USA:n GP siirtyy pois Indystä? vai toinen kisa lisää....

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
....että tämmöistä F1-Livellä....

[19/06/04 - 21:22]

Formula One to come back to Indy
Chewing on Big Apple plan...

A second race in the future in the USA?

Formula One chief Bernie Ecclestone is mulling the mouthwatering prospect of a race between New York City's skyscrapers, but Indianapolis's spot on the world championship rota is secure.

The Indianapolis Star newspaper quoted Ecclestone as saying he had opened preliminary discussions with New York officials about staging a street race in Manhattan.

Ecclestone has also been talking to Long Beach Grand Prix promotor Chris Pook about a return for the California-based race, which disappeared from the Formula One calendar after 1983, the paper said.

The idea of a second Grand Prix in the United States, a practice common in the 1970s and 1980s, has been kicked around among team bosses here all weekend.

Separately, the 74-year-old Formula One boss said Saturday that he would bring the US Grand Prix back to Indianapolis, after the contract with the circuit expires after Sunday's race.

"It's great to be here, and yes, I think it's very important to be in America," Ecclestone said.

Asked whether the Grand Prix would return to the famed Brickyard circuit next year, he said "Yes, why not? They have done a lot of work around here, and its very nice."

Indianapolis Motor Speedway president Tony George reconfiguered the fabled circuit to accomodate a Formula One return to the United States in 2000 after a nine year break, building a traditional road circuit in the infield of the Brickyard oval, as well as a new pagoda and pit lane.

The US Grand Prix was moved this year from late September to June, in a bid to ensure that the championship was not decided by the time Formula One rolled into town, and to avoid a clash with the NFL American Football season.But the sport is still hampered by low visibility in the United States where it lags far behind closed- cockpit National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) and the open-wheel Indy Racing League.

Sunday's Grand Prix will only be carried by a niche motorsport station SPEED channel, and will not be available on any of the big networks or even on one of the cable sports giants, like ESPN.

Source AFP
_________________

Eli, Indyn soppari kisajärkkärinä loppuu tämän päivän kisan jälkeen, mutta ilmeisesti Ecclestone on jo näyttämässä vihreää valoa Indylle...
Mutta mielenkiintoisempaa minusta olisi tuo idea toisesta USA:n GP:stä, joko Manhattanilla katurata tai sitten Long Beachilla... :)
Toisaalta hieman outoa että Ykköset ei jenkeissä kiinnosta edelleenkään paljoa, näköjään vain pikkukanava näyttää kisan :mad_old:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Manhattanin kisa on kieltämättä erittäin mielenkiintoinen ajatus mutta sen toteuttaminen taitaa vain olla aika vaikeaa. Long Beachkin kuulostaisi kivalta, varsinkin kun sarjassa on ainoastaan Monacon katurata ja niitä saisi olla mielestäni enemmänkin. Kuitenkin jos USA:han toista kisaa ollaan järkkäämässä niin näkisin sen ehkä kuitenkin mieluiten Laguna Secassa tai Road Americalla :thumbup:.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
juu totta, mut olis silti sika hyvä jos tulis lisää kisoja jenkkeihin, ja ehkä vähän mielenkiintosemmille radoille kuin Indy... Indyn paras kohta on se ovaali + pääsuora, eipä juuri muuta...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
lfb sanoi:
Manhattanin kisa on kieltämättä erittäin mielenkiintoinen ajatus mutta sen toteuttaminen taitaa vain olla aika vaikeaa. Long Beachkin kuulostaisi kivalta, varsinkin kun sarjassa on ainoastaan Monacon katurata ja niitä saisi olla mielestäni enemmänkin. Kuitenkin jos USA:han toista kisaa ollaan järkkäämässä niin näkisin sen ehkä kuitenkin mieluiten Laguna Secassa tai Road Americalla :thumbup:.
Katuradat on aina pieni ongelma, koska niillä ei pysty ohittamaan. Formuloissa nähdään muutenkin niin vähän ohituksia, joten katuratojen lisääminen kalenteriin ei varmaankaan ole hyvä juttu.

Road America ja Laguna Seca olisivat muuten hyviä, mutta ne eivät taida täyttää FIAn turvamääräyksiä turva-alueiden osalta. Ainakaan Secan corkscrew ei ole mikään maailman turvallisin mutka. Eikö muutama vuosi sitten yksi henkilö kuollut siinä?
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
oldez sanoi:
Katuradat on aina pieni ongelma, koska niillä ei pysty ohittamaan. Formuloissa nähdään muutenkin niin vähän ohituksia, joten katuratojen lisääminen kalenteriin ei varmaankaan ole hyvä juttu.

Road America ja Laguna Seca olisivat muuten hyviä, mutta ne eivät taida täyttää FIAn turvamääräyksiä turva-alueiden osalta. Ainakaan Secan corkscrew ei ole mikään maailman turvallisin mutka. Eikö muutama vuosi sitten yksi henkilö kuollut siinä?
Jep, katuratojen ongelma kisan kannalta on nimenomaan ohittamisen vaikeus, mutta kyllähän esim. Long Beachissa taisi pari sopivaa paikkaa olla (tai siis on vieläkin). Ja eipä kovinkaan moni Amerikan moottoriradoista varmaankaan täytä FIA:n vaatimuksia joten radat kaipaisivat parannuksia siltä osalta. Ja kyllä Corkscrewissa joku kuoli muutamia vuosia sitten, jarrut taisivat pettää tai jotain. Se mutkahan taitaa olla suhteellisen hidas mutta siinä on vain seinät lähellä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Gonzalo Rodriguez tosiaan sai surmansa siinä 90-luvun lopulla (?), auton keula pääsi porautumaan turvakaiteen alle ja auto teki voltin (!) turvakaiteen yli l ja laskeutui väärin päin pehmeälle hiekalle kaiteen toiselle puolelle. Niska ei yllättäen kestänyt.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Laguna Seca taitaa olla pikkasen yliarvostettu tuohon Road Americaan verrattuna. Secassa on tosiaan korkkiruuvi, mutta onko siinä sit juuri muuta... Road Americassa vain on nähty niin harvoin (tää on kyllä vähän mutua..) formulaluokkia, että siitä tuo Secan suuri hypetys. Yleensäkin USA:n ja Kanadan "road courset" on pikkasen jäljessä eurooppalaisesta turvallisuusajattelusta. Vielä pari vuotta sitten meininki oli lähes samaa kuin jos olisivat ajaneet Suomen radoilla. Mutta eikös Road America ole Panozin omistuksessa, joten rahaa kyllä pitäis löytymän parannustöihin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
MTV3:n Tekstikanavalla sanotaan, että uusi kisa tulisi todennäköisesti USA:n länsirannikolle. Silloin Long Beach ja Laguna Seca olisivat varmaankin näistä esilletulleista aika vahvoilla. Road America taitaa valitettavasti olla sisämaassa. Ja kyllä Laguna Secassa on ainakin muistaakseni ainutlaatuisen korkkiruuvin lisäksi pari nopeaa ja vaikeaakin mutkaa ja mielestäni rata on paljon mielenkiintoisempi kuin moni nykyisistä GP-radoista.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Manhattan kuulostaa kyllä aika houkuttelevalta, ja yleisäpotentiaalikin olisi aika hyvällä mallilla. Niin kuin jotkut jo sanoivatkin, että katuradoilla ei oikeastaan ohituksia nähdä, mutta eipä niitä viime vuosina tosin olla paljoa muuallakaan nähty. Imolassa ja Barcelonassa esimerkiksi ei kyllä montaa ohitusta enempää nähty kun Monacossa, jossa Montoyakin ohitti ainakin 2 kertaa.

Mun mielestä se ei ole outoa, että Usassa F1 ei ole vieläkään tunnettua. Amerikkalaiset ei varmasti tule isona massana kiinnostumaan F1:stä nykyisessä muodossa... ei ohituksia niin ei kiinnostusta, minkä hyvin ymmärtää, varsinkin kun niillä on monia mielenkiintoisempia sarjoja itsellänsäkin. Suurin osa ei ole edes koskaan kuullut sellaisesta kuin Formula 1... Eikä sitä auta se, että tällä hetkellä ei ole ajamassa yhtään oman maan kuljettajaa.

Ehdottomasti kuitenkin haluaisin toisen kisan Yhdysvaltoihin, oli se sitten Manhattanilla (niin hyvältä kun se kuulostaakin, niin...) tai jollakin kunnon radalla, jossa toivottavasti olisi ohituspaikkoja.
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
Phoenixin kauheaa katurataa muistellen en odottaisi liikoja Manhattan-visiolta... Iloisia 90-asteisia käännöksiä, kaasuta, jarruta, käännä, toista...

Jos turvamääräyksistä puhutaan, niin varmaan kaikki USA:n radat vaativat FIA:lta aika kovan syynin. Turva-alueiden muokkaaminen sinänsä on kuitenkin suhteellisen yksinkertainen operaatio jos verrataan aivan uuden GP-radan kehittelyyn. Jos vakavissaan oltaisiin toista GP:tä puuhaamassa, näkisin Road American ja Laguna Secan aivan upeina ratoina olevan todella vahvoilla. Long Beachilla on toki perinnettä, mutten olisi aivan vakuuttunut tiimien halusta toiseen monacon GP:hen. Monacostakin joku joskus lausahti, että se on mukana enää vain nimensä ja historiansa vuoksi.

En kyllä millään voi olla samaa mieltä Zepin kanssa, että Laguna Seca (kartta) olisi yliarvostettu. Toki radalta löytyy heikkoutensa, esimerkiksi ohituspaikkoja se ei liiemmin tarjoa; ne on lähinnä haettava toisten virheistä tai omalla taidolla. Kokonaisuudessaan rata on kuitenkin erinomainen kuljettajan rata, jossa mutkat ovat erilaisia, suorat eri mittaisia, ja korkeus- sekä kaltevuuseroja poikkeuksellisen paljon. Rata on kuitenkin melko lyhyt, ja tämä yhdistettynä vähäisiin ohituspaikkoihin voi olla ongelma.
Lisäksi nuo turva-alueet kaivanneevat päivitystä. Gonzalo Rogdiguezin onnettomuus vuonna 1999 oli paitsi järkyttävä, myös mahdottoman kuuloinen. Samalla radalla on kuitenkin ihan muutaman viime vuoden aikana myös toinen Forsythen autoista (muistaakseni Carpentier) heittänyt itsensä turva-aidan yli, ja toinenkin kuski (en millään muista nyt kuka) ykkösmutkassa päätynyt voltin kautta hiekalle.

Road American (kartta) puolesta puhuu pidempi mitta ja lukuisammat ohituspaikat. Korjailtavaa löytyy täältäkin, esim. kunnon sateella vedellä on taipumus valloittaa rata-alue melko tehokkaasti. En tiedä, onko radan reunalla kaivosysteemiä, mutta useammassa sadekisassa on vettä ollut vaaraksi asti. Se myös tunkee rinteiltä reunojen alitse rata-alueelle.
Vuoristoinen alue, jälleen paljon vaihtelevia mutkia, toinen kuljettajan rata - mutta tällä kertaa myös ohituspaikkoja. Radalla ei turhaa ole maine Amerikan Spana.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh, tuo yliarvostettu oli liikaa. Lähinnä yritin vain sanoa, että Road America on huomattavasti parempi. :D Lacuna Secan parhaat kohdat sijoittuu siihen korkkiruuvin ympärille kun taas Road Americassa on enemmän koko matkalla hyviä ja haastavia kohtia.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
En usko millään että Bernie olis viemässä F1:siä jenkeissä mihinkään "pikkukylään" vaan suoraan median ja ihmisten keskelle(ainoa keino saada jenkit innostumaan F1:stä jos sittenkään) eli tuo Nyki kuulostaisi parhaalta ajatukselta. Long Beach menettelee mutta Lacuna Seca on jo keskellä "ei mitään" joten se putoa heti pois laskuista. Bernien tarkoituksena on räjäyttää potti(tuskin onnistuu), joten mitkään normaalit moottoriradat Indyä lukuunottamatta eivät tule kyseeseen.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Cannonball Run -rata olis aika hyvä. Olis näkyvyyttä molemmilla rannikoilla. Tosin se kolmensadan kilsan rajoitus kisaa kohden estää tehokkaasti...

Nykymuodossaan aika turhaa yrittää Amerikan markkinoille näin tylsän formaatin kanssa. Tai no, sarjan nimenhän voisi tietysti vaihtaa "Schumacher 1":ksi.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Road America on mukava rata pitkine suorineen. Ongelmia F1:sen kanssa tulisi varmaan tuosta Kinkistä. Ainakin Toca2 pelissä sen voi melkein ajaa jollain vakioautoilla hana tiskissä. F1:set varmasti menisivät sen hana tiskissä. Siinä ei ole ulosajotilaa vaan kaide vastassa. Secassa on kaiteet lähellä joka paikassa.

EDIT: Kuvassa siihen on katkoviivoilla sommiteltu jotain shikaania. :yuck:

EDIT2: Myös 13A? mutkassa oleva silta ei vaikuta minusta kovin turvalliselta. Jos auto lähtee siinä käsistä, niin se on siinä sillan alikulun seinässä.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Gonzalo Rodriguez tosiaan sai surmansa siinä 90-luvun lopulla (?), auton keula pääsi porautumaan turvakaiteen alle ja auto teki voltin (!) turvakaiteen yli l ja laskeutui väärin päin pehmeälle hiekalle kaiteen toiselle puolelle. Niska ei yllättäen kestänyt.
vuosi oli -99, samana vuonna kuoli Greg Moore... synkkä vuosi CART:lle....
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Road America. Kyllä Elkhart Laken osakilpailu on ollut parasta mitä Cartissa on. Korkeuserot mahtavat. Varsinkin se jyrkkä ylämäki. Oliko se nyt varikkosuoralla?
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
tsinivuo sanoi:


EDIT2: Myös 13A? mutkassa oleva silta ei vaikuta minusta kovin turvalliselta. Jos auto lähtee siinä käsistä, niin se on siinä sillan alikulun seinässä.
Oikeassa olet. Memo Gidley tuossa kerran täräytti juuri kuvauksesi lailla seinään niin että ambulanssikyyti oli luvassa.
 
Ylös