Vaikutelmat uudistuneesta F1-viikonlopusta

  • Viestiketjun aloittaja -ha-
  • Aloituspäivämäärä

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Perinteiseen tapaan olen jukkiksen kanssa täysin samaa mieltä. Sijoitukset voisi tosiaan saada näkymään pienenä laatikkona johonkin kulmaan, vaikka sen viime kaudella ruudun vasempaan alareunaan ilmestyneen tyylittömän F1-logon tilalle. Vaikka niin, että kerrallaan näkyisi 4 kuljettajan sijoitus.
Onneksi tuota 1 STOP -tekstiä ei sentään taidettu esittää ihan yhtä tiheään kuin viime kaudella.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Olen jukkiksen kannsa aivan samaa mieltä kaikesta, myöskin ohjaajien tavasta prioritoida mitä kuvaa maailmalle lähettää. Monta kertaa osasi jopa ärsyttää jatkuva Ferrarin seuraus (Michaelin ollessa viidentenä) samaan aikaan kuin tiesi seurattuaan www.f1.com in loistavaa kioski 18 tyypistä aikafeediä lähes reaaliajassa, miten edessäkin päin kamppailu oli kovaa. Koko viikonloppu jatkoi samaa rataa.

Ongelmia syntyy jos ja kuin auto rikkoutuu jossain vaiheessa niin pahoin että joutuu testaamattomalla autolla lähteä mittelöimään niinkin tärkeässä tilassa kuin aikaajoissa mutta menihän se ihan hyvin niinkin. Taktiikan ja kylmäpäisyyden ansiosta.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Yllättävän paljon tulee positiivia kommentteja uudesta kisaviikonlopusta.

Henkilökohtaisesti tietysti voin kehuta tätä uutta mallia maasta taivaisiin, kun kannatan kaikkia sääntömuutoksia.

Kisa oli parasta F1:stä pitkään aikaan. Myönnettäköön, että aika-ajojen jälkeen ihmettelin, että minkä takia minä olin ollut kuin possu loppiaisena ja valvonut koko yön jännityksen takia ennen aika-ajoja, kun kuitenkaan ei nähty niin paljoa muutoksia kuin olisi tarvinnut. Totuus selvisi kuitenkin vasta kisassa. McLarenin taktikointi oli selvä myönteinen osoitus uudesta järjestelmästä.

F1timingin pitäminen käynnissä, on oivallinen neuvo kaikille niille, jotka haluavat nähdä mikä kisan tilanne on. Itselläni se oli korvaamaton apu ja tarjosi alkupuolella paljon hupia, kun pysyin tarkasti selvillä siitä, miten Minardit olivat sijoittuneet. Loppupuolella sitten Kimin taistelu voitosta vei kaiken huomion aj vaikka lopputulos oli Kimin kannalta vähän huono, niin silti tunnelmat ovat enemmän kuin positiiviset.

Toivon kovasti, että tämä tahti jatkuisi myös jatkossa ja F1:n kiinnostavuus nousisi uudelle tasolle. Jos näin ei käy, on peli menetetty ja nykymuotoiselle F1:lle saadaan parin vuoden sisällä sanoa enemmän tai vähemmän haikeat hyvästit. Itse epäilen, että jos tätä ei nyt saada toimimaan - loppuu oma F1:ten seuraamiseni viimeistään vuonna 2008.

Tämä sarja todellakin kaipaa Ferrarin haastamista. Kaikki voidaan pelastaa sillä, että myös seuraavissa kisoissa Ferrari saa vastusta. On selvää, ettei 1,5 sekunnin ylivoima tai ehkä jopa 2 s voi olla näkymättä. Näin ollen kausi tylsiintyy väistämättä, elleivät McLaren ja Willias ylitä itseään. Malesian ehkä kestää kauden 2002 tyyppisenä mutta sen jälkeen pitää taas ehdottomasti tulla hyvä kisa. Tässä ollaan kiistatta veitsenterällä. Tämä viikonloppu oli loistava ja tarjosi varmasti hupia kaikille f1:siä seuraaville. F1:set on kuitenkin vain juuri niin kiinnostava, mitä viimeksi ajettu kisa on. Vastaavanlaista tarjontaa pitäisi siis olla vähintään joka kolmannessa kisassa tällä kaudella.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Kyllähän tuo aika selvää on että kisat ovat huomattavasti mielenkiintoisempia noiden uudistusten takia. Tuossa aika-ajossa jää kyllä itseäni vähän hämäämään tuo että autot ovat liikkellä eri polttoainemäärillä. Jos auton polttoainemäärän kisassa saisi päättää aika-ajojen jälkeen, nähtäisiin aika-ajossa kenen auto kulkee oikeasti kovaa/kuka ajaa kovaa. Silti voitaisiin vielä varikkotaktiikoilla pelata itse kisassa yhtä hyvin kuin nytkin. Toisaalta onhan tuossa uudessa systeemissä hieman enemmän taktikointia kun pitää ottaa huomioon polttoainemäärän vaikutus aika-ajoon ja itse kisaan. Tiedä sitten kumpi on mielenkiintoisempaa, tapahtuuko ratkaisut taktikoinnilla vai ajaen..

<small>[ 09-03-2003, 09:06: Message edited by: SamiJ ]</small>
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
En katsonut foorumia tarkkaan läpi, onko tästä ollut jo juttua, kutta Heikki K. tietää jotain tankkausrajoituksen uudelleenharkinnasta.

Itse olen myös tällä kannalla, että tankkauskielto pois, niin sitten uudet säännöt ovat melko hyvässä jamassa. Rengas- ja huoltorajoituksista en ole myöskään aivan varma. Kimi kärsi pahoin La- aamun mällistä, se sekoitti koko loppukisan, vaikka kisalla olikin Kimille melko onnellinen lopetus.

Tankkauskielto harkintaan
kolmen kilpailun jälkeen


Turun Sanomat, Melbourne
HEIKKI KULTA

Kaikkien huipputallien vastustama tankkaus- ja säätökielto aika-ajon ja kilpailun välillä on alustavasti käytössä vain kolmessa ensimmäisessä Grand Prix -kisassa.
Brasilian kilpailun jälkeen kuukauden kuluttua on luvassa kokous, jossa kansainvälisen autoliiton (FIA) johtajat tapaaavat tallipäälliköt. Tällöin keskustellaan uusien sääntömääräysten toimimisesta ja päätetään mahdollisista muutoksista.
Sekä Ferrari, McLaren että Williams ovat jo pistimet tanassa valmiina palauttamaan entisen aika-ajoluonteen, jossa autojen todellinen nopeus selvitetään äärisäädöissä.
Australian aika-ajokokemus siivitti tankkaus- ja huoltokiellon kumoamista, sillä myös useat tv-selostajat vaativat pelisääntöjen helpottamista. Kun tallit eivät suostu ennen aika-ajoa paljastamaan käyttämiään bensiinimääriä, aika-ajon selostaminen tv-katsojille menee hapuilevaksi arvailuksi.
Tallien ja television yhteisellä painostuksella uusi järjestelmä varmasti kumoutuu.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin. Kyllä itsellekkin tuli mieleen CART-kisa katuradalla. Niin paljon oli kuljettajien virheitä, taktiikkaa, kilvanajoa, pace-caria ja erilaisia rangaistuksia. Vähän huono mittari tämä tietenkin on, sillä kostea rata kisan alussa ei kuulunut uusiin sääntöhin. Lisäksi Melbournen kisassa perinteisesti turva-autoa käytetään liki joka vuosi kerran tai useammin.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Pisteet MTV3:lle, aivan kelvolliselle ohjaustyöskentelylle ja loistavalle FOA:n live-seurannalle netissä.

Tuo netin live-seuranta antaa suurta lisäarvoa varsinkin harjoitusten ja kisan seuraamiseen. Ja on parempi että aikoja voi katsoa koneelta, niin TV:n ruutu jää kokonaan kuvalle, toisin kuin digi-lähetyksissä. Itse laitoin kannettavan viereeni sohvalle ja siihen auki FOA:n tulossivun sekä foorumin IRC-kanavan, taivaallista... :)

Olen varsin tyytyväinen MTV3:n tarjontaan määrällisesti. Paras ilmaiskanava Euroopassa. F1-studioista ja muusta roskasta olisi tosin jo aika päästä eroon. Katselinkin tapahtumia tuolloin sekä mainoskatkojen aikana RTL:ltä.

Ohjaustyöskentely ei aiheuttanut suurempia puistatuksia viikonlopun aikana. Toki aika-ajot on nyt helppo ohjata. Kisassakin ihan ok-toimintaa. Onboard-kameroita käytettiin enemmän kuin aiemmin. Grafiikat ovatkin sitten todellakin jälkeenjääneitä, mutta nettipalvelu korvaa tuon vian.

Tuominen ja JJ olivat aika pihalla kisassa, toivottavasti parantavat kauden mittaan. Menköön kankeus nyt talvitauon piikkiin.

Aika-ajojärjestelmään olen edelleenkin tyytyväinen. Myös tankkauskieltoa on syytä jatkaa ainakin sen kolmen kisan verran jotta näkee miten se toimii. Tämä kisa ei kertonut vielä mitään. Ensi vuonna voisi ehkä siirtyä perjantain ja lauantain aikojen yhteenlaskuun niin, että perjantain ajat määräävät edelleen lauantain ajojärjestyksen. Elektroniikan kieltokin tuo varmaan oman mausteensa sitten kauden puolivälissä.

<small>[ 09-03-2003, 15:18: Message edited by: Charlie ]</small>
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Jukkis: En vielä menisi hyppimään kattoon tuon suoran lehdistötilaisuuden takia. Suorana se melbournesta näytettiin viime vuonnakin, mutta muissa kisoissa sen puoli tuntia myöhässä. Tähän on selkeä syykin: saadaan syötettyä katsojille paljon enemmän mainoksia.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Jos tallit, selostajat ja katsojatkin on sitä mieltä että tankkaus- ja säätökielto on persiistä niin eiköhän kyseiset operaatiot sallita. Tosin mielenkiinnon säilyttämiseksi koko aika-ajojen ajaksi olisi tehtävä jotai ettei vain katota perjantaina ja lauantaina muutaman viimeisen kuskin kierroksia.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Jere1983:
Jos tallit, selostajat ja katsojatkin on sitä mieltä että tankkaus- ja säätökielto on persiistä niin eiköhän kyseiset operaatiot sallita. Tosin mielenkiinnon säilyttämiseksi koko aika-ajojen ajaksi olisi tehtävä jotai ettei vain katota perjantaina ja lauantaina muutaman viimeisen kuskin kierroksia.
Enpä olisi tästä asiasta niinkään varma. Siis siitä, että katsojat uuden mallin tuomitsevat. Kyllä se tässä vaiheessa on enemmänkin näitten toimittajien spekulaatioita eikä mitään muuta. Heikki Kultaa ei sentään ihan joka käänteessä pidä ottaa vakavasti. Hän kirjoitti yksin kokonaisen F1 liitteen TS:ään eli joskus tulee pakosti vähän heikompi päivä.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Charlie:
Pisteet MTV3:lle, aivan kelvolliselle ohjaustyöskentelylle ja loistavalle FOA:n live-seurannalle netissä.
Häiritsikö ketään muuta se, että Tuominen reagoi ärsyttävästi etuajassa kaikkiin tapahtumiin? yuck Eli ääni oli ikävästi edellä kuvaa.. Voisivat maikkarilla heittää sen äänen jonkun ylimääräisen luupin kautta jo Malesian kisassa..
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Trone:
Charlie:
Pisteet MTV3:lle, aivan kelvolliselle ohjaustyöskentelylle ja loistavalle FOA:n live-seurannalle netissä.
Häiritsikö ketään muuta se, että Tuominen reagoi ärsyttävästi etuajassa kaikkiin tapahtumiin? yuck Eli ääni oli ikävästi edellä kuvaa.. Voisivat maikkarilla heittää sen äänen jonkun ylimääräisen luupin kautta jo Malesian kisassa..
Useinkaan tämä ei haitannut, koska TT:n huomiointikyky ei ole huipussaan doubtful
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
ha
Sää ja turva-auto vaikuttivat kisaan melkoisesti, joten on vähän vaikea arvioida kuinka paljon sääntömuutokset vaikuttivat lopputuloksiin.
Näin on, joten ei auta kuin odottaa seuraavia GP:tä.

Yksi aika-ajoyritys omalla vuorolla on sellainen sääntö, josta pidän kuin hullu puurosta. Lisänäyttöjä ei tarvita; olen vakuuttunut.

Jos tankkaus- ja renkaanvaihtokielto puretaan jossakin vaiheessa aika-ajojen luonne muuttuu nähtyä agressiivisemmaksi. Kärkitallien kuljettajien on otettava enemmän riskejä --> enemmän epäonnistumisia. Voi siis olla, että yllätysten kannalta muutos vanhaan tankkaus- ja renkaanvaihtosääntöihin olisi parempi vaihtoehto.

Minä en pidä välttämättömänä tietää VARMUUDELLA kisan aikana käytettyjä taktiikoita. (kisan jälkeenhän ne ovat selvillä... :) ) Sen sijaan esim. turvallisuuspuolelta voisi löytyä hyviä syitä muuttaa säännöt takaisin vanhan mallin mukaisiksi.

Pistelaskusysteemin muutos on myös ihan hyvä. Voiton arvostus ei ole vähentynyt, vaikka voittaja saakin pisteitä niukemmin. Ainakin jos mittarina pidetään voorumillakin esitettyjä sadatteluja Kimin voiton menettämisestä. :) Muutos tulee olemaan ihan hyvä keskikastin talleille ja jopa Minardille. Systeemin vaikutukset mestaruustaistoon nähdään vasta kauden edetessä. Tällä hetkellä on vain pakko uskoa aikaisempia teorioita mestaruuden ratkeamisesta entistä myöhemmin...

Tulevat elektroniikan karsimiset ovat ainakin mannaa. Kunpa vain valvontakin saataisiin sellaiseksi, että epäilyille ei jäisi sijaa. *muistelee vanhoja*

<small>[ 09-03-2003, 20:38: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Nyt alkaa jo ärsyttämään. Jokaisessa mediassa on vedetty yksinkertainen johtopäätös, että kisan mielenkiintoisuus johtui kokonaan noista sääntömuutoksista eikä esimerkiksi tuolla säällä ja muutamilla taktisilla kömmähdyksillä ollut mitään vaikutusta. Oikeastaan ruutulippu taisi yllättäen olla sellainen ohjelma, jossa sivulauseessa todettiin, että ehkä kyse ei ollut yksistään uusista säännöistä.

<small>[ 09-03-2003, 20:48: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mosleyn mielestä kisa oli jännittävä :)
"I followed the race as a television viewer and I found the race exciting. I think Raikkonen was particularly unlucky. What he did was remarkable"

"I think that the new procedure is partly responsible for the excitement we have seen. Even if the conditions were a major factor, of course. As a matter of fact, with these new rules, the starting order was kind of unusual... apart from Ferrari's front row. All this combined with slightly difficult climatic conditions gave us an outstanding race."
<small>[ 09-03-2003, 21:13: Message edited by: vermula ]</small>
 

enzo

Active member
Liittynyt
21.1.2003
Viestit
29
RK-62:
Nyt alkaa jo ärsyttämään. Jokaisessa mediassa on vedetty yksinkertainen johtopäätös, että kisan mielenkiintoisuus johtui kokonaan noista sääntömuutoksista eikä esimerkiksi tuolla säällä ja muutamilla taktisilla kömmähdyksillä ollut mitään vaikutusta. Oikeastaan ruutulippu taisi yllättäen olla sellainen ohjelma, jossa sivulauseessa todettiin, että ehkä kyse ei ollut yksistään uusista säännöistä.
Ihmettelen ihan samaa, millä tavalla ne muka muutti kisaa. Aika-ajossa Ferrari oli siellä missä pitikin :) , mutta kisaanhan ne lähti aivan väärällä taktiikalla, minkä johdosta Rubens teki virheen. Ja eiköhän tuo Maikkeli ois voittanut JOS autosta ei ois lennellyt osia. Kyllähän kisan ratkaisi tallien taktiikat ja sää. Näillä kahdella asialla ei käsittääkseni ole mitään tekemistä uudistusten kanssa. Sori tietysti bensamäärällä on.
Mutta onhan se kiva huomata, että Suomen mäklärenkansa elää jälleen hurmiossa, ainakin seuraavat kaksi viikkoa.
 

Mira

Well-known member
Liittynyt
5.3.2000
Viestit
646
Sijainti
Turku
Ensivaikutelma uudistuksista on ehdottoman positiivinen. Aika-ajossa on melkoisesti panosta ja ylläreitä tulee. Sen yhden ainokaisen kierroksen onnistuminen/epäonnistuminen laittaa kuskieille paineita ja toisaalta voi johtaa yllättäviinkin lopputuloksiin (vrt. Kimi). Vaikka eturivi olikin vanha tuttu, sen takana olikin jo paljon vaihtelua.

Sääntöjen vaikutuksesta kisaan on vielä paha sanoa. Australiassa on perinteisesti tapahtunut paljon, joten tästä yhdestä kisasta en vielä vetäisi oikein mitään johtopäätöksiä. Toivottavasti saadaan yhtä mielenkiintoisia kisoja jatkossakin. Huipputallien mahdollinen epäonnistuminen aika-ajossa johtaa ainakin ohitustilanteisiin, kuten nähtiin jo nyt. Erilaiset taktiikat ja bensamäärillä kikkailut myös sekoittavat pakkaa. Ainakin ilmassa on mahdollisuus, että viime vuosien kisatylsyys vähän hellittää. Eli maaliin ei enää välttämättä tullakkaan lähtörudukon mukaisessa järjestyksessä (poislukien keskeytykset).
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Yhdyn myös mielipiteisiin, että kisa oli jännittävä ja tapahtumarikas, mutta turha tästä on Mosleytä kiitellä millään lailla.
(ellei hän sitten kutsunut spacecaria aina radalle kun joku pääsi vähän karkuun tai määräsi Kimille ylinopeusrangasitukse tai irrotti Schumacherin autosta ilmanohjaimen tai spinnautti Montoyan jne. jne.)
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
enzo
Ja eiköhän tuo Maikkeli ois voittanut JOS autosta ei ois lennellyt osia. [/QB]
Eiköhän se Kimi olisi voittanut JOS ei olisi Bill Gatesin miehet tekemässä elektroniikan softaa... tai eiköhän se Monty olisi voittanut JOS ei olisi tullut turpa-auto radalle... vaikka vaan se toinenkin kerta olisi jäänyt pois.
Itse pidin myös tuota aika-ajoa onnistuneena, kuten hieman odotinkin, mutta, kuten jo aiemmin olen hokenut, olisi kiva nähdä mitä tapahtuisi, jos edelleen ajettaisiin aika-ajo säädöillä/bensoilla... tämäkin systeemi oli ainakin nyt ihan OK, mutta en vieläkään pyörrä epäilyjäni sen välttämättömydestä/tarpeellisuudesta... aika näyttää.
 

JariF1

Well-known member
Liittynyt
11.12.2002
Viestit
183
Sijainti
Tukholma
Jos suomesta yksi ohjelma on katsottava niin kyllä Ruutulippu on ykkönen.
 
Ylös