Urheiluautojen MM-sarja ja suomalaiset

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Aika monta topikkia on perustettu suomalaisista f1-kuljettajista. Harmittavasti on unohdettu n. 10 vuotta sitten lopetettu urheiluautojen MM-sarja, joka kuitenkin eli useita kymmeniä vuosia välillä loistaen, välillä vähän hiljaisempaa eloa viettäen.

Sarjan taso oli monenkirjava läpi sen historian ja siksi sitä ei ole niin tarkasti dokumentoitu kuin f1-sarjaa. Suomalainen historia tässä toisessa rata-autoilun MM-sarjassa on kuitenkin aika värikäs ja monivaiheinen. Leo Kinnusen suoritukset ovat tietenkin kaikkein suurimmat suomalaisista, mutta on siellä menestystä tullut monen muunkin kuljettajan toimesta. MM-sarjassa oli aivan viime vuosiin saakka osana myös LeMans.

Ajattelin tässä vähän koota tätä Suomi-historiaa yhteen otsikkoon. Olen varma että aihe kiinnostaa monia täällä kirjoittavia ja moni varmasti tietää aiheesta enemmän kuin itse. Jos kylmästi listataan suomalaisia kuskeja ao. sarjassa niin jotenkin tällaiselta se näyttäisi.

Rauno Aaltonen
Pauli Toivonen
Hans Laine
Leo Kinnunen
Markku Alén
Keke Rosberg
Henri Toivonen
Jussi Varjosaari
Jari Nurminen
Harri Toivonen
JJ Lehto

Edellisistä Laine oli uranuurtaja yhdessä AAW:n tiimin kanssa, joka oli siis suomalaisen Antti Aarnio-Wihurin talli. Laine menehtyi Nordschleifellä harjoituksissa onnettomuudessa, mutta tulokset Gijs Van Lennepin kanssa yhdessä Porsche 908:lla olivat varsin hyviä.

Kinnunen oli Porsche 917 JW-Automobilen tehdaskuski kauden 1970 aikana yhdessä Pedro Rodriguezin kanssa. Toista autoa ajoivat Siffert ja Redman. Tällä kaudella Porsche voitti jaossa olleen valmistajien maailmanmestaruuden. Kinnunen ei kuitenkaan tainnut enää ajaa 70-luvun alun jälkeen näitä kisoja, vaan ajoi Interserietä saksassa menestyksellä ja joitain ralleja.

Seuraavan kerran nähdäkseni suomalaista väriä nähtiin 80-luvun alussa, kun Markku Alén teki hyppäyksen rallista. Autona oli Lancia ja luokkana taisi olla joko 5-ryhmä tai C-ryhmä. Tässä vaiheessa FIA muutti urheiluautojen sääntöjäkin melkoisesti. Alénin ajoista ei ole tarkkaa tietoa, mutta ainakin yhteen LeMansiin mies osallistui Piercarlo Ghinzanin kanssa. Jossain vaiheessa Markku jakoi auton myös Riccardo Patresen kanssa, jos oikein olen ymmärtänyt.

Keke Rosberg kävi ajamassa Porschen 956:lla yhden kisan Nordschleifellä sijoittuen ilmeisesti 3. Kyseessä oli yksityistiimi auto. Vuosi taisi olla 1982, jolloin Keke kuittasi ykkösten mestaruuden.

Henri Toivonen esitti kyntensä radalla ajaen ainakin yhden kisan samanlaisella Porsche 956:lla Mugellossa. Kausi oli 83 ja tämän startin takana lieni Rothmans-sponsori. Samalla autolla Henkka taisi käydä ajamassa Ahvenistolla.

Tästä piti mennä 80-luvun lopulle, kun Varjosaari ja Nurminen ajoivat. Varjosaaren piikkiin taisi tulla vain yksi lähtö kaudella 89 Japanissa, mutta Nurminen kiersi koko kauden Spicen C2-ryhmän autolla. Mitään ihmeellisyyksiä herrat eivät aikaan saaneet, mutta jännää tilastoahan tässä syntyi.

Kaudella 90 teki C-ryhmä debyyttinsä Harri Toivonen Porsche 962:lla, jossa oli Wärtsilä sponsorina. Tulokset eivät olleet mitään huippuja, mutta arvokasta kokemusta tuli. Myös JJ Lehto osallistui Porschella LeMansiin. Jykällä on ollut taipumusta pimeällä ajamiseen jo nuoresta lähtien. Harri Toivonen jatkoi myös kaudelle 91 ajaen Kremerin Porschea. Mies yllätti yhdessä Manuel Reuterin kanssa kauden avauksessa 3. sijalla!

Myös Keken paluu sijoittui kauteen 90-91. Jean Todt oli pyytänyt Kekeä ajamaan Pösön uutta 905 C-ryhmäläistä yhdessä Yannick Dalmasin kanssa. Keke voitti loppuvuodesta 91, mutta muuten Pösö ei ollut parhaasta päästä. Jaguar voitti tittelin.

Viimeinen urheiluautojen MM-kausi oli 1992, jolloin Suomalaisedustusta ei juuri ollut. Harri Toivosen piti ajaa uudelleen synnytetyllä BRM:llä kisoja, mutta auto oli pelkkä raakile eikä Harri ikinä tainnut kisatilanteessa rattiin päästä.

Eri tahot yrittivät lämmittää urheiluautoja ja FIA oli mukana kausina 97/98 FIA GT Championship-nimikkeellä. Tuolloin JJ Lehto oli varteenotettava kilpailija ja kävihän sarja Sörnäisissäkin. Mutta se on eri homma.

Lisätietoa, kuvia ja yksityiskohtia voisi tänne laittaa. Itselle on jäänyt hämäräksi tuo AAW-tiimi. Jokin tilasto väittää että AAW:lla olisi ollut 917 jo kauden 1970-sarjassa ja kuskina olisi ollut Pauli Toivonen! Lisäksi tarkkoja tietoja kaipaa Leo Kinnusen Targa Florio suorituksista.

Hyvä, ellei erinoimainen tilastolähde kaikkeen urheiluautoiluun on:
http://www.wspr-racing.com/results/results.html
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
DNS 49 Pauli Toivonen/Sten Axelsson Porsche 917K [021] Racing Team AAW Withdrawn no time Sports 5000

Elikkä tuo tieto on ollut jo kahdessa eri paikassa. Tietääkö kukaan miksi AAW:lla on ollut mukana tämä 917? Se että ei startattu on ymmärrettävää, sillä tallin kuljettaja Hans Laine oli menehtynyt lauantain harjoituksissa?

Tuo Sports 5000 tarkoittaa luokkaa ja se on kyllä 917:n luokka. Oliko kyseessä mahdollisesti joku Porschen Back-Up auto tai jotain?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Taisin jonnekin topikkiin postata tässä alkuvuodesta osoitteen, josta näki urheiluautokisojen kuvia aina tuolta 70-luvulta asti... Itse olen vain tuon osoitteen kadottanut ja olisin erittäin onnellinen, jos joku siihen törmännyt postaisi osoitteen uudemman kerran. Kuvissa oli mm. Alen Beta Monte Carlolla (eli Markku kisasi 5 ryhmässä) ja Toivonen Porschella. Kuvien kanssa oli myös listattu kisaan ilmoittautuneet.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Loistava avaus pmv:ltä. Hienoja autoja ja hyviä kisoja. Tarttee kattoa mitä omista lehtipinoista löytyy. Mökillä on VM:n vuosikerta "71 joista löytyy runsaasti hienoa 917-Kinnunen-AAW-asiaa. Kunhan kelit asettuu niin että mökillä tarkenee olla..

pmv:


Keke Rosberg kävi ajamassa Porschen 956:lla yhden kisan Nordschleifellä sijoittuen ilmeisesti 3. Kyseessä oli yksityistiimi auto. Vuosi taisi olla 1982, jolloin Keke kuittasi ykkösten mestaruuden.
Tuosta vuodesta esitän ulkomuistista protestin. Mulla on (ollut?) näet ko kisasta SportAuto ja niitä ei vuonna "82 ollut varaa ostaa intin, koulun yms takia. Vasta "83 ellei vallan "84.
 

Frank

Heimosoturi
Liittynyt
26.1.1999
Viestit
6643
Sijainti
Äänisen Aallot
Tulipa kuukleteltua aaw:a, lainetta ja porschea, ja sillä tämäkin otsikko löytyi. Nimittäin muutamassa viime Mobilisti-lehdessä ollut oivaa historiikkia AAW:n tiimistä ja vielä neljäs osa ensi numerossa.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Pitääpä hankkia noita Mobilisteja.

Tämä on tosiaan mielenkiintoinen aihe. Ennen kaikkea henkkoht kiinnostaa Hans Laine, jonka uraa on sekä netissä että kirjallisuudessa dokumentoitu kovin vähän. Kyseessä oli kuitenkin ilmeisen lahjakas kuljettaja jonka ura päättyi Nordscheifella ennen aikojaan.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Racing Sports Cars Tossa ois tollanen, jossa on yks kuva per auto kisoista aina 60-luvulta lähtien.
Jep, tämä on ok lähde edelleen. 70-80-luvun taitteen suomalaissuorituksilla oli myös melkoisen hyvä taso vaikka kaverit olivat heittämässä vain keikkaa.



Lähteen mukaan '83 Henkan piti ajaa sekä Mugellon (kuva), Imolan ja Kyalamin 1000km Derek Bellin ja Jonathan Palmerin kanssa. Näistä Toivonen ajoi vain Mugellossa. '84 olisi ollut vuorossa Vern Schuppan ja John Watsonin kanssa Rothmansin Porschella Span 1000km, mutta jostain syystä Henkka ei siellä ajanut. Ahvenistolla kyllä. Ajokavereista voi silti helposti päätellä mikä oli Henkan arvostus piireissä!



Alén puolestaan ajoi '78 Giro d'Italian jonka hän voitti sekä '79 Vallelungan 6 tuntia Giorgio Piantan kanssa (DNF) ja Giro d'Italian (kuva) Patresen kanssa (DISQ).



'80 Alénilla oli vuorossa Le Mans (kuva1) Ghinzanin ja Brancatellin kanssa (DNF). Sekä jälleen Giro d'Italia (kuva2), jonka Alén jälleen voitti Patresen kanssa.



Keke puolestaan oli osallistumassa jo '79 Le Mansiin, mutta tämä jäi jostain syystä väliin. Sen sijaan '82 Diepholzissa hän oli BMW M1sellä kolmas. '83 Norisringillä (kuva) hän ajoi yksin ollen viides sekä Nürburgringin 1000km Jonathan Palmerin ja Jan Lammersin kanssa ollen kolmas. '84 Norisringillä Joestin Porschella neljäs.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Hans Laine taisi kuolla kilpailutilanteessa. Näin netissä yhden kuvan, jossa mainitaan, miten kilpailua jatkettiin Hans Laineen kolarista huolimatta... Koetan löytää sen kuvan asap.
edit: olin väärässä:
http://www.pro-steilstrecke.de/tragoedien19651974.htm
Kyseessä joo harjoitukset. Kuvaa en löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta Hans Laine taisi kuolla kilpailutilanteessa. Näin netissä yhden kuvan, jossa mainitaan, miten kilpailua jatkettiin Hans Laineen kolarista huolimatta... Koetan löytää sen kuvan asap.
Tässä Leo Kinnusen uraa käsittelevässä artikkelissa väitetään Laineen kuolleen harjoituksissa. Liittyy aiheeseen muutenkin sikäli, että Leksan urheiluautovuosista kerrotaan myös.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keke Rosberg kävi ajamassa Porschen 956:lla yhden kisan Nordschleifellä sijoittuen ilmeisesti 3. Kyseessä oli yksityistiimi auto. Vuosi taisi olla 1982, jolloin Keke kuittasi ykkösten mestaruuden.
[--]
Myös Keken paluu sijoittui kauteen 90-91. Jean Todt oli pyytänyt Kekeä ajamaan Pösön uutta 905 C-ryhmäläistä yhdessä Yannick Dalmasin kanssa. Keke voitti loppuvuodesta 91, mutta muuten Pösö ei ollut parhaasta päästä. Jaguar voitti tittelin.
Peugeotilla Keke ajoi J-P Jabouillen kanssa kauden 1990 pari viimeistä kisaa ja Dalmasin kanssa kauden 1991. 905 ei pärjännyt Jaguarille, mutta kehitystyö 905B:ksi toi kaksi voittoa kauden -91 päätteeksi: Magny Coursissa ja Meksikossa. Keke lopetti parahiksi kun auto alkoi menestyä.

Paluun Keke oli englanninkielisen Wikipedian mukaan tehnyt jo 1989 osallistuttuaan Ferrari Mondialilla Span 24 tunnin kisaan. Tiiminä oli JJ:kin alkutaipaleelta tuttu Moneytron (van Rossem/Onyx).
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Muistan Alenin jossain kommentoineen tuota turbollista Giro-Lanciaa aika hurjaksi laitteeksi.. kun lämmitteli renkaita ennen asfalttipätkiä (kisaan kuului rataosioiden lisäksi myös erikoiskokeita) tunsi kuinka ohjaustuntuma kiihdytyksissä hävisi kun auto keuli!!

Urheiluautojen mm-sarjaan kuului vuoteen 1973 saakka Targa Florion kisa Sisiliassa, jossa Leksalla on kierrosennätys nimissään. Se ei ole mikään uutinen, mutta kannattaa käydä katsomassa italialaisten kisasta tekemä sivusto

http://www.targapedia.com/

.. meinasin tuolilta pudota. On klassikkokilpailu dokumentoitu aika tyhjentävällä tavalla. Kadehdittava kuva-arkisto ja loogisesti järjestettynä!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Viimeinen urheiluautojen MM-kausi oli 1992, jolloin Suomalaisedustusta ei juuri ollut. Harri Toivosen piti ajaa uudelleen synnytetyllä BRM:llä kisoja, mutta auto oli pelkkä raakile eikä Harri ikinä tainnut kisatilanteessa rattiin päästä.
Urheiluautojen MM-sarjassa 1992 Harri Toivosen ainoa kisa oli Silverstone, parinsa Wayne Taylorin kanssa hän sijottui kisassa sijalle 9.

Saman vuoden 24 tunnin le mans kisassa kolmikko Toivonen, Taylor, Jones lähtivät kisaan paikalta 23, kisan lopputuloksena oli keskeytys jonka syy oli öljypumppu.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Tässä löytyy kuvausta Laineen kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta.

motorsportmemorial.org sanoi:
AAW entered two cars for the ADAC 1000 km at the Nürburgring. Wihuri assigned his 917 to Pauli Toivonen and Sten Axelsson; the 908/2, better suited for the Nordschleife, was given to Laine and van Lennep. The two latter put a great display in the qualifying session, scoring a time of 8min14s, which would be good enough for the eighth position in the starting grid. This was more than five seconds faster than the times posted by Rolf Stommelen and his peers in the works Porsche team, which hovered around 8min20s.

In spite of such a promising start for the event, disaster struck near the end of Saturday's practice session. Having considered their job almost finished, the AAW team sends van Lennep out to the track scrub off new tyres and make them stickier. As the Nürburgring is a twisty, 22-kilometer long circuit, a slow lap around it would do it. Sometime earlier, though, Laine had damaged one of the front spoilers of the 908/2 when he clipped a hedge at the apex of a turn. At the time guard-rails were used at Nürburgring only in a few spots;most of the track was surrounded by hedges, and Laine took part of the front wing off when he hit a row of srubs.

When van Lennep got to Döttinger Hohe, the long and wavy straight at the top of the circuit, near the end of the lap, he faced a strong head wind. As the Porsche went over one of the humps, traveling at maximum speed, the lack of downforce made it suddenly swerve to the right and its front end to come off the ground. Van Lennep immediately steered to the left and lift his foot from the throttle; the nose of the Porsche dove back to the ground, and he managed to regain control over the car.

Van Lennep drove slowly into the pits, heart pounding in his chest. He shared the scary experience with his crew; Dunlop technicians check the tyre pressure, which is found to be around 40 pounds. This was much more than the 20 pounds that the tyres should have been set to. The Dunlop technicians had overinflated the tyres before mounting them to the car, but forgot to relieve them of the extra pressure before van Lennep left the pits. Recognizing the mistake after van Lennep's debrief, they bled air off the tyres.

As there were more tyres to scrub, the Porsche had its wheel replaced; this time, it is Laine who takes the wheel. This second set of tyres, however, had also been set to the wrong pressure. Unaware of that, or maybe believing that the tyre pressure issue had been corrected, Laine got into the yellow and red Porsche 908/2 and drove away. When Laine reached the famous hump at the Dottinger Höhe straight near the bridge - the same spot where Henri Grandsire suffered a terrible accident two years earlier - the combination of a broken front spoiler, strong headwinds and over-inflated tyres proved to be disastrous. Going at full throttle, the Porsche lacked the required downforce to stick to the track at the hump; it lifted its nose from the ground and took off. Just as an out-of-control speed boat, it flew high and flipped backward, executing a perfect blow-over. The car then crashed heavily against the pavement and rolled.

Van Lennep recalls that Laine was alive and conscious when the rescue team and fellow driver Gerhard Koch reached the Porsche. They worked frantically to get him out of the 908/2 as fuel was leaking. Unfortunately, though, a fire broke out before they succeeded. The marshals' firefighting equipment, made only of small extinguishers, was not able to extinguish the fire. The poor young Finn pushed the door of the Porsche with his shoulder but was unable to open it. Only after fifteen minutes the fire was finally to be put out; Laine had perished in the flames. Hannu Kahi, manager of the AAW Racing Team, tells a different story: according to him the race doctor would have informed that Laine had died of a broken neck. Amidst the tragic loss of such a enormous talent, Laine's precise causa mortis seems an insignificant detail. Laine's death deprived the Finnish racing scene of one of its most brilliant drivers.

Hans Laine was survived by his wife and a five-month-old daughter.
 

Nappe1

New member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
4
Tämä ketju sai minut rekisteröitymään tännekin. :)

Hans Laine lienee aliarvostetuin lentävistä suomalaisista.

Kaveri oli todellakin rattimiehiä, ollen lähellä voittaa Suurajot jo 1968 Isuzu Bellett GTR:llä. johto oli melko hyvä mutta vetari petti lauantai-iltana ja voitto lipui Hannu Mikkolalle Ford Escortin ohjaimissa. (sääli sinäänsä... Isuzulle voitto olisi ollut suoranainen lottovoitto. GM se sitten imi siitäkin yhtiöstä kaiken mehun ja sylki tähteenä oleva jämät Toyotan syliin.)

mitä tulee AAW racing teamiin niin, ei kait tuo 917K 1970 Nordsleifeillä niin omituinen ole AAW:lle, koska AAW Racing ajuutti peräti kahta 917K Porschea läpi kauden Urheiluautojen MM sarjassa 1970. Autot olivat Sandeman / Shell sponsseilla ja kelta punaisissa väreissä. Sinäänsä 917K Nordsiin on outo valinta, koska vanha nyrppä on varsin kapea ja mutkainen 917K kokoiselle autolle. tehdastiimi itse ajuutti yleensä 908/03:ia, aivan kuten Targa Floriossa.

Laine ehti tehdä huimaa tulosta muutamassa 1970 kauden alkupään kisassa, mm. Brands Hatchin 1000km kaatosateessa ajetussa kisassa britit kiinnittivät huomiota tuntemattomaan suomalaiseen joka alimitoitetulla kalustolla piti liukkaassa kelissä lajin suurnimiä lähes pilkkanaan.

Itse arvostan Laineen tätänykyä vähintään Kinnusen tasolle. Sääli vain että henki lähti ennen kuin kaveri oikeasti ehti kunnolla näyttää kykynsä. (eli samaa synkkää listaa täydentää kuin pohjoismaalaisista mm. Jarno Saarinen ja Ronnie Petersson.)


AAW:n kalustolla pääsee nykyään ajamaan ainakin GT Legends simussa, johon amerikkalainen kaverini konvertoi / rakensi 917K modin. modipaketista löytyy molemmat Sandeman värityksen 917K autot, monen muiden lisäksi. (mm. Kinnusen / Rodriguezin Gulf Porsche löytyy myös. Sitten ei muuta kuin Daytona Road Course hakuun ja fiilistelemään millaista se oli... ;) )

Itse olen ko. pelin onlin championshippiin maalannut oman 1965 Mini Cooper 970 S:n AAW:n hengessä: http://sefi.dyndns.org/~nappe1/dc.net/nogrip/NapMini2009-II.jpg


Terveisin,
Lasse 'Nappe1' Kärkkäinen.


EDIT: Löytyipä ylen elävästä arkistosta Hans Laineen ja Isänsä haastattelukin, tosin liikenneturvallisuuden merkeissä. vuosi on 1965, joten Laine on todella nuori: http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=86&t=321&a=2492
 
Viimeksi muokattu:

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Uhkaako Mobilisti Vauhdin Maailman asemaa Suomen ykkös-moottoriurheilulehtenä?

Jos AAW Racing Teamin historiikissa ei ollut tarpeeksi, niin uusimmasta Moblasta voi lukea hienon artikkelin suomalaisista Targa Floriossa! Radan ja kilpailun historian lisäksi artikkeliin on saatu mukava määrä kuskien, mm. Kinnunen, Aaltonen, Toivonen, tarinoita Sisilian saarelta.

Helposti irtonumeron arvoinen sijoitus!
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ Luin kanssa saman jutun. Mobilistissa on ollut kieltämättä viime aikoina hyviä moottoriurheiluhistoria liitännäisiä juttuja. Toivottavasti jatkossakin :thumbup:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Jussi Varjosaari
Varjosaaren piikkiin taisi tulla vain yksi lähtö kaudella 89 Japanissa
Varjosaari ajoi kaksi kisaa, ensimmäisenä kaudella 1988 GTE World Challenge of Tampan kisa Gebhardt Motorsort riveissä parinaan Harald Huysman, lähtivät kisaan ruudusta 12 ja matka päättyi keskeytykseen.

ja vuonna 1989 hän ajoi juuri tuon Japanin Suzukan lähdön Brun Motorsport tiimissä, parinaan taas Harald Huysman ja sijoituksena keskeytys kisasta.

Varjosaari oli ehdolla vuoden 1989 Le mans 24 kisaan kuljettajaksi Brun Motorsport tiimin, mutta päättivät valita muita kuljettajia autoihinsa hänen sijasta.http://www.racingsportscars.com/photo/1989/Le_Mans-1989-06-11-016.jpg
 

brian500

New member
Liittynyt
30.3.2010
Viestit
1
Nice work! It looks that you are highly expert blogger. Your post is an excellent example of why I keep coming back to read your excellent quality content that is forever updated.
 
Ylös