, kun Markku Alén teki hyppäyksen rallista. Autona oli Lancia ja luokkana taisi olla joko 5-ryhmä tai C-ryhmä. Tässä vaiheessa FIA muutti urheiluautojen sääntöjäkin melkoisesti. Alénin ajoista ei ole tarkkaa tietoa, mutta ainakin yhteen LeMansiin mies osallistui Piercarlo Ghinzanin kanssa. Jossain vaiheessa Markku jakoi auton myös Riccardo Patresen kanssa, jos oikein olen ymmärtänyt.
Keke Rosberg kävi ajamassa Porschen 956:lla yhden kisan Nordschleifellä sijoittuen ilmeisesti 3. Kyseessä oli yksityistiimi auto. Vuosi taisi olla 1982, jolloin Keke kuittasi ykkösten mestaruuden.
Henri Toivonen esitti kyntensä radalla ajaen ainakin yhden kisan samanlaisella Porsche 956:lla Mugellossa. Kausi oli 83 ja tämän startin takana lieni Rothmans-sponsori. Samalla autolla Henkka taisi käydä ajamassa Ahvenistolla.
Tästä piti mennä 80-luvun lopulle, kun Varjosaari ja Nurminen ajoivat. Varjosaaren piikkiin taisi tulla vain yksi lähtö kaudella 89 Japanissa, mutta Nurminen kiersi koko kauden Spicen C2-ryhmän autolla. Mitään ihmeellisyyksiä herrat eivät aikaan saaneet, mutta jännää tilastoahan tässä syntyi.
Kaudella 90 teki C-ryhmä debyyttinsä Harri Toivonen Porsche 962:lla, jossa oli Wärtsilä sponsorina. Tulokset eivät olleet mitään huippuja, mutta arvokasta kokemusta tuli. Myös JJ Lehto osallistui Porschella LeMansiin. Jykällä on ollut taipumusta pimeällä ajamiseen jo nuoresta lähtien. Harri Toivonen jatkoi myös kaudelle 91 ajaen Kremerin Porschea. Mies yllätti yhdessä Manuel Reuterin kanssa kauden avauksessa 3. sijalla!
Myös Keken paluu sijoittui kauteen 90-91. Jean Todt oli pyytänyt Kekeä ajamaan Pösön uutta 905 C-ryhmäläistä yhdessä Yannick Dalmasin kanssa. Keke voitti loppuvuodesta 91, mutta muuten Pösö ei ollut parhaasta päästä. Jaguar voitti tittelin.
Viimeinen urheiluautojen MM-kausi oli 1992, jolloin Suomalaisedustusta ei juuri ollut. Harri Toivosen piti ajaa uudelleen synnytetyllä BRM:llä kisoja, mutta auto oli pelkkä raakile eikä Harri ikinä tainnut kisatilanteessa rattiin päästä.
Eri tahot yrittivät lämmittää urheiluautoja ja FIA oli mukana kausina 97/98 FIA GT Championship-nimikkeellä. Tuolloin JJ Lehto oli varteenotettava kilpailija ja kävihän sarja Sörnäisissäkin. Mutta se on eri homma.
Lisätietoa, kuvia ja yksityiskohtia voisi tänne laittaa. Itselle on jäänyt hämäräksi tuo AAW-tiimi. Jokin tilasto väittää että AAW:lla olisi ollut 917 jo kauden 1970-sarjassa ja kuskina olisi ollut Pauli Toivonen! Lisäksi tarkkoja tietoja kaipaa Leo Kinnusen Targa Florio suorituksista.
Hyvä, ellei erinoimainen tilastolähde kaikkeen urheiluautoiluun on:
http://www.wspr-racing.com/results/results.html