Vaikutelmat uudistuneesta F1-viikonlopusta

  • Viestiketjun aloittaja -ha-
  • Aloituspäivämäärä

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Mossi Superstar:
On han se tosi uusi aika-ajo on perseestä!!
aika-ajosta on jo tehty osa kilpailua se ei jotenkin käy, pirun ja karjalaisen jälkeläiseenn. ( lue savolainen) Muutenkin ei siinä ole mitään järkeä jos BAR on kärjessä.

Jos tässä ei olemitään järkeä syyttäkäää 14 ystävääni jotka olen nautttinut
On muodikkaampaa syyttää norjalaisia.

Kimin lipsautuksen jälkeen nyt vituttaa ku pientä sammakkoa jolla on kaulapussi puhki.

Mut ihan ok tuo uusi systeemi, siis kisaa ajatellen. Jännitystähän tuossa ei ole samalla tavalla kuin ennen. Vaikka kimi olisi yltänyt paaluun, ei se olisi ollut yhtään niin kova juttu kuin viime kaudella. Katsotaan nyt.. ainakin pitäisi Kimille tulla tapahtumarikas kisa, toisin kuin ehjän aika-ajon jälkeen.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllähän tuo uusi järjestelmä nyt tuntuu huonolta kun se näytti Kimille takapuoltaan. Sanoisin kuitenkin että ilmeet muuttuvat vielä tämän kauden aikana kun sama järjestelmä tuo Kimille ainakin yhden paalun, siihen uskon.

Ensi kaudella voitaisiin ehkä siirtyä noiden perjantain ja lauantain aikojen yhteenlaskuun. Näin mikäli perjantai alkaa tuntua turhalta. Muistuttaisin kuitenkin että perjantai on nyt SE päivä kun katsotaan kuka on nopein. Toki panokset ja palkinnot voisivat olla suuremmat jotta voitaisiin varmistua että kaikki ajavat varmasti täysillä eivätkä mummoile.
 

Tose

Kääntyy oikealle
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
7245
Sijainti
The City
Mielestäni tämä uusi systeemi on parempi - vaikkei se mitään Ferratin ylivoimalle tehnytkään.

Etsin jo pelästyneenä RTL:ää MTV3:n mennessä pienelle tauolle ennen 5 parhaan tuloa, mutta se taisikin olla oikein lakisääteinen mainoskatko (RTL:ltä näkyi vain varikkohommia).
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Charlie:

Sääolojen ollessa tasapuoliset, kukaan ei pääse valittamaan siitä iänikuisesta ruuhkastakaan joka aina pilasi ne omat nopeat kierrokset. (Mitähän Mika Salo nykyään selittäisi?) Näemme jokaisen kuljettajan suorituksen alusta loppuun, mainoskatkoille on varattu omat paikat, lähtöruudukko sekoittuu mukavasti pienien virheiden takia.
Heh. Da Matta ehti jo kertomaan, miten Niisku-Nick hidasteli edessä parin kymmenyksen edestä.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Aikaajosysteemi on mielenkiintoinen mutta kyllä talleille pitäisi antaa vapaammat kädet saada autonsa optimoitua ennen sitä.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
On tämä uusi systeemi parempi. Koko ajan tapahtuu eikä ole sitä ensimmäisen puolen tunnin "pilkkikisaa". Vanhassa systeemissä ärsytti sekin että sitten kun alkoi tapahtua, tapahtui liian paljon samaan aikaan. Älytöntä arpomista kun 20 autoa yhtä aikaa radalla ja sitten spekuleerataan notta "jos se yks ei olis ollu edessä hitaalla kiekalla niin olis sitä ja olis tätä.."

Onnistunut uudistus tämä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
skf:
Heh. Da Matta ehti jo kertomaan, miten Niisku-Nick hidasteli edessä parin kymmenyksen edestä.
En tajua miten se Heidfeld onnistui hidastelemaan niin kauan siellä radalla. Kun otetaan huomioon että da Matta lähti 30 sekuntia Nickin perässä varikolta Nickin ollessa lentävällä kierroksella. Miten sillä poistumiskierroksella saa menemään pitkästi yli puoli minuuttia ylimääräistä? Toivottavasti antavat sakkoja tuollaisesta turhasta lusmuilusta. Jos auto on hajoamassa, sen voi parkkeerata johonkin sivuun turvalliseen paikkaan.

Eihän tuo uusi järjestelmä estä ketään hoitamasta hommia kunnolla niinkuin Ferrari teki. Vahva on aina vahva kunhan ei sorru turhiin virheisiin. Siinä mielessä hyvä systeemi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Tämä uus systeemi ois ihan hyvä jos tuota tankkauskieltoa ei olis. Kiminkin olis helpompi yrittää sitten kevyellä autolla noista asetelmista parantaa asemiaan.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Eipä ole viikonlopusta vasta kuin puolet mennyt, joten ehkä hieman aikaista arvioida koko systeemin toimivuutta. Esimerkiksi sitä miten todellisuudessa tallit käyttävät hyväkseen mahdollisuutta erinlaisiin taktiikoihin.

Mutta mutta... Nuo uudet aika-ajoit ei ole kyllä sykähdyttäneet yhtään. Viime vuonna sentään oli muutamia hienoja aika-ajoja joissa jännitys säilyi ihan loppuun asti. Esimerkiksi Monacossa. Nyt tuntuisi, että jonkun muunlainen vähäisempi muutos olisi ollut paikallaan. Vaikka se, että aika-ajot olisi jaettu pienempiin osiin ja joka osassa olisi pitänyt käydä radalla ajamassa se yksi nopea. Muuten kierroksen olisi menettänyt jos radalle ei olisi jostakin syystä mennyt. Nooh... katsellaan miten se alkaa homma kulkemaan seuraavissa kisoissa.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Viikonlopun tärkeintä tapahtumaa ei tosiaan ole vielä ajettu, mutta tarkoitus olikin kerätä kommentteja uudistuksista yhden otsikon alle. Kun oli tuossa aika-ajojen jälkeen pari tuntia aikaa ihmetellä ennen päivän muita hommia.

Sitä minäkin tosiaan, että eihän aika-ajo- ja muiden uudistusten tarkoitus ollut tietenkään estää parasta olemasta paras, vaan mahdollistaa pitemmällä ajanjaksolla parhaaksi nouseminen muillekin kuin rahassa kylpeville tuulitunnelien asukeille. Plus tietenkin koko lajin kiinnostavuuden nostaminen.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Erittäin hyvä idea tämä oli kyllä otsikolle. Yllättävän moni on aika positiivisesti ottanut nämä muutokset vastaan. Saa nähdä muuttuuko vielä meidän muutaman mielipiteet kun on muutama startti enemmän seurattuna. :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vaikuttaa siltä, että toi systeemi hieman korostais kuskin asemaa verrattuna vanhaan, mikä ei voi olla huono asia. Siksi mä olen ehdottomasti sen puolella. Vaan voisi sitä vielä kehittääkin.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Charlie:
skf:
Heh. Da Matta ehti jo kertomaan, miten Niisku-Nick hidasteli edessä parin kymmenyksen edestä.
En tajua miten se Heidfeld onnistui hidastelemaan niin kauan siellä radalla. Kun otetaan huomioon että da Matta lähti 30 sekuntia Nickin perässä varikolta Nickin ollessa lentävällä kierroksella. Miten sillä poistumiskierroksella saa menemään pitkästi yli puoli minuuttia ylimääräistä? Toivottavasti antavat sakkoja tuollaisesta turhasta lusmuilusta. Jos auto on hajoamassa, sen voi parkkeerata johonkin sivuun turvalliseen paikkaan.

Eihän tuo uusi järjestelmä estä ketään hoitamasta hommia kunnolla niinkuin Ferrari teki. Vahva on aina vahva kunhan ei sorru turhiin virheisiin. Siinä mielessä hyvä systeemi.
Siis se sääntöhän menee, että 30 sekunnin kuluessa on lähdettävä. Da Matta kyllä varmasti lähti heti kun Heidfeld leikkasi maalilinjan, sillä oliko Heidfeld kerinnyt paljon ekoja mutkia pidemmälle kun da Matta jo lähti nopealle kierrokselle. En niinkään sanoisi, että se oli kokonaan Nickin vika.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Vilperi:
Charlie:
skf:
Heh. Da Matta ehti jo kertomaan, miten Niisku-Nick hidasteli edessä parin kymmenyksen edestä.
En tajua miten se Heidfeld onnistui hidastelemaan niin kauan siellä radalla. Kun otetaan huomioon että da Matta lähti 30 sekuntia Nickin perässä varikolta Nickin ollessa lentävällä kierroksella. Miten sillä poistumiskierroksella saa menemään pitkästi yli puoli minuuttia ylimääräistä? Toivottavasti antavat sakkoja tuollaisesta turhasta lusmuilusta. Jos auto on hajoamassa, sen voi parkkeerata johonkin sivuun turvalliseen paikkaan.

Eihän tuo uusi järjestelmä estä ketään hoitamasta hommia kunnolla niinkuin Ferrari teki. Vahva on aina vahva kunhan ei sorru turhiin virheisiin. Siinä mielessä hyvä systeemi.
Siis se sääntöhän menee, että 30 sekunnin kuluessa on lähdettävä. Da Matta kyllä varmasti lähti heti kun Heidfeld leikkasi maalilinjan, sillä oliko Heidfeld kerinnyt paljon ekoja mutkia pidemmälle kun da Matta jo lähti nopealle kierrokselle. En niinkään sanoisi, että se oli kokonaan Nickin vika.
Jos haluaa varmistaa, että saa riittävästi tyhjää tilaa omalle nopealleen, ei omaa lämppärikierrosta kannata vetää riskirajalla.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Niinpä. Tuntuu että da Matta tuli täysiä lämmittelykierroksen. Tai sitten vaihtoehtoisesti lähtee esim. 10 sekuntia sen jälkeen kun edellinen on aloittanut nopeansa.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Vilperi:
Siis se sääntöhän menee, että 30 sekunnin kuluessa on lähdettävä. Da Matta kyllä varmasti lähti heti kun Heidfeld leikkasi maalilinjan, sillä oliko Heidfeld kerinnyt paljon ekoja mutkia pidemmälle kun da Matta jo lähti nopealle kierrokselle. En niinkään sanoisi, että se oli kokonaan Nickin vika.
Juu, tuli tuossa ajatusvirhe. Tietysti 30 sekunnin kuluttua pitää eikä vain saa lähteä radalle. Toki da Matta olisi voinut lähteä vähän myöhemmin jos kerran halusi ajaa lämppärin kovaa. Mutta silti Nick oli ainoa joka meinasi jäädä jalkoihin kun Kimiä ei lasketa. No, kokemus opettaa...
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Herranen aika millaisen kisan CART pisti Detroitissa pystyyn. Ei kun kysehän olikin F1:n Melbournen kisasta. Meno oli kuin CARTin kulta-aikoina! Huimapäiset Zanardi, Räikköset ja kumppanit pitivät huolta showsta ja de Ferran voitti. Ei kun Coulthard. Vai oliko se Jimmy Vasser sittenkin? Harmi vaan, että uhkarohkean Tracyn ja Montoyan kisa päättyi omaan mokaan selvästä johdosta.

Sää ja turva-auto vaikuttivat kisaan melkoisesti, joten on vähän vaikea arvioida kuinka paljon sääntömuutokset vaikuttivat lopputuloksiin. Mutta olipa kisa. Toisin kuin Tuominen väitti, Amerikan ratasarjoissa turva-autoa ei kutsuta radalle ihan vaan sen takia, että erot ovat kasvaneet suuriksi; syy on täysin sama kuin F1:ssä, vaikka autoa ei safety cariksi kutsutakaan. Kyse on turvallisuudesta.

Miettikää vaan, millaista CARTin katsominen oli parhaillaan sarjan huippuaikoina. Jos F1-kisat jatkuvat yhtä hienoina jo ennen Silverstonea, niin kylläpä kelpaa. Tässähän parin viime kauden aikana hieman lopahtamaan päässyt kiinnostus kasvaa taas takaisin (tosin 90-luvun puolivälin kaltaiseen hurmoksenomaiseen seuraamiseen tuskin enää pääsen. Tarkemmin ajatellen toivottavasti en ajaudu samaan tilaan).

Edit:

Mukavaa oli myös se, että alkukierroksien ohittelurumban hienoisen missaamisen jälkeen ohjaaja malttoi kerrankin pitää kuvan siell missä tapahtuu. Selostuksen tai muuten MTV3:n puolesta ei sen kummempaa sanottavaa ole suuntaan tai toiseen. Niin, tai hyvä asia oli ainakin tällä kertaa se, että Sashan jälkipuinteja ei tarvi katsoa ollenkaan, kun lehdistötilaisuus tuli heti sillä paikalle minne se kuuluukin.

<small>[ 09-03-2003, 07:26: Message edited by: HA ]</small>
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ohjaus oli tosiaan hyvä.

Ohittaminen näytti olevan vaan harmittavasti edelleen hieman vaikeaa normaalioloissa, vaan osasyy on kyllä radassakin. Säästä saa kiittää kyllä paljoa, pahasti näytti välillä siltä että Ferrari olis vieny jos ei olis täysin ryssiny taktiikkaa niinkun nyt. Mutta onneksi ei sentään ollu kisatrimmissä niin paljoa edellä kun aika-ajossa he. Jos Williams saa aerodynamiikkansa kuntoon (downforcea puuttuu) ja McLarenin uusi auto on hyvä, voi tästä tulla mielenkiintoinenkin kausi...
 

jukkis

Well-known member
Liittynyt
18.2.1999
Viestit
3181
HA:n vertaus CART:iin on kyllä tästä kisasta todella osuva. Sormet ristissä pitää nyt vain odottaa, oliko tämä poikkeus vai onko F1 ihan oikeasti mielenkiintoista tällä kaudella. Ei pidä unohtaa, mitä viime kaudenkin alku antoi odottaa, joskaan ei sekään tälle tasolle yltänyt.

Mutta topicin aiheesta,

Kaikesta alun kritiikistä huolimatta FIA taisi nyt kuitenkin saada ylempienkin tahojen siunauksen sääntömuutoksilleen. Onnistunutta toimintaa F1:n kilpailullisuuden lisäämiseksi. Jos hoiti FIA hommansa hyvin, niin pisimmän miinuksen voisi vetää FOA:lle. Televisiointi on parantunut viime kauteen verrattuna, mutta on silti vielä aivan luokattoman heikkotasoista verrattuna siihen, mitä sen hyvin pienillä satsauksilla olisi mahdollista olla.

Nuo ruutugrafiikat ja -informaatiot ovat paitsi ällistyttävän ruman näköisiä, myös aikansa eläneitä tietosisällöltään. Lähtien nyt siitä, että varikolla ei edes saada pysähdyksen kestoa kaikille kuskeille, väliaikaerot ovat satunnaisesti ilmoitettuja, eikä juuri mitään muuta olekaan tarjolla. Hyvä vertauskohta ovat Amerikan sarjat, tai vieläkin paremmin digitaalisignaalin edelliskausilla tarjoamat edut. Siihenhän kuului mm. tietokoneen arvioimat bensamäärät, jatkuvasti ruudussa näkyvä kierroslukumäärä, radan tilanne (keltaiset liput, turva-auto tms.), tiedot rangaistuksista ja varaslähtöepäilyistä, RPM-mittarit onboard-kuvassa... Tätä listaa voi jatkaa ja jatkaa. Joa jotain on parantunut, niin onboar-kameroita on myös analoogisignaalissa käytössä enemmän, mutta niitäkään ei osata hyödyntää ohjauksessa. Ei sen liioin tajuta näyttää laajaa kuvaa kun kuski tulee varikolta.
Tilanne näkyvissä ruudussa aika-ajoissa olisi hyvä lisä. Amerikasta katsottuna, itse inhoan syvästi Speedtv:n tapaa rullata tuloksia marqueena eli vaakasuunnassa liikkuvana janana yläreunassa. Ei tähän sen kummempia perusteluja ole, mutta jostain syystä tuollainen liikkuva teksti häiritsee ja kiinnittää liikaa huomiota. Sen sijaan ESPN:n ym. käyttämä kulmassa oleva laatikko on mielestäni hyvä ratkaisu. Tilanne on näkyvissä lähes koko ajan ja vaihtuu samaan tapaan kuin F1:ssä tällä hetkellä.

MTV3:lle isoa plussaa. Lähetykset on toteutettu lähes niin hyvin, kuin noissa rajoissa on mahdollista. Lehdistötilaisuuksien näyttäminen suorana on todella hyvä "uutuus". F1-Studiota en enää jaksa haukkua, sen tarpeellisuus on kyseenalaistettu jo tarpeeksi monesti. Yleisesti MTV3:n lähetyksiä leimaa kuintekin uuden tiedon puute. Selostuksen kun olisi tarkoitus täydentää sitä, mitä kuva kertoo. Ikävä kyllä usein on tilanne se, että selostus kertoo juuri saman, tai sitten ei huomaa edes sitä minkä itsekin näkee kuvasta. Lisäksi hyvä selostus tuo julki taustoja ja sellaista, mitä TV:stä ei näe. Ennen kaikkea F1-studio, mutta myös Tuominen, kertaavat mielestäni liikaa jo kaikkien tiedossa olevia tosiasioita edellisistä tuloksista vanhoihin uutisiin. Sen sijaan tapahtumien todellinen pohdinta on lähes olematonta. JJ kyllä tuo ammattilaisen näkemystä, mutta parhaassa tapaukessa kommentaattori tarjota viekäkin enemmän. Paras suomalainen kommentaattori on yhä Canal Digitalin viime kautinen Jukka Mildh, joka paitsi tunsi lajin historian, säännöt ja tekniikan, myös uskalsi tuoda omaa näkemystään esille ruodittaessa syitä erilaiseen taktiikkaan, varikkopysähdykseen tai mihin ikinä. Tämä puoli puuttuu MTV3:lta tällä hetkellä täysin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Ihan mukavaltahan tämä systeemi vaikutti. Todellakin kaikki tallit saavat yhtä paljon TV-aikaa. (ryhmän ensimmäisillä tosin pieni hyöty) Ja todellakin, tuo sekoittaa lähtöjärjestyksiä mukavasti. Nyt harmiteltiin Räikkösen epäonnistumista, mutta kukaties Malesiassa Schumi epäonnistuu ja jää samoille sijoille.
 
Ylös