Uusi kausi, uusi nousu - Kimi ja Heikki

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Muutamaan keskusteluun osaaottaneena törmäsin seuraavanlaiseen ilmiöön: huikean moni foorumilainen osaa kertoa, että viime ja edellinen kausi eivät heijastaneet kuljettajien taitoja 'niin kuin ne oikeasti olivat'. Erilaisilla renkailla sekä Kimi että Heikki olisivat ihan eri maata kuin nykyisillä.

Nyt on tulossa uusi kausi sekä autojen ja renkaiden yhdistelmä, joka kaikkien raporttien mukaan poikkeaa ajo-ominaisuuksiltaan ratkaisevasti nykyisestä. Monien mielessä onkin virinnyt jo usko ennalleenasettamiseen, jossa auto ja kalusto jälleen heijastaisi kuljettajien 'oikeaa nopeutta'.

En aio ottaa kantaa kysymykseen kuskien 'oikeasta nopeudesta'. Jos nyt voimasuhteet muuttuu, niin muut keskustelkoot siitä, mittasivatko kaksi edellistä vuotta 'oikeaa nopeutta' vai onko uudet renkaat uusien autojen kanssa erehtymätön merkki kuskien ontologisesta nopeudesta.

Kiinnostaavaa tulee kuitenkin olemaan parantavatko edellisten renkaiden oletetut kärsijät oikeasti ajoaan. Itse veikkaan, että Kimi tulee parantamaan. Riittääkö se Massan lyömiseen tai jopa murskaamiseen siitä en ole varma. Kallistun sille kannalle, että Kimi lyö Massan, mutta mihinkään edellisistä kausista radikaalisti poikkeaviin murskajaisiin en usko. Jos puolestaan toteutuisi kaikkien kauhuskenaario - Kimi häviää Massalle jälleen - silloin ei kai voi todeta muuta kuin, että mies on ryypännyt terävimmän nopeutensa.

Mitä käy Heikille? Oppiiko Heikki kisanopeudenkin? Oma veikkaukseni on se, että Heikin iso kuilu kisanopeuden ja aika-ajojen välillä tulee kapenemeaan, mutta ei häviämään. Lewis tulee edelleen olemaan selkeästi parempi. Tietysti sitä toivon, että Kovis oikeasti haastaa Elwiksen. Vaikea kuitenkaan nähdä niin radikaalia muutosta.

Miliepiteitä ja arvauksia?

(kauden aikana nostan aina tämän threadin esille ja voidaan sitten nauraa kaikille väärillä profeetoille) :eek:
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Heikin tapauksessa aika-ajo- ja kisanopeuden välinen kuilu taitaa olla aika pitkälti kiinni siitä, tuleeko Heikki kierroksen tai kaksi vai kymmenen kierrosta Hamiltonin jälkeen ensimmäiselle varikkokäynnille.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Arvaan että : Heikki parantaa, silti Lewis lyö hänet. Kimi parantaa, silti tiukoilla Massan kanssa. Voittaa kuitenkin Massan niukasti.

Myös Heidfeld parantaa ja Kubican kanssa tasainen taisto...:p
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Sitä ollaan totuttu viime vuosina siihen että suomipojat kyykyttää muita. Itse pelkään sitä tosiasiaa että kahdessa huipputallissa ajavat suomalaiset joutuvat jopa kakkoskuskin rooliin. Tulevalla kaudella Heikin on näytettävä mihin pystyy tai se on ura ohi niin se vain on. Kimin on voitettava Massa kokonaispisteissä jotta usko säilyy. Kyllä meillä suomalaisilla on ollut makeita vuosia mutta pitää katsoa tulevaisuuteen ja toivoa ettei se "kuiva" kausi tulisi meidän osalta.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Heikin tapauksessa aika-ajo- ja kisanopeuden välinen kuilu taitaa olla aika pitkälti kiinni siitä, tuleeko Heikki kierroksen tai kaksi vai kymmenen kierrosta Hamiltonin jälkeen ensimmäiselle varikkokäynnille.
Heikki oli aika-ajoissa keskimäärin kaksi-kolme kymppää Hamiltonin perässä kun puolestaan keskimääräinen ero kisanopeudessa oli varmaan joku 0.7-1.0 kymppää. Niin - ja tiesithän varmaan kisoissa ja aika-ajoissa kärsitään samasta polttoaine-erosta, ellei osaa bensaa säästää. :)
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Tuo Heikin "kisanopeuden puute"-niminen myytti on saanut jo sellaiset mittasuhteet että sitä lauotaan täälläkin jo kuin Herran sanaa.

Täytyy myöntää, että itsekin olin saanut samanlaisen kuvan asiasta puolivälissä kautta, mutta kun tarkemmin alkaa tutkimaan mitä kisoissa tapahtui ja mistä vauhdin puute joissain kisoissa johtui, se teoria alkaa hyvin äkkiä murenemaan.

Joillekin on vain jäänyt vahva mielikuva esimerkiksi Silverstonesta, missä Heikki starttasi paalupaikalta, mutta joutui nöyrtymään Lewisille, spinnaili pari kertaa, ja tuli vasta viidenneksi, samalla kun tallikaveri viiletti kärjessä. Oliko tässä kyse Heikin kisavauhdin puutteesta? Ei, vaan niistä kuuluisista rengasongelmista.

Sama ilmiö Monzassa; ongelmia jarrujen kanssa, mutta monille vahvisti entisestään myyttiä kisavauhdin puutteesta.

Jos Heikki tosiaan on vain aina niin hidas, niin miten mahdutatte esimerkiksi nämä samaan yhtälöön: Bahrainissa alkukisa meni plörinäksi kun Heikki jarrutti renkaan sileäksi Kimin kanssa taistellessaan, mutta kun loppukisasta sai oikeat ja ehjät renkaat alle, kuka olikaan nopein mies radalla? Kisan nopein kierros, kuten myös Australiassa.

Sama Ranskassa: kun Heikki pääsi puhtaaseen ilmaan hitaampien takaa, kuka oli nopein mies radalla?

Monacossa Heikki körötteli taas hitaampien takana, mutta loppukisasta pääsi taas puhtaaseen ilmaan ja näytti vauhtinsa: toiseksi nopein kierros Kimin jälkeen.

Spassa meni moni asia pieleen ja Heikki körötteli taas ruuhkassa, mutta viimeiset 16 kierrosta paukutteli taas kovempia aikoja kuin Lewis, Kimi ja Massa.

Hyvä vauhti myös Japanissa, pysyi Kubican ja Alonson kyydissä paljon raskaammalla autolla.

Brasiliassa startti meni taas pieleen, ja sitten vielä varikkostoppien vuoksi tippui entisestään. Mutta kun pääsi viimein hitaammista ohi, nakutteli samoja kierrosaikoja Lewisin kanssa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tuo Heikin "kisanopeuden puute"-niminen myytti on saanut jo sellaiset mittasuhteet että sitä lauotaan täälläkin jo kuin Herran sanaa.

Täytyy myöntää, että itsekin olin saanut samanlaisen kuvan asiasta puolivälissä kautta, mutta kun tarkemmin alkaa tutkimaan mitä kisoissa tapahtui ja mistä vauhdin puute joissain kisoissa johtui, se teoria alkaa hyvin äkkiä murenemaan.

Joillekin on vain jäänyt vahva mielikuva esimerkiksi Silverstonesta, missä Heikki starttasi paalupaikalta, mutta joutui nöyrtymään Lewisille, spinnaili pari kertaa, ja tuli vasta viidenneksi, samalla kun tallikaveri viiletti kärjessä. Oliko tässä kyse Heikin kisavauhdin puutteesta? Ei, vaan niistä kuuluisista rengasongelmista.

Sama ilmiö Monzassa; ongelmia jarrujen kanssa, mutta monille vahvisti entisestään myyttiä kisavauhdin puutteesta.

Jos Heikki tosiaan on vain aina niin hidas, niin miten mahdutatte esimerkiksi nämä samaan yhtälöön: Bahrainissa alkukisa meni plörinäksi kun Heikki jarrutti renkaan sileäksi Kimin kanssa taistellessaan, mutta kun loppukisasta sai oikeat ja ehjät renkaat alle, kuka olikaan nopein mies radalla? Kisan nopein kierros, kuten myös Australiassa.

Sama Ranskassa: kun Heikki pääsi puhtaaseen ilmaan hitaampien takaa, kuka oli nopein mies radalla?

Monacossa Heikki körötteli taas hitaampien takana, mutta loppukisasta pääsi taas puhtaaseen ilmaan ja näytti vauhtinsa: toiseksi nopein kierros Kimin jälkeen.

Spassa meni moni asia pieleen ja Heikki körötteli taas ruuhkassa, mutta viimeiset 16 kierrosta paukutteli taas kovempia aikoja kuin Lewis, Kimi ja Massa.
Kuitenkin myös Bahrainissa ja Australiassa Hamilton oli nopeampi. Noi sun esimerkit on just jotain kilpailun viimeisiä kierroksia, millon muut ei enää ajanut kunnolla. Ja kun siellä kisassa on merkittäviä muutkin kuin viimeinen stintti. Ranskassa Heikki oli lopussa radan nopein, koska Hamilton ja Kimi oli ulkona (vai oliko Hamiltonin auto risa?) ja Massa vain varmisteli voittoa; ihme ois ollut jos Hamilton ei sitä kolmea-neljää kymppää ois tossakin vaiheessa rypistänyt kovempaa. Monacon loppu on myös irrelevantti, koska siinä vaiheessa nopeita kierroksia ei enää kärjessä pyritty ajamaan. Kimi oli Monacossa 0.6 nopeampi kuin Hessu.

Spa on noista esimerkeistä ainoa järkevä.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Ryypännyt terävimmän nopeuden? Syytä ei voi tietenkään löytyä mistään muualta? Selittäkääs mulle nyt miten tämä "juoppo-Kimi" imago on teidän kalloon juurtunut? Mies juo alkoholia harvoin, toisin kuin keskiverto suomalainen. Vai tekeekö pelkkä suomalaisuus siitä juopon? Ei se keittoa kittaa sen enempää kuin muutkaan F1-kuskit. Ei Massaakaan nimitetä juopoksi, vaikka sen kännitoilailuja on ulkomaisissa medioissa ruodittu (viimeksi uutisoitiin kun räkäkännissä nimitteli Schumia homoksi).
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kuitenkin myös Bahrainissa ja Australiassa Hamilton oli nopeampi. Noi sun esimerkit on just jotain kilpailun viimeisiä kierroksia, millon muut ei enää ajanut kunnolla. Ja kun siellä kisassa on merkittäviä muutkin kuin viimeinen stintti. Ranskassa Heikki oli lopussa radan nopein, koska Hamilton ja Kimi oli ulkona (vai oliko Hamiltonin auto risa?) ja Massa vain varmisteli voittoa; ihme ois ollut jos Hamilton ei sitä kolmea-neljää kymppää ois tossakin vaiheessa rypistänyt kovempaa. Monacon loppu on myös irrelevantti, koska siinä vaiheessa nopeita kierroksia ei enää kärjessä pyritty ajamaan. Kimi oli Monacossa 0.6 nopeampi kuin Hessu.

Spa on noista esimerkeistä ainoa järkevä.
Vähän samaa mieltä. Täytyy myös ottaa huomioon, että taktiikoista johtuen Heikki on usein ajanut muihin verrattuna hyvin lyhyen viimeisen stintin, auto on siis kevyempi, ja voi aika huoletta painaa, kun ei tarvitse miettiä renkaiden kestävyyden puolesta.

Itse topicciin. Veikkaan, että Heikki saa hieman tasapuolisemman kohtelun aika-ajojen suhteen. Näin hän tullee olemaan useammin Hamiltonin edellä aika-ajoissa, mikä parantaa osakkeita myös kisoja ajatellen. Silti, Mclaren pelaa tavalla tai toisella Hamia edelle, joten tietenkään Heikki ei voi pisteissä voittaa Lewisia. Rehellisesti ottaen en myöskään usko, että Heikin "mystinen kisanopeus" riittää kuin joskus, mutta se ei tietenkään riitä. Lisäksi kaikki Mclarenin tekniset viat osuvat tälläkin kaudella Heikin autoon. :eek:

Kimin uskoisin voittavan Massan tällä kertaa suhteellisen selvällä erolla pisteissä. Tähän tosin täytyy laittaa huomattavan suuri kaluston luotettavuusvaraus. Hän on tietenkin vahvoilla, jonka kalusto kestää sekä hamiltonin peräänajot että muut mekaaniset rasitukset paremmin. Aika-ajoissa mennee aika tasan.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Onko tässä nyt se 'muotoiluvaraus' ?
Niin, olihan se ennen viimekauttaki, ku luistonesto kiellettiin, niin kaikki uhos, et Kimi pieksee Massan iha 100-0 ku on parempi ilman luistonestoa, no niinhän se ehkä oli, mutta renkaat ei antanu myöten. Joten on turha nuolasta ennenku tipahtaa. En ite aio alkaa uhoomaan mitään.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Hieman hankala sanoa millaiset voimasuhteet ensi kaudella näemme. Tietysti toivotaan, että suomalaiset pyyhkisivät muilla lattiaa, mutta se ei taida olla hirveän todennäköinen scenaario.

Kovalaisen kaudesta tulee varmaan taas vaikea. Toisaalta surkean viime kauden jälkeen Heikiltä ei varmaan osata odottaa niin paljoa joten Heikki voisi olla myös positiivinen yllätys. Aika-ajot tulee olemaan tärkeä tekijä menestyksen kannalta joten saa nähdä. Kisavauhdista en kommentoi mitään, koska Heikin lähtöasetelmat oli usein niin vääristyneet muihin nähden. Kovalainen vois iloisesti yllättää, mutta kyllä se Hamiltonille tulee häviimään.

Paha sanoo miten käy taisteluparissa Massa vs Räikkönen. Ihan pötypuhetta, et Räikkönen tulisi olemaan jotenkin ylivoimainen. Massa näytti osaamisensa viime kaudella ja on varmasti iskussa ens kaudella. Räikkönen ajaa todennäköisesti paljon vahvemman ja tasasemman kauden kun viimeksi, mutta helppoo ei tuu olemaan. Luotettavuustekijät tulee varmaan olemaan aika isossa roolissa kumpi sit lopulta vetää pitemmän korren.

Koko tilannetta kun lähdetään miettimään niin isoimmat suosikit on varmaan Massa ja Hamilton. Kimi lähtee kauteen haastajana ja BMW on sitten musta hevonen joka saattaa yltää ihmetekoihin. Mene ja tiedä - se nähdään parin kuukauden päästä.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Kovalaisella luultavasti se tuttu ja turvallinen Coulthardin pesti, eli ihmeempiä ei siltä suunnalta kannata odotella. Toivotaan tietenkin että Heikki saa alleen hyviä kisoja ja luottamusta itseensä.

Räikkösellä ja Massalla tulee luultavasti olemaan tiukkaa vääntöä ja lopputulos on korkeemman käsissä :D Massa luultavasti edelleenkin aika-ajoissa vahvoilla, ellei auton kehityssuunta ihan persiilleen ole mennyt.

Rellut voidaan nähdä kärkikahinoissa mukana. Piquet tosin lähinnä beesailee siellä keskiruuhkassa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Suomalaisilla on ihan tajuttomasti ongelmia renkaitten kanssa viime kautena. Josko sliksit toimisivat heillä paremmin?:doubtful:
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Eikös se oo taas se kaikkien aikojen suomalaiskausi part 3. :D
Mun arvio on, että Massa ja Hamilton vie ja muut vikisee. :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuo Heikin "kisanopeuden puute"-niminen myytti on saanut jo sellaiset mittasuhteet että sitä lauotaan täälläkin jo kuin Herran sanaa.
Mun käsityksen mukaan sua ennen kirjoittaneet eivät puhuneet huonosta kisavauhdista, vaan aika-ajojen ja kisa-ajojen välisestä nopeuserosta. Tämä ei siis tarkoita suoraan huonoa kisavauhtia vaan esimerkiksi loistavaa aika-ajo vauhtia.

Sami H sanoi:
Tulevalla kaudella Heikin on näytettävä mihin pystyy tai se on ura ohi niin se vain on.
Näinhän se oli viimekaudellakin. Puhuttiin vuoden pestistä jonka aikana piti pistää Lewis tiukalle tai kenkää tulee. Ei pistäny tiukalle, mutta eipä tullut kenkääkään. Toki tuo sun sanomisesi on osittain oikea, mutta äärettömän tulkinnan varainen. Oliko viimekauden Unkarin kisa odoitus siitä, mihin Heikki pystyy? Jos oli, niin ei liene ongelma etteikö Heikki osoittaisi mihin pystyy. Eli potkuja ei tulekaan.

Jos miettii, että mimmosen kauden Heikin pitäisi ajaa, jotta EI osoita sitä mihin pystyy niin varmaan puhutaan jostain loukkaantumisesta tms. Eli aika hauska lause sulla tuolla.. Potkuja tuskin tulee sen takia ettei Heikki näytä mihin pystyy..



Oma ajatukseni on kohtalaisen vahvasti se, että niin Kimi, Heikki kuin Heidfeldkin tulevat kaikki parantamaan suorituksiaan suhteessa tallikaveriin. Viimekauden kaltaista "katastrofia" huonommin tuskin pystyy ajelemaan. Tähän toki pitää lisätä KERS varaus, joka voi luotettavuudeltaan olla epätasainen.

Heikki luultavasti ottaa hivenen pataan Lewisilta, mutta Kimin uskon pärjäävän Massalle.
 
Ylös