- Uusi moottorisääntö tuo taktikointia -

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Todennäköisesti muutamia taktisia keskeytyksiä tehdään.
Eivät säännöt määrää minkä takia voi keskeyttää
Sponsorit ei välttämättä tykkää, mutta jos yhden heikon kisan keskeytyksellä saavutetaan hyvä tulos seuraavassa kisassa, mielipedi muuttuu. Lisäksi keskeytyksen syyn voi kertoa olleen joku ihan muu kuin todellinen.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Onkohan säännöissä joku porsaanreikä että keskeytyksen jälkeen saa vaihtaa konetta ilman rankaisua? Jos konetta ei saa vaihtaa niin hyötyhän olisi minimaalinen, ainoastaan joitain kisakierroksia (tuskin kukaan heittää hanskoja tiskiin ennen kilpailun puoltaväliä).

Moottorin kierroksilla voidaan aloittaa suurempi pelailu, BMW:n puolelta puhuttiin että tullaan käyttämään eri kierroksia testeissä, kisassa ja aika-ajossa otetaan täydet kierrokset. Voisi olla että jos kuljettaja on tilanteessa, missä ajamalla ei hyviä sijoja saavuteta, niin konetta voisi säästellä seuraavaan kilpailuun.

Enpä olekaan käytännössä eri tilanteita miettinyt, esim. jos kuljettaja hajoittaa autonsa kisan 1. harjoituksissa ja moottori vaihdetaan, niin tuleeko rangaistus kahdelle kisaviikonlopulle? Rangaistus taitaa olla lähtöpaikkaa heikentävä? Tosin koska vielä ei aika-ajoakaan ole saatu sovittua, niin tarkka rangaistus lienee hiukka avoin.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Tietysti on luvallista keskeyttää taktisesti. Kukapa pystyisi määräämään kuskin ajamaan jos kuski valittaa kärsivänsä kivuista ;)

Jos totta puhun, niin en oikein usko tuon säännön kanssa tulevan suuria ongelmia. Sääntö on sääntö ja sen sisältö ja vaikutukset on pystytty ennakoimaan, muutenhan koko touhussa ei olisi mitään mieltä.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
mut kaikki paskin juttu tossa moottorisäännössä on se että jos kone hajoaa jonkun muun kuljettajan typeryyden seurauksena.. esim joku kamikaze ohitus ja sitten perä edellä valliin ja kone paskaksi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Onkohan turbojen kieltämisen jälkeen kaikkein typerin sääntö että moottorin pitää kestää 2 kisaviikonloppua. Treeneissä vedetään puolella teholla ja sitähän se maksava yleisö haluaa mennä perjantaina ja lauantaiaamuna katsomaan.:nope:

Nyt kun ajaa alussa pihalle eikä riko autoa, mutta on tasan viimeinen, niin kannattaa ajaa varikolla samantien, jos ei ole tsansseja pisteille. Ja viimeiseltä sijalta nousee normaalioloissa pisteille joku ferrari ainoastaan.:rolleyes:

Ei hyvä, ei.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Eiköhän tästäkin säännöstä tulee jälkeenpäin tarkennuksia, kuten näistä on aiemminkin ollut tapana. tulkinta riippuu luonnollisesti siitä, kuka tilanteesta on hyötynyt. (kukaanhan ei muista bernien lausuntoja tallin sisäisestä sopupelistä ;) Niin kauan oli epäurheilijamaista ja rangaistavaa, kunnes Ferrari teki sitä suhmuran hyväksi, jolloin se muuttui kannustettavaksi ja viisaaksi):yuck:
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
Jotakin tällaista on varmasti odotettavissa, kun tällaisia sääntöjä mennään tekemään...

Pienten tallien on säästettävä rahaa ja kilpailukyvyn takaamiseksi pakotetaan isommatkin tallit säästämään. Periaate olisi ihan hyvä urheilulle. Käytännössä tämä kuitenkin tuntuu vaan johtavan puhuttuihin moottorin/renkaiden säästämiseen kilpailutilanteessakin, mikä taas ei liene kovin hyvä.

Enpä tiedä tullaanko tulevaisuudessa pikkutalleilla (jos niitä enää on) näkemään yllättäviä ongelmia takasiiven kiinnityksessä, minkä seurauksena ei kilpailuun voi osallistua. Ja rahaa säästyy. Ja rahaa tarvitaan vähemmän, kun ajetaan vähemmän. Niin, miksi ajaa ollenkaan? :nope:

Samaan aikaan kuitenkin kilpailukalenteria kasvatetaan käsittämättömästi. Onko taloudellisempaa ajaa kahtakymmentä kilpailua kaudessa käyttäen samaa moottoria kahdessa kilpailussa vai ajaa vähemmän kilpailuja sallien useampien moottorien käytön? (En tiedä, kilpailusta saatavat mainosmiljoonat saattavat olla hyödyllisiä...)

Tuollaiset taktikointimahdollisuudet eivät varmasti ole hyväksi lajille. Saa nähdä, mihin tässä vielä joudutaan...

Originally posted by Sam:
kukaanhan ei muista bernien lausuntoja tallin sisäisestä sopupelistä ;) Niin kauan oli epäurheilijamaista ja rangaistavaa, kunnes Ferrari teki sitä suhmuran hyväksi, jolloin se muuttui kannustettavaksi ja viisaaksi
Kuten McLaren kaudella 1998 ja sittemmin Ferrari eräässä Itävallan kilpailussa... Ymmärsinkö nyt oikein?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
NotShee sanoi:
Kuten McLaren kaudella 1998 ja sittemmin Ferrari eräässä Itävallan kilpailussa... Ymmärsinkö nyt oikein?
:thumbup:

Valitettavasti olen aivan varma, että ilman jälkipyykkiä ei tästäkään sääntömuutoksesta selvitä:nope: Ei ainakaan vaikuta positiivisesti minun kiinnostukseeni ykkösten suhteen:thumbdown Viime kaudellahan en katsonut yhtään kilpailua.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Eiköhän tuohon jonkunlainen tarkennus saada, ts. vain moottoririkkoon keskeyttämällä saisi uuden moottorin seuraavaan kisaan. Joku asiantuntija pystyy varmasti arvioimaan, onko moottori ehjä keskeytykseen päättyneen kisan jälkeen.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Onko moottorin kestettävä kahden peräkkäisen kisan ajan, vai voiko esim Monzassa ja Spassa molemmissa käyttää uutta konetta, ja sitten käyttää niitä toisen kerran jollain hitaammalla radalla?

Kisoja ei ole parillinen määrä.. Jos viimeisessä kisassa kone hajoo, tuleeko sanktioita seuraavalle kaudelle? Entä jos esim Larenilla pamahtaa koneet ennen kahta viimeistä kisaa, heidän täytyy ajaa ne kaksi viimeistä kisaa samalla koneella, kun taas esim Ferrari, jolla kone ei ole hajonnut, saa viimeiseen kisaan uuden koneen?

Onkos moottorit kuski- vai autokohtaisia..? Eli jos schumin kone laukeaa, Rubens saa seuraavan kisaa sanktion ja uuden moottorin? :D

Kunniakierrokset ajetaan vain joka toisessa kisassa ja maaliviiva ylitetään varikolta käsin? :jaska:

;)
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bleu sanoi:
Eiköhän tuohon jonkunlainen tarkennus saada, ts. vain moottoririkkoon keskeyttämällä saisi uuden moottorin seuraavaan kisaan. Joku asiantuntija pystyy varmasti arvioimaan, onko moottori ehjä keskeytykseen päättyneen kisan jälkeen.
Eiköhän liene maailman helpoimpia asioita saada moottori rikki? Ylikierrokset, laiha seos, yms....
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Aivan naurettavaksihan tämä homma menee tällaisilla säännöillä. Jo se, että tällaisia asioita pitää edes miettiä F1-luokan ollessa kyseessä, on surullista.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Perseestä koko nykyajan formulasysteemit.

Aika-ajo moottorit ja kisamoottorit vaan erikseen (eli 2 moottoria kuskia kohden viikonlopulle). Ja jos kisamoottori hajoaa esim. harjoituksissa niin saa vaihtaa moottorin mutta sillä joutuu ajamaan myös seuraavan viikonlopun. Jos se hajoaa samassa vielä ekassa kisassa vaikka niin sitten jotain aika-ajo paikan heikennys rangaistuksia tai semmosia. Sitten luistonestot ja muut hiiteen tai sitten FIA:n omat pakolliset jotkut pienet sutimisenesto laitteet jotka vähän auttavat. Elektronisia osia FIA:n vakioosiksi. Rungon suunnitteluun vapaammat kädet mutta ulkoisia lisäsiipiä karsittaisiin.

Etusiipi laskettaisiin 5cm alemmas, takasiipi takaisin viime vuotiselle paikalleen. Takasiipi 1 elementtiseksi ja vaativammat (takasiiven) testit ettei ne jousta. Lisäksi kiellettäisiin kaikki "ei nämä ole elementtejä vaan takasiiven sivun osia" tekosiivet. Etusiipi 2 elementtiseksi. Autot leveämmiksi ja kestävemmiksi että ei tarvitsi varota että etusiipiä ja semmosia ja nähtäisiin enemmän ohitusyrityksiä. Sitten taakse jotain sääntöjä että ei tulisi muita takana ajavia autoja häiritseviä virtauksia. Imu-efekti jollain diffuurio säännöillä takasin.

Siinä pari ehdotusta millaista se voisi olla. Ja ainiin, aika ajo takaisin 60min 12kierrosta tyhjillä tankeilla. Mutta sillain että ekan puolen tunnin aikana paras ajettu kierros ja toisen puolen tunnin aikana paras kierros lasketaan yhteen. Ja sillä perusteella lähtöjärjestys.

:thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Kaikki isot sääntömuutoksen kauden 2002 jälkeen ovat pe**eestä... Ja he**tin syvältä. :thumbdown :jaska:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Siis missä se taktinen keskeytys lopujen lopuksi kannattaa ottaa?

Jos otat uuden moottorin "väärään" kisaan menetät lähtöruutuja. Ei liene ideaalia voittokamppailussa ainakaan mutta Sauberhan teki tätä jo viimekaudella.

Jos taas otat jossain aiemmassa kisassa taktisen keskeytyksen jotta saat johonki tulevaan tärkeään kisaan uuden koneen, olet siinä välikisassa huonossa lähtöruudussa.

En mä näe tässä muuta järkevää vaihtoehtoa kuin että jos kisassa jossa sulla on uus moottori ja menee huonosti lopetat kisan kesken ja säästät moottoria seuraavaan kisaan.

:thumbfh:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Musta Pekka:

Olet aika pitkälti samoilla linjoilla kanssani. Tuohon aika-ajoon fiksaisin sellaisen, että ajettavat kierrokset jakaisin tunnin ajalle. Vaikkapa niin että saisi tehdä yhden/kaksi nopeaa/15 min ja huipputalleille 3 tuollaista vetäisyä, heikommille talleille neljäs yritys. Nykysysteemin (siis v-04) yksi idea oli saada lisää näkyvyyttä pikkutalleille.

Standardisoituja moottorinohjauslaatikoita on ehdoteltu jo vuosia. Sehän on ainoa tapa hallita luist.. sutimisenestoa :) Kuten arvata saataa moottorinvalmistajat ärähtivät vihaisesti vastaan. Asiaa voisi kiertää siten että määrätään moottorin ohjaukseen vaikuttavaksi _ainoastaan_ kaasupolkimen asento. Vaihdettaessa saisi katkoa sytytystä.

Imuefektiä olisin itse koittanut palauttaa auton perän leveyden mitoilla. Leveämpi perä aiheuttaisi enemmän ilmanvastusta sekä helpottaisi ohituksia.

Sen lisäksi voisi miettiä jarrujen rajoittamista, pitempi jarrutusmatkahan toisi sekin lisää ohituksia. Jonkinlaisia materiaali/ kestorajoituksia.

Ja tosiaan suurimpana rajoitettaisiin sitä painopistettä.

Omaan silmään etusiipi näyttäisi paremmalta -04 korkuisena ;)
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
Re: Re: - Uusi moottorisääntö tuo taktikointia -

J.Heldenview sanoi:
En mä näe tässä muuta järkevää vaihtoehtoa kuin että jos kisassa jossa sulla on uus moottori ja menee huonosti lopetat kisan kesken ja säästät moottoria seuraavaan kisaan.
:thumbup: Sehän se juuri lienee, vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?
 
Ylös