Uudet rengassäännöt

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Näköjään uudet rengassäännöt on täsmennetty GP:n alla.

Uusia rengassääntöjä tarkennettu
Julkaistu 03.03.2005 16:12


Formula ykkösten uusia rengassääntöjä tarkennettiin viikonloppuna ajettavan kauden avauskilpailun Australian GP:n alla. Tv-katsojille näkyvin muutos alkavalla kaudella on se, että kilpailujen aikana ei normaalitilanteissa enää nähdä renkaanvaihtoja.

Rengassäännöt pähkinänkuoressa:

1. Jokainen kuljettaja saa viikonloppua varten neljä (4) kuivankelin rengassarjaa.

2. Niistä kahta sarjaa saa käyttää perjantaina (toinen on pehmeämpi ja toinen kovempi seos). Perjantain harjoitusten jälkeen toisesta niistä on luovuttava.

3. Lauantaina kuljettajat saavat kaksi uutta sarjaa sitä rengasseosta, minkä seoksen olivat perjantain jälkeen valinneet. Lauantain harjoituksissa kuljettajat saavat käyttää kutakin kolmea rengassarjaa haluamallaan tavalla ja yksi niistä on valittava ennen lauantain aika-ajoa. Valitulla rengassarjalla on sitten ajettava sekä lauantain että sunnuntain aika-ajot ja sen lisäksi myös kilpailu.

4. Aika-ajon jälkeen renkaita saa vaihtaa siten, että oikean puoleisen eturenkaan saa siirtää vasemmalle puolelle ja päinvastoin. Sama koskee takapyöriä. Kilpailun aikana renkaita ei saa enää vaihtaa.

5. Jos kuljettajan rengas vaurioituu kilpailun aikana, hän saa mennä varikolle ottamaan sen tilalle toisen (jo käytetyn) renkaan (siitä kolmen renkaan sarjasta joilla aloitti ajamiset lauantain harjoituksissa). Samanaikaisesti ei saa kuitenkaan suorittaa lisätankkausta.

6. Jos FIA:n edustajan tarkastuksen perusteella renkaanvaihto ei ollut puolustettavissa (se ei ollut riittävän kulunut tai muutenkaan visuaalisen havainnon perusteella vioittunut), kuljettaja saa pysähdysrangaistuksen, missä on tultava varikolle ja pysähdyttävä paikalle yhden minuutin ajaksi.

7. Jos sää muuttuu kuivasta sateiseksi, saa tulla hakemaan sadekelin renkaat ja siinä yhteydessä lisätankkaus on sallittu. Sama toimii myös toisinpäin, kuitenkin siten, että autoon on laitettava takaisin sama rengassarja, millä oli ajettu kuivalla kelillä.

(MTV3)
Kohta 6) on sellainen, että tosta saadaan vielä mussutusta aikaiseksi. Mitä tarkoittaa riittävän kulunut? Toisaalta jos tankkaus on kiellettyä, niin renkaan vaihto hyödyttää vain turva-auton ollessa radalla. Eli viimeisillä kierroksilla autot luistelevat pidon äärirajoilla ja lahjattomimmat ajavat kaiteisiin, turva-auto tulee radalle. Rohkeat tulevat renkaiden vaihtoon turvallisuuten vedoten ja Fia soppa onkin valmis. :doubtful:
 

Pekkeli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2004
Viestit
330
Sijainti
Oulu
1. Jokainen kuljettaja saa viikonloppua varten neljä (4) kuivankelin rengassarjaa.
Onko sadekelin renkaiden määrää rajoitettu millään lailla?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
ml sanoi:
Kohta 6) on sellainen, että tosta saadaan vielä mussutusta aikaiseksi. Mitä tarkoittaa riittävän kulunut? Toisaalta jos tankkaus on kiellettyä, niin renkaan vaihto hyödyttää vain turva-auton ollessa radalla. Eli viimeisillä kierroksilla autot luistelevat pidon äärirajoilla ja lahjattomimmat ajavat kaiteisiin, turva-auto tulee radalle. Rohkeat tulevat renkaiden vaihtoon turvallisuuten vedoten ja Fia soppa onkin valmis. :doubtful:
Mitenkähän Ferrarilla tulee "vaarallista" renkaankulumista, joka johtaa renkaiden vaihtoon?
 

lankine

Well-known member
Liittynyt
1.3.2005
Viestit
71
Sijainti
fin
rengassäännöt

eikö tunnu vähän oudoilta noi uudet säännöt j

esim . se kun saa vaihtaa toiseen renkaaseen jos on vanha tarpeeksi kulunut tai menossa rikki. .. tuossakin voi tulla epäoikeudenmukaisuuksia, kun niitä sitten vertaillaan että oliko tarpeeksi kulunut vai ei. :confused:

... minusta kyllä tuntuu että nää rengasjutut tulee kyllä olemaan aika iso tekijä tällä kaudella. varsinkin ku ajetaan samalla sarjalla kahdet aika ajot ja kisa !! :ahem:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
6. Jos FIA:n edustajan tarkastuksen perusteella renkaanvaihto ei ollut puolustettavissa (se ei ollut riittävän kulunut tai muutenkaan visuaalisen havainnon perusteella vioittunut), kuljettaja saa pysähdysrangaistuksen, missä on tultava varikolle ja pysähdyttävä paikalle yhden minuutin ajaksi.
Veikkauksia, montako tälläistä rangaistusta Sgumi tulee saamaan kauden aikana?
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
5. Jos kuljettajan rengas vaurioituu kilpailun aikana, hän saa mennä varikolle ottamaan sen tilalle toisen (jo käytetyn) renkaan (siitä kolmen renkaan sarjasta joilla aloitti ajamiset lauantain harjoituksissa).
Eli jos rengas puhkeaa kilpailun alkuvaiheessa, sen tilalle pitää asentaa jo valmiiksi loppuunajettu rengas. Sitten kuljettaja joutuu köröttelemään loppukisan renkaalla joka on kulunut ihan kankaille asti. :mad_old:
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
vmjs sanoi:
Veikkauksia, montako tälläistä rangaistusta Sgumi tulee saamaan kauden aikana?
Veikkailkaa ensin kuinka monta kertaa Schumille tarvitsee kisan aikana renkaita vaihtaa ;) Muusta syystä kuin radan kuivumisesta tai kastumisesta johtuen siis.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Driver #8 sanoi:
Eli jos rengas puhkeaa kilpailun alkuvaiheessa, sen tilalle pitää asentaa jo valmiiksi loppuunajettu rengas. Sitten kuljettaja joutuu köröttelemään loppukisan renkaalla joka on kulunut ihan kankaille asti. :mad_old:
No tuskin kukaan moottoria niin kovin lähtee harjoituksissa rasittamaan että renkaat kankaille menee :)

Paitsi ehkä Pedro Delarosa :D
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Mä luulen että noista säännöistä löytyy tarkemmatkin määritykset kuin nuo mitä maikkarin sivuille on saatu suollettua.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
General FUp sanoi:
No tuskin kukaan moottoria niin kovin lähtee harjoituksissa rasittamaan että renkaat kankaille menee :)

Paitsi ehkä Pedro Delarosa :D
Jos moottoria halutaan säästää, niin sehän tarkoittaa että suoranopeuksista tingitään. Mutta kaarteet voidaan ajaa kovaa kuitenkin, ja kaarteissahan ne renkaat nimenomaan kuluvat. Ei niitä renkaita välttämättä ehkä ajetakaan kankaille asti harjoituksissa. Mutta jos kulutuspinnasta ajetaan vaikka puolet pois, niin sehän tarkoittaa että jos kisan alussa rengas puhkeaa, pitää tuliterän renkaan tilalle asentaa se puoliksi kulunut. Sitten pitää ajaa kisa hitaasti jotta se puoliksiajettu rengas kestää koko kisan. :mad:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Driver #8 sanoi:
Mutta jos kulutuspinnasta ajetaan vaikka puolet pois, niin sehän tarkoittaa että jos kisan alussa rengas puhkeaa, pitää tuliterän renkaan tilalle asentaa se puoliksi kulunut. Sitten pitää ajaa kisa hitaasti jotta se puoliksiajettu rengas kestää koko kisan. :mad:
Mutta kuka ajaa 150km harjoituksissa? Ja muutenkin todnäk kiihdytetään ja jarrutetaan suht rauhallisesti.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
FIA:n on parasta olla objektiivinen jakaessaan kuljettajille/talleille rangaistuksia "vääristä" renkaanvaihdoista, muuten fiasko on valmis.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Driver #8 sanoi:
Jos moottoria halutaan säästää, niin sehän tarkoittaa että suoranopeuksista tingitään. Mutta kaarteet voidaan ajaa kovaa kuitenkin, ja kaarteissahan ne renkaat nimenomaan kuluvat.
Renkaat kuluvat myös kiihdytyksessä. Ja kun sutimisen esto toimii niin renkaiden kulutus ei riipu siitä paljonko moottorista otetaan tehoja ulos. Eli renkaiden kulumisen kannalta ei näillä autoilla liene olennaista paljonko tehoa myllystä revitään :) :)
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Jotenkin mulla om sellainen kutina tästä kaudesta, että kausi on kaikkien fiaskokausien äiti. Jos Räikkönen onnistuu voittamaan mm:n, niin kaikki sanoo sen johtuneen rengassäännöistä, eikä ajajan kyvyistä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
ml sanoi:
Jotenkin mulla om sellainen kutina tästä kaudesta, että kausi on kaikkien fiaskokausien äiti. Jos Räikkönen onnistuu voittamaan mm:n, niin kaikki sanoo sen johtuneen rengassäännöistä, eikä ajajan kyvyistä.
En minä ainakaan noin sano Kimin voittaessa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
ml sanoi:
Jotenkin mulla om sellainen kutina tästä kaudesta, että kausi on kaikkien fiaskokausien äiti. Jos Räikkönen onnistuu voittamaan mm:n, niin kaikki sanoo sen johtuneen rengassäännöistä, eikä ajajan kyvyistä.
Tai sitten siitä, että Mäkki sai ajattaa kolmatta autoa
 
Ylös