Uusi kausi, uusi nousu - Kimi ja Heikki

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Oikeilla säädöillä/motivaatiolla Räikkönen taistelee mestaruudesta ja Massa on taas kakkoskuski. Kovalaisen EI MISSÄÄN nimessä pitäisi alistua Hamiltonin apupojaks vaan pitäis painaa täysillä ja luopua pikkuhiljaa nicemanin roolista.
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Kyllähän tulevallakin kaudella paras yhdistelmä (auto+kuski) hoitaa homman kotiin. Toivon kimille menestystä, mutta totuus alkaa näkyä vasta muutaman kisan jälkeen. Kovaa taistelua niin osakilpailuvoittojen kuin MM:n osalta toivon hartaasti. Ja toivottavasti hommat ratkaistaan radalla, ei varikolla, kanttareiden väärällä puolella tai kabineteissa.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Oikeilla säädöillä/motivaatiolla Räikkönen taistelee mestaruudesta ja Massa on taas kakkoskuski. Kovalaisen EI MISSÄÄN nimessä pitäisi alistua Hamiltonin apupojaks vaan pitäis painaa täysillä ja luopua pikkuhiljaa nicemanin roolista.
Eipä taida sormia napsauttamalla Heikki yhtäkkiä muuttaa tilannettaan. Hamiltonilla on tallin tuki ja mies on lisäksi näinä kahtena vuotena osoittanut olevansa Kovalaista taitavampi kuski. Viimeinen tsäänssi Heikin näyttää onko miehestä taitojen puolesta haastamaan Hämistä vai ei? Aika-ajoissa lienee on entä kisarypistykset? Oli rengasongelmia toki ja kaikkea muuta häikkää, mutta vähissä oli ne Heikin häikäisevät suoritukset ja upeat välähdykset kisoissa verrattuna vaikkapa Hamiltoniin ja Räikköseen. Massa ajoi kärjessä upeasti, mutta muuten ei viime vuonnakaan vakuuttanut.

Jos Ferrari onnistuu tekemään edes hitusen enemmän Kimille sopivan auton kuin viime vuonna ja sliksit sopivat oikeastikin Kimille kuten puheissa sanotaan eiköhän mies vahva mestaruuskandidaatti ole. Luotettavuus on toki vielä yksi kysymysmerkki. Massan Kimi päihittää, mutta mihinkään murskaamiseen en usko. Piste-ero on 10-25 pistettä Kimin hyväksi.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Muutamaan keskusteluun osaaottaneena törmäsin seuraavanlaiseen ilmiöön: huikean moni foorumilainen osaa kertoa, että viime ja edellinen kausi eivät heijastaneet kuljettajien taitoja 'niin kuin ne oikeasti olivat'. Erilaisilla renkailla sekä Kimi että Heikki olisivat ihan eri maata kuin nykyisillä.
Mitä kuljettajien taitoon tulee, niin eiköhän viime kausi viimeistään ollut lähempänä sitä todenmukaista marssijärjestystä. Räikkösen ekan Ferrari-kauden jälkeen vielä saattoi jotain laittaa sopimattoman auton ja renkaiden piikkiin (itse myös syyllistyin tähän), mutta viime kauden jälkeen käsitys Räikkösen kyvyistä on vähän muuttunut. Olihan se nyt päivänselvää, ettei Räikkösen vauhti vaan yksinkertaisesti enää riittänyt kärkikuskien haastamiseen. En siis pidä Räikköstä enää mitenkään erikoisena kuskina, vaikka jannu on ehdottomasti suosikkikuskini, mutta väkisinhän se mielipide muuttuu kun on niitä toinen toistaan surkeampia suorituksia ollut todistamassa. Harva niistä jättää selittelyille varaa.

Slikseillä tietty Räikkönen saattaa vähän parantaa, mutta tuskin niin paljoa mitä vaadittaisiin tallikaverin lyömiseen, Hamiltonista tai Alfonsosta puhumattakaan. Sitä paitsi olisi väärin olettaa, että vain ja ainoastaan Räikkönen tulee hyötymään slikseistä. Muita kuskeja ei parane unohtaa, etenkään huippuvaarallista Hamiltonia. On myös huomioitava Räikkösen paheneva virheherkkyys, jota uudet renkaat tuskin pystyvät poistamaan. Tosin en usko että ihan samalla lailla tulee pataan kuin viime kaudella, koska olihan Räikkösellä aika paljon huonoa tuuriakin matkassa. Veikkaisin eron tallikaveriin jäävän alle 15 pisteen.

Kovalaisesta en tiedä yhtään (tosin enpä minä mitään tiedä muutenkaan). Olis tietysti ihan mielenkiintoista nähdä pystyykö Kovalainen haastamaan Hamiltonin, jos vaan siis saa tasavertaiset mahdollisuudet koko kauden ajan. Edes aika-ajoissa jos olisi lähes samat bensamäärät. Uskallan kuitenkin väittää, että tasaisuudessa Hamilton tulee jälleen olemaan huomattavasti tallikaveriaan vahvempi. Heikki saatta yllättää, mutta vain satunnaisesti.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Kyllähän tulevallakin kaudella paras yhdistelmä (auto+kuski) hoitaa homman kotiin. Toivon kimille menestystä, mutta totuus alkaa näkyä vasta muutaman kisan jälkeen.
Unohtiko teemu äl tilanteen kaudelta 2008, kun kimi johti muutaman kisan jälkeen pitkään mm-sarjaa mutta mitäs sitten kävikään...
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Unohtiko teemu äl tilanteen kaudelta 2008, kun kimi johti muutaman kisan jälkeen pitkään mm-sarjaa mutta mitäs sitten kävikään...
Mikäli meikäläisen luetun ymmärtäminen ei heitä ihan häränpyllyä, niin juuri kyseistä asiaa ajoin takaa tuolla lauseellani. :) Eli toivon kimin korjaavan potin, mutta totuus voi tosiaankin olla aivan jotain muuta.

Ja ottaakseni kantaa näihin yllämainittuihin seikkoihin auton eri osien (mm. renkaat) vaikutuksesta kuljettajan suoritukseen, niin eikös eräs 7-kertainen maailmanmestari rämpinyt kaudella 2005 aikas pahasti juurikin renkaiden ja auton välisen yhteensopivuusongelmien takia. Muistaakseni ongelmia Ferrarilla oli tuolloin juuri renkaiden kanssa. Joku fiksumpi voisi iskeä tarkempaa faktaa tiskiin, mikäli olen aivan väärässä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oikeilla säädöillä/motivaatiolla Räikkönen taistelee mestaruudesta ja Massa on taas kakkoskuski. Kovalaisen EI MISSÄÄN nimessä pitäisi alistua Hamiltonin apupojaks vaan pitäis painaa täysillä ja luopua pikkuhiljaa nicemanin roolista.
Kunhan nyt ensin nähdään se taisteleeko Ferrari ylipäätään mestaruudesta.

Kovalaisen asema McLarenilla ei ole Heikin itsensä käsissä.
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Mikäli meikäläisen luetun ymmärtäminen ei heitä ihan häränpyllyä, niin juuri kyseistä asiaa ajoin takaa tuolla lauseellani. :) Eli toivon kimin korjaavan potin, mutta totuus voi tosiaankin olla aivan jotain muuta.

Ja ottaakseni kantaa näihin yllämainittuihin seikkoihin auton eri osien (mm. renkaat) vaikutuksesta kuljettajan suoritukseen, niin eikös eräs 7-kertainen maailmanmestari rämpinyt kaudella 2005 aikas pahasti juurikin renkaiden ja auton välisen yhteensopivuusongelmien takia. Muistaakseni ongelmia Ferrarilla oli tuolloin juuri renkaiden kanssa. Joku fiksumpi voisi iskeä tarkempaa faktaa tiskiin, mikäli olen aivan väärässä.
Alonso taisteli tuolloin Räikkösen kanssa mestaruudesta, niin aikamoista rämpimistä se oli Ferrarilla 2005-kaudella. Schumi voitti tuolla kaudella ainoastaan USA:n GP:n ja Kimillä oli kauden lopussa kaksinkertainen määrä pisteitä vrt. Schumi. Ei se Schumin viimeinen -06 kausikaan ollut kovin herkkua, jolloin Alonso vei myös mestaruuden.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Hämiksellä menee menestys päähän eikä vauhti ole kummoista tulevalla kaudella. Varma tieto. :ahem:
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Hämiksellä menee menestys päähän eikä vauhti ole kummoista tulevalla kaudella. Varma tieto. :ahem:
Tokitoki.... Näinhän kävi myös Schumille vuoden 2000 jälkeen?

Kimillä ongelma taisi olla nimenomaan etupään pidon kanssa, joten mielenkiinnolla jään odottamaan miten hän pärjää nyt, kun siivekkeitä on vähennetty entisestään. Voihan toki olla, että auto aliohjaa nyt entistä enemmän, ja siitä Kimi pitää : )

Heikki, no... kaikki riippuu alkukaudesta. Uskon että 'Laren lähtee liikkeelle tasavertaisuuspolitiikalla, mutta munat siirretään yhteen koriin jo hyvin aikaisessa vaiheessa kautta. Heikin pitäisi nyt onnistua välttämään tyhmät virheet ja löytää heti se rytmi kisaan.

Tuo Heikin "kisanopeuden puute"-niminen myytti on saanut jo sellaiset mittasuhteet että sitä lauotaan täälläkin jo kuin Herran sanaa.

Täytyy myöntää, että itsekin olin saanut samanlaisen kuvan asiasta puolivälissä kautta, mutta kun tarkemmin alkaa tutkimaan mitä kisoissa tapahtui ja mistä vauhdin puute joissain kisoissa johtui, se teoria alkaa hyvin äkkiä murenemaan.
Heikki on itsekin myöntänyt, että heikosta kisamenestyksestä osasyy löytyy ratin takaa. Enkä tarkoita nyt moottoria
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Tiukkaa tulee olemaan. Muistetaan se, että Kimin ja Heikin tallikaverit ovat kumpikin varteenotettavia mestariehdokkaita. Minkäänlaisia murskajaisia on siis turhaa odottaa missään tapauksessa.

Mutta siinä missä Kimi saa tasa-arvoiset mahdollisuudet Ferrarilla Massan kanssa, Heikin sataprosenttisesti tasa-arvoiseen asemaan Lewisin rinnalla McLarenilla voi suhtautua epäilyksellä. Mutta jos Kovalainen onnistuu lyömään hallitsevan mestarin kanveesiin heti kauden alusta, niin mahdollisuuksia on mihin tahansa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Heikki on itsekin myöntänyt, että heikosta kisamenestyksestä osasyy löytyy ratin takaa. Enkä tarkoita nyt moottoria
Kyllähän sitä kaikenlaisia syitä nopeuden puutteelle voi aina kehittää. Trullillakin olis varmaan niitä liuta miks ei niin usein ole kisassa kulkenut. Aina oli joku juttu pielessä. Toiset vaan ajaa kiitettävän kovaa oli auto millainen tahansa, esim. Kimi.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kimillä ongelma taisi olla nimenomaan etupään pidon kanssa, joten mielenkiinnolla jään odottamaan miten hän pärjää nyt, kun siivekkeitä on vähennetty entisestään. Voihan toki olla, että auto aliohjaa nyt entistä enemmän, ja siitä Kimi pitää : )
Hymiön merkitys jäi minulle epäselväksi, mutta olen siinä käsityksessä, että nykyinen auto yliohjaa entistä enempi, ja nimenomaan siitä Kimi pitää.

Eli mainitsemasi etupään pidon puute oli myrkkyä Kimille.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Jos Räikkönen menestyy, tämä on hänen viimeinen kautensa. Jos ei, hän ottaa sopivan linjan soppariin ja paahtaa vielä kymmenenteen.
Veikkaan, että Räikkösellä on sen verta valtavat menohalut, että tällä kaudella pyritään ykkössijoille, vaikka väkisin. Jos auto on susi, mitä kovasti pelkään, saattaa motivaatio lopahtaa parannuksienkin myötä. Räikkönen on sillä tavalla kumma kaveri, että vaikka tietty tunteettomuus kuuluu egoon, niin tuloksien valossa herpaantuminen ja turhautuminen kyllä osoittautuvat hyviksi ulosajomitoiksi. Räikköselle täytyy mun mielestä kasata paineita ja kilpailutahtoa, sillon se menee kovaa ku piru - todistihan sen rallikauden sm-avauskin. Olis vielä mainiompaa, jos kaikki muutkin kärsisivät näistä paineista.

Jos tahtoo tarkastella paineensietokykyä näin yleisesti ottaen, saattaa Massalle olla aika turhauttavan kauden jälkeen olla lipsumisia tiedossa. Pitää tarkastella myös tallikaverin mentaliteettia, esimerkiksi Räikköseltä oli mestaruuden jälkeen jotenkin hullunkiilto silmistä pois. Veikkaisin Massalle vauriopaineita, ennenkin niin hyviä aika-ajoja ja näyttäviä ulosajoja. Tässä valossa Räikkönen siis tulee näyttämään jälleen tutulta Jäämieheltä.

Sen sijaan Heikki Kovalaiselle toitotan valitettavan kivuliaita hetkiä. Ei oo helppoo olla lahjakas kaveri (mitä kiihdyksissämme emme muistakaan) uskomattoman huomionkerääjän rinnalla. Toivon, että Hamilton ottais vähän löysemmin ja epävarmemmin uuden mestaruutensa myötä, mutta realismin nimessä - nää toiveet on vähän optimistisia. Totuus on se, että Hamilton on myös kauden 2009 ehdottomasti kirkkain mestarisuosikki. Se on lähtöasetelma, jonka voi mun silmissä murtaa viileydellään ja kovapäisyydellään vain yksi ihminen - Kimi Räikkönen.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Jos Räikkönen menestyy, tämä on hänen viimeinen kautensa. Jos ei, hän ottaa sopivan linjan soppariin ja paahtaa vielä kymmenenteen.
Nykyinen sopimus jatkuu vuoteen 2010 ja Räikkönen on luvannut ajaa sen loppuun. Uutta sopimusta tarkastellaan kauden 2010 aikana.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Nykyinen sopimus jatkuu vuoteen 2010 ja Räikkönen on luvannut ajaa sen loppuun. Uutta sopimusta tarkastellaan kauden 2010 aikana.
Sopimusasiat eivät ole koskaan varmoja. Tuntien Räikkösen fiilisuran. Niin, ja siis, tiedän sopimuksen päättymisajan. :)
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24211
Sijainti
lappeen Ranta
Seuraavassa on hiukka spekulointia ja arvelua, mutta viime kaudellahan Ferrarilta muistaakseni jossain välissä tuli tietoa että auton ollessa yliohjaava se sopii hyvin toiselle kuljettajalle, mutta toinen kuskeista oli täysin kuutamolla. Aliohjaava auto puolestaan sopi hyvin toiselle kuljettajalle ja toinen tuli suht toimeen sen kanssa.

Jos ajatellaan, kuten todennäköiseltä tuntuu, että yliohjaavasta autosta pitävä kuljettaja on Kimi ja lisätään siihen havainto, että alkavan kauden auto ainakin noin siipien perusteella on enemmän yli- kuin aliohjaava niin voisi kuvitella Kimillä olevan suotuisat ajat edessä. Jos vaan auto kulkee ja kestää, mutta eihän näistä koskaan voi 107% varma olla.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kirjoitit asiaa Arzipuppy! Huonon kauden jälkeen Kimi on (ainakin median ja meidän silmissämme) selkä seinää vasten ja se taitaa sopia Kimille. Domenicalihan sanoo, että Kimillä on itsellään ne suurimmat näyttöhalut.

Mutta onko Hamilton ehdottomasti suurin mestarisuosikki? Riippuu niin paljon autosta. Nyt lähdetään niin uusista asetelmista, että vaikea sanoa mikä talli tarjoaa parhaan auton.

Vielä hetki sitten esim. väitettiin, että Ferrari on 5 kk jäljessä KERS-kehityksessään muita. Nythän se on jo testannut sitä ja todennut ettei (vähäisissä) testeissä ollut ongelmia ja todennäköisesti KERsiä käytetään jo Australiassa. Juuri luin Atlaksen talvitestiketjusta, että Mäkki ei ole vielä laittanut Kersiä edes päälle testeissä, joten who knows...
 
Ylös