USA:n GP

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Formulanomi sanoi:
Mosleyn asenne on tosiaan 107%:sti perseestä. Taitaa tosiaan haluata ajaa alas koko FIA:sen.

Tässä on kohta vain kaksi vaihtoehtoa:
1) Max Mosley ulos
2) GPWC syntyy nopeutetulla aikataululla

Jos Mosley jatkaa tolla linjalla (ja se linja "voittaa"), niin voisi alkaa rummuttamaan kakkosen puolesta.

Tallien on aika järjetöntä tuhlata rahojaan Mosleyn / FIA:n ja todennäköisesti myös Ferrarin ehdoin.:dunno:
Olen aikalailla samaa mieltä. Tän hetkisen tilanteen mukaan tuntuis vähän niin, että ei ole oikeastaan kuin noi vaihtoehdot. Lienee autotehtaat aika vittuuntuneita Mäksin toimintaan. Saas nähdä miten käy. Lentääkö Mäks samantien vai lähteekö autotehtaat samointein.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Ainoa huono puoli GPWC-sarjassa on, että kun autonvalmistajat yrittävät sopia asioista demokraattisessa hengessä, koko sarja kaatuu riitoihin. Siksi minä toivon, että nykyinen sarja ja sen johtamisjärjestelmä (yksi tai kaksi vahvaa miestä) säilyy, tosin ainakin toinen miehistä voisi vaihtua.

Tallit kuitenkin kilpailevat keskenään ja ajavat pääasiassa omia intressejään (malliesimerkkinä Ferrari), joten paras järjestelmä lienee se, jossa säännöt ja niiden valvonta tulevat yhdellä, sarjan hallinta ja "pyöritys" toiselta sekä kilpailijat kolmannelta taholta.

Tietysti sarjan rahanjakoa ja muuta voisi varmasti kehittää vähemmän Bernietä ja enemmän talleja suosivaan suuntaan jne... mutta peruskonsepti lienee jo tälläisenään hyvä, mikäli avainpaikoille saadaan oikeat ihmiset.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Noinkohan GPWC:ssä jokaiseen päätökseen vaadittaisiin kaikkien tuki. Eiköhän riittäisi enemmistö?
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Matxi sanoi:
Noinkohan GPWC:ssä jokaiseen päätökseen vaadittaisiin kaikkien tuki. Eiköhän riittäisi enemmistö?
Toivottavasti ei vaaditakaan... Mutta ymmärrät kai ongelman, kun kilpailijat laativat itse sääntönsä ja pyörittävät oma sarjaansa? Kyllä niinsanottu kolmikanta on mielestäni kaikille osapuolille oikeudenmukaisin ja toimivin.

Mikä haaste se on kenellekään, kun kilpailijat päättävät vaikka uusista moottorisäännöistä? "Joo ei nyt rakenneta parempia V8-koneita kun se on kallista, siirrytään V12-koneisiin, jotka kestävät yhden kisapituuden."

Minulle tuo uusien sääntöjen ja rajoitusten tuomien vaatimusten täyttäminen on aina ollut yksi niistä moottoriurheilun aspekteista, mikä tekee moottoriurheilusta moottoriurheilua. Se on tavallaan tarpeellistakin, sillä jos säännöt olisivat vaikka 20 vuotta samat, ei valmistajien välisestä kilpailusta voitaisi enää puhua, koska kaikilla valmistajilla olisi käytössä kaikki samat asiat. Joidenkin mielestä se on vain hyvä, minusta ei, mikäli erot eivät ole katastrofaalisia (vrt. kaudet 2002 ja 2004)..

Minä väitän, että mikäli GPWC pyrkii olemaan demokraattinen organisaatio:
1) lajin tekninen kiinnostavuus romahtaa
2) autojen väliset tekniset kuilut kasvavat (sääntöjen väljyys)
3) kuljettajan merkitys vähenee (vrt. 2)
4) sarjassa nähdään ennennäkemättömiä riitoja tallien välillä, kun yritetään päästä sopuun säännöistä ja niiden tulkinnoista
5) sarja kaatuu ennenpitkää joko yleisön mielenkiinnon puutteeseen tai sisäisiin riitoihin
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Eiköhän GPWC:kin ole tulossa tavallaan oma kattojärjestö, joka hoitaa noita asioita. Sillä erotuksella, että talleilla on siihen vähän enämpi valtaa kuin FIA:an. Eli mitään valopääpäätöksiä ei tule, ainakaan samaan tahtiin kuin FIA:lta.

Eikait sitä sarjaa muuten kannata järjestellä.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kimillä on kovat ajajan vietit

Kimin saaminen pois radalta ei tainnut olla helppo tehtävä Ron-sedälle.

Räikkönen vetäytyi
vasta 14 käskyn jälkeen

Turun Sanomat, Magny-Cours

HEIKKI KULTA

Voitonhimoisen Kimi Räikkösen vetäminen pois USA:n Grand Prix -kilpailusta vaati lähes väkivaltaisia ponnistuksia McLarenin pääjohdolta.

Lähtöruudukossa ennen starttia tallijohtaja Ron Dennis ravisteli suomalaista tähtikuljettajaansa ruotuun hartioihin tarttumalla.

Lämmittelykierroksella Räikköselle radioitiin Turun Sanomien tietojen mukaan peräti 14 kertaa vetäytymiskäsky ennen kuin viesti meni perille. Ei auttanut, vaikka Kimi tekeytyi kuin radio ei olisi toiminut.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Näkee vain miehen voitonhimon tuossa. Oli varmaan suht. varma, että olisi kisan voittanut!
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Koko uutinen menee näin :

Räikkönen vetäytyi
vasta 14 käskyn jälkeen

Turun Sanomat, Magny-Cours

HEIKKI KULTA

Voitonhimoisen Kimi Räikkösen vetäminen pois USA:n Grand Prix -kilpailusta vaati lähes väkivaltaisia ponnistuksia McLarenin pääjohdolta.

Lähtöruudukossa ennen starttia tallijohtaja Ron Dennis ravisteli suomalaista tähtikuljettajaansa ruotuun hartioihin tarttumalla.

Lämmittelykierroksella Räikköselle radioitiin Turun Sanomien tietojen mukaan peräti 14 kertaa vetäytymiskäsky ennen kuin viesti meni perille. Ei auttanut, vaikka Kimi tekeytyi kuin radio ei olisi toiminut.

- Pari kertaa kävi mielessä, mitä pitäisi tehdä, Räikkönen tunnusti torstaina kansainvälisen tv-väen tentissä.

- Tiedän, että tilanne oli vaikea. Kuljettajalle oli vaikeaa, kun ei tiennyt, mitä on menossa. Tietysti se oli jättipettymys, kun kuitenkin aina haluaisi ajaa kilpailun.

Uskoitko ajavasi kisan?

- En tiedä. Monet olivat päättämässä siitä. Oli aika selvää, ettei se onnistu.

Räikkönen olisi päässyt kisaan eturivistä kakkosruudusta.

- Meillä oli vahva aika-ajo ja hyvä auto kisaa varten, Kimi muistutti.

Räikkönen ei varmasti voinut käsittää, miten Indy-rengas olisi vaarantanut hänen terveyttään ainakaan enempää kuin mitä tapahtui Nürburgringillä, missä Kimi tappeli kuutioksi jarruttamansa eturenkaan kanssa 26 kierroksen ajan.

Mennyttä turha surra

Torstaina Ranskan GP-aattona Räikkönen oli jo täysin mukautunut kohtaloonsa. Kymmenen haarukkaan tarjotun pisteen kadottaminen oli Kimin mielessä jo unohtunut takaisku.

- Eihän se kutsu varikolle ollut kaikkein mukavimpia määräyksiä. Mutta eipä se ollut oma päätökseni, eikä sille enää mahda mitään. Mennyt mikä mennyt. Nyt yritämme voittaa tämän kilpailun, Räikkönen tuumaili.

Räikköstä koko Indy-jupakka risoi. Kimi osallistui vain yhteen rengasriskin myötä varikolla käytyyn tapaamiseen.

- Enpä tiedä niistä tunnelmista. Olin vain yhdessä palaverissa mukana ja lähdin äkkiä, kun oikein mitään ei tapahtunut. Mikään ei tuntunut kovin järkevältä. Annoin muiden puhua, Kimi selvitti.

Julkaistu 30.6.2005 23:12:26
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Matxi sanoi:
Eiköhän GPWC:kin ole tulossa tavallaan oma kattojärjestö, joka hoitaa noita asioita. Sillä erotuksella, että talleilla on siihen vähän enämpi valtaa kuin FIA:an. Eli mitään valopääpäätöksiä ei tule, ainakaan samaan tahtiin kuin FIA:lta.

Eikait sitä sarjaa muuten kannata järjestellä.
Niin, en tiedä. Turha minunkaan on tuolla spekuloida ennen kuin on asiasta varmaa tietoa. Silti pitäisin kaikista parhaana järjestelmänä sitä, että tallit ostaisivat pankkien osuuden FOA:sta, FIA:n johto vaihdettaisiin ja muuten homma jatkuisi entisellään.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Iacchus sanoi:
Niin, en tiedä. Turha minunkaan on tuolla spekuloida ennen kuin on asiasta varmaa tietoa. Silti pitäisin kaikista parhaana järjestelmänä sitä, että tallit ostaisivat pankkien osuuden FOA:sta, FIA:n johto vaihdettaisiin ja muuten homma jatkuisi entisellään.
Näin on. FIA:n johdon vaihtaminen olisi kyllä tärkeää, nykyinen ei oikein vakuuta enää kenenkään silmissä. Ja sitten pankit ulos ja tallit sisään. Nythän sarjan suhteen nollariskejä ottavat pankit käärivät 'tallien' rahat pois.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Iacchus sanoi:
Niin, en tiedä. Turha minunkaan on tuolla spekuloida ennen kuin on asiasta varmaa tietoa. Silti pitäisin kaikista parhaana järjestelmänä sitä, että tallit ostaisivat pankkien osuuden FOA:sta, FIA:n johto vaihdettaisiin ja muuten homma jatkuisi entisellään.
Tallien kiinnostusta Böönin firman ostamiseen taitaa jossain määrin rajottaa Böönin Ferrarin ja FIAN kanssa tekemä diilli, jossa Ferrarille tiettävästi taataan sekä taloudellisesti että sääntöjen suhteen varsin etuoikeutettu asema. Kevättalvellahan kuviteltiin, että GPWC romahtaa kuin korttitalo Ferrarin livettyä rintamasta, eipä romahtanut pikemminkin vahvistui.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Matxi sanoi:
Lentääkö Mäks samantien vai lähteekö autotehtaat samointein.
Josko Maxin annettaisiin lähteä eläkkeelle lokakuussa 2005, kun hänen virkakautensa loppuu. Mies itsehän halusi lähteä jo viime lokakuussa, mutta FIA:n "senaatti" pyysi häntä jatkamaan.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Iacchus sanoi:

Minä väitän, että mikäli GPWC pyrkii olemaan demokraattinen organisaatio:
Väität nyt turhanpäiväisiä.

Luulen, että suurin osa FIA:han/Mosleyhyn kyllästyneistä eivät vaadi demokraattisuutta päätöksenteossa, vaan ihan jotain muuta.

Mitä se muuta sitten on?!

Lienee niin, että suurin osa haluaa, että formuloita ajettaisiin turvallisesti, reilusti ja kaikille samoja sääntöjä noudattaen.

Tähän samaanhan Mosley viittaa.
Mtv3:
- On fakta, että tuomari on usein epäsuosiossa. Sitä ei voi välttää. En ole mukana saadakseni ystäviä tallien keskuudesta. Olen mukana, koska haluan, että formula ykkösiä ajetaan turvallisesti, reilusti ja kaikille samoja sääntöjä noudattaen, Mosley linjasi.
Ikävä kyllä Mosleyn suusta kuultuna...hmmm...tai luettuna asia kuulostaa lähinnä vitsiltä. Mosley ei ole uskottava. FIA ei ole uskottava.

Kautta FIA:n historian (sanotaan nyt vuodesta -82 mistä olen itse seuranut) se on tehnyt ratkaisuja, jotka ovat puhuttaneet. Voi tietysti sanoa, että teki niin tai näin aina tullaan arvostelemaan.

Varmasti näinkin on, mutta minusta FIA on tehnyt yhä enemmän sen tyyppisiä ratkaisuja joita suuri enemmistö (talleista, f1:n katselijoista) pitää vähintäänkin kyseenalaisina. FIA tekee toki myös oikeita ja hyvin perusteltuja ratkaisuja.

Luottamuspula tallien (ja f1-seuraajien) ja FIA:n välillä on kuitenkin selkeä. Voi olla, että kaikista paras mahdollinen tapa ei todellakaan ole rakentaa koko pakettia uudestaan. (=GPWC) Mutta jos muutoksia ei muuten saada aikaiseksi se lienee ainoa keino.
 
Viimeksi muokattu:

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Oho sanoi:
Tallien kiinnostusta Böönin firman ostamiseen taitaa jossain määrin rajottaa Böönin Ferrarin ja FIAN kanssa tekemä diilli, jossa Ferrarille tiettävästi taataan sekä taloudellisesti että sääntöjen suhteen varsin etuoikeutettu asema. Kevättalvellahan kuviteltiin, että GPWC romahtaa kuin korttitalo Ferrarin livettyä rintamasta, eipä romahtanut pikemminkin vahvistui.
Jos tallit ostavat 75% osuuden FOA:sta, niin luulen, että se sopimus voidaan neuvotella uudelleen.

Miksi GPWC:n olisi pitänyt romahtaa? Yleensähän asettelu on ollut juuri nykyisen kaltainen, eikä Ferrari ole seisonut samassa rintamassa muiden tallien kanssa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Matxi sanoi:
Näin on. FIA:n johdon vaihtaminen olisi kyllä tärkeää, nykyinen ei oikein vakuuta enää kenenkään silmissä. Ja sitten pankit ulos ja tallit sisään. Nythän sarjan suhteen nollariskejä ottavat pankit käärivät 'tallien' rahat pois.
Niin johtuisiko siitä, että pankit OMISTAA kaupalliset oikeudet! :eek!: :rolleyes:

Ei niitä niiltä voi ottaa pois jos ei ne niitä myy! Varmasti oikeasta hinnasta myisivätkin. Bernie pitänee kiinni 25 % osuudestaan.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Formulanomi sanoi:
Luulen, että suurin osa FIA:han/Mosleyhyn kyllästyneistä eivät vaadi demokraattisuutta päätöksenteossa, vaan ihan jotain muuta.
Eli autonvalmistajat laittavat sarjaan satoja miljoonia ja sitten luovuttavat määräysvallan ilmaiseksi pois? Tai jakavat äänioikeuden tallin koon, menestyksen tai panostuksen mukaan? Pörssiyhtiöissä toki toimitaan osakkaiden panosten mukaisilla ääniosuuksilla, mutta se tuskin on toimiva menetelmä autourheilussa.

He eivät siis halua demokraattisuutta, mutta haluavat lisää valtaa... En ymmärrä yhtälöä, ainakaan kun myös pienet tallit ovat samoilla linjoilla.

Kuten jo sanoin, malli jossa tallit ostaisivat enemmistöosuuden FOA:sta olisi mielestäni kaikista paras. Silloin tallit saisivat kaipaamansa suuremman osuuden rahoista, sarja rakentuisi vanhan ja hyväksi tunnetun konseptin sekä brändin päälle, se olisi hyvin johdettu sekä valvottu, mielenkiintoinen ja oikeudenmukainen.

En tiedä onko FIA:n johto oikeasti epärehellistä, kuten jotkut vannoutuneet väittävät, mutta lajin pr- ja uskottavuussyistä se olisi syytä vaihtaa. Mainitsemieni toimenpiteiden jälkeen GPWC-konsortiumin voisi tunkea roskakoriin, tallit keskittyä kilpailemaan ja FIA säätämään sääntöjä ja tulkitsemaan niitä.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Re: Kimillä on kovat ajajan vietit

ml sanoi:
Kimin saaminen pois radalta ei tainnut olla helppo tehtävä Ron-sedälle.
Tyypillistä Heikki Kullan Kimihypetystä. Ällöttävä lukea tuommoisia uutisia. Maikkari oli niellyt näköjään kakistelematta koko HK:n "uutisen" ja paisutellut juttua hieman lisää. Kimille lienee ollut aivan yhtä selvää kuin muillekin Michelin-kuskeille, että Indianapolisin kisa jää väliin. Tokihan tästäkin tapauksesta pitää ottaa kaikki irti ja rakentaa jotain mystistä tarinaa Räikkösen älyttömästä voitontahdosta.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Re: Re: Kimillä on kovat ajajan vietit

RK-62 sanoi:
Tyypillistä Heikki Kullan Kimihypetystä. Ällöttävä lukea tuommoisia uutisia. Maikkari oli niellyt näköjään kakistelematta koko HK:n "uutisen" ja paisutellut juttua hieman lisää. Kimille lienee ollut aivan yhtä selvää kuin muillekin Michelin-kuskeille, että Indianapolisin kisa jää väliin. Tokihan tästäkin tapauksesta pitää ottaa kaikki irti ja rakentaa jotain mystistä tarinaa Räikkösen älyttömästä voitontahdosta.
Heikki onkin sitten varmaan ulottanut lonkeronsa jo planetf1.comin toimitukseen asti:

Linkki artikkeliin

Koska uskon, arvaan ja luulen, ettet jaksa klikata kyseistä linkkiä ja etsiä sitä haluamaasi lausetta, tarjoilen sen sinulle kera hymiön.

'David Coulthard was particularly vocal over the radio about his wish to race while Kimi Raikkonen had to be told in words of one syllable to resist the temptation to return to the starting grid and do what he does best.'
:thumbup:
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Lähinnä kai meinasin sitä, että tuskinpa Räikkönen sen kummoisempi tyyppi on kuin nuo muutkaan kuljettajat tuolla. Esimerkiksi tuon planetf1:n artikkelin mukaan DC olisi ollut kovinkin valmis ottamaan riskin. Siinä mielessä on huvittavaa tuo TS:n/maikkarin uutisointi aiheesta eli tuo ylenmääräinen Kimihypetys...
 
Ylös