USA:n GP

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Formulanomi sanoi:
Haa....mutta eikös jo jossain aikaisemmin ole käynyt selville, että FIA ei voi suoraan sakottaa edit: Micheliniä. Tallit ovat sopimussuhteessa Misukoihin.
On käynyt selville, että FIA ei ole sopimussuhteessa Micheliniin vaan Michelin talleihin. Kyllä näin on.

Mutta FIA voi sakottaa käytännössä aivan ketä tahansa, joka jollain tavalla liittyy Formula 1 -kilpailuun ISC:n pykälien 151 ja 152 nojalla. Näiden sääntöjen (ISC, Sporting Regulations, Technical Regulations) noudattamiseen Michelin on puolestaan suostunut ilmoittautuessaan rengasvalmistajaksi sarjaan.

Toivottavasti minun ei tarvitse tätä sanoa enää yhtään kertaa. Lukekaa niitä aiempia postauksia.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
General FUp sanoi:
Koska sitä oltiin lennätetty Ranskasta? Doh... :rolleyes:

Montaako rengastyyppiä Michelinillä sitten oikein oli? Eikä se aiempikaan postaukseni sanonut että niitä yhtä oli, mutta semmoistakin väitettä on silmiin osunut.
Alunperin Michelinillä oli kaksi rengastyyppiä Indyssä ja he lennättivät paikalle vielä Barcelonassa käytettyä rengasta mahdollisena ratkaisuna ongelmaan eli tuosta kait jokainen jo osaa laskea että Michelinillä oli kolmea eri rengastyyppiä paikalla.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Jippo sanoi:
Alunperin Michelinillä oli kaksi rengastyyppiä Indyssä ja he lennättivät paikalle vielä Barcelonassa käytettyä rengasta mahdollisena ratkaisuna ongelmaan eli tuosta kait jokainen jo osaa laskea että Michelinillä oli kolmea eri rengastyyppiä paikalla.
Ryssivät sitten kahdessa eri Indy-spec rengastyypissä. Kiva.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
General FUp sanoi:
Ryssivät sitten kahdessa eri Indy-spec rengastyypissä. Kiva.
Kyllä näin on, molemmat olivat runkorakenteeltaan sopimattomia Indianapoliksen radalle, myös nämä ns Barcelona renkaat olivat samasta syystä tarkempien analyysien tuloksena sopimattomat eli eivät olleet turvallisia käyttää.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Jippo sanoi:
Kyllä näin on, molemmat olivat runkorakenteeltaan sopimattomia Indianapoliksen radalle, myös nämä ns Barcelona renkaat olivat samasta syystä tarkempien analyysien tuloksena sopimattomat eli eivät olleet turvallisia käyttää.
Kiitän, oikeasti hetken jos toisenkin luuin Michelinien panostaneen yhteen rengastyyppiin vaan.

En tosin tiedä kumpi on pahempi juttu maineen kannalta.. :eek:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formulanomi sanoi:
FIA joutuu tosiaan tekemään Pariisissa tärkeitä päätöksiä. Pahimmillaan tuleva päätös voi merkitä nykyisen F1:sen loppua. (kuten noissa joissakin linkeissäkin on mainittu).
Höpö höpö. Mielenkiinto formuloita kohtaan on noussut. Tunteenomainen jossittelu ja tuhkan levittäminen F1:tä kiinnostuneiden ihmisten päälle etukäteen FIA:n mahdollisesta päätöksestä on naurettavaa. FIA:n päätöksellä ei tule olemaan dramaattisia lajin suosioon vaikuttavia seurauksia. Asiaa voi tietenkin halutessaan etukäteen paisutella ja dramatisoida ja sitten FIA:n päätöksen jälkeen puolen vuoden ajan vielä jossitella.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
jaska sanoi:
FIA:n ja jopa Ferrarin syytttelyn ymmärrän (Stodart linkkini toisessa toikissa) mutta sitä en kyllä millään keksi, miten tämä saadaan ratafirman syyksi. Ei nuo voi muuta tehdä, kuin noudattaa FIA:n määräyksiä.
No jos kerran rata oli jo aiemmin ollut siinä kunnossa että siellä oli rengastestejä peruttu, niin kai joidenkin hälytyskellojen olisi pitänyt soida?

Yhtä lailla kun Michelinillä oli renkaat, joiden kanssa tuli ongelmia yhdellä radalla, niin Indianapolisissa oli asfaltti jolla kilpaileminen aiheutti ongelmia. Entäpä jos kaikki olisivat ajeneet Michelineillä? Silloin syyttävä sormi olisi osoittanut ratayhtiötä.

EN halua mitenkään sysätä tapahtunutta Indyn järjestäjien harteille, hämmästyttää vain ratayhtiön tapa pestä kätensä täydellisesti tapahtuneesta. Edelleen mielestäni suurimmat syypäät koko hommaan löytyvät sen neuvottelupöydän äärestä, jossa asiasta yritettiin päästä kompromissiin.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Törni sanoi:
Höpö höpö. Mielenkiinto formuloita kohtaan on noussut.
Se voi myös aika rankasti laskea jos seitsemän tallia suljetaan sarjasta, he menettävät mm-pisteensä tai lähtevät vapaaehtoisesti jonkun idioottimaisen rangaistuksen/päätöksen takia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Iacchus sanoi:
Se voi myös aika rankasti laskea jos seitsemän tallia suljetaan sarjasta, he menettävät mm-pisteensä tai lähtevät vapaaehtoisesti jonkun idioottimaisen rangaistuksen/päätöksen takia.
Jos ja jos ja jos. Jos pitää paisuttelusta ja dramatisoinnista, voi hekumoida vaikka kuinka hurjilla jutuilla.

FIA:han voi vaikka itse päättää lopettavansa formulat. Tai sitten.... ;)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Iacchus sanoi:
Se voi myös aika rankasti laskea jos seitsemän tallia suljetaan sarjasta, he menettävät mm-pisteensä tai lähtevät vapaaehtoisesti jonkun idioottimaisen rangaistuksen/päätöksen takia.
Vapaaehtoinen jättäytyminen on kaiketi kiellettyä sen concorde sopparin takia (Viivalla pitää olla vähintään 20 autoa), mikäli en nyt ihan pehmosia puhu. Tietenkin sitä jättäytyä voi, mikäänhän ei ole pakollista. Onko se sitten niin järkevää, onkin jo sitten ihan toinen juttu. Seuraamukset voivat olla aika kovat.
 
Viimeksi muokattu:

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
mustavihannes sanoi:
Edelleen mielestäni suurimmat syypäät koko hommaan löytyvät sen neuvottelupöydän äärestä, jossa asiasta yritettiin päästä kompromissiin.
Niitä puupäitä on tasan 12 kappaletta....
 

Sandels

Well-known member
Liittynyt
25.3.2000
Viestit
75
Iacchus sanoi:
Lis�ksi annetaan vaikka vuoden mittainen ehdollinen tuomio, kuten BAR:lle, tyyliin "jos viel� ryssitte niin kilpailukieltoa tulee".
BAR:lla taitaa olla viel� tuo ehdollinen p��ll�.... Eli jos Michelin-tallit saavat jotain rangaistuksia, niin BAR:n tuomion pit�isi olla muita kovempi.....vai?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
mn97 sanoi:
Vapaaehtoinen jättäytyminen on kaiketi kiellettyä sen concorde sopparin takia
Vastaavissa tapauksissa talleja ei ole rangaistu. Jos talli vetäytyy turvallisuusnäkökohtiin vedoten ei FIA sen enempää kuin FOM ole hakenut rangaistuksia. Tämä on ensimmäinen kerta, ja taatusti laskelmoitu.

Toisaalta FIAn asia ei ole valvoa FOMin sopimusintressejä ja FOM ei ole asiassa ollut aktiivinen, ts Bööni ei syytä Michelin talleja sopimusrikosta.

-Oho-
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Törni sanoi:
Joo, kauan eläköön salaliitot :eek!:
Ei kait siihen mitään salaliittoa tarvita, avoimen sodan partaalle tulehtuneet suhteet riittää. Tehän niitä salaliittoja tunnutte näkevän joka paikassa. Ei Indianapoliksen tapahtumiin mitään salaliittoa tarvittu ellei jutun takana ole Michelinin ja FIA koplaus, mitä suuresti epäilen tai oikeastaan pidän liki mahdottomana.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
mn97 sanoi:
Vapaaehtoinen jättäytyminen on kaiketi kiellettyä sen concorde sopparin takia.
Voi hyvinkin olla, eipä tullut itselle mieleen. Tosin sitten voi olla vaikea osallistua, jos kaikki rahat menevät sakkojen maksamiseen ;)

Ja Törnille tiedoksi, että mikäli "jos"-sana ei tällä foorumilla ole sallittu (mielestäsi), niin ei taida koko foorumissa olla paljon ideaa...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jos nyt kävisikin niin, että Michelin tiimit ja kuskis hyljättäis koko kaudelta niin tilanne olisi :

1. Barrichello 64p
2. MSchumahcer 58p
3. Monteiro 58p
4. Karhikeyan 40p
5. Albers 28p
6. Friesacher 17p

1. Ferrari 122p
2. Jordan 98p
3. Minardi 45p
 
Ylös