Väite: Sport 2000-luokan suosio kääntynyt laskuun

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
sport 2000 rakentamista koskevat säännöt löytyvät osoitteesta www.aakry.fi, sieltä sport 2000 tour logon alta. Melkein joka paikkaan saa tehdä muutoksia, mutta muutokset eivät saa olla kovin isoja, joten tasavertaisuus säilyy aika hyvin. Pajalta valmis auto on vasta puolivalmis kisoihin. Sen säätämisellä vasta menestys luodaan. Siinä kuskin osuus on tärkein. Ja kuskin tämä työ jatkuu koko ajan kisasta toiseen.
 
Liittynyt
27.2.2001
Viestit
19
Sijainti
Klaukkala
Davidian:

Olen ajanut nyt kolmevuotta LMS:n kalustolla ja uskaltaisin sanoa kohtuullisella menestykselläkin vielä. --> En näe mitään syytä vaihtaa merkkiä tai teamia koska hyvien autojen lisäksi meillä on erittäin hauskaa teamin sisällä. Sitä miksi ajan "700 000 ,- " markan kalustolla enkä puolet halvemmalla pitää kysyä LMS:ltä tai ehkäpä vielä tarkennettuna Risto Burilta. He kuitenkin ovat auton rakentajia ja omistajia. Mä olen vain kuljettaja joten minä en päätä minkähintaisella kalustolla me ajamme. Ja niin kauan kun kaikki toimii erittäin hyvin niin en rupea kyseenalaistamaan heidän ammattitaitoaan ja arvostelukykyään.

Terveisin

Olli
 

Mauri

Active member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
33
kik: "Nelosilla ei ole ajettu suomessa yli vuoteen, nykyään kisaillaan Formula kolmosilla."

- Tiedän vallan hyvin. Voit miettiä syitä miksi käytin vieläkin nimenä nelosta ja tulen käyttämäänkin. Kolmosilla ajetaan Englannissa, Saksassa... Vähän kuin löylynheiton MM... Miksei F1, onhan se Suomen nopein rata-autoluokka...

Davidian:
Ymmärrän toki asenteesi, että itse tehdyllä on maukkaampaa menestyä. Oma mielipiteeni taas liittyi puhtaasti urheiluun ja menestymisen haluun ja kerroin mitä mielestäni kannattaa tehdä, jos haluaa pärjätä. Harrastelijat ja rakentelijat ovat ihan kiva juttu ja pitävät radat kansoitettuina, mutta ei ole mitään järkeä aliarvioida niitä, jotka panostavat oikeisiin asioihin ja kilpailevat ammattimaisemmin. Häkä ei kait hirveästi vasaroi talvella, jotta voisi taistella taas mestaruudesta... eikä se kait paljoa alenna pystien arvoa. Ei sekoiteta kahta eri asiaa - Kilpaileminen vs. harrastelu.

ikumeeni:
Pajalta auto ei tosiaankaan ole, kuten sanoit, vielä valmis, vaan kuljettajan on se säädettävä kohdalleen, varsinkin, kun Suomen radat poikkeavat täysin Euroopan radoista. Mutta mikäli autoa on jo testattu vuosikaudet ja kaikki mahdolliset säädöt (ja varsinkin lastentaudit) kokeiltu, on mahdollista saada auton hankinnan yhteydessä sellaista arvokasta tietotaitoa, mitä Suomessa ei välttämättä vielä lähellekään ole. Ja on eri asia testata hakuammunnalla kaikkea mahdollista silloin tällöin, kuin kokeilla järjestelmällisesti saatujen ohjeiden mukaan erilaisia vaihtoehtoja säätöarvoissa.

;)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Minua ei kiinnosta vaikka joku ajais kahden miljoonan arvoisella kalustolla -paitsi jos kyseessä on Kuismanen. Ilman LMS:n Golffeja ja Aaltosen -tai jonkun muun rakentamia- Bemareita ei Sport2000 OLISI MITÄÄN. Kyseisistä autoista huokuu laadukkuus ja kilpailuautomaisuus muihin luokan ajokkeihin verrattuna. En nyt sanoisi, että muut on huonosti rakennettuja, mutta... sarja ei olisi mitään ilman LMS:ää.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Itse rakentaminen ja kilpaileminen antaa tietenkin onnistuessaan kaikkein parhaimman tyydytyksen kuden Davidian totesi. Sport 2000:ssa homma on jo niin "ammattimaista" ja ennen kaikkea aikaa vievää, että vain harvalla on kyky ja mahdollisuus toimia itse rakentajana, mekaanikkona ja kuskina. Joukossa on kuitenkin ainakin yksi kuljettaja, jolle täytyy nostaa tästä saavutuksesta hattua: Pasi Lähteenmäki on rakentanut autonsa irtopalikoista, toimii itse päämekaanikkona ja ajaa vielä hyvin. Sivusta katsoen urakka on kyllä näyttänyt välillä epäinhimillisen raskaalta. Onkin varsin luultavaa, että kuka tahansa kuljettaja ajaisi ja säätäisi mieluiten "valmista" autoa, jos vain resurssit antaisivat myöten. Vaan kun eivät aina anna.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Vinkkinä aloitteleville:
Paras tapa saada selville todellinen hinta on alkaa hankkimaan kalustoa edellisen kauden loppupuolella. Ja vaikka kuinka taskussa setelit polttelisi (paitsi, jos niitä on määrättömästi)ei kannata langeta mininkään.
Sitten vain koko syksy ja alkutalvi kierrellään ja kuulostellaan ja tehdään ihan alyttömiä tarjouksia ja nimenomaan näytetään ne setelit (eli ei olla renkaita potkimassa vaan ostamassa). Kyllä se oikea hintataso hyvissä ajoin ennen kevättä on selvillä. Näin olen itsekin aikoinaan kalustoni hankkinut. Voin vakuuttaa, että joskus pyynnön ja maksetun välillä on käsittämätön ero!

PS Olli H ei taida olla oikea henkilö keskustelemaan on 700 kmk liikaa tai saako sillä jotain ekstraa. Minä en ainakaan ikinä menisi "tunnustamaan", että minun kalusto on ylivoimaista.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Speedkingille voisi todeta, että Olli H taitaa sittenkin kertoa autostaan totuuden mainitessaan, että se on hyvin tehty kaikkien saatavilla olevista palikoista. Ei siis kätke mitään erikoissalaisia ratkaisuja ja ole siksi mitenkään ylivoimainen. Päättelen tämän siitä, että Ollin menestys on ollut kaikki ajamansa 4 vuotta suunnilleen yhtä hyvä. Kahtena ensimmäisenä vuonna SM I sija vaihtui hopeaan teknisten ongelmien ja keskeytysten vuoksi viimeisenä kisaviikonloppuna. Ensimmäisenä vuonna Olli H ajoi käytettynä ostetulla GTI GOlf III:lla, jonka ostohinta oli n 200.000,- (tieto saatu auton oston rahoittaneelta henkilöltä). Kun auton huollosta vastasi vielä Ollin oma amatööriteam, ei auto varmastikaan ollut silloin teknisiltä ratkaisuiltaan ylivoimainen. Mitä siis yritän tässä todistella: 1. Menestys ei ole suoraan auton hinnasta riippuvainen 2. sport 2000:ssa ei sääntöjen takia voi mikään auto olla toisiin nähden ylivoimainen, ei ainakaan laillisin keinoin. Ja laittomuuksista käryää, sillä jos voittaa kisoja joutuu tarkkkaan katsastuskontrolliin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ikumeeni:
Speedkingille voisi todeta, että Olli H taitaa sittenkin kertoa autostaan totuuden mainitessaan, että se on hyvin tehty kaikkien saatavilla olevista palikoista.

Rahalla saa ja hevosella pääsee... Kyllähän Severi Kuismasenkin Audi oli periaatteessa rakennettu kaikkien saatavilla olevista palikoista. Mutta se mikä on jollekulle saatavissa "suoraan apteekin hyllyltä" voi jollekulle muulle olla ihan taloudellisistakin syistä pois laskuista. Etenkin nyt kun S2K:n säännöt noudattelevat SuperProduction sääntöjä suoranaisen N-ryhmän sijaan, niin tod.näk. entistä paremmin pärjäävät juuri ne, joilla on millä mällätä. En näet usko että uudistettujen sääntöjen(kään) myötä esim. Calibrasta tai Primerasta tulisi äkkiä potentiaalinen voittaja-auto.

Päättelen tämän siitä, että Ollin menestys on ollut kaikki ajamansa 4 vuotta suunnilleen yhtä hyvä. Kahtena ensimmäisenä vuonna SM I sija vaihtui hopeaan teknisten ongelmien ja keskeytysten vuoksi viimeisenä kisaviikonloppuna. Ensimmäisenä vuonna Olli H ajoi käytettynä ostetulla GTI GOlf III:lla, jonka ostohinta oli n 200.000,- (tieto saatu auton oston rahoittaneelta henkilöltä). Kun auton huollosta vastasi vielä Ollin oma amatööriteam, ei auto varmastikaan ollut silloin teknisiltä ratkaisuiltaan ylivoimainen. Mitä siis yritän tässä todistella: 1. Menestys ei ole suoraan auton hinnasta riippuvainen 2. sport 2000:ssa ei sääntöjen takia voi mikään auto olla toisiin nähden ylivoimainen, ei ainakaan laillisin keinoin.

Uskoisin että kuskillakin on siihen menestykseen vähintäänkin kohtullinen vaikutus - etenkin Ollin tapauksessa. Hyväkään kuski ei yleensä pärjää huonolla autolla, mutta yhtä huonosti pärjää "vappuhanskat" vaikka heille annettaisiin voittaja-auto. Ja edelleen uskon että Honda Integra tai LMS:n Golf IV on ylivoimainen auto verrattuna vaikkapa Ford Escortiin tai Nissan Primeraan tai Opel Calibraan. Muutoinhan kuka tahansa temppu-teemu voisi olla potentiaalinen voittaja debyyttikisassaan amiksen työtunneilla rakennellulla autollaan.
 

Davidian

Well-known member
Liittynyt
1.6.1999
Viestit
1757
Sijainti
Waterworld
Originally posted by Olli Haapalainen:
Davidian:

Olen ajanut nyt kolmevuotta LMS:n kalustolla ja uskaltaisin sanoa kohtuullisella menestykselläkin vielä. --> En näe mitään syytä vaihtaa merkkiä tai teamia koska hyvien autojen lisäksi meillä on erittäin hauskaa teamin sisällä. Sitä miksi ajan "700 000 ,- " markan kalustolla enkä puolet halvemmalla pitää kysyä LMS:ltä tai ehkäpä vielä tarkennettuna Risto Burilta. He kuitenkin ovat auton rakentajia ja omistajia. Mä olen vain kuljettaja joten minä en päätä minkähintaisella kalustolla me ajamme. Ja niin kauan kun kaikki toimii erittäin hyvin niin en rupea kyseenalaistamaan heidän ammattitaitoaan ja arvostelukykyään.

Terveisin

Olli
Joo-o, olin saanut käsitykseni aiemmista teksteistäsi, että olet itse tuonut talliisi rahat, ja tätä pohjaa vasten esitin kysymykseni. Vai että vain kohtalaisella menestyksellä...Minusta toi menestys näyttää paljon suuremmalta kuin kohtalaiselta.

Mauri&Co:
Sanoinkin, että jos kalusto kannetaan eteen ajokunnossa jne... pitää kuskille mielestäni jo maksaa palkkaa, sillä silloin voi kuski tuntea saavuttaneensa jo jotain, jos joku vaivautuu maksamaam palkkaa. Saahan tietysti olla poikkeuksia, saa mun puolesta nauttia siitäkin,että käy vain ajamassa voittaja-autolla.
Harrastelu ja ammattilaisuus tosiaankin täytyy pitää eri asioina.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Kannattaa muistaa, että kolmostiimeissä suurin kuluerä on palkat huippu tai "huippu" insinööreille.
Yleensäkään tätä, siis know-how:n merkitystä ei saa aliarvioida. Kyllähän kuskin panoskin on iso, mutta sekä säädöissä alustalle & koneelle, inssien tiedot ovat arvokkaita.
 
Ylös