Uudet voimasuhteet näköhavaintojen perusteella.

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Fisico voittaa mestaruuden ku soon niiiin ihQ!!!!!!!!!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
formulastara sanoi:
Onko autossa todella niin hyvä luontainen downforce, ettei niitä tarvita, vai tulevatko vain high downforceradoille?
Ei noilla pikkusiivillä downforcea saada. Niillä vaan ohjataan ilmaa takarenkaiden ylitse. Downforce saadaan takasiivestä. Etusiivellä, joka toimii maaefekti-periaatteella säädetään ajettavuutta (yli- ja aliohjaavuutta). Diffuusorilla saadaan maaefektiä.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
oldez sanoi:
Ei noilla pikkusiivillä downforcea saada. Niillä vaan ohjataan ilmaa takarenkaiden ylitse. Downforce saadaan takasiivestä. Etusiivellä, joka toimii maaefekti-periaatteella säädetään ajettavuutta (yli- ja aliohjaavuutta). Diffuusorilla saadaan maaefektiä.
Kyllä siellä yhdessä kuvassa mäccärillä ne pikkusivusiivet löytyy. Ei ne kato kaikkea heti näytä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
oldez sanoi:
Ei noilla pikkusiivillä downforcea saada. Niillä vaan ohjataan ilmaa takarenkaiden ylitse. Downforce saadaan takasiivestä. Etusiivellä, joka toimii maaefekti-periaatteella säädetään ajettavuutta (yli- ja aliohjaavuutta). Diffuusorilla saadaan maaefektiä.
Väittäisinpä - ihan noin maalaisjärkeen vedoten - että jokainen siiveke jolla on negatiivinen kohtauskulma tuottaa myös alaspäin painavaa voimaa, eli downforcea.

Viepä vaikka kättä vedessä - tai laita käsi ulos autosta kun se porhaltaa 100km/h - samassa kulmassa niin kyllä se pyrkii kovasti menemään alaspäin...
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Taitaa olla melko pieni noiden pikkusiipien oma downforce, vaikutus perustuu melko varmasti takasiiven parantuneisiin virtauksiin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
Väittäisinpä - ihan noin maalaisjärkeen vedoten - että jokainen siiveke jolla on negatiivinen kohtauskulma tuottaa myös alaspäin painavaa voimaa, eli downforcea.
Maalaisjärkeen se sitten jääkin ;)

Tuon voi osoittaa vääräksi jo sillä että ilmavirtaukset auton ympärillä eivät ole vaakasuoria, tai viivasuoria ylipäätään missään suunnassa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
J.Heldenview sanoi:
Maalaisjärkeen se sitten jääkin ;)

Tuon voi osoittaa vääräksi jo sillä että ilmavirtaukset auton ympärillä eivät ole vaakasuoria, tai viivasuoria ylipäätään missään suunnassa.
No tämähän nyt riippuu joka tapauksessa siitä kohtauskulmasta! ;)

Suurin tarkoitus noilla pikku siivillä on ohjata ilmaa tiettyyn suuntaan mutta kyllä ne vaan selkeästi myös heikentävät tai suurentavat downforcea riippuen siitä missä kohdassa ilmavirtaa siipien on tarkoitus kohdata! Tuohon ei tarvitse oikeastaan edes sitä maalaisjärkeä! :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Misa1 sanoi:
No tämähän nyt riippuu joka tapauksessa siitä kohtauskulmasta! ;)

Suurin tarkoitus noilla pikku siivillä on ohjata ilmaa tiettyyn suuntaan mutta kyllä ne vaan selkeästi myös heikentävät tai suurentavat downforcea riippuen siitä missä kohdassa ilmavirtaa siipien on tarkoitus kohdata! Tuohon ei tarvitse oikeastaan edes sitä maalaisjärkeä! :thumbup:
Entäs mitäs sanot siihen jos noilla pikkusiivillä saadaan luotua suurempi ilmanpaine auton perän päälle tai vähennettyä pyörteisyyttä yms. Vai laitetaanko maalaisjärjellä siipeen reilu kohtauskulma jotta saadaan downforcea :p
 

proMB

Well-known member
Liittynyt
19.4.2004
Viestit
79
Voisikohan noista pikkusiivistä olla myös apua kun ollaan edelläajavan auton turbulentissa ilmavirrassa?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
J.Heldenview sanoi:
Maalaisjärkeen se sitten jääkin ;)

Tuon voi osoittaa vääräksi jo sillä että ilmavirtaukset auton ympärillä eivät ole vaakasuoria, tai viivasuoria ylipäätään missään suunnassa.
Höpö höpö. Niissä pikkusiivissä ponttoonien päällä ON negatiivinen kohtauskulma, ja ne TUOTTAVAT näin ollen downforcea, ei sille mitään mahda. Se, kuinka paljon ne sitä tuottavat ei nyt ole tässä pointissa olennaista, eikä niiden päätarkoituskaan varmaan ole tuottaa downforcea(joskaan siitä tuskin haittaakaan ole), vaan ohjailla sitä ilmaa milloin minnekin. Sillä taas ei ole mitään merkistystä että onko ilmavirtaukset muualla autossa, tai siinä ylipäätään vaakasuoria, viivasuoria tai vaikka ympäripyöreitä. Ei vaikuta tähän downforceasiaan millään lailla.

edit: eihän ilmavirtaus itsessään edes voi mitenkään olla vaakasuora tms. se vain menee autoon nähden sinne minne siivekkeet ym. sen ohjailevat, daa:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
BAR: Sato + Hondan moottori != hyvä ratkaisu. Button siirtynee Williamsille seuraavaksi kaudeksi, joten se varmasti ainakin loppukaudesta hieman haittaa menoa. Autossakin tuntuu olevan huhujen perusteella turhankin traagisia ongelmia, niitä tuskin saadaan ratkaistua vielä kauden alkupuoliskon aikana.

Renault: Meno on ollu kovaa, mutta ainakin jumalattomat reiät ponttoonin takaosassa viestii ylimääräisen lämmön haihduttamisongelmista. On varmasti suhteessa viime kautta kilpailukykyisempi, mutta onko se sitten riittävästi..

McLaren: Auto vaikuttas kulkevan kovaa, ja kerrankin se myös tuntuu jatkavan menoa ihan loppuun asti. Kuskiparikin on parempi kuin vuosiin, joten ainakin tallimestaruuspuolella ollaan vahvempia. Kimi tuskin sietää enää uutta heikkoa kautta alkuhypetyksen jälkeen, joten pakkokin olis onnistua.

Ferrari: Auto vaikuttaa "huonolta". Kokenut kuljettajisto tietysti auttaa ongelmien ratkomisessa, mutta se ei kyllä tuo yksinään yhtään lisää nopeutta.

Sauber: Ero kärkeen kavenee, mutta ei olla vielä samalla tasolla kuin BAR viime kaudella.

Toyota on kaikille täysi pettymys, Jordanilla on surkea viimeinen kausi ja Red Bull jatkaa Jaguarin linjalla. Minardin uutta autoa on hypetetty sen verran, että sen on pakko olla jotain tavallista parempaa, joten veikkaan niitä Jordanin eteen. Mm-pisteitä ne tuskin kuitenkaan saa normaalia enempää, ellei uusi moottorisääntö tuo tasoitusta sillekin saralle.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
920
Itse alan jo hieman epäilemään Schumacherin vauhtia, tai ainakin varmuutta. 36-vuotiaana ei kaikki aistit varmasti enää ole terävimmillään ja viime kauden lopussa tuli Schumille yllättävän paljon ulosajoja.

Mutta kun tämän sanon niin Ferrari on taas Melbournessa muita valovuoden edellä. :jaska:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
formulastara sanoi:
Sillä taas ei ole mitään merkistystä että onko ilmavirtaukset muualla autossa, tai siinä ylipäätään vaakasuoria, viivasuoria tai vaikka ympäripyöreitä. Ei vaikuta tähän downforceasiaan millään lailla.
Meinaatko että nuo härpäkkeet tuottavat downforcea vaikka ilmavirtaus on niiden kohdalla pystysuoraan ylöspäin?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
formulastara sanoi:
Väittäisinpä - ihan noin maalaisjärkeen vedoten - että jokainen siiveke jolla on negatiivinen kohtauskulma tuottaa myös alaspäin painavaa voimaa, eli downforcea.

Viepä vaikka kättä vedessä - tai laita käsi ulos autosta kun se porhaltaa 100km/h - samassa kulmassa niin kyllä se pyrkii kovasti menemään alaspäin...
Joo siis tarkotin vaan sitä että noista pikkusiivistä saatava downforce on aika mitätön verrattuna takasiipeen. noiden pikkusiipien päätarkotuksena on vaan ohjata ilmaa...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
formulastara sanoi:
Sillä taas ei ole mitään merkistystä että onko ilmavirtaukset muualla autossa, tai siinä ylipäätään vaakasuoria, viivasuoria tai vaikka ympäripyöreitä. Ei vaikuta tähän downforceasiaan millään lailla.
Sillähän juuri on erittäin suuri merkitys dowforcen kannalta että mistä suunnasta ne ilmavirrat tulee...
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Kyllä tänä päivänä tehdään sitä downforcea niin monella auton osalla kuin mahdollista. Kun osia / auton kohtia, joilla sitä saadaan on vaikkapa 200, niin 200 x jotain pientä on jo jotain 200 kertaa suurempaa. Sama juttu vaikkapa auton keventämisessä. Kaikkien osien paino minimoidaan, vaikka säästö olisikin vain jonkun gramman. Tuhansista osista sitten tulee tuhansia grammoja.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
formulastara sanoi:
Tähän asti nähtyjen uusien autojen valossa on aika analysoida mitkä tallit tippuvat kyydistä ja mitkä taasen nostavat osakkeitaan.

-BAR tippuu ainakin Mclarenin vauhdista, sen näkee jo kaukaa.

-Toyota vajoaa syvyyteen(entistä enemmän), ei hoikennettuja ponttooneita, ei menestystä.

-Upea Sauber nousee haastamaan tosissaan BARin ja Renoon(joka ikävä kyllä polkee hieman paikallaan).

-Vielä on uusi Williams ja tietty Ferrari esittelemättä, jäämme osottelemaan innolla.

-Melbournessa näillä näkymin kuitenkin nopein on Mclaren, riippuen tietysti hieman minkälaisen tykin Williams esittelee.

-Toiseksi nopeimman titteli on tiukka vääntö Ferrarin ja Sauberin kesken. Pienellä Renu/BAR -varauksella. (Siis Melbournessa)

edit: upea...
Kyllä vahvempia laseja tarvittas :D :D
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Joo pikkasen meni pieleen ainakin Toyotan ja Renaultin arvioiminen. Tämä todistaa sitä ettei talvitestien perusteella kannata sano juuta tai jaata.
 
Ylös