Väite: Sport 2000-luokan suosio kääntynyt laskuun

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ehdotan, että perustettaisiin Sport 8000 luokka, jotta saataisiin hommiin näyttävyyttä ja pörinää.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by Off-Topic:
Ehdotan, että perustettaisiin Sport 8000 luokka, jotta saataisiin hommiin näyttävyyttä ja pörinää.
Eikös tuota jenkkirassien V8-rataluokkaa koitettu pihtisynnyttää monta vuotta mutta ei löytynyt tarpeeksi sällejä jotka haluavat kääntää ratista suoran päässä???

Ne harvat taisivat sitten mennä historic/harrasteluokkiin.
 

jari tabell

Member
Liittynyt
21.12.2000
Viestit
11
Sijainti
Lahti
Originally posted by ettelbruck:
Eikös tuota jenkkirassien V8-rataluokkaa koitettu pihtisynnyttää monta vuotta mutta ei löytynyt tarpeeksi sällejä jotka haluavat kääntää ratista suoran päässä???

Ne harvat taisivat sitten mennä historic/harrasteluokkiin.
Nykyinen HRF:n Roadsport V8 elää ja kehittyy hyvin, jopa niin hyvin että se on kopioitu sellaisenaan myös Ruotsiin jossa SLC ajattaa sikäläisen ratasarjan suoraan HRF:n sääntökirjasta käännetyillä säännöillä.

Kysymyksessä taitaa muuten olla osaltaan suomalaista kilpa-autoiluhistoriaa, sillä ainakaan itselleni ei tule mieleen vastaavaa tapausta jossa suomalainen kansallinen luokka olisi otettu käyttöön maamme rajojen ulkopuolella...

Noh, off-topic ollaan kyllä jo ja pitkällä... Mitenhän tämä enää liittyy alkuperäiseen aiheeseen... =8~]
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by JooP:
Huhujen mukaan esimerkiksi Lehtonen Motorsportilta lähtenyt Haapalaisen "Continental-Volkkari" valmiina oli hintaluokkaa 700 000,-!!! Oli Ollilla melkoinen lelu. Yritettiin siinä sitten kilpailla 250 tmk autolla sitä vastaan. Ja mitä varaosiin ja päivityksiin tulee niin, esimerkiksi BMW:n uusi pakosarja Saksasta tilattuna 30 000,- ja tehoa tulee lisää melkein 3hp...
Mä oon kuullu sen niin jotta tuo 700 kmk olis ollut kauden hinta ilman mahdollisia mällejä. Sen päälle olis sitten tullut ylimääräiset kulut rikotuista osista mitkä ei kuulu normaalin kulumisen piiriin. Toisaalta ei Aaltosen tai Lehtisen vauhtiputkat ole koskaan mitään halpoja olleet.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by kik:
Tuo pitkä kisa olisi varmasti mielenkiintoinen mutta ainakin s2k:n osalta uskon kustannuksien nousevan kynnyskysymykseksi, kun odotellaan ilmoittautumisia. Autoissa menee varmasti 20 kertainen määrä renkaita yhteen kilpailulähtöön verrattuna (eikä riitäkään), vaihdelaatikot menevät kisan jälkeen täysremonttiin kuten varmasti välityksetkin. Rengassarja maksaa yli 6kmk ja normaalisti kisaviikonloppuna 6 kpl renkaita menee täysin kilpailukelvottomaan kuntoon (tai voihan niillä vielä ajaa mutta kierrostajat tippuvat huomattavasti). Luulenpa ettei osallistujia saataisi enää paljoa mukaan. Kisasta pitäisi muotoutua massiivinen tapahtuma yleisön ja median puolelta jotta rahoitus moisen kilpailun läpiajamiseen olisi hankittavissa. Sinällään kyllä mielenkiintoinen ajatus ja useimpien kuljettajien mieleen!
kik
Unohdit yhden oleellisen pointin: normaalissa kisassa on yksi kuski per auto. Ja mikäli tämä endurance kisa olisi vaikka kolminkertainen pituudeltaan niin kustannukset tuskin olisivat suoraan kolminkertaisia koska kustannusten jakajiakin olisi kaksi tai kolme per auto.
Ja sinällään melkoista törsäystä haaskata kuusi rengasta per kisa. SS-tiimeistä moiseen ei (tietääkseni) nähty tarvetta edes SRT:llä tai Team F40:llä - ns. yksityistiimeistä puhumattakaan. Ja tehoja niiden renkaiden rääkkäämiseen sentään on käytössä toiseen malliin kuin S2K-mopojen 200 (h)epoa
 
Liittynyt
6.2.2001
Viestit
16
Sijainti
Rajamäki
Originally posted by Don Vito:
Ja sinällään melkoista törsäystä haaskata kuusi rengasta per kisa. SS-tiimeistä moiseen ei (tietääkseni) nähty tarvetta edes SRT:llä tai Team F40:llä - ns. yksityistiimeistä puhumattakaan. Ja tehoja niiden renkaiden rääkkäämiseen sentään on käytössä toiseen malliin kuin S2K-mopojen 200 (h)epoa
Kik:in kommentin lisäksi kannattaa myös huomioida, että s2k- ja SS-auton renkaissa on jopa silminhavaittava kokoero. S2k-auton rengas on kooltaan 200/580R15, kun esimerkiksi SRT:n Escortin takarengas on kooltaan 330/675R18. Vaikuttaa varmasti kulumiseenkin, tehoerosta huolimatta.

Lisäksi s2k-lähdöt ovat pitempiä kuin SS-lähdöt. Esimerkiksi Alastarossa s2k-lähdön pituus taisi olla 17 kierrosta , kun SS-lähtö oli vain 13 kierrosta, eli n. 25 % lyhyempi.

Ja totuus lienee sekin, että s2k-lähdössä joutuu useammin ajamaan täysillä loppuun asti, kun taas SS-lähdöissä voi loppupäässä jo hieman höllätä ja taktikoida näin renkaiden kuntoa seuraavaa lähtöä ajatellen.
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Terve

Tuli pari kysymystä ja kommenttia Don Vitolle.
1.Kun Teitä nyt näyttää kovasti kiinnostavan meidän viimekauden budjetti ja useilla näyttäää siitä tietoakin olevan, niin viitsisittekö valaista minuakin mitä tämä 700 kmk mahtaa sisältää? Onko kyseessä pelkkä auto vai teamin koko kauden budjetti tai peräti kuljettajan paikastaan maksama summa.

2.Pitkien kisojen onnistumisen edellytyksenä on SM-arvo. Ongelmiksi muodostuu aiemmin mainittujen renkaiden lisäksi muutama muukin asia. Teamien tulisi modifoida autot pikatankkausta varten ja hankkia tankkausvälineet ( paljon hilloa ja vähän pähkinöitä päälle)jotta olisi edes jonkinnäköiset mahdollisuudet pärjätä. 500 km on ehdoton minimi että voidaan puhua endurance kisasta; mielummin vielä pidempi.
Tällöin tarvitaan useampia kuljettajia (min 2-3 kuljettajaa / auto). Jotta kaikki s2k autot olisi viivalla, tulisi "ylimääräisten" kuljettajien olla luokan ulkopuolisia. Valitettavasti tästä maasta ei mielestäni löydy riittävästi nopeita ja riittävän kokeneita kuljettajia (muistakaa SM arvo). Tuolloin jouduttaisiin tuomaan ammatilaisia ulkomailta jotta voitaisiin optimoida mahdollisuudet. --> Edelleenkin lisää kuluja.

Mielestäni pitkät kilpailut teoriassa erittäin hieno asia, mutta valitettavasti käytännössä erittäin vaikea toteuttaa. Valitettavasti!

Terveisin

Olli Haapalainen
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Jos kestävyyskisoista puhutaan, niin kannattaa myös ottaa huomioon minkälaisen järjestelyorganisaation tälläinen tapahtuma tarvitsee. Pitäisi olla noiksi kuudeksi tunniksi koko organisaatio koko ajan käytettävissä, ja pitäisi pystyä tekemään jonkinsortin vuorolistat, että pääsee sakki käymään valillä tauollakin puhumattakaan siitä, kun tuoksi kuudeksi tunniksi pitäisi pystyä hoitamaan muut oheistarjonnatkin koko ajan toimivaksi. On eri juttu järjestää päivän kestävä kisatapahtuma, jossa ajaa useita luokkia joiden välissä aina tauot. Mun mielestä tuollainen tapahtuma saattaisi tulla liian hankalaksi järjestelykoneistollekkin, ja vieläpä liian kalliiksi. Mielelläni kyllä näkisin kestävyyskisoja, ja kuskeillekkin se on täysin eri maailma kuin vain lyhyiden pyrähdysten ajaminen.

Jos halutaan, ettei tankkauslaitteistosta tuu lisäkulunkeja, voisi sen kisan ajaksi laittaa säännöksi, että tankkauksen on tapahduttava vaikkapa tavallisesta Jerry-kannusta.

Jos pelätään, ettei tule tarpeeksi autoja näyttävyyden takaamiseksi kestävyyskisoissa, voitais laittaa Super Saloonitkin ajamaan Sporttien sekaan. Luokkavoitoista tietenkin, ja voisi varmaan jonkin kokonaiskilpailunvoitonkin asettaa tavoiteltavaksi?

Jos halutaan, ettei kuskeja tarvitse tuoda ulkomailta rahan kanssa, voisi tämän kisan ajaksi laittaa taasen erikoissäännön, että samassa tiimissä pitää kaikkien kolmen kuljettajan omata saman maan lisenssin tai kansalaisuus. Vähän kaukaahaettuja ideoita välillä, mutta voisivat toimiakkin.

[ 02-03-2001: Message edited by: Davidian ]
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mielenkiintoista, että täällä puhutaan ihan niinkuin kestävyyskisoja ei olisi koskaan ajettukkaan... Ei siitä nyt sentään oo kuin kymmenen vuotta.
Tuolloin ei muuten kisan voittoa ratkaistu hienoilla tankkauslaitteilla. Ne tiimit oli usein ensimmäisenä keskeyttämässä.

Se on totta, ettei kilpailua kannata kansalliselta pohjalta lähtee tekemään, ja siinähän mun jutun ydin olikin, S2K -lähtöihin tarvitaan lisää kansainvälisyyttä.

Ja luulis että renkaita saa hankittua endurance -laatuakin. Kultaiselta 80-luvulta muistan erään huippukuskin muistelleen A-ryhmän skabaa jälkeenpäin, että kyllähän autolla ois ennättänyt, mutta kun oli alla hiukan pitempiin kisoihin tarkoitetut renkaat jotka lämpenivät vasta kisan viimeisillä kierroksilla...
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
Niin, saivartelijat. Enhän mä tarkoittanut että VARMASTI voittaa vaan, että selkeästi alle puolella miljoonalla voi vuokrata sellaisen auton huoltoineen päivineen, millä kohtuullinenkin puikkomies kurvaa pallille jokaisessa kisassa minkä maaliin pääsee keula edellä.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Ollille: Vai ettei löydy "s2k"-tasoisia kuskeja. Voi Olli pieni parka: Voin kertoa, että, jos unohdetaan kellä on rahaa ajaa, niin esim viime vuonna lopetetusta F4-luokasta huonoinkin voidaan laittaa suoraan vaikka ilman mitään harjoittelua s2k:n rattiin. Kyllä tästä maasta löytyy ihan kilpa-autoilijoitakin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Olli Haapalainen:
Terve

Tuli pari kysymystä ja kommenttia Don Vitolle.
1.Kun Teitä nyt näyttää kovasti kiinnostavan meidän viimekauden budjetti ja useilla näyttäää siitä tietoakin olevan, niin viitsisittekö valaista minuakin mitä tämä 700 kmk mahtaa sisältää? Onko kyseessä pelkkä auto vai teamin koko kauden budjetti tai peräti kuljettajan paikastaan maksama summa.
Tietoa ei ole kuin korkeintaan kolmannen käden värittynyttä sellaista, mutta enivei olen antanut kertoa itselleni, että tuo 700kmk olisi summa joka pitäisi raapia kasaan, jotta saisi LMS:ltä Golfin+mekaanikkojen palvelut viiteen kisaviikonloppuun. Summa ei sisältäisi esim. auton selättämisestä koituvia extrakustannuksia.
Jos tuo "tieto" ei ole edes sinnepäinkään, niin toki oikaise !

2.Pitkien kisojen onnistumisen edellytyksenä on SM-arvo. Ongelmiksi muodostuu aiemmin mainittujen renkaiden lisäksi muutama muukin asia. Teamien tulisi modifoida autot pikatankkausta varten ja hankkia tankkausvälineet ( paljon hilloa ja vähän pähkinöitä päälle)jotta olisi edes jonkinnäköiset mahdollisuudet pärjätä. 500 km on ehdoton minimi että voidaan puhua endurance kisasta; mielummin vielä pidempi.
Tällöin tarvitaan useampia kuljettajia (min 2-3 kuljettajaa / auto). Jotta kaikki s2k autot olisi viivalla, tulisi "ylimääräisten" kuljettajien olla luokan ulkopuolisia. Valitettavasti tästä maasta ei mielestäni löydy riittävästi nopeita ja riittävän kokeneita kuljettajia (muistakaa SM arvo). Tuolloin jouduttaisiin tuomaan ammatilaisia ulkomailta jotta voitaisiin optimoida mahdollisuudet. --> Edelleenkin lisää kuluja.
Kemora500 toimi aikoinaan kohtuudella. Ei kaikkien lähdössä olevien autojen pidä tietenkään olla Sport2000:a vaan mukaan voi tulla millä tahansa radalle katsastetulla ajopelillä (kuten oli Kemorassa). Silloin pääsemme tästä oletetusta kuskien taso-ongelmasta eroon. Mikäli yritit rivien välissä kertoa, että S2K:n ulkopuolelta ei Suomesta löydy riittävän osaavia kuljettajia, niin voisin suhtautua moiseen ajatukseen varsin epäluuloisesti. Toki ottaa aikansa opetella uuden ja oudon auton niksit, mutta ei se mikään ylivoimainen tehtävä pitäisi olla. Varmaan S2K:n sisälläkin on autojen ajokäytöksessä eroja.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
MAURILLE vielä tiedoksi. Puolen millin vuokralla saa varmaan tosi hyvän auton ja huollon koko kesäksi. pari tosi pahaa mälliä, niin 500.000,-:n budjetti ei enää riitä alkuunkaan. Kerran katon kautta ympäri tai paha kolariosuma etunurkkaan maksaa korjauskuluina yli 100.000,-. Mutta mutta: kohtuullinen puikkomies ei pääse millään autolla palkintopallille ilman kärkimiesten joukkokolaria, pitää olla hyvä, tosihyvä. Siis pelkällä rahalla ei menestystä saa vaikka kuinka latoisi seteleitä pinoon. Että sellaisia...
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Speedkingille.

En suinkaan tarkoittanut että muissa luokissa ei olisi hyviä kuljettajia. Esim Nevalainen kolmosissa on erittäin hyvä kuljettaja. Mutta suinkaan kaikki formulakuskit eivät todellakaan ole mitään huippukuljettajia. Tarkoitin lähinnä sitä, että pitkissä kilpailuissa auton tuntemisella on erittäin suuri menestus. Ensinnäkään kenellekkään ei ole helppoa ajaa kylmiltään s2k:n kärjen vauhdissa. Toiseksi vaikka on mahdollista päästä melko nopeasti "hyvään" vauhtiin, ei ole helppoa pitää vauhtia koko kilpailun ajan. Esim Lempiseltä voi kysyä kokekumusta renkaiden kestosta. Pitkissä kisoissa em. kokemus on ratkaisevassa osassa.


Don Vitolle:

700 000,- on varmaankin "tontilla" kun puhutaan LMS:n s2k Golf 4:sista. Päälle sitten muut kulut.

Terveisin

Olli
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by Olli Haapalainen:
Mutta suinkaan kaikki formulakuskit eivät todellakaan ole mitään huippukuljettajia.
Eikä suinkaan kaikki Sport 2000 kuskit todellakaan ole huippukuskeja?

Heittäkääs nyt jonkinlaista kalustohintaa, jolla pystyy taistelemaan tosissaan kisan voitosta. Eikai nyt yhen hiton kisakärryn tartte maksaa lähes millin että sillä pystyisi pärjäämään?
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Voittoon tarvittavan auton hinta riippuu olosuhteista. Sateella pärjää halvemmallakin kunhan saa säädöt suunnilleen kohdalleen. Viime vuoden voittaja-autoista oli jo puhe Grönthalin autosta (hintapyyntö 220.000,-), Indrek Sepp pyysiautostaan kauden jälkeen kuuleman mukaan 390.000,-, Salmenaution ja Haapalaisen autot eivät ole olleet kaupan. Golf IV:stä Olli ilmoitti noin hintaluokan tuossa edellä siis uutena 700.000,- plus miinus jotain. Uudet sarjan autot ostettuna ulkomailta maksavat n. 1.000.000,-:n suuruusluokkaa (BMW, Ford Focus, Peugeo). Rahaa palaa!. Turilla voi pärjätä halvemmallakin.
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Kauheasti ihmetyttää se, että kirjoituksista tuntuu jäävän sellainen kuva että ainoa asia mitä tarvitaan s2k:n voittamiseen on raha. Raha tietenkin auttaa, mutta ei sillä vielä mitään voiteta. Hyvä teami ja kuljettaja on ne perusasiat millä autourheilussa yleensäkin pärjätään. Korostuu s2k:ssa entisestäänkin koska autot voi rakentaa ja kehittää itse toisin kuin esim. kolmosissa, jossa Dallara on edellytys menestymiseen. Toki teamilla on sielläkin suuri merkitys auton säätämisessä ja kehittämisessä, mutta autoja siellä ei itse rakenneta.


Viimekaudellakin s2k.ssa voitettiin parivuotta vanhoilla autoilla useita kilpailuja. Kun on osaava teami ja kuljettaja, niin s2k:ssa voi voittaa kohtuullisen hintaisellakin kalustolla. Luokan ideaanhan kuuluu pitää kalusto tasaväkisenä. Esim menestyspainot ovat yksi asia joka tasottaa kilpailua huomattavasti enemmän kuin 200 - 300 000 suomen markkaa.

Terveisin

Olli
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
mm. ikumeenille:
Puolen millin vuokraan sisältyy tarvittaessa vakuutus, joka kattaa ulkoiset rypistykset eli sadan tonnin lisäkuluja ei tule. Vakuutus ei toki kata esim. vaihdemissin aiheuttamaa reikää lohkossa, mutta se onkin täysin kuljettajan kontrolloitavissa. Ja väitän silti, että kohtuullinen puikkomies (vrt. nykyiset sijat 5-10) ajaa joka kisassa pallille, kun alla on nopein peli. Tositosi hyvä, kuten ilmaisit, voittaisi... Sportissa on paljon hyviä kuljettajia (=kohtuullisia puikkomiehiä), paljon harrastelijoita (mikä on vain hyvä) ja pari kovaa kaveria (mikä on muuten mielestäni tilanne myös Nelosissa).

Nimenomaan pelkällä rahalla ei pärjää, mutta tarkoitinkin, että selvästi alle puolen miljoonan saa alleen voittajasuosikin, jolla kuka tahansa kv-kartingradoilla pärjäävä nuori kaveri ajaa säännöllisesti kärjen vauhdissa. Kuten Ollikin kertoi, ei ylimääräiset sadat tuhannet tuo enää välttämättä suhteessa mitään, vaan lisäpainot, renkaat, testaus ym. ratkaisevat kymmenykset.

Chronoksen tehdas-Pösöt eivät maksaneet miljoonaa vaan puolet siitä, Carlin Bemut kylläkin sen verran ovat. Pitää myös muistaa mistä maksaa. On laskettava joku arvo sille, että ammattimaiset eurooppalaiset tiimit ovat testanneet kalustoaan vuosia hirvittävillä budjeteilla. Sitä työtä ja siitä täällä saatavaa hyötyä on mahdotonta laskea rahassa. Esimerkiksi nuo Pösöt on tehty Spa:n 24H-kilpailuun (joka on yhteensä 48 S2K-kisaa putkeen) eli luotettavuus on omaa luokkaansa.

Kannattaa ostaa valmista tavaraa ja sen jälkeen ajaa sillä lujaa... ;)
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Olli, täysin samaa mieltä kanssasi. Sitähän olen yrittänyt täälläkin sanoa jo useaan kertaan. Lisäisin vielä, että koko moottoriurheilussa on hyvä tiimi ja hyvä kuski ovat ne perusasiat, joilla pärjätään, eikä vain autourheilussa.

Onkos Sport 2000ssa kuinka tiukat säännöt korin suhteen? Pitääko auton näyttää ulkoisesti samalta kuin tehtaalta tullessaan, vai saako siihen lisätä jonkinlaisia siipiä etc? Saako tehdä jopa itse täysin uuden auton, jos vain rahkeet riittää? Vai rajoittuuko kaikki 'rakentaminen' alustaan?

Vielä yksi kysymys Ollille:
Jos kerran rahalla ei ole sunkaan mielestä merkitystä, miksi sitten itse ajat 700 000 markan kalustolla? Eikös sille 'ylimääräiselle' 400 000 markalle olisi parempaakin käyttöä? :D
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by Mauri:
Kannattaa ostaa valmista tavaraa ja sen jälkeen ajaa sillä lujaa... ;)
Joillekkin saattaa olla tärkeintä lajissa se, että saa rakentaa ja testata, ja voitettuaan saa sitten nautiskella oman työnsä jäljistä. Minä en ainakaan nauttisi parhaalla kalustolla, jonka rakentamiseen ei itse ole laittanut tikkua ristiin, voittamisesta. Saattaisihan se olla yhden kisan vielä siistiä, mutta ei pidemmän päälle hypätä vain autoon ja voittaa. Mun mielestä muutenkin, kun kalusto kannetaan alle niin siitä pitää jo kuskin ruveta saamaan palkaa. Silloin voi kuski olla myös tyytyväinen siitä, että on ajanut itsensä kovalla työllä siihen tilanteeseen, että kaikki tehdään valmiiksi ja maksetaan vielä palkkaa. Kaikki ei tietysti ole näitä kuvaamiani kuskeja, joitakin saattaa kiinnostaa tosiaankin vain voittaminen.
 
Ylös