Uusi ehdotus - Piste aika-ajoista

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Konservatiivisessa F1-maailmassa mikä tahansa pistelaskuun vaikuttava uudistus on vaikeata saada läpi. Aika-ajoista annettava lisäpiste on kuitenkin osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi muissa useissa muissa autourheiluluokissa. Se antaa ylimääräistä jännitystä lauantain aika-ajoille eikä muuta MM-taistelun ja pistetaistelun luonnetta niin ratkaisevasti, että kilvanajo itse kilpailussa jäisi sivuosaan. Moni saattaa valitettavasti kokea uudistuksen uhkaavana, koska sen jälkeen olisi tietysti nykyistä vaikeampaa valittaa aika-ajojen tylsyydestä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mitä jos annettais vaan tyylipisteitä kuka ajoi huikeimman kilpailun..

Vois saada pisteitä keskeytyksestä huilomattakin.
 

J.J Pulli

Well-known member
Liittynyt
17.10.2008
Viestit
92
Sijainti
V-City, Turku
Noh, mun mielestä piste aika-ajoista toisi lisää jännitystä lauantaihin. Tosin, pisteen jakaminen Q2:sta ei ole mielekästä, eikä Q3:sta järkevää. Aika-ajoissa pitäis palata siihen systeemiin joka oli vielä Häkkisen aikana käytössä (60 min, 12 kier.) mutta muutetttuna tylsyyden välttämiseksi. Muutoksena voisi vaikka asettaa minimikierrosmäärän jokaiseen kymmeneen minuuttiin. Myönnän, että kuulostaa sekavalta (ja ehkä typerältäkin), mutta mielestäni ne aika-ajot olivat kaikista jännittävimmät.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei nyt tartte heti lyödä läskiksi koko hommaa...

Mielestäni tärkeimmät pointit tässä ovat:

-nykyinen systeemi ei ole aika-ajon perinteisen hengen mukainen. Katsojia kiinnostaa nähdä kuskit ajamassa mahdollisimman nopeiksi säädetyillä autoilla mahdollisimman nopeita kierroksia ilman, että mukana on jotain taktiikkaelementtejä.

-vanhassa "kunnon" aika-ajossa ongelmana oli se, että kisat saattoivat muodostua turhan ennalta-arvattaviksi, siksi haluttiin tuoda tuo kisabensataktiikka aika-ajoihin, jotta kisoissa olisi enemmän jännitystä. Tämä on ihan hyvä ajatus ja jos halutaan tämä pitää ja lisäksi tuoda tuo ensimmäisen kohdan näkökulma mukaan, on tuo pisteen jakaminen Q2:sesta ehdottomasti oikea ratkaisu.

-järjestelmän on oltava "tyhmälle" TV-katsojalle helppo ymmärtää. Siksi keskiarvoviritykset yms. eivät toimi.

-aika-ajo ja kisa muodostavat perinteisesti GP-viikonlopun suorituksellisen rungon. Harjoitukset ovat harjoituksia, niitä ei tule sotkea tähän mukaan antamalla niistä jotain pisteitä tai muita. Tokihan perusteluina voidaan käyttää tässäkin katsojien mielenkiintoa mutta harjoituksista annettavat pisteet/palkinnot eivät ole perinteisen kilpa-autoilun hengen mukaisia.
 

J.J Pulli

Well-known member
Liittynyt
17.10.2008
Viestit
92
Sijainti
V-City, Turku
Myönnettäköön että saatan olla väärässä. Ne vanhat "kunnon" aika-ajot olivat itsessään 10 kertaa jännempiä kuin nykyiset, mutta Revoltin mainitsemat syyt ovat kyllä ihan totta. Saas sitten nähdä mitä ne keksii ens kaudeks, onhan tässä 2000-luvulla nähty hyvin monia erilaisia virityksiä, joista kaikki eivät ole olleet toimivia tai hyviä... :rolleyes:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ihan harkitsemisen arvoinen ehdotus. Mutta piste tulisi antaa paalupaikasta, eli Q3:n nopeimmalle kuljettajalle. Toki se vaatisi sen, että luovuttaisiin nykyisestä kisabensa-systeemistä. Mutta sitähän ollaan jo toivottu vuosia. Samalla voisi vielä Warm-upin tuoda takaisin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Piste aika-ajojen nopeimmalle? Champ Car...
Lähtöpaikat aika-ajovetojen keskiarvolla? Indy 500...
"Bumping" aika-ajoissa? Indy 500...
Piste perjantain nopeimmasta ajasta? Champ Car...

Enää puuttuu, että perjantain nopein saisi automaattisesti eturivin lähtöpaikan. Hei! Sehän vasta hyvä ehdotus onkin! :ahem:

Lisätääs tämäkin alati kasvavaan listaan asioista, jotka todistavat jollekin jotain...
 

Läskipää

Well-known member
Liittynyt
28.1.2008
Viestit
108
Ja vielä pari viiden pisteen kirikierrosta kisan aikana pyöräilyn malliin.:D
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Kannatan:ahem: Q2:ssakin olisi enemmän jännitystä, nykyisinhän se on kärkiautoille aika yhdentekevä ajojakso. Siinä olisikin jännittämistä, kun extrapistettä jahtaava kuljettaja vetää seinään, eikä Q3:ssa pääse radalle ollenkaan:alppu:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Noh.. jos bensakikkailusta halutaan pitää kiinni, niin toisihan tämä edes jotain arvoa aika-ajoihin. Nykyisellään varsin mitäänsanomaton sessio.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En kannata. Aika-ajo on vain lähtöjärjestyksen muodostamista varten. Lisäjännitystä nykyinen systeemi ei kaipaa, knock-out pitää siitä huolen (paitsi niille, joita ei jaksa kiinnostaa kuin oma suosikki ja sen pahimmat kilpailijat). Lisäksi lisäpiste vain kasvattaa kärkitallien ja -kuskien eroa huonompiin. Lisäksi: Maailmanmestaruus voi ratketa lauantaina.
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Aika-ajosta saa jo nyt liikaa MM-pisteitä. Ei toki suorasti, mutta melkein. Paalupaikan arvo lienee aika lähellä viittä pistettä.

Yksi extrapiste jostain aika-ajan kakkosjaksosta on aikalailla plääh.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Voisin kannattaa. Mutta vain jos kisabensoista Q3:ssa luovutaan ja piste annetaan siis paalusta.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Ihan turha mietintö. Jos tankkauskielto tulee 2010, koko aika-ajo systeemi tulee silloin muuttumaan. Ja se tarkoittaa aika-ajojen taktiikka, peittely yms. kikkailun loppumista, joten todellinen suorituskyky yhdellä kierroksella selviää ilman poonus pisteitäkin.

Itse ehdottaisin kustannusten säästämiseksi mm. Domenicalin kannattaman kisan lyhentämisten sijaan, kisaa viikonlopun molemmille päiville. Tommonen revohka tavaraa rahdataan maailman ääriin yhden parintunnin vetäisyn takia, ei mitään järkeä. Lauantaille sekä sunnuntaille omat kisansa ja aika-ajot vedettäisiin kisaa edeltävien vapareiden paikalla. Paljon parempi käyttöaste tulisi koko kisa organisaatiolle ja tuollaiset typerät aika-ajopisteet sais unohtaa.
 
Viimeksi muokattu:

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Aika-ajosta saa jo nyt liikaa MM-pisteitä. Ei toki suorasti, mutta melkein. Paalupaikan arvo lienee aika lähellä viittä pistettä.

Yksi extrapiste jostain aika-ajan kakkosjaksosta on aikalailla plääh.
Aivan totta, ei aika-ajon merkitystä saisi enää kasvattaa. F1 on nimenomaan rata-autoilua, jossa ajetaan toinen toista vastaan eikä kelloa vastaan. Aika-ajon merkitys pitää mielestäni olla vain lähtöjärjestyksen selvittäminen.

Jonkinlainen kahden lähdön järjestelmä voisi olla mielenkiintoinen. Toinen olisi lyhyempi kisa, josta saisi vähemmän pisteitä ja olisi käännetty lähtöjärjestys tms. MUTTA, pidän kuitenkin kaikkein tärkeimpänä, että itse showta parannetaan. Ts. ohitusten tulisi olla mahdollisia radasta riippumatta ilman kikkailuja. Lisäksi nyt kun kärjessä taistelee enemmän talleja ja kuskeja niin voiton pistemäärä suhteessa kakkossijaan tulisi olla suurempi, jotta kannattaa ottaa riskejä ja yrittää voittaa kisa. Naurettavaa että kisan puolenvälin jälkeen kannattaa mieluummin vääntää moottorista tehot alas ja ajaa varmaan kakkossijaan. :yuck:
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Ihan mielenkiinnosta... Olisiko kimi ollut mestari vuosi sitten tällä systeemillä?
 
Ylös