Uusi ehdotus F1-moottorikiistaan

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tällaista MTV3:lta bongattua, kuulostais omaan korvaan hyvältä säännöltä :


Uusi ehdotus F1-moottorikiistaan
19.09.2004 16:42

Formula ykkösissä mukana olevat autotehtaat BMW, Mercedes-Benz ja Honda ovat tehneet yhteisen ehdotuksen, jolla vältyttäisiin kahden osakilpailun moottorisäännöltä. Asiasta kertoi Autosport-lehti.

Kyseiset autotehtaat vastustavat kansainvälisen autoliiton FIA:n ehdotusta siitä, että yhden moottorin pitäisi ensi kaudesta alkaen kestää kaksi peräkkäistä GP-viikonloppua. Uudella ehdotuksella moottorin käyttöikää pidennettäisiin, mutta jokainen GP-viikonloppu päästäisiin lauantaista alkaen ajamaan tuoreella moottorilla.

Ehdotuksen mukaan F1-tallit asentaisivat autoihinsa uudet moottorit GP-viikonlopun lauantaiaamuna. Samaa moottoria pitäisi sitten käyttää lauantain harjoituksissa, aika-ajoissa, sunnuntain kisassa, seuraavalla viikolla ajettavissa testeissä sekä seuraavan GP-viikonlopun perjantain harjoituksissa. Tämä sääntömuutos lähes kaksinkertaistaisi moottorin käyttöiän.

Autotehtaiden ehdotukseen sisältyy myös se, että mikäli jokin formula ykkösissä mukana oleva autotehdas ei toimita tehdastallinsa lisäksi voimanlähteitä jollekin asiakastallille, pitäisi kyseisen moottorinvalmistajan maksaa noin kolmen miljoonan euron summa pottiin, josta rahoitettaisiin yksityistallien moottorikustannuksia.

(MTV3)
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Eikös tämä moottorien kestä-pisimmällä-jutussa idea ollut säästää rahaa? Yhtä lailla tässä kaavassa tulisi motti per kisa = ei säästöjä.

En puollusta 2 kisaa per 1 motti, ihan sieltä. Kun ei siinäkään säännössä säästyisi rahnoo mielestäni, samoja osia uusiokäytettäisiin osittain joka tapauksessa pienemmissä ja vähän suuremmissa talleissa, vaikka olisi motti per kisa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
formulaX sanoi:
Eikös tämä moottorien kestä-pisimmällä-jutussa idea ollut säästää rahaa? Yhtä lailla tässä kaavassa tulisi motti per kisa = ei säästöjä.
tässä mallissa siis koneiden kilsoja pidennettäisiin, mutta kisat ajettaisiin edelleen yhdellä motilla... epäselvää on tietty se kuinka valvottaisiin tuota ettei konetta vaihdeta testeissä....
 

Tuck

Well-known member
Liittynyt
7.6.2004
Viestit
610
Sijainti
Kotona
Saattais testaus myös hieman vähentyä ainakin mersulla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuck sanoi:
Saattais testaus myös hieman vähentyä ainakin mersulla.
Sehän tässä se juju onkin. Moottorinvalmistajat valita sellaisen linjan että autoa testataan kisojen välillä yksi päivä vähemmän kuin tänä vuonna. Näin voidaan saada merkittävä tehonlisäys kisaan ja aika-ajoihin ja samalla karsia testikuluja. Kun toiset tallit taas voivat hakea nopeutta viikonlopulle testien kautta.
 

onux

Voorti Vokus
Liittynyt
25.6.2001
Viestit
20
Sijainti
Finland
Taitaa mennä FIA:lta ja moottorinvalmistajilta homma vaikeaksi. Eiköhän ajeta samalla moottorilla kokokausi läpi ? :nope:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
FO110K sanoi:
tässä mallissa siis koneiden kilsoja pidennettäisiin, mutta kisat ajettaisiin edelleen yhdellä motilla... epäselvää on tietty se kuinka valvottaisiin tuota ettei konetta vaihdeta testeissä....
Ajatuksena mielestäni hyvä. Moottorien maksimi kokonaismäärä kauden aikana = kisojen määrä.

Valvonta. Koneiden kylkeen esim. RFID tagit ja sarjanumerot FIA-hologrammein ja sinetit sovituissa paikoissa (kannessa?). Valvotaan automaattisesti testiradan varikon portilta ja manuaalisesti pistokokein. Riittävä pelote rangaistukseksi, automaattinen kolmen kisan pituinen banni koko tallille rikkomuksesta ja miljoonan euron sakko.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Vielä parempi on tuo ns. juniori-tallit pakolliseksi ehdotus:thumbup: F1 kaipaa lisää uusia talleja(tai ainakin nykyinen määrä tulisi säilyttää), ja DC voisi saada töitä jostain mersun juniori tallista:yuck:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Huomattavasti paremmalta tuo tallien ehdotus kuulostaa kuin alunperin ehdotettu 2 kisaa/ 1 Moottori

Samoin moottorien toimitukset pikkutalleille olisi enemmän kuin tervetullut uudistus jota oltaisiin kaivattu jo kauan
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Black Leopard sanoi:
Huomattavasti paremmalta tuo tallien ehdotus kuulostaa kuin alunperin ehdotettu 2 kisaa/ 1 Moottori

Samoin moottorien toimitukset pikkutalleille olisi enemmän kuin tervetullut uudistus jota oltaisiin kaivattu jo kauan
samaa mieltä, samoin tuo et jossei toimita niin sitten kolehtia josta on hyötyä pikkuteameille...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jees sääntöehdotus. Olen ihmetellytkin sitä miksi uusi moottori pitää ottaa jo perjantain harkkoihin. Luulisi että ne oikeat kilpa-ajosessiot halutaan aja tuoreella koneella eikä joku perjantain harjotus tuliterää moottoria säästellen.

Miksei tämä ole käytässä jo tällä kaudella? Haluttiinko vain sekoittaa pakkaa keinotekoisesti 10 paikan pudotussäännöllä niin, että Ferrari kuitenkin pysyy kärjessä? :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Black Leopard sanoi:
Huomattavasti paremmalta tuo tallien ehdotus kuulostaa kuin alunperin ehdotettu 2 kisaa/ 1 Moottori

Mikä siinä on niin kauheata, että samalla koneella joudutaan ajamaan useampi kisa kuin yksi? Ihmeellisen kovaa vastustusta aiheuttaa kyllä tämä asia.

Mun mielestä olisi vain hyvä, että samalla koneella pitäisi ajaa vaikka kuusikin kisaa. Sääntöihin vain pitäisi määritellä, mitä osia saa vaihtaa, esim. mäntiä saisi vaihtaa kuuden kisan periodilla vaikka 2 kokonaista sarjaa. Tiivisteet ovat sellaisia, joita ei mielestäni tarvitsisi rajoittaa ollenkaan. Kun koneeseen ei saa vaihtaa kaikkia mahollisia osia joka viikonlopun jälkeen, tulee välittömästi kustannussäästöjä, puhumattakaan siitä säästöstä, joka tulee kun kokonaisia moottoreita ei yksinkertaisesti valmisteta niin monta kuin ennen.


Tälläiset kisojen väliin vaikuttavat kikkailut ovat täysin anaalista. Fialle vain tulee lisää kustannuksia, kun pitää juoksuttaa tarkkailijoita joka ikiseen testisessioon tarkistelemaan sinettien paikallaoloa. Usemman kisan kestävän koneen sinetit on helppo laittaa kilpailupaikalla ja tarkastaa seuraavassa kilpailussa. Osien vaihdot pitäisi tietenkin tehdä kilpailupaikalla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Juhis sanoi:
Tälläiset kisojen väliin vaikuttavat kikkailut ovat täysin anaalista. Fialle vain tulee lisää kustannuksia, kun pitää juoksuttaa tarkkailijoita joka ikiseen testisessioon tarkistelemaan sinettien paikallaoloa. Usemman kisan kestävän koneen sinetit on helppo laittaa kilpailupaikalla ja tarkastaa seuraavassa kilpailussa. Osien vaihdot pitäisi tietenkin tehdä kilpailupaikalla.
Kerropas miten tuo sinun idea muka on tuossa suhteessa vähemmän anaalista. Veikkaanpa että jos siellä ajetaan vaihtelemaan mäntiä ja tiivisteitä niin siinä sitä FIA vasta on ihmeissään kun pitää valvoa joka helvetin pikkuosien vaihtoa ettei samalla laiteta koko roskaa uusiin puihin. Tuossa Mersun&kumppanien ideassa ei ole mitään ihmeellistä. Kyllä ne sinetit pysyy siellä ihan hyvin testisessioiden ajan ja jos ei pysy niin banjo heilahtaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Observer sanoi:
Kerropas miten tuo sinun idea muka on tuossa suhteessa vähemmän anaalista. Veikkaanpa että jos siellä ajetaan vaihtelemaan mäntiä ja tiivisteitä niin siinä sitä FIA vasta on ihmeissään kun pitää valvoa joka helvetin pikkuosien vaihtoa ettei samalla laiteta koko roskaa uusiin puihin. Tuossa Mersun&kumppanien ideassa ei ole mitään ihmeellistä. Kyllä ne sinetit pysyy siellä ihan hyvin testisessioiden ajan ja jos ei pysy niin banjo heilahtaa.
TÄYSIN samaa mieltä.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Observer sanoi:
Kerropas miten tuo sinun idea muka on tuossa suhteessa vähemmän anaalista. Veikkaanpa että jos siellä ajetaan vaihtelemaan mäntiä ja tiivisteitä niin siinä sitä FIA vasta on ihmeissään kun pitää valvoa joka helvetin pikkuosien vaihtoa ettei samalla laiteta koko roskaa uusiin puihin. Tuossa Mersun&kumppanien ideassa ei ole mitään ihmeellistä. Kyllä ne sinetit pysyy siellä ihan hyvin testisessioiden ajan ja jos ei pysy niin banjo heilahtaa.
No kun sinne koneeseen ei saa vaihtaa kuin FIA:n määrittelemiä osia, joten vaikkapa Ferrari ilmoittaa FIA:lle vaihtavansa kaksi mäntää ja tietyt tiivisteet. Paikalle tulee valvoja, joka valvoo, ettei paikalle tuoda edes muita osia kuin pari mäntää ja tiivisteitä. Ja sitten vain vaihtelemaan ja vaihdon jälkeen uudet sinetit koneeseen. Huijaaminen lähes mahdotonta. Miten nämä jutut ovat toimineet ja toimivat edelleen monessa muussa luokassa, muttei toimisi F1:ssä?

Mitäs jos Mersun ehtotuksen mukaan mennään ja moottori hajoaa testeissä? Pakataanko kamat ja todetaan: Eipäs voidakkaan testata enää? Talleilleille maksaa kaikista eniten se, ettei päästäkkään testaamaan suunniteltua ohjelmaa, kun suunnitellut osat ja varattu henkilöstä jäävät tyhjän pantiksi. Tuskin koskaan saadaan tätä moottorisääntöäkään niin kattavaksi, ettei mitään osia saa vaihtaa, nykyäänkin sinne saa vaihtaa aikamoisen liudan palikoita. Sitten kun testeissä jotain hajoaa, täytyy kutsua FIA:n tarkastaja paikalle, että päästään osia vaihtamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pan51

Member
Liittynyt
21.11.2002
Viestit
10
Juhis sanoi:
Mitäs jos Mersun ehtotuksen mukaan mennään ja moottori hajoaa testeissä? Pakataanko kamat ja todetaan: Eipäs voidakkaan testata enää? Talleilleille maksaa kaikista eniten se, ettei päästäkkään testaamaan suunniteltua ohjelmaa, kun suunnitellut osat ja varattu henkilöstä jäävät tyhjän pantiksi. Tuskin koskaan saadaan tätä moottorisääntöäkään niin kattavaksi, ettei mitään osia saa vaihtaa, nykyäänkin sinne saa vaihtaa aikamoisen liudan palikoita. Sitten kun testeissä jotain hajoaa, täytyy kutsua FIA:n tarkastaja paikalle, että päästään osia vaihtamaan.
Hä, nyt ei ymmärrä.
Jos sun ehdotuksen mukaan mennään ja moottori hajoaa testeissä, pakataanko kamat ja todetaan: Eipäs voidakkaan testata enää? Sun ehdotuksessa kun osat voi vaihtaa vasta seuraavassa kisassa.
Vai kutsutaanko FIA:n tarkastaja paikalle, että päästään osia vaihtamaan? Ja nytkö se ei sitten maksa mitään kun se tarkastaja kutsutaan paikalle ja henkilöstö odottaa tyhjän panttina tarkastajan saapumista?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tuossa, 1 moottori/ 2 kisaa säännössä on sekin vika että se vie jo ennestäänkin vähäistä kilpailua sarjasta säästöliekeillä ajoksi moottorin säästämiseksi.

F1 ei ole mitään koneita ja tekniikkaa säästävää taloudellisuusajoa eikä sen pidä sellaiseksi ikinä tullakaan.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Pan51 sanoi:
Hä, nyt ei ymmärrä.
Jos sun ehdotuksen mukaan mennään ja moottori hajoaa testeissä, pakataanko kamat ja todetaan: Eipäs voidakkaan testata enää? Sun ehdotuksessa kun osat voi vaihtaa vasta seuraavassa kisassa.
Vai kutsutaanko FIA:n tarkastaja paikalle, että päästään osia vaihtamaan? Ja nytkö se ei sitten maksa mitään kun se tarkastaja kutsutaan paikalle ja henkilöstö odottaa tyhjän panttina tarkastajan saapumista?
Lueppas uudestaan se teksti. Ei siellä missään sanottu, ettei testeissä saisi ajaa millä moottorilla tahansa. Ehdotin vain, ettei osia kisakoneisiin saisi vaihtaa kuin kilpailupaikalla. Mä myös olin ensimmäisessä viestissä vastaan kilpailujen väleillä tapahtuvan testaamisessa käytettävän moottorien käytön rajoittamiselle.

Eli että taatusti ymmärrät: Testeissä saisi ehtotuksessani käyttää ihan mitä konetta haluaa, kisat pitäisi sitten ajaa sillä Fian sinetöimällä koneella.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Black Leopard sanoi:
Tuossa, 1 moottori/ 2 kisaa säännössä on sekin vika että se vie jo ennestäänkin vähäistä kilpailua sarjasta säästöliekeillä ajoksi moottorin säästämiseksi.

F1 ei ole mitään koneita ja tekniikkaa säästävää taloudellisuusajoa eikä sen pidä sellaiseksi ikinä tullakaan.
Ei se vähennän kilpailua ollenkaan. Katsoja ei edes tiedä, milloin konetta on rajoitettu sen tarvittavan 500 kierrosta että se kestäisi hieman pidempään.

Yhdessäkin kisassa pitää F1-moottoria säästellä ettei se hajoa. Ei ne revi jokaisella kierroksella maksimitehoa irti, vaikka aika-ajon jälkeen saisi uuden myllyn vaihtaa. Eli lajin luonne ei muuttuisi mihinkään, säästyisi talleilta vain hieman rahaa.
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
En kyllä ymmärrä missä säästetään kun tuota moottoreiden käyttöikää pidennetään.

Jokatapauksessa isot sijoittaa sen 100milj e (tjsp) moottoriin. Nyt menee vaan hiukan isompi osa siihen kehitystyöhön kun ei tarvi materiaaleihin ja rakentamiseen niin paljoa.

Kustannukset ei tipu yhtään.
 
Ylös