Uusi Concorde-sopimus, vaiko GP1-sarja?

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Entinen F1-pamppu Flavio Briatore kumppaneineen ovat varautumassa mahdolliseen F1-sarjan kuolemaan jälleen. Auto Motor und Sport-lehden mukaan Briatore olisi saanut houkuteltua Ferraripomo Luca Di Montzemolon puolellensa. Lisää painetta Concorde-sopimuksen syntyyn lisää 9 tallia, jotka haluavat kulukaton F1-sarjaan. Lisäksi turbomoottoreiden käyttöönotosta on alettu jälleen kiistelemään verisesti. Voivatko nämä asiat pistää F1-sarjan jälleen tähtäimen alle? 2008-kaudella uuden sarjan synty oli jo äärimmäisen lähellä. Jopa kisakalenteri oltiin ehditty julkaisemaan. Se on varma, että Mercedeksen olemassaolo on tässä ainakin vaakalaudalla, mutta onko koko F1-sarja jälleen kaatumassa suurtallien mahtavuuteen?

Olen sitä mieltä, että kulukatto pitäisi saada hilattua F1-sarjaan. Aerodynamiikkaa pitäis jälleen hieman karsia, ja ne turbojen käyttöönotto kaudelle 2014, niinkun on ollut puhettakin. KERS:in sais heivata mettähallitukseen! Ja mitä akselille "ahneet suurtallit" tehtäisiin, ehdottasin niinkin radikaalia, että pienemmille talleille paremmat televisiorahat ja muut Bernien kanssa tehdyt sopimukset. McLaren, Ferrari, Red Bull ja Mercedes sais kanssa toki televisiorahaa yms, mutta huomattavasti vähemmän mitä nytten. Näin saataisiin kenties uusia talleja F1-sarjaan ja niillä olis taloudellisesti paremmat edellytykset nousta keskikastiin ja ns: nähdä myös se seuraavakin kausi. Ja sallisin myös viime kauden autojen myynnin pikkutalleille! Prodrivea odotellessa ;)
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Eikös se ollut 2009 kun kaikki tallit muistaakseni Williamsia, Brawnia ja Force Indiaa lukuunottamatta olivat jo valmiita lähtemään Formula 1:stä jos kulukatto tulee. Muistaakseni tuona vuonna Bernie rekisteröi useita mahdollisia sarjan nimikkeitä itselleen, mm. GP1.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
2008-kaudella uuden sarjan synty oli jo äärimmäisen lähellä. Jopa kisakalenteri oltiin ehditty julkaisemaan. Se on varma, että Mercedeksen olemassaolo on tässä ainakin vaakalaudalla, mutta onko koko F1-sarja jälleen kaatumassa suurtallien mahtavuuteen?
Keväällä 2009 väännettiin kulukatosta ja silloin kilpailevaa sarjaa käytettiin uhkauksena. Sarjan toteutuminen ei todellisuudessa ollut lähelläkään, eikä sillä olisi ollut mitään mahdollisuuksia käynnistyä 2010 kuten uhkailtiin. Tallien lähtö F1:stä sinällään oli jonkin verran lähempänä - ja toteutuikin autotehtaiden osalta.

Kalenteri oli ihan huuhaata. Buenos Aires ei ole siinä kunnossa, että siellä voisi järjestää kisan, ja yksi kisa oli merkitty Helsinkiin (Wikipediassa lukee vieläpä Eläintarhan ajot :D). Ratasopimukset, televisiointisopimukset ym. olivat täysin auki jne.

F1 on niin iso brändi, ettei se "kaadu". Se korkeintaan vaihtaa omistajaa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
F1 ei Ferrarin lähtöön kaadu. Ferrari on yksi valmistaja muiden joukossa vaikka onkin legendaarinen.
 

smonorro

New member
Liittynyt
22.5.2012
Viestit
1
Ferrari

Tämänpäivän F1 ei Ferraria kaipaa. Itseasiassa F1:lle olisi hyväksi jos saataisiin ko. Mafiatalli pois kuvioista. Ferrari on talli mikä on ollut poliittisesti ruma jo vuosikymmenet. Ja toisinaan radalla ovat käyttäneet enemmän kuin harmaan alueen keinoja voittamiseen. Häkkisen aikaan Ferrari saneli säännöt, ja Ferrarin aika päättyin Shumin lähtöön.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Briatore ja Luca puuhaamassa uutta sarjaa? En aio katsoa, enkä suosittele kenellekkään jolla on sielu myöskään katsomaan rikollisten pyörittämää sarjaa. Jos vakavasti puhutaan, niin tää on taas kerran Ferrarin luulo, että he olisivat korvaamattomia F1:lle. Ei tule tapahtumaan ja Jean Todtilla on palleja katsoa bluffi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Briatore ja Luca puuhaamassa uutta sarjaa? En aio katsoa, enkä suosittele kenellekkään jolla on sielu myöskään katsomaan rikollisten pyörittämää sarjaa. Jos vakavasti puhutaan, niin tää on taas kerran Ferrarin luulo, että he olisivat korvaamattomia F1:lle. Ei tule tapahtumaan ja Jean Todtilla on palleja katsoa bluffi.
Briatore lienee sen verran vihattu F1-varikolla, ettei kukaan järkevä suostu siihen? Jos joku haluaa Briatoren sarjaan, niin. :wall::yuck::mad::mad_old:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1 on niin iso brändi, ettei se "kaadu". Se korkeintaan vaihtaa omistajaa.
Tänään näköjään tulikin uutinen, että CVC on myynyt 20 % F1:stä.
Jos vakavasti puhutaan, niin tää on taas kerran Ferrarin luulo, että he olisivat korvaamattomia F1:lle. Ei tule tapahtumaan ja Jean Todtilla on palleja katsoa bluffi.
Tiimit (Red Bull-omisteisia lukuunottamatta) haluavat kulukaton ja nimenomaan FIA:n valvomaan sitä. Ferrari tosin ei halua päästää ulkopuolisia tutkimaan tilikirjojaan (F1-tiimi kun on suoraan osa urheiluautovalmistajaa). Todt ei niinkään ole vastapuolella. Kun Concorde-sopimuksesta puhutaan, niin neuvottelukumppani on Ecclestone.

Eccletone taitaa kyllä jonkin verran olla sitä mieltä, että F1 tarvitsee Ferraria (Bernien perustein, eli rahallisista syistä). Muttei hänkään ole kulukattoa vastaan, joten mistähän tässä kiikastaa?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Säännöt pitäisi olla sellaiset että talleilla ei ole tarvetta kuluttaa massiivisia määriä rahaa triviaalien osien kehittämiseen. Viime vuosien suurimmat säästöt on tehty moottorikehityksen jäädyttämisellä. Tällä hetkellä suuret määrät kehitysbudjetista menee aerodynamiikan hiomiseen. Jos autoissa olisi standardit etu- ja takasiivet olisi talleilla huomattavasti vähemmän kehittämistarpeita aerodynamiikan osalta. Yksi parhaita kustannussäästöjä olisi jos vanhat autot voisi myydä eteenpäin. Ennenkin on lähtöruudukossa ollut vanhoja McLareneja ja Ferrareita uusien lisäksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos haluat katsoa Spec Seriesiä, niin katso Indycaria tai GP2:sia.
Se että standardoi osan ei tarkoita, että standardoitaisiin kaikki. Tällä hetkellä käytännössä renkaat ja osa turvarakenteista on jo standardoitu ja moottoritkin niin tarkkaan määritelty, että melkein yksityyppimoottoreista voidaan puhua.

Tallit haluavat kustannusten hillitsemistä ja rahan upottaminen johonkin etusiiven päätylevyihin on täysin järjetöntä. Siipiä, erityisesti etusiipiä pitäisi rankasti yksinkertaistaa. Aero yleensäkin on erittäin kallista ja jos todellisia säästöjä halutaan, niin siihen kulukontrollin pitäisi tavalla tai toisella kohdistua. Kulukaton kanssa olisi toki ihan sama miten tiimi omat rahansa käyttää.

Itse kannatan näkymättömien osien (pohja, diffuusori, pakoputkisto) standardointia, mutta tiimit eivät noita halua.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1312
Jos haluat katsoa Spec Seriesiä, niin katso Indycaria tai GP2:sia.
Jotkut elää vielä jotain 80-lukua, jolloin Fykkösen rakentaminen oli jonkin sortin väsäämistä ja autot kasattiin mistä sattuu, karrikoiden.
Tänä päivänä ongelma ei ole säännöt tai tallit sinällään vaan periaate, että kaikki tehdään niin ammattimaisesti ja perusteellisesti. Nykytekniikka ja prosessi/projektiosaaminen aiheuttaa sen, että jonkin päätylevyn suunnittelu tosiaan jo yksistään on melkoinen projekti, koska sitä osaamista on niin paljon. Näin se vaan menee, ja aina vaan pahemmaksi. Aina tasaisin väliajoin jotkut älämölöt kaipaavat wanhoja "hyviä" aikoja, jolloin, joku Keke ohitteli kilpakumppaneita oikealta ja vasemmalta. Onhan se hienoa, jos auto on 3 - 6 sek nopeampi kuin ohitettavat. Se ei vaan katsomosta oikein hyvältä näytä. Samoin, kun puolet (vähintään) jää reitin varrelle.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Se että standardoi osan ei tarkoita, että standardoitaisiin kaikki. Tällä hetkellä käytännössä renkaat ja osa turvarakenteista on jo standardoitu ja moottoritkin niin tarkkaan määritelty, että melkein yksityyppimoottoreista voidaan puhua.

Tallit haluavat kustannusten hillitsemistä ja rahan upottaminen johonkin etusiiven päätylevyihin on täysin järjetöntä. Siipiä, erityisesti etusiipiä pitäisi rankasti yksinkertaistaa. Aero yleensäkin on erittäin kallista ja jos todellisia säästöjä halutaan, niin siihen kulukontrollin pitäisi tavalla tai toisella kohdistua. Kulukaton kanssa olisi toki ihan sama miten tiimi omat rahansa käyttää.

Itse kannatan näkymättömien osien (pohja, diffuusori, pakoputkisto) standardointia, mutta tiimit eivät noita halua.
Näin juuri. Tallit käyttää yhteensä kaudessa varmaan noin miljardin aerodynamiikkaan. Tälle tiedolle on hyvin vähän käyttöä missään muissa ympyröissä. Standardointi on ainoa keino pitää homma jotenkin järkevänä.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Onhan se toki niin et jos kulukatto on 100miljuunaa ni vaikka aerot olis rajattu ni loput fyrkat käytetään vaikka fillarinmuttereihin jos niistä jollai kuumetallilla sais vielä gramman osii pois.

Eli fakta on se vaikka kuinka olis lähes kaikki standardia ni ropelihatut kyllä saa tollasen kasan fyrkkaa hukattuu helpostikin
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Näin juuri. Tallit käyttää yhteensä kaudessa varmaan noin miljardin aerodynamiikkaan. Tälle tiedolle on hyvin vähän käyttöä missään muissa ympyröissä. Standardointi on ainoa keino pitää homma jotenkin järkevänä.
Ei millään tallilla sentään miljardibudjetteja ole, mutta kuningasosa kehitysbudjetista menee aeroon. Moottorit on jäädytetty, KERS tulee ulkopuolisilta toimittajilta (eli tuskin muuttuvat olennaisesti kauden aikana, ja kulu ei nouse sovitusta ja budjetoidusta). Jousituksia/ripustuksia ja pakoputkistoa kyllä hienosäädetään, mutta nekin osin liittyvät auton aerokäyttäytymiseen.
Eli fakta on se vaikka kuinka olis lähes kaikki standardia ni ropelihatut kyllä saa tollasen kasan fyrkkaa hukattuu helpostikin
Tietenkin. Käytettävissä oleva raha syydetään siihen kohteeseen, jota saa kehittää.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24232
Sijainti
lappeen Ranta
Onhan se toki niin et jos kulukatto on 100miljuunaa ni vaikka aerot olis rajattu ni loput fyrkat käytetään vaikka fillarinmuttereihin jos niistä jollai kuumetallilla sais vielä gramman osii pois.

Eli fakta on se vaikka kuinka olis lähes kaikki standardia ni ropelihatut kyllä saa tollasen kasan fyrkkaa hukattuu helpostikin
Sama kävi mielessä. Sitten voidaan kehityksen kehittyessä ihmetellä miten kulutetaan edelleen yhtä paljon rahaa aina vaan pienempien nopeusetujen saavuttamiseksi. Pitäisi varmaan sitten mahdollisen osien standardoinnin lisääntyessä laskea kulukattoa samalla. Ja yli jääneillä rahoilla shampanjaa kaikille ja mummoille suklaata.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
Eikös muutama vuosi sitten kun f1:ssä olivat talouden hullut vuodet menossa ensimmäistä kertaa sitten 90-luvun niin menty jo hyvin lähelle miljardia yhteenlasketuissa varoissa? Tai jopa sen yli?

Etenkin Toyotan ja Ferrarin budjetit olivat aivan järkyttävän suuria ja Toyotalla jopa Olivier Panis testikuskina nautti 6 miljoonaa dollaria kaudessa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kalenteri oli ihan huuhaata. Buenos Aires ei ole siinä kunnossa, että siellä voisi järjestää kisan, ja yksi kisa oli merkitty Helsinkiin (Wikipediassa lukee vieläpä Eläintarhan ajot :D). Ratasopimukset, televisiointisopimukset ym. olivat täysin auki jne.
Oliko tuo kalenteri todellisuudessa FOTA:lta lähtöisin? Ja tuossa muodossa ratoineen kun se on Wikipediassa? Tällaiset Wikipedian artikkelit tuntuvat usein lipsuvan fanipoikafantasian puolelle ja lähdekritiikki unohtuu. Itse kyllä muistan jonkun kalenterin todella kiertäneen forumeilla tuolloin ja jopa uutisissa, mutta oliko siinä edes ratoja merkitty alunperin...
 
Ylös