Ei noilla pikkusiivillä downforcea saada. Niillä vaan ohjataan ilmaa takarenkaiden ylitse. Downforce saadaan takasiivestä. Etusiivellä, joka toimii maaefekti-periaatteella säädetään ajettavuutta (yli- ja aliohjaavuutta). Diffuusorilla saadaan maaefektiä.formulastara sanoi:Onko autossa todella niin hyvä luontainen downforce, ettei niitä tarvita, vai tulevatko vain high downforceradoille?
Kyllä siellä yhdessä kuvassa mäccärillä ne pikkusivusiivet löytyy. Ei ne kato kaikkea heti näytä.oldez sanoi:Ei noilla pikkusiivillä downforcea saada. Niillä vaan ohjataan ilmaa takarenkaiden ylitse. Downforce saadaan takasiivestä. Etusiivellä, joka toimii maaefekti-periaatteella säädetään ajettavuutta (yli- ja aliohjaavuutta). Diffuusorilla saadaan maaefektiä.
Väittäisinpä - ihan noin maalaisjärkeen vedoten - että jokainen siiveke jolla on negatiivinen kohtauskulma tuottaa myös alaspäin painavaa voimaa, eli downforcea.oldez sanoi:Ei noilla pikkusiivillä downforcea saada. Niillä vaan ohjataan ilmaa takarenkaiden ylitse. Downforce saadaan takasiivestä. Etusiivellä, joka toimii maaefekti-periaatteella säädetään ajettavuutta (yli- ja aliohjaavuutta). Diffuusorilla saadaan maaefektiä.
Maalaisjärkeen se sitten jääkinformulastara sanoi:Väittäisinpä - ihan noin maalaisjärkeen vedoten - että jokainen siiveke jolla on negatiivinen kohtauskulma tuottaa myös alaspäin painavaa voimaa, eli downforcea.
No tämähän nyt riippuu joka tapauksessa siitä kohtauskulmasta!J.Heldenview sanoi:Maalaisjärkeen se sitten jääkin
Tuon voi osoittaa vääräksi jo sillä että ilmavirtaukset auton ympärillä eivät ole vaakasuoria, tai viivasuoria ylipäätään missään suunnassa.
Entäs mitäs sanot siihen jos noilla pikkusiivillä saadaan luotua suurempi ilmanpaine auton perän päälle tai vähennettyä pyörteisyyttä yms. Vai laitetaanko maalaisjärjellä siipeen reilu kohtauskulma jotta saadaan downforceaMisa1 sanoi:No tämähän nyt riippuu joka tapauksessa siitä kohtauskulmasta!
Suurin tarkoitus noilla pikku siivillä on ohjata ilmaa tiettyyn suuntaan mutta kyllä ne vaan selkeästi myös heikentävät tai suurentavat downforcea riippuen siitä missä kohdassa ilmavirtaa siipien on tarkoitus kohdata! Tuohon ei tarvitse oikeastaan edes sitä maalaisjärkeä! :thumbup:
Höpö höpö. Niissä pikkusiivissä ponttoonien päällä ON negatiivinen kohtauskulma, ja ne TUOTTAVAT näin ollen downforcea, ei sille mitään mahda. Se, kuinka paljon ne sitä tuottavat ei nyt ole tässä pointissa olennaista, eikä niiden päätarkoituskaan varmaan ole tuottaa downforcea(joskaan siitä tuskin haittaakaan ole), vaan ohjailla sitä ilmaa milloin minnekin. Sillä taas ei ole mitään merkistystä että onko ilmavirtaukset muualla autossa, tai siinä ylipäätään vaakasuoria, viivasuoria tai vaikka ympäripyöreitä. Ei vaikuta tähän downforceasiaan millään lailla.J.Heldenview sanoi:Maalaisjärkeen se sitten jääkin
Tuon voi osoittaa vääräksi jo sillä että ilmavirtaukset auton ympärillä eivät ole vaakasuoria, tai viivasuoria ylipäätään missään suunnassa.
Meinaatko että nuo härpäkkeet tuottavat downforcea vaikka ilmavirtaus on niiden kohdalla pystysuoraan ylöspäin?formulastara sanoi:Sillä taas ei ole mitään merkistystä että onko ilmavirtaukset muualla autossa, tai siinä ylipäätään vaakasuoria, viivasuoria tai vaikka ympäripyöreitä. Ei vaikuta tähän downforceasiaan millään lailla.
Joo siis tarkotin vaan sitä että noista pikkusiivistä saatava downforce on aika mitätön verrattuna takasiipeen. noiden pikkusiipien päätarkotuksena on vaan ohjata ilmaa...formulastara sanoi:Väittäisinpä - ihan noin maalaisjärkeen vedoten - että jokainen siiveke jolla on negatiivinen kohtauskulma tuottaa myös alaspäin painavaa voimaa, eli downforcea.
Viepä vaikka kättä vedessä - tai laita käsi ulos autosta kun se porhaltaa 100km/h - samassa kulmassa niin kyllä se pyrkii kovasti menemään alaspäin...
Sillähän juuri on erittäin suuri merkitys dowforcen kannalta että mistä suunnasta ne ilmavirrat tulee...formulastara sanoi:Sillä taas ei ole mitään merkistystä että onko ilmavirtaukset muualla autossa, tai siinä ylipäätään vaakasuoria, viivasuoria tai vaikka ympäripyöreitä. Ei vaikuta tähän downforceasiaan millään lailla.
Kyllä vahvempia laseja tarvittasformulastara sanoi:Tähän asti nähtyjen uusien autojen valossa on aika analysoida mitkä tallit tippuvat kyydistä ja mitkä taasen nostavat osakkeitaan.
-BAR tippuu ainakin Mclarenin vauhdista, sen näkee jo kaukaa.
-Toyota vajoaa syvyyteen(entistä enemmän), ei hoikennettuja ponttooneita, ei menestystä.
-Upea Sauber nousee haastamaan tosissaan BARin ja Renoon(joka ikävä kyllä polkee hieman paikallaan).
-Vielä on uusi Williams ja tietty Ferrari esittelemättä, jäämme osottelemaan innolla.
-Melbournessa näillä näkymin kuitenkin nopein on Mclaren, riippuen tietysti hieman minkälaisen tykin Williams esittelee.
-Toiseksi nopeimman titteli on tiukka vääntö Ferrarin ja Sauberin kesken. Pienellä Renu/BAR -varauksella. (Siis Melbournessa)
edit: upea...
Ei kaikille :dunno:AJ sanoi:Eikös se nyt ole ollut selvä asia vuosikaudet?