Väite: Sport 2000-luokan suosio kääntynyt laskuun

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Tarkoitan luokan kiinnostavuutta tavallisen taatelintallaajan keskuudessa. Perustelut:
1. Uutuuden viehätys haihtunut
2. Pääosin samat kuljettajat vuodesta toiseen
3. Kalusto muuttuu katsojan silmissä vähän
4. n+ kalusto ei kiinnosta pitkään. Kalusto siistiä, mutta ei näyttävää.

Suurin ja lähes ainoa + on suuret lähtijämäärät. Tulee tiukkoja kilpailuporukoita pitkin letkaa.

Kilpailijalle luokka on varmasti tosi hyvä ja haastava. Voittoon kaiken pitää natsata ja rahaa ei välttämättä kulu aivan sairaasti (vrt. wrc harrasteena).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:

Jos ei olisi sportteja, ne kaikki sponsorirahat saattaisivat mennä vaikka hiihdolle. Miettikää miten vastenmielinen ajatus...
kik
Mieluummin minä katselen vaikka Pirjo Mannisen pärjäämistä maailmalla kuin S2K:ta, mutta IMO on aika kaukaa haettu skenaario edes olettaa, että ilman S2K:ta ne sponsorimarkat kanavoituisivat pääsääntöisesti muualle kuin moottoriurheiluun. Sponsorimarkkojen saanti, etenkin siinä mittakaavassa kuin kilpa-autoilu edellyttää, on tänä päivänä kohtuullisen hankalaa. Perusedellytykset on kaiketi laajalti medianäkyvyyttä saava luokka (ei ne firmat enää rahaa jaa jos eivät saa mitään vastinetta rahoilleen) ja markkinointitaitoinen kaveri pyytämässä sitä. Autourheilussa S2K ja rallin SM-sarja ovat erittäin ansiokkaasti "putsanneet" pöydän ja muilla luokilla vastaavien rahamäärien kokoaminen on huomattavasti vaikeampaa. Fordien ja merkkiluokkien kohdalla kustannukset on vielä jollain lailla kurissa, joten ns.omalla pussilla ajaminen on ainakin teoriassa mahdollista, mutta S2K, SS ja F3 luokissa on omat ja naapurinkin rahat kevyttä kauraa jos meininki on muutakin kuin vain roikkua mukana.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Jos aikoo uusilla säännöillä saada + 20 hv vanhaan sport 2000 kärryyn, pitää olla aika virtuoosi tai sitten vanha on ollut alivireessä. Kaudella 2000 parhaimmat tehot taisivat olla luokkaa 125-128 hv (Integra), parhaan bemarit n. 120 hv ja golfit n. 115 hv. Vauhtia tulee 2001 lisää 1-1,5 sek/kierros, kun tehoa saadaan hiukan lisää, vaihteiston välitykset saadaan radoille sopivammiksi ja dog-boxin rangaistuskilot 30 kg poistuvat. Uudet kuljettajatkin voivat saada aikaan kierrosaikayllätyksiä, vaikka ei se helppoa ole. Sport 2000 SM kärki on kivenkovia kuljettajia mitataan sitten millä tavalla tahansa. Myös verrattuna ulkomailla ajaviin ulko- ja kotimaisiin koppiauton kuljettajiin.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
mitä helvettiä? noin 130 heppaa kaks litrasista koneista?! meijän pt cruiserissa on kakslitrane ja reilut 160 hepoa, miten noi ritsat voi olla NOIN tehottomia? oon kyllä aina tienny ettei ne mitää raketteja oo, mutta jessus...
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Sorry, tuli kirjoitusvihre. Hevosvoimat piti olla tietenki Integra 225-228 hv,BMW 220 ja VW 215 hv.
 

mie

Well-known member
Liittynyt
11.12.2000
Viestit
69
Aivan liian kallista touhua koko Sportit. Alle miljoonan budjetilla turha haaveilla ykkössijoista!
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Kallista mikä kallista. Sport 2000 luokan kuluilla ei ole ylärajaa niinkuin ei minkään luokan. Grönthalin viimekesäinen BMW, jolla otettiin yksi voitto on ollut VM:ssä myynnissä hintapyyntönä 220.000;-. Sen modifiointi ensi kesän sääntöihin maksaa jotakin. Siihen kun lisää ajokulut niin silti ollaan paljon alle millin tasossa. Homma on joka tapauksessa paljon halvempaa kuin voittojen tavoittelu rallin isoissa A tai N ryhmissä. Palkintopallille radalla voi päästä halvemmallakin, jos käy vähän tuuria tai osaa ajaa sateella kovaa. Esimerkkinä vaikka Pasi Lähteenmäen kolme jakkarapaikkaa kesällä 2000.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by v10:

2. Pääosin samat kuljettajat vuodesta toiseen
Tuosta en näkisi olevan haittaa lajin suosiolle. Monesti tapahtuu sillein, että ihmiset tulevat katsomaan sen tietyn, tietämänsä kuljettajan edesottamuksia, eikä pelkästään itse kilpailua. Kilpailut jäävät katsojille persoonattomiksi, jolleivat he tiedä keitä siellä ajaa. Se on sama joka lajissa: Mitä enemmän tiedät lajista ja sen harrastajista, sitä mielenkiintoisempaa on tämän lajin seuraaminen.
 

mie

Well-known member
Liittynyt
11.12.2000
Viestit
69
Huhujen mukaan esimerkiksi Lehtonen Motorsportilta lähtenyt Haapalaisen "Continental-Volkkari" valmiina oli hintaluokkaa 700 000,-!!! Oli Ollilla melkoinen lelu. Yritettiin siinä sitten kilpailla 250 tmk autolla sitä vastaan. Ja mitä varaosiin ja päivityksiin tulee niin, esimerkiksi BMW:n uusi pakosarja Saksasta tilattuna 30 000,- ja tehoa tulee lisää melkein 3hp...
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Terve kaikille.
Olen lukenut näitä palstoja jonkin aikaa ja ajattelin nyt kerrankin kirjoittaa mielipiteeni edellämainittuihin asioihin.

1. En usko että port paritonnisten suosio olisi kääntynyt laskuun. Uskon että kuljettajia tulee kaudella 2001 olemaan 25 - 30 mikä on kuitenkin aika kiitettävä määrä.

Yleisöstähän on vielä turhan aikaista sanoa mitään, mutta itse olen ollut havaitsevani että aika iso-osa mattimeikäläisistä kuitenkin tietää mitä port paritonniset ovat. Tarkoitan tällä niitä ihmisiä jotka eivät ole aktiivisia moottoriurheilun harrastajia. Tunnettuisuushan on ensimmäinen askel aktiiviseen seurantaan.

2.Mitä kaluston hintaan tulee... moottoriurheiluunhan voi tunnetusti "investoida" rajattomasti ja varmasti järkevästi sijoitetusta rahasta onkin hyötyä. Luokan säännöt takaavat kuitenkin sen että rahalla ei pystytä tekemään ylivoimaista kalustoa.

Mielestäni autot ovat kohtuullisen tasaväkisiä ja mutta toki niissä erojakin on.
Uskoakseni erot tulevat kuitenkin enemmän teamien tasoeroista auton säätämisessä / viimeistelyssä ja kuljettajien kyvystä säätää / viedä autoja.

LMS:n rakentama ja omistama Golf millä ajoin ja todennäköisesti ajan tulevallakin kaudella oli kieltämättä erittäin hienosti rakennettu auto ja varmastikaan ei halvimmasta päästä, ei siinä kuitenkaan ollut mitään sellaista tekniikkaa jota ei olisi yleisesti saatavilla. Auton suunnittelussa ja rakentamisessa vain oli käytetty ehkä hivenen enemmän ajatusta kuin joissain muissa. Edelleenkin painottaisin auton säätämisen osuutta menestymiseen s2k:ssa

Meni osittain ohi alkuperäisen aiheen, mutta halusin kommentoida aiemmin mainittuja asioita.

Terveisin

Olli Haapalainen
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tervetuloa vaan porukkaan! Tuskin sarja suosio tosiaan on laskuun kääntynyt, mutta varmaan jotain uutta kannattais ainakin vuoden päästä kehitellä. Katukisoja, kestävyyskilpailuja?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuossa alemmassa otsikossa puhuttiin siitä, miten kuskien pitäisi olla nimekkäitä, taikka autojen näyttäviä jotta saataisiin katsojia paremmin radan varteen. Pitkälti totta. En suinkaan sano, etteikö Sporteissa olis hyviä kuskeja, pikemminkin päinvastoin, mutta "nimee" ei oikein tahdo löytyy tavalliselle kadun tallaajalle, eikä autoista ainakaan meikäläisen silmää säväytä kuin neloskopan Golffit ja Bemarit -Hondassa on kyllä potkua, mutta ei muuten näyttävyyttä. Jos Sportteja kerran ajetaan niin monessa maassa, niin miksei Suomeen saada "vierailijoita"? Ruotti taitaa olla valitettavasti kallistunut enemmänkin arvokkaiden BTCC-autojen puoleen, joten PM:täkään ei saada aikaiseksi. Noh ehkä asiaan tulee muutos, jahka BTCC-säännöt on tarpeeksi eläneet...
Mutta eikö olisi asiaa vaikka kerrasta poikki "Napapiirin mestaruus" joka ajettais yöttömän yön auringon pikkasen pitemmällä kisapituudella, 2-3 kuljettajan voimin ja voittona olis mukava rahapalkinto...
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Meidät suomalaiset on hemmoteltu piloille autourheilumenestyksen suhteen. Vain menestys F1:ssä ja rallin MM:ssä tuntuu enää synnyttävän "nimekkäitä" kuljettajia, jotka kotimaan radoilla esiintyessään voisivat vetää katsomot täyteen väkeä. Häkkistä, Räikköstä, Mäkistä tai Grönholmia ei takuuvarmasti saada suomalaisille radoille kilpailemaan kotimaan parhaimpia vastaan. Eivät joko pääse tai halua tulla häviämään, mainehan siinä menisi. Tämä on lähtökohta, joka on vain hyväksyttävä. Suuren yleisön mielenkiintoa voidaan kasvattaa sekä tekemällä nykykuljettajia tutummiksi ja kiinnostavammiksi (valitettavasti kansa tuntuu tykkäävän eniten rentuista, joita ei oikein radoilta kärkikuskeista löydy) ja samanaikaisesti tuomalla kisoihin jotain uutta kuten tuossa aiemmin jo todettiin. AKK sports miettiikin tietääkseni uusia kuvioita. Uudet TV-sopimuksetkin palvelevat tätä mielenkiinnon kasvattamistavoitetta. Katuratakisoja ei tälle vuodelle saatane, mutta mikä on tilanne ensi vuonna. Kaikkien uusien kokeilujen tulisi olla samalla SM-kisoja, muuten porukka ei lähde mukaan, lysti on sen verran kallista kuitenkin.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Väitteeni perustuu osittain myös vanhaan viisauteen, jonka mukaan historia toistaa itseään. Mikä rataluokka on säilynyt Suomessa suosittuna yleisölajina vuodesta toiseen? Ei mikään. Miksi sportit tekisivät poikkeuksen? Miksi tapahtumat ovat niin ainutlaatuisia, että suuri yleisö jaksaisi seurata niitä vuodesta toiseen?

Kestävyyskisa-ajatus tuntui mielenkiintoiselta. Esim. 12h midsummer race läpi yön. Tarjolla tietysti leirintämahdollisuun, oheistoimintaa ja virvokkeita. Isosyötteen juhannussprintkin on paisunut merkittäväksi tapahtumaksi. Tuplasti osallistujia, vaikka kisa on Lapissa ja siellä kaikki maailmam hyttyset (tai juuri siksi).
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Sitä vain ajattelin todeta, että Sportin pystyy varmasti voittamaan alle puolen miljoonan budjetilla. Kerron lisää, jos joku haluaa kokeilla... :cool:
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
MAURI
Kerro ihmeessä kuinka voi VARMASTI voittaa sport 2000:ssa. Mielummin ale puolen millin, tai vaikka ylikin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eiköhän niitä sais pikkasen kovempiakin seoksia käyttöön... Olli Virtanen näköjään ainakin aikoinaan suunnitteli ajavansa Kemora 500:sen ilman renkaanvaihtoja, pelkästään tankaten ja kuskia vaihtaen. En muista onnistuiko...
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Renkaitten määrä olisi helppo rajoittaa erikoissäännöillä tuon kestävyyskisan ajaksi, joten siitä ei välttämättä tulisi kustannuskysymys.Tällä tavalla olisi vielä kaikille tasapuolista, kun jokainen sais käyttää vain sen tietyn rengas määrän koko kisassa.

Menestyä pystyy myös pienemmillä budjeteilla, kyse on vain siitä miten ne rahat sijoittaa. En jaksa uskoa, etteikö olisi mahdollista rakentaa voittaja autoa helposti tuolla 250 000 markan budjetilla, jos vain intoa ja mielikuvitusta riittää. Eihän kaiken tarvitse olla sitä kalleinta. Ja varmana 700 000 markkaan tarvitaan myös paljon turhaa, nopeuteen suoranaisesti vaikuttamatonta pröystäily osaa. Kukin rällätköön varojensa mukaan...
 

mie

Well-known member
Liittynyt
11.12.2000
Viestit
69
Originally posted by Mauri:
Sitä vain ajattelin todeta, että Sportin pystyy varmasti voittamaan alle puolen miljoonan budjetilla. Kerron lisää, jos joku haluaa kokeilla... :cool:
Kerro nyt Mauri ihmeessä miten se homma hoituu!! Jos ottais ajokamat naftaliinista ja aloittais uuden aikakauden omassa kilpa-autoiluhistoriassaan...
 
Ylös