Eikös tuota jenkkirassien V8-rataluokkaa koitettu pihtisynnyttää monta vuotta mutta ei löytynyt tarpeeksi sällejä jotka haluavat kääntää ratista suoran päässä???Originally posted by Off-Topic:
Ehdotan, että perustettaisiin Sport 8000 luokka, jotta saataisiin hommiin näyttävyyttä ja pörinää.
Nykyinen HRF:n Roadsport V8 elää ja kehittyy hyvin, jopa niin hyvin että se on kopioitu sellaisenaan myös Ruotsiin jossa SLC ajattaa sikäläisen ratasarjan suoraan HRF:n sääntökirjasta käännetyillä säännöillä.Originally posted by ettelbruck:
Eikös tuota jenkkirassien V8-rataluokkaa koitettu pihtisynnyttää monta vuotta mutta ei löytynyt tarpeeksi sällejä jotka haluavat kääntää ratista suoran päässä???
Ne harvat taisivat sitten mennä historic/harrasteluokkiin.
Mä oon kuullu sen niin jotta tuo 700 kmk olis ollut kauden hinta ilman mahdollisia mällejä. Sen päälle olis sitten tullut ylimääräiset kulut rikotuista osista mitkä ei kuulu normaalin kulumisen piiriin. Toisaalta ei Aaltosen tai Lehtisen vauhtiputkat ole koskaan mitään halpoja olleet.Originally posted by JooP:
Huhujen mukaan esimerkiksi Lehtonen Motorsportilta lähtenyt Haapalaisen "Continental-Volkkari" valmiina oli hintaluokkaa 700 000,-!!! Oli Ollilla melkoinen lelu. Yritettiin siinä sitten kilpailla 250 tmk autolla sitä vastaan. Ja mitä varaosiin ja päivityksiin tulee niin, esimerkiksi BMW:n uusi pakosarja Saksasta tilattuna 30 000,- ja tehoa tulee lisää melkein 3hp...
Unohdit yhden oleellisen pointin: normaalissa kisassa on yksi kuski per auto. Ja mikäli tämä endurance kisa olisi vaikka kolminkertainen pituudeltaan niin kustannukset tuskin olisivat suoraan kolminkertaisia koska kustannusten jakajiakin olisi kaksi tai kolme per auto.Originally posted by kik:
Tuo pitkä kisa olisi varmasti mielenkiintoinen mutta ainakin s2k:n osalta uskon kustannuksien nousevan kynnyskysymykseksi, kun odotellaan ilmoittautumisia. Autoissa menee varmasti 20 kertainen määrä renkaita yhteen kilpailulähtöön verrattuna (eikä riitäkään), vaihdelaatikot menevät kisan jälkeen täysremonttiin kuten varmasti välityksetkin. Rengassarja maksaa yli 6kmk ja normaalisti kisaviikonloppuna 6 kpl renkaita menee täysin kilpailukelvottomaan kuntoon (tai voihan niillä vielä ajaa mutta kierrostajat tippuvat huomattavasti). Luulenpa ettei osallistujia saataisi enää paljoa mukaan. Kisasta pitäisi muotoutua massiivinen tapahtuma yleisön ja median puolelta jotta rahoitus moisen kilpailun läpiajamiseen olisi hankittavissa. Sinällään kyllä mielenkiintoinen ajatus ja useimpien kuljettajien mieleen!
kik
Kik:in kommentin lisäksi kannattaa myös huomioida, että s2k- ja SS-auton renkaissa on jopa silminhavaittava kokoero. S2k-auton rengas on kooltaan 200/580R15, kun esimerkiksi SRT:n Escortin takarengas on kooltaan 330/675R18. Vaikuttaa varmasti kulumiseenkin, tehoerosta huolimatta.Originally posted by Don Vito:
Ja sinällään melkoista törsäystä haaskata kuusi rengasta per kisa. SS-tiimeistä moiseen ei (tietääkseni) nähty tarvetta edes SRT:llä tai Team F40:llä - ns. yksityistiimeistä puhumattakaan. Ja tehoja niiden renkaiden rääkkäämiseen sentään on käytössä toiseen malliin kuin S2K-mopojen 200 (h)epoa
Tietoa ei ole kuin korkeintaan kolmannen käden värittynyttä sellaista, mutta enivei olen antanut kertoa itselleni, että tuo 700kmk olisi summa joka pitäisi raapia kasaan, jotta saisi LMS:ltä Golfin+mekaanikkojen palvelut viiteen kisaviikonloppuun. Summa ei sisältäisi esim. auton selättämisestä koituvia extrakustannuksia.Originally posted by Olli Haapalainen:
Terve
Tuli pari kysymystä ja kommenttia Don Vitolle.
1.Kun Teitä nyt näyttää kovasti kiinnostavan meidän viimekauden budjetti ja useilla näyttäää siitä tietoakin olevan, niin viitsisittekö valaista minuakin mitä tämä 700 kmk mahtaa sisältää? Onko kyseessä pelkkä auto vai teamin koko kauden budjetti tai peräti kuljettajan paikastaan maksama summa.
Kemora500 toimi aikoinaan kohtuudella. Ei kaikkien lähdössä olevien autojen pidä tietenkään olla Sport2000:a vaan mukaan voi tulla millä tahansa radalle katsastetulla ajopelillä (kuten oli Kemorassa). Silloin pääsemme tästä oletetusta kuskien taso-ongelmasta eroon. Mikäli yritit rivien välissä kertoa, että S2K:n ulkopuolelta ei Suomesta löydy riittävän osaavia kuljettajia, niin voisin suhtautua moiseen ajatukseen varsin epäluuloisesti. Toki ottaa aikansa opetella uuden ja oudon auton niksit, mutta ei se mikään ylivoimainen tehtävä pitäisi olla. Varmaan S2K:n sisälläkin on autojen ajokäytöksessä eroja.2.Pitkien kisojen onnistumisen edellytyksenä on SM-arvo. Ongelmiksi muodostuu aiemmin mainittujen renkaiden lisäksi muutama muukin asia. Teamien tulisi modifoida autot pikatankkausta varten ja hankkia tankkausvälineet ( paljon hilloa ja vähän pähkinöitä päälle)jotta olisi edes jonkinnäköiset mahdollisuudet pärjätä. 500 km on ehdoton minimi että voidaan puhua endurance kisasta; mielummin vielä pidempi.
Tällöin tarvitaan useampia kuljettajia (min 2-3 kuljettajaa / auto). Jotta kaikki s2k autot olisi viivalla, tulisi "ylimääräisten" kuljettajien olla luokan ulkopuolisia. Valitettavasti tästä maasta ei mielestäni löydy riittävästi nopeita ja riittävän kokeneita kuljettajia (muistakaa SM arvo). Tuolloin jouduttaisiin tuomaan ammatilaisia ulkomailta jotta voitaisiin optimoida mahdollisuudet. --> Edelleenkin lisää kuluja.
Eikä suinkaan kaikki Sport 2000 kuskit todellakaan ole huippukuskeja?Originally posted by Olli Haapalainen:
Mutta suinkaan kaikki formulakuskit eivät todellakaan ole mitään huippukuljettajia.
Joillekkin saattaa olla tärkeintä lajissa se, että saa rakentaa ja testata, ja voitettuaan saa sitten nautiskella oman työnsä jäljistä. Minä en ainakaan nauttisi parhaalla kalustolla, jonka rakentamiseen ei itse ole laittanut tikkua ristiin, voittamisesta. Saattaisihan se olla yhden kisan vielä siistiä, mutta ei pidemmän päälle hypätä vain autoon ja voittaa. Mun mielestä muutenkin, kun kalusto kannetaan alle niin siitä pitää jo kuskin ruveta saamaan palkaa. Silloin voi kuski olla myös tyytyväinen siitä, että on ajanut itsensä kovalla työllä siihen tilanteeseen, että kaikki tehdään valmiiksi ja maksetaan vielä palkkaa. Kaikki ei tietysti ole näitä kuvaamiani kuskeja, joitakin saattaa kiinnostaa tosiaankin vain voittaminen.Originally posted by Mauri:
Kannattaa ostaa valmista tavaraa ja sen jälkeen ajaa sillä lujaa...