Uusiiko Schumi Suzukan toheloinnit?

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Karpow:
Parempi olisi kysyä, että uusiiko Schumi Adelaiden tohelointinta. :D Siinä oli kyse selvästä kuskin mokasta. Ensin komeesti seinään ja sitten vielä Hillin kylkeen. Tosin Jerezin 1997 moga oli vielä parempi, koska silloin paha/toheloija sai palkkansa. :p
Kohta alkaa itseäänkin hävettää puolustaa schumia joka asiassa(olen kuitenkin pohjimmiltani Schumi/Ferrari vastainen :D ), mutta jos lähdetään siitä että mestaruus hinnalla millä hyvänsä niin...

Jerezin "töppäily" .. mitä vaihtoehtoja schumilla oli? Antaa villeneuven mennä ohi ja luottaa siihen että jollain ilveellä vielä saisi autoonsa lisää vauhtia ja pääsisi takaisin kärkeen? Todella epätodennäköistä.
Tosin pelimiehenä olisi voinut peitellä kolaroimatta kisan loppuun asti, joten pieni virhe kieltämättä oli siinä että antoi Villeneuvelle mahdollisuuden ohittaa.

Adelaiden Hilliin kiilaus.. Schumilla EI ollut muita vaihtoehtoja, seinässä oltiin jo käyty ja mikäli Hill olisi päässyt ohi,olisi mestaruus mennyt hänelle. Ulosajon jälkeen kisan loppuun asti peittely ei ollut mahdollista.(niin ainakin kuulin kerrottavan että auto vaurioitui kaidetta käteltäessä)

Se että miksi schumi sitten alunalkaen ajoi ulos, oli tietty oma vika, mutta oliko sillä mitään tekemistä hermojen pettämisen kanssa?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
JOC:
Mielestäni ei ole kovin oikein laittaa jokaista kilpailutilannetta ja niissä tapahtuneita tilanteita hermojen piikkiin. Suzukan 1998 sammumisenkin Ross Brawn selitti erilaisen kytkimen takia. Mutta ette te tietenkään usko. En kyllä välttämättä minäkään.
Ymmärtääkseni otsikkolla viitattiin kauden päätöskisaan? Alku- ja keskikauden kisat ovat asia erikseen, mutta eiköhän hermot ole kireällä jokaisella maailmanmestaruudesta taistelevalla kuljettajalla kauden päätöskisassa, varsinkin kun tilanne on tiukka. Toisilla vähemmän (Häkä), toisilla enemmän (Schumi). :D :D :D

Tietysti voidaan aina keskustella siitä, että milloin on kyse hermojen menettämisestä ja siitä johtuvasta eskeytyksestä, mutta tuskinpa kaikkia mokia voidaan vain laittaa puhtaasti ajotaidon piikkiin, varsinkaan kun on kyse ratkaisevasta kisasta.

<small>[ 19-09-2003, 09:53: Message edited by: Karpow ]</small>
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
E. Tuhero:
Karpow:
Parempi olisi kysyä, että uusiiko Schumi Adelaiden tohelointinta. :D Siinä oli kyse selvästä kuskin mokasta. Ensin komeesti seinään ja sitten vielä Hillin kylkeen. Tosin Jerezin 1997 moga oli vielä parempi, koska silloin paha/toheloija sai palkkansa. :p
Kohta alkaa itseäänkin hävettää puolustaa schumia joka asiassa(olen kuitenkin pohjimmiltani Schumi/Ferrari vastainen :D ), mutta jos lähdetään siitä että mestaruus hinnalla millä hyvänsä niin...

Jerezin "töppäily" .. mitä vaihtoehtoja schumilla oli? Antaa villeneuven mennä ohi ja luottaa siihen että jollain ilveellä vielä saisi autoonsa lisää vauhtia ja pääsisi takaisin kärkeen? Todella epätodennäköistä.
Tosin pelimiehenä olisi voinut peitellä kolaroimatta kisan loppuun asti, joten pieni virhe kieltämättä oli siinä että antoi Villeneuvelle mahdollisuuden ohittaa.

Adelaiden Hilliin kiilaus.. Schumilla EI ollut muita vaihtoehtoja, seinässä oltiin jo käyty ja mikäli Hill olisi päässyt ohi,olisi mestaruus mennyt hänelle. Ulosajon jälkeen kisan loppuun asti peittely ei ollut mahdollista.(niin ainakin kuulin kerrottavan että auto vaurioitui kaidetta käteltäessä)

Se että miksi schumi sitten alunalkaen ajoi ulos, oli tietty oma vika, mutta oliko sillä mitään tekemistä hermojen pettämisen kanssa?
Niin että kylkeen vain jos se on viimeinen mahdollisuus. Ei ihme että sympatiseeraat Michaelia. Kovin moni ei kuitenkaan käsitä kilpa-ajoa edes viimekädessä tuollaiseksi kun perimmäinen tarkoitus on, että nopein voittaa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
E. Tuhero:
Karpow:
Parempi olisi kysyä, että uusiiko Schumi Adelaiden tohelointinta. :D Siinä oli kyse selvästä kuskin mokasta. Ensin komeesti seinään ja sitten vielä Hillin kylkeen. Tosin Jerezin 1997 moga oli vielä parempi, koska silloin paha/toheloija sai palkkansa. :p
Kohta alkaa itseäänkin hävettää puolustaa schumia joka asiassa(olen kuitenkin pohjimmiltani Schumi/Ferrari vastainen :D ), mutta jos lähdetään siitä että mestaruus hinnalla millä hyvänsä niin...

Jerezin "töppäily" .. mitä vaihtoehtoja schumilla oli? Antaa villeneuven mennä ohi ja luottaa siihen että jollain ilveellä vielä saisi autoonsa lisää vauhtia ja pääsisi takaisin kärkeen? Todella epätodennäköistä.
Tosin pelimiehenä olisi voinut peitellä kolaroimatta kisan loppuun asti, joten pieni virhe kieltämättä oli siinä että antoi Villeneuvelle mahdollisuuden ohittaa.

Adelaiden Hilliin kiilaus.. Schumilla EI ollut muita vaihtoehtoja, seinässä oltiin jo käyty ja mikäli Hill olisi päässyt ohi,olisi mestaruus mennyt hänelle. Ulosajon jälkeen kisan loppuun asti peittely ei ollut mahdollista.(niin ainakin kuulin kerrottavan että auto vaurioitui kaidetta käteltäessä)

Se että miksi schumi sitten alunalkaen ajoi ulos, oli tietty oma vika, mutta oliko sillä mitään tekemistä hermojen pettämisen kanssa?
Just! Mielestäni Schumilla oli vaihtoehto! Hänen ei olisi tarvinnut kiilata kylkeen!

Schumi teki tietoisen valinnan ja tavoitteena oli kilpakumppanin kisan keskeyttäminen! yuck

Ei todellakaan hyväksyttävää!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Ei se ole hyväksyttävää.
Enkä niin sanonutkaan.

Jos luit juttuni, niin huomaat kohdan "jos lähdetään siitä että maa..."

Ja schumi lähtee.
Joten onko se silloin schumin hermojen pettämistä jos törmää Hilliin ja varmistaa näin muuten pois luisuvan mestaruuden.
Minun puolesta siitä olisi voitu rankaista vaikka millä mitoin, mutta näin ei tehty ja schumi voitti mestaruuden.

Joten miksi puhua virheestä jos kyseessä on enempi vähempi harkittu teko?

Sympetiseeraanko schumia? en.
Schumin tarkoitus kun nyt ei vaan ole miellyttää F1-forumin väkeä, vaan voittaa ja sitä hän tekee perkuleen hyvin.

<small>[ 19-09-2003, 12:44: Message edited by: E. Tuhero ]</small>
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Alkakaa nyt raukat toivoa Schumin keskeytystä Suzukassa, kun jouduitte pettymään Monzassa.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
E. Tuhero:

Schumin tarkoitus kun nyt ei vaan ole miellyttää F1-forumin väkeä, vaan voittaa ja sitä hän tekee perkuleen hyvin.
Niin no hyvin ja hyvin! Vuoden 1994 mestaruutta ei voi sanoa hyvin voitetuksi! Se voitettiin keinoilla, jotka eivät kestä päivänvaloa! yuck
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Eipä tuo Hillikän olisi pahemmin ansainnut vuoden 94 mestaruutta. Schumi sai 2:sta(? hitto kun muisti pätkii) kilpailusta bannin vain sen takia, että FIA piti Benettonia silmätikkuna.

Myös tuo Adelaiden kolari oli kaksipiippuinen juttu. Hill olisi voinut odottaa pari sekkunnin promillea ohitustaan mutta miehen piti rynnätä mahdottomassa paikassa kylkeen. Schumi piti vain ajolinjansa ja oli hieman edellä - mutkaan mentäessä. Schumi veti eteen mutta Damon olisi voinut toimia maltillisemmin.

ps. Minkä helvetin takia jaksan jauhaa melkein 10-vuotta vanhoista asioista "Uusiiko Schumi Suzukan toheloinnit" otsikossa. idea Aika mennä viettämään perjantai iltaa

<small>[ 19-09-2003, 22:27: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Ferrari 4ever:
Eipä tuo Hillikän olisi pahemmin ansainnut vuoden 94 mestaruutta. Schumi sai 2:sta(? hitto kun muisti pätkii) kilpailusta bannin vain sen takia, että FIA piti Benettonia silmätikkuna.
Kahden kisan kilpailukielto siitä, että ei noudattanut mustaa lippua, oli kyllä melko kova tuomio. Varsinkin kun ne kisan alkupuolen tapahtumat menevät kai osaksi tuomaristonkin piikkiin. Mutta Schumacherilla ja Benettonilla oli siinä kisassa kuitenkin vaihtoehtoja. Olisi voinut tulla myös kärsimään sen stop and go -rangaistuksen. Eli siihenkö perustuu tuo väite silmätikkuna olemisesta, että eivät saaneet erityislupaa jättää noteeraamatta mustaa lippua?
Ferrari-tallin suunnalta muuten vaadittiin Schumille kunnon bannia tuosta Silverstonesta ja uhkasi jälleen kerran lopettaa kilpailun f1-sarjassa tykkänään, ellei tiukkaa tuomiota irtoa..

Entä onko silmätikkuna oleminen sitä, että joutuu noudattamaan pohjalevyn kulumisen suhteen sääntöjä? Outoa, että muka joku talli saisi säätää autonsa kulkemaan matalemmalla pohjalevyn kulumisesta välittämättä muiden samaan aikaan säätäessä autonsa niin, että ne täyttävät kisan jälkeen sääntöpykälät.

Entä onko silmätikkuna oleminen sitä, että jäädään kiinni siitä, että autosta on löytynyt käyttövalmiudessa oleva kielletty LC-järjestelmä huolellisesti kätkettynä ja kärähdyksestä päästään kuitenkin käytännössä melkein kuin koira veräjästä?

Ei kai silmätikkuna oleminen ole sitäkään, että parannetaan tankkausjärjestelmän suorituskykyä hämärin keinoin tinkimällä turvallisuudesta ja onnettomuuden sattuessa päästään käytännössä kuin koira veräjästä.

Adelaiden tapausta FIA tutki ja antoi lausunnon, jossa totesivat, että ketään ei voida syyttää. Eli Schumille kävi niin että ei käynyt paljon kuinkaan. Oliko tuo sitten olemista silmätikkuna, kun kisatilanne jälkikäteen käsiteltiin? Tuollaisia käsittelyitä tapahtuu melko usein, pitävätköhän muutkin kannattajat suosikkiensa kisatilanteiden jälkianalysointeja silmätikkuna olemisen merkkinä..

Se, että tallin ja kuskin toimet olivat monesti tapetilla, ei fanien puolusteluista huolimatta välttämättä johdu siitä, että tallia haluttiin pitää silmätikkuna. Jokainen noista tilanteista oli ainakin mun mielestä ihan tutkimisen arvoinen juttu. Ja Silverstonea lukuunottamatta riitti joko rahasumma tai sitten ei sitäkään tarvittu pälkähästä pääsemiseen. Ja tuolla Silverstonessa pallo oli täysin Schumacherilla ja Benettonilla, kukaan muu ei varmaankaan pakottanut olemaan välittämättä mustasta lipusta.

Lisäksi valittaessaan Benettonin "silmätikkuna olemisesta" kannattaa huomioida, että tuona vuonna jaeltiin rangaistuksia melko avokätisesti muillekin talleille ja kuljettajille kuin vain Benettonille ja Schumacherille.

Ferrari 4ever:
Myös tuo Adelaiden kolari oli kaksipiippuinen juttu. Hill olisi voinut odottaa pari sekkunnin promillea ohitustaan mutta miehen piti rynnätä mahdottomassa paikassa kylkeen. Schumi piti vain ajolinjansa ja oli hieman edellä - mutkaan mentäessä. Schumi veti eteen mutta Damon olisi voinut toimia maltillisemmin.
Kaksipiippuinen? :D . Eli että kolarista voisi syypään vikaa vieritellä Hillin suuntaankin? Mun mielestä se, että yrittää kisata toista vastaan, ei ole mikään virhe. Maltillisemmin olisi joo voinut toimia, mutta veikkaan, että harva huipulla ajanut kilpakuski olisi tuossa tilanteessa jättänyt yrittämättä hyödyntää ohitustilaisuutta. Tilanne tuli nopeasti eikä Hill voinut tietää, että jäisikö tuo ainoaksi ohitustilanteeksi. Schumacherhan oli kuitenkin ollut nopeampi kokonaisuudessaan kisassa siihen saakka eikä Hillille varmaankaan ollut ehtinyt tieto kulkea siitä, että Schumacher oli valliin osunut saati sitten että olisi ehtinyt puntaroida, että mahtoikohan kyseinen osuma olla mitenkin merkittävä Schumacherin kisanopeudelle.
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Kylläpä täällä vaihtuu vikkelästi puheenaihe, kun en mä itse ole ehtinyt edes alkuperäiseen kysymykseen eli uusiiko Schumi töpeliukset - vastata! Vastaan siis vaikka uutena naaman joudunkin ehkä hiukan alkuperäisten sisäpiirin vakiokeskustelijoiden pilkan kohteeksi: TOIVOTTAVASTI UUSII! wink

Se on kyllä totta että Michael Schumacherin paineen ja sterssinsietokyky ei ole kuin minimaalinen jos vertaa sitä vaikkapa suomalaiseen jääpoikaan Kimi Räikköseen tai maailmankmestarustaistelun kolmanteen osanottajaan kolumbian tulisieluiseen taisteluhärkään Juan-Pablo Montoyaan jota itse pidän mustana hevosena todellakin, sekä yllättäjänä ja kaikista heistä kolmesta potentiaalisimpina maailmanmestariehdokkaana juuri tämän ansiosta että hän on Amerikan CART vuosinaan osoittautunut kyvykkäimmäksi vetämään pisimmän korren taistelutilanteissa, kun taas Schumacher on poikkeuksetta syyllistynyt raukkamaiseen radalta ulos tuuppimisen yrittelyyn kuten näimme,viimeisimpänä Jerez 97! :( Valitettavaa on koko kuninkuusluokan kannalta että tälläinen sika on kuitenkin vahvuuksiltaan ylivertaisin, haloo! voisiko sääntöjä muuttaa urheilullisempaan suuntaan?
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Ei tahdoton ihmisraunio:

Valitettavaa on koko kuninkuusluokan kannalta että tälläinen sika on kuitenkin vahvuuksiltaan ylivertaisin, haloo! voisiko sääntöjä muuttaa urheilullisempaan suuntaan?
Miten sääntöjä pitäisi muuttaa??? Niin että hitain voittaa. Kun kerran Schumi on mielestäsi vahvuuksiltaan ylivertainen niin eikö ole luonnollista hän voittaa???
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Koko Fair Play aate on nykyajan urheilusta hävinnyt tyystin!
Se kuka keksii parhaimmat konstit sääntöjen, lakien, ja määräysten kieltämiteen yhdeksässä tapauksessa kymmenestä yleensä voittaa! ymmärrän kyllä ettette te näe siinä mitään ongelmaa ja hyväksyn sen, mutta todellakin tästä vielä hyvempi esimerkki on "herrasmies" britti Richard Burns rallin MM-sarjassa: mies voittaa mestaruuden voittamatta yhtään osakilpailua! Eli säännöissä on tosiaan vika kuten tiedämme, muutettiin myös formula sarjan pistelasku rallin kanssa yhtäläiseksi, eli kissa vieköön ehdotomasti olemme menossa väärän suuntaan! Pienten tallien kilpailukykyä kasvatessa ovat virkamiehet mahdollisesti tahtomattaan jättäneen urheilijat,oikeat voitoista ajavat herrasmiehet sijaiskärsijöiski! Osaavatko miehet siellä sikariportaassa ajatella nenäänsä pidemmälle? Nyt tulee pahaa tekstiä,mutta onneksi olen mihinkään "puolueeseen" ja kuljettajaan sitoitumattomana oikea mies analysoimaan tilannetta: Okei!nythän on silleen että Kimi on se mies porukassa, joka taistelee mestaruudesta otettuaan yhden voiton mutta hän on kuitenkin aina kilpaillut rehellisesti ja täysillä voitosta ajaen: siitä kertovat lukuisat kakkos ja palkintopallisijat!

PS: Vai oletko koskaan nähnyt Ice manin yrittävän suistaa kilpaveljeä radalta? :)
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Schumi alkoi jo pikkusen hermoilla aika-ajoissa saas nähdä mitä se saa kisassa aikaan idea doubtful :confused:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vormula:
Schumi alkoi jo pikkusen hermoilla aika-ajoissa saas nähdä mitä se saa kisassa aikaan idea doubtful :confused:
Todennäköiesti Trulli ja DC menevät heittämällä startissa ohi, tyytyykä Sumi kurvailemaan sijalla 9? Maalissa 7s :p
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Ross Brownin tiimillä on kovimmat paineet.

BRAWN FEARS SUZUKA HEARTACHE
Last Updated: Monday, 29 September , 2003, 15:07

Ferrari technical director Ross Brawn is terrified that Michael Schumacher may yet miss out on the 2003 title.

Schumacher needs only one point at the final race of the year in Japan to seal his sixth world championship – but Brawn fears a repeat of the disaster that cost Nigel Mansell the 1986 crown.

On that occasion, Mansell arrived at the season-ending Australian GP with a six-point cushion but a high-speed tyre failure forced him out and handed the title to Alain Prost.

Brawn said: "We've all got memories of Nigel in 1986.

"It would be a tragedy for us if we got that close and didn't win it.”

Brawn said Ferrari had to treat Suzuka like any other race, despite only needing to score a single point.

He said: "It's going to be quite tough. To go in needing one point is actually sometimes tougher than knowing you have to win it because there are so many things that can happen.

"It is going to be a very hard two weeks between now and Suzuka and we've got the constructors to try and win so we have to take our normal approach.

"To try and do anything different would be a mistake so I just hope the weather gods shine on us in Suzuka."

itvf1.com
<small>[ 30-09-2003, 09:19: Message edited by: ml ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Schumacher tärisi koko kauden jännityksestä

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Michael Schumacher puhuu saksalaisen Bild-lehden haastattelussa vaikean kautensa vaikeuksista harvinaisen suorasukaisesti.
- Hyvä Jumala, millainen kausi ja millainen viimeinen kisa se olikaan. Tätä en ole pystynyt aikaisemmin julkisesti myöntämään. Rehellisesti sanoen en ole tärissyt jännityksestä koskaan siten kuin tänä vuonna.
- Kauteni alkoi aivan surkeasti. Kolmen kilpailun jälkeen minulla oli vasta kahdeksan MM-pistettä. Pohjanoteeraukseni oli ulosajo Brasilian sateessa. Sillä hetkellä olisin voinut puraista itseäni häpeästä vaikka mihin.
- Vastauksemme oli kuitenkin se, että voitimme neljä kisaa seuraavasta viidestä. Yhtäkkiä huolet tulivat kuitenkin takaisin. Sijoitukseni olivat 5-3-4-7-8 ja tilanne alkoi näyttää uhkaavalta.
- Kun Fernando Alonso ohitti minut kierroksella Unkarissa, kukaan ei uskonut enää mahdollisuuksiini - paitsi minä itse. Tiesin, että meillä Ferrarilla oli kyky iskeä takaisin.
- Joskus huonojen aika-ajojen jälkeen jouduin pidättelemään itseäni tunnustamasta, että vaikkapa neljännestä lähtöruudusta huolimatta meillä oli kaikki mallillaan raskaan bensiinilastimme vuoksi.
Monza suuri
käännekohta

- Kesätauon vietin kokonaan puhelimessa ja puhuin Maranellon ihmisten kanssa, mitä kaikkea voimme parantaa ja mitä kehittää. Sitten tuli Monza, voitto ja suuri käännekohta. Sen jälkeen tiesin meidän olevan takaisin MM-taistossa.
- Kun ajoin toisen voiton Indyssä, kilpailijamme olivat sokissa. Luuseriksi luullusta Ferrarista tuli taas voittaja ja se oli meille valtaisa tyydytyksen lähde.
Japanin 14. lähtöruutu säikäytti Schumacherin.
- Vasta nähtyäni Barrichellon olevan paalulla, rauhoituin ja tiesin, että kaikki oli edelleen omissa käsissämme. Me onnistuimme käyttämään sen hyväksi.
Schumin täydellinen Suzukan munaus ei ollut kaukana!
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
ml:

Schumin täydellinen Suzukan munaus ei ollut kaukana!
Epäilemättä ei, mutta kun lukee tuosta alkukauden epäonnesta ja 3 voiton jälkeisestä lamasta on pakko kysyä kuinka paljon tasoitusta McLaren ja Williams tarvitsevat. Näyttää olevan herttaisen yhdentekevää saako Schumi pisteen pistettä kolmessa ensimmäisessä kilpailussa, jos Ferrari on ensi kaudellakin voittaja-auton tasolla niitä voittoja alkaa kauden mittaan tulla. Munausta ei tullut. Turha sellaisen varaan on ensi vuonnakaan laskea. Kimiltä sen sijaan voidaan odottaa ainakin sitä yhtä moottoririkkoa (etenkin kun moottorisääntö tiukkenee) ja Montoyan ja Ralfin voi odottaa tekevän muunlaisia virheitä paineen alla todennäköisemmin kuin Maikkelin.

Tänä vuonna saatiin enemmän kuin odotettiin, ensi kaudella sekä Williamsin että McLarenin puolella odotetaan mestaruutta. Lopputuloksena voi hyvin olla se, että ensi vuodesta tulee todella katkera pala - varsinkin kun kauden aikana lopulta vääjäämättä selviää, ettei Schumi ole lopettamassa vielä kauteen 2004 vaan jatkaa ainakin kauden 2005. Omasta mielestäni tietysti parasta on että Schumacher jatkaa, sillä haluat että seuraava mestari pääsee lyömään hänet ajamalla - sen suurempaa päänahkaa ei enää ole saatavissa koskaan.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
AMS82:
ml:

Schumin täydellinen Suzukan munaus ei ollut kaukana!
Epäilemättä ei, mutta kun lukee tuosta alkukauden epäonnesta ja 3 voiton jälkeisestä lamasta on pakko kysyä kuinka paljon tasoitusta McLaren ja Williams tarvitsevat. Näyttää olevan herttaisen yhdentekevää saako Schumi pisteen pistettä kolmessa ensimmäisessä kilpailussa, jos Ferrari on ensi kaudellakin voittaja-auton tasolla niitä voittoja alkaa kauden mittaan tulla. Munausta ei tullut. Turha sellaisen varaan on ensi vuonnakaan laskea. Kimiltä sen sijaan voidaan odottaa ainakin sitä yhtä moottoririkkoa (etenkin kun moottorisääntö tiukkenee) ja Montoyan ja Ralfin voi odottaa tekevän muunlaisia virheitä paineen alla todennäköisemmin kuin Maikkelin.

Tänä vuonna saatiin enemmän kuin odotettiin, ensi kaudella sekä Williamsin että McLarenin puolella odotetaan mestaruutta. Lopputuloksena voi hyvin olla se, että ensi vuodesta tulee todella katkera pala - varsinkin kun kauden aikana lopulta vääjäämättä selviää, ettei Schumi ole lopettamassa vielä kauteen 2004 vaan jatkaa ainakin kauden 2005. Omasta mielestäni tietysti parasta on että Schumacher jatkaa, sillä haluat että seuraava mestari pääsee lyömään hänet ajamalla - sen suurempaa päänahkaa ei enää ole saatavissa koskaan.
Se on totta, että kenenkään ei tule antaa kenellekään tasoitusta. Tämä onkin ihan hyvä vasta-argumentti niille jossittelijoille, jotka haikaavat Kimin Nürren kyhmmentä pistettä. Kimi itsekin sanoi, että hän ei jossittele, koska muutkin menettivät pisteitä.

Toisaalta, varma ajo kauden läpi on osoitus kaluston ja kuskin erinomaisuudesta. Häkkinen oli samassa tilanteessa molempina mestaruusvuosina. Talli melkein onnistui tupeksimaan Mikalta mestaruudet (kärjistäen tulkittuna), ja toiset ovat sitä mieltä että kausi oli jännittävä.

Onko Schumi jo "liian vanha" radalle, että koko kauden huippu intensiteetti ei enää riitä joka kisaan? Tietokone Schumi ajaa joka kisan ilman virheitä, muttei inhimillinen Schumi.
 
Ylös