Vain elämää III: 2014

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mutta Paleface on paskin. Siitä lähdetään, tyvestä ylöspäin.
Eikö toi vasemmistovastaisuus käy pidemmän päälle vähän puuduttamaan, kun se on perusteena kielteiselle asenteelle kaikessa. Aika yksiulotteista.

Vähän jos hetken avartaisi maailmankatsomustaan, niin olisi helpompi hengittää. Hetken vain.

jjv

Arschloch
Pankinjohtajan poika -> ei kiinnosta pienen ihmisen asiat.
Jo päiväkoti-ikäisenä tiedettiin että vanhemmat tuo töistä kotiin tavaroita ja karkkitehdastyöläisten jälkikasvu oli kaikkein kadehdituinta. Mutta kivaa se ois ollu pankinjohtajan jälkeläisenäkin. Itse sain kerran metallisen cd-levytelineen isän työpaikalta ja sekin oli susikappale. Onneton lapsuus.

Örfil

Guest
Eikö toi vasemmistovastaisuus käy pidemmän päälle vähän puuduttamaan, kun se on perusteena kielteiselle asenteelle kaikessa. Aika yksiulotteista.

Vähän jos hetken avartaisi maailmankatsomustaan, niin olisi helpompi hengittää. Hetken vain.
No teorian vetäisit sitten ennen kuin huomasin vastata.

Palefacen biiseistä en muista yhtään, ei jää päähän. Ne on kaikki sitä "rappiä räppäreille" ja kuten päivän biisi -toikissa olen sanonut, en yleensä kuuntele sanoituksia vaan soittimia ja rytmiä.

Maailmankatsomuksensa saa jokainen valita itse ja olen siihen käyttänyt aikaa +50 v ja se perustuu niihin kokemuksiin, joita elämässä on tullut vastaan ja koettua.
Ei kai elämänkatsomukseni ole nyt jotenkin väärä? Miten se nyt tähän sotkettiin, viitaan tuohon ekaan lauseeseen.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Voihan se olla että Peilfeis laulaa pankinjohtajan jälkeläisenä katkerana siitä, kun rahaa ei hälle annettukaa, vaikka sitä olisi ollut. Nyt sitten syyttää yhteiskuntaa lapsuuden traumoistaan.

Olisi jännä fun fact se.

Palefacehan on ihan eturintaman yhteiskuntakriittisiä artisteja Suomessa.

Örfil

Guest
Käsittääkseni on mukana Suomen 100-vuotisjuhlatoimikunnassa (vaimikäsenytoli).

Tiedän että mies on vasemmisto"radikaali". Höpisi Mannerheimin patsaasta jotain julkisuushakuista takavuosina.

Mutta niin on moni muukin omasta mielestäni hyvä musiikintekijä ja musiikki on se yhdistävä tekijä, jos jotain diggailen. Sanoituksissa saa laulaa vaikka mummonsa lörtsystä, jos se rimmaa.

Domppari nyt peilaa jokaikisen vastaukseni johonkin puoluetaustaan. Toivotan onnea tehtävässä.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ei kai elämänkatsomukseni ole nyt jotenkin väärä?
Emmä niin siitä väärästä tai oikeasta, oli ihan mitä mieltä vaan, mutta toisinaan sitä on hyvä avartaa ja kyseenalaistaa omia ajatuksiakin. Palefacen sanoitukset ainakin auttaa miettimään nykyistä yhteiskuntaa muualtakin kuin massinkeräämisnäkövinkkelistä. Eihän se tarkoita sitä, että sanomansa olisi 100%:sti oikeassa, mutta jos se saa ihmiset ajattelemaan asioista, niin se on "kaikki kotia päin".

Voihan noita Cheekin sanoituksiakin pohdiskella, mutten ainakaan itse ole käynnyt niistä kauhean mielenkiintoista sanomaa löytämään. *tirsk*

Ja ihan noin muuten, itsehän en taannoin digannut räpistä lainkaan kun rupesi Suomessa tunkemaan pinnalle ja mitä nämä alkutaipaleet ovat olleet. Nykyään räp-musiikki muistuttaa ja on siis saanut enemmän musiikillisia piirteitä, kuten säveltä ja jopa laulua mukaansa - ehkäpä markkinavoimat ovat sitä siihen suuntaan ajaneet tai sitten tapahtunut ihan luonnollista evoluutiota. Ken tietää. Nautittavampaa kuunneltavaa se kuitenkin nykysellään esim. meikäläiselle on, kuin mitä se oli esimerkiksi 10-15 vuotta sitten.

Örfil

Guest
Eminemi onkin ihan jees. Biitit jää mieleen.

Syynä lienee sekin että junnupoika oli nuorna kova Eminem -fani. Musamaku muuttui sittemmin päästyään iskän levyhyllyn kimppuun :ahem:

Örfil

Guest
Emmä niin siitä väärästä tai oikeasta, oli ihan mitä mieltä vaan, mutta toisinaan sitä on hyvä avartaa ja kyseenalaistaa omia ajatuksiakin. Palefacen sanoitukset ainakin auttaa miettimään nykyistä yhteiskuntaa muualtakin kuin massinkeräämisnäkövinkkelistä. Eihän se tarkoita sitä, että sanomansa olisi 100%:sti oikeassa, mutta jos se saa ihmiset ajattelemaan asioista, niin se on "kaikki kotia päin".

Voihan noita Cheekin sanoituksiakin pohdiskella, mutten ainakaan itse ole käynnyt niistä kauhean mielenkiintoista sanomaa löytämään. *tirsk*

Ja ihan noin muuten, itsehän en taannoin digannut räpistä lainkaan kun rupesi Suomessa tunkemaan pinnalle ja mitä nämä alkutaipaleet ovat olleet. Nykyään räp-musiikki muistuttaa ja on siis saanut enemmän musiikillisia piirteitä, kuten säveltä ja jopa laulua mukaansa - ehkäpä markkinavoimat ovat sitä siihen suuntaan ajaneet tai sitten tapahtunut ihan luonnollista evoluutiota. Ken tietää. Nautittavampaa kuunneltavaa se kuitenkin nykysellään esim. meikäläiselle on, kuin mitä se oli esimerkiksi 10-15 vuotta sitten.
En nyt itsestäni löydä kovasti mitään massinkeräämispiirteitä ja brassailueleitä ihmisenä. Jos sellaisen kuvan olen antanut, voin vakuuttaa että se on väärä. Varsinkaan kun ei ole edes mitään millä brassailla.
Olen Pohjoismaisen yhteiskuntamuodon, monipuoluejärjestelmän ja demokratian vankka kannattaja, mielestäni se on maailman paras.

Omien mielipiteiden tarkistuksia teen koko ajan lukemalla, kirjoittamalla ja keskustelemalla mm. forumillakin. Mutta jos joistakin asioista on silkat faktat jo esillä ja uutta ei ole tullut vastaan, voi joissain asioissa olla sitten vahvasti jotain mieltä.

Esim. se että kyllähän se Sue nyt tempun teki kun Bemariin siirtyi :nope:
;)

Tai jos joku Palefake hakee julkisuutta kirjoittamalla johonkin -30 luvun tyyliin Mannerheimista niin loppuu kiinnostus tyyppiin heti.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
En nyt itsestäni löydä kovasti mitään massinkeräämispiirteitä ja brassailueleitä ihmisenä. Jos sellaisen kuvan olen antanut, voin vakuuttaa että se on väärä. Varsinkaan kun ei ole edes mitään millä brassailla.
Olen Pohjoismaisen yhteiskuntamuodon, monipuoluejärjestelmän ja demokratian vankka kannattaja, mielestäni se on maailman paras.

Omien mielipiteiden tarkistuksia teen koko ajan lukemalla, kirjoittamalla ja keskustelemalla mm. forumillakin. Mutta jos joistakin asioista on silkat faktat jo esillä ja uutta ei ole tullut vastaan, voi joissain asioissa olla sitten vahvasti jotain mieltä.

Esim. se että kyllähän se Sue nyt tempun teki kun Bemariin siirtyi :nope:
;)

Tai jos joku Palefake hakee julkisuutta kirjoittamalla johonkin -30 luvun tyyliin Mannerheimista niin loppuu kiinnostus tyyppiin heti.
En toki tarkoittanut, että sinä olisit tässä se massinkerääjä homoporvari, esimerkkinä vaan totesin. Suomalaisuuskin ja sen erinomaisuus kannattaa silloin tällöin kyseenalaistaa, mutta ymmärtää myös ne hyvät puolet täältä.

Muutenhan on aivan taukki ja lakiaukile.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Minä olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnallisten ongelmien ja kipupisteiden havaitsemiseen välttämättä mitään artisteja tarvita. Musiikin voi ottaa silleen musiikkina ja jos siellä mainitaan miten eläkkeellä ei voi elää kuin kuningas tai että työttömillä ei ole työtä tai Alepan kassan palkka on pieni, niin ihan kiva, mutta ei tollasen päättelyyn mitään suurta yhteiskuntafilosofia tarvita, musiikki edellä on hyvä mennä. On se tietysti mahdollista sekin, että joku huomaa ensin jonkun yhteiskunnallisen epäkohdan ja sitten päätyy esittämään viestinsä musiikin muodossa, niin sitten voi kuuntelijakin mennä sanoman pohjalta enemmän. Tai ihan miten vaan tms. Sekin on muuten jännä miten niistä Helsingissä olleiden VR:n makasiinien palamisesta vedettiin jotain rahamaailman vastaista juttua (ja Palefacen levyn kansi) vaikka just se sama kannanottojengihän sen viimekädessä poltti. Toki se olisi myöhemmin sitten purettu eli protestiporukka siinä kivasti säästi lahtariporvarien rahoja hoitaessaan esipurkutyöt... "Vain elämää III: 2014", jahas.

Örfil

Guest
Minä olen sitä mieltä, että ei yhteiskunnallisten ongelmien ja kipupisteiden havaitsemiseen välttämättä mitään artisteja tarvita. Musiikin voi ottaa silleen musiikkina ja jos siellä mainitaan miten eläkkeellä ei voi elää kuin kuningas tai että työttömillä ei ole työtä tai Alepan kassan palkka on pieni, niin ihan kiva, mutta ei tollasen päättelyyn mitään suurta yhteiskuntafilosofia tarvita, musiikki edellä on hyvä mennä. On se tietysti mahdollista sekin, että joku huomaa ensin jonkun yhteiskunnallisen epäkohdan ja sitten päätyy esittämään viestinsä musiikin muodossa, niin sitten voi kuuntelijakin mennä sanoman pohjalta enemmän. Tai ihan miten vaan tms. Sekin on muuten jännä miten niistä Helsingissä olleiden VR:n makasiinien palamisesta vedettiin jotain rahamaailman vastaista juttua (ja Palefacen levyn kansi) vaikka just se sama kannanottojengihän sen viimekädessä poltti. Toki se olisi myöhemmin sitten purettu eli protestiporukka siinä kivasti säästi lahtariporvarien rahoja hoitaessaan esipurkutyöt... "Vain elämää III: 2014", jahas.
Aika nappiin tämä kommentti.

Detaljina että tietty porukka hesan stadissa on alkanut viljelemään näitä -30 luvun "lahtari, fasisti, riistoporvari" juttuja, kaivettu jostain pölyttyneestä iskulausevarastosta ja se vähän särähtää korvaan.
Tyypit, jotka eivät ole eläneet hetkeäkään aikuisuutta tehden omakohtaisia havaintoja sen Onnela -yhteiskunnan toimivuudesta.

Artistit ovat tietenkin yksi kanava - niin halutessaan - yhteiskunnallisten asioiden julkituomiseen, mutta kuten yllä on mainittu, musa edellä pliis.

Itse koen sen väkinäisenä, vähän samana kuin naidessa väittäisi ottavansa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin kun tekee sen "sillee" tai kutoisi sukkaa "tollee".
Piilomerkityksien jne. väkisintunkemista asiayhteyteen, joka on silkkaan nautintoon ja vapaa-aikaan & rentoutumiseen tarkoitettua.

Mutta, tämä on vain minun makusteluani asiasta ja komppailen JPP:tä asian suhteen tässä muodossa.