verge sanoi:
Niin, F1:ssä hoetaan "Englannin F3-sarjan voittajasta" ja "FRenaultin mestaruudesta", ei "moninkertaisesta maailmanmestarista", kuten RR:ssä tunnutaan tekevän. Eri kuskit ja eri kalusto, sitä paitsi pienemmissä sarjoissa yleensä ajaa niitä kokemattomampia (ja huonompia) kuskeja, joten siinäkään mielessä en oikein tykkää siitä, että selostajat jatkuvasti väittävät kaikkien sarjojen mestaruuksien olevan yhtä kovia.
"Englannin F3-sarjan voittajat", tai "FRenaultin mestarit", ei ole maailmanmestareita. MotoGP-sarjojen kaikkien 3:n luokan voittajat ovat maailmanmestareita.
Suuri yleisö tietämättömyytensä ja median toitotuksen takia ei arvosta pienten luokkien ajajia. MotoGP on nykyään mahdollisimman kaupallista toimintaa. 125-luokkaan laitettiin yläikäraja! Ennen tätä kaupallisuutta monet kuskit ajoivat koko uransa piikkiluokassa. Nyt 125/250-luokista puhutaan nousuluokkina "kuninkuusluokkaan". Miksi? Koska yleisö/media eivät ymmärrä muuta kuin että iso on jotain hienoa, koska se on isoa. Suomen median mielestä Kallion pitäisi nousta puolikkaisiin mahdollisimman pian. Ehkä se on Mikan toive myös, mutta ei piikkien arvostuksen vuoksi, vaan kaupallisuuden takia; MotoGP-luokassa kuskit saavat parhaat korvaukset, blaa, blaa.
Kilvanajajat kuitenkin arvostavat pienet luokat korkealle, paitsi ne joiden on papan rahoilla pitänyt saada heti "kaikkien arvostama" iso pyörä alle. Oletteko huomannut että Rossi seuraa aina 125-luokan lähdön seurataakseen miten kyseisellä radalla lähtö tapahtuu, mutta myös siksi että hän on kiinnostunut pienemmistä luokista, onhan hän sekä 125-, että 250-luokkien maailmanmestari. Rossi ja monet 125-/250-luokista 500/MotoGP-luokkaan nousseet ajaisivat vieläkin lujaa 125/250:llä. Taas nämä isolla pyörällä aloittaneista harva tulisi ajamaan 125/250:llä tosi kovaa. Kaikkihan suorilla ajaa lujaa koska suoravauhtiin tottuu kuka vain, mutta kuka ajaa mutkat lujaa! Piikeillä ajetaan mutkat kaikkein kovinta vauhtia ja jos piikillä perä lähtee luistamaan, niin sitä ei kaasulla korjata, kuten se on "helppoa" MotoGP-pyörällä.
Ei saa ymmärtää väärin etten arvostaisi MotoGP-luokkaa, mutta myös muut luokat ovat arvostuksensa ansainneet.
Joey Dunlop oli ajaja, jonka arvostan hyvin korkealle. Hän ajoi vielä viimeisessä kilpailussaankin niin piikillä, kuin myös Superbikellä.