Valentino Rossi - RoadRacing Brilliance!

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Juhis sanoi:
Totta. Kyllä pienemmissä luokissa saavutetut mestaruudet ja tittelit pitää ottaa mukaan kuljettajan ansioluetteloon. Hoetaanhan formulapuolellakin "Englannin F3 -sarjan voittaja/ Formula Renault mestari" jne...

Toki voidaan sanoa, että kuninkuusluokassa Agostinilla on 8 mestaruutta, ja samaan päästäkseen on Rossin voitettava kuninkuusluokassa vielä kolme.
Niin, F1:ssä hoetaan "Englannin F3-sarjan voittajasta" ja "FRenaultin mestaruudesta", ei "moninkertaisesta maailmanmestarista", kuten RR:ssä tunnutaan tekevän. Eri kuskit ja eri kalusto, sitä paitsi pienemmissä sarjoissa yleensä ajaa niitä kokemattomampia (ja huonompia) kuskeja, joten siinäkään mielessä en oikein tykkää siitä, että selostajat jatkuvasti väittävät kaikkien sarjojen mestaruuksien olevan yhtä kovia.
 

mun

Active member
Liittynyt
20.4.2004
Viestit
39
verge sanoi:
Niin, F1:ssä hoetaan "Englannin F3-sarjan voittajasta" ja "FRenaultin mestaruudesta", ei "moninkertaisesta maailmanmestarista", kuten RR:ssä tunnutaan tekevän. Eri kuskit ja eri kalusto, sitä paitsi pienemmissä sarjoissa yleensä ajaa niitä kokemattomampia (ja huonompia) kuskeja, joten siinäkään mielessä en oikein tykkää siitä, että selostajat jatkuvasti väittävät kaikkien sarjojen mestaruuksien olevan yhtä kovia.
"Englannin F3-sarjan voittajat", tai "FRenaultin mestarit", ei ole maailmanmestareita. MotoGP-sarjojen kaikkien 3:n luokan voittajat ovat maailmanmestareita.
Suuri yleisö tietämättömyytensä ja median toitotuksen takia ei arvosta pienten luokkien ajajia. MotoGP on nykyään mahdollisimman kaupallista toimintaa. 125-luokkaan laitettiin yläikäraja! Ennen tätä kaupallisuutta monet kuskit ajoivat koko uransa piikkiluokassa. Nyt 125/250-luokista puhutaan nousuluokkina "kuninkuusluokkaan". Miksi? Koska yleisö/media eivät ymmärrä muuta kuin että iso on jotain hienoa, koska se on isoa. Suomen median mielestä Kallion pitäisi nousta puolikkaisiin mahdollisimman pian. Ehkä se on Mikan toive myös, mutta ei piikkien arvostuksen vuoksi, vaan kaupallisuuden takia; MotoGP-luokassa kuskit saavat parhaat korvaukset, blaa, blaa.
Kilvanajajat kuitenkin arvostavat pienet luokat korkealle, paitsi ne joiden on papan rahoilla pitänyt saada heti "kaikkien arvostama" iso pyörä alle. Oletteko huomannut että Rossi seuraa aina 125-luokan lähdön seurataakseen miten kyseisellä radalla lähtö tapahtuu, mutta myös siksi että hän on kiinnostunut pienemmistä luokista, onhan hän sekä 125-, että 250-luokkien maailmanmestari. Rossi ja monet 125-/250-luokista 500/MotoGP-luokkaan nousseet ajaisivat vieläkin lujaa 125/250:llä. Taas nämä isolla pyörällä aloittaneista harva tulisi ajamaan 125/250:llä tosi kovaa. Kaikkihan suorilla ajaa lujaa koska suoravauhtiin tottuu kuka vain, mutta kuka ajaa mutkat lujaa! Piikeillä ajetaan mutkat kaikkein kovinta vauhtia ja jos piikillä perä lähtee luistamaan, niin sitä ei kaasulla korjata, kuten se on "helppoa" MotoGP-pyörällä.
Ei saa ymmärtää väärin etten arvostaisi MotoGP-luokkaa, mutta myös muut luokat ovat arvostuksensa ansainneet.

Joey Dunlop oli ajaja, jonka arvostan hyvin korkealle. Hän ajoi vielä viimeisessä kilpailussaankin niin piikillä, kuin myös Superbikellä.
 

Makkonen

Guest
Jossain vaiheessa muistan että Rossi olisi sanoutun ettö formulat eivät kiinnosta häntä ollenkaa. Jos jotain muuta pitäisi ajaa niin se olis ralliautoa. Ja ajoihan Vale muistaakseni viime vuonna rac-rallissa. Tais keskeyttää ekalla ek:lla. huhut Rossin siitymisestä Äf Ykkösiin on on jatkunut parin vuoden ajan. Tässä uusin juoru maikkarin f1 uutisista:

Italialaislähteiden mukaan F1-sarjassa kilpaileva Ferrari-talli kaavailee ratamoottoripyöräilyn kuusinkertaisen maailmanmestarin Valentino Rossin pestaamista vakituiseksi testikuljettajaksi.

Rossi testasi viime viikolla Ferraria kahden päivän ajan Fioranon radalla. Italialaisen Autosprint-lehden mukaan talli vakuuttui Rossin suorituksista, joten miehelle kaavaillaan nyt Ferrarilla vakituisempaa roolia.

Ferrari ei kuitenkaan ole julkistanut suunnitelmiaan Rossin suhteen, eikä italialaiskuljettaja ole ilmaissut haluaan vaihtaa kaksipyöräisistä F1-sarjaan. Autosprintin mukaan talli kuitenkin kaavailee Rossin nimittämistä viralliseksi testi- ja kolmoskuljettajaksi. Viime viikon testiajot antavat Rossille mahdollisuuden anoa F1-kuljettajilta vaadittavaa superlisenssiä.

Rossi on äskettäin allekirjoittanut jatkosopimuksen ensi kaudesta Yamaha-tallin kanssa MotoGP-sarjassa, joten miehen mahdollinen ura F1-kuskina ei kuitenkaan toteutune vielä vähään aikaan.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
mun sanoi:
"Englannin F3-sarjan voittajat", tai "FRenaultin mestarit", ei ole maailmanmestareita. MotoGP-sarjojen kaikkien 3:n luokan voittajat ovat maailmanmestareita..........korjata, kuten se on "helppoa" MotoGP-pyörällä.
Ei saa ymmärtää väärin etten arvostaisi MotoGP-luokkaa, mutta myös muut luokat ovat arvostuksensa ansainneet.
Totta, mutta toisaalta käsittääkseni MotoGP on se vaativin sarja. Ei ihan joka jannu pysy pystyssä 250 heppaisella moottoripyörällä. Ja kyllä MotoGP:ssä (ehkä häntäpään miehiä lukuunottamatta) on ne kovimmat jätkät.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
312T4 sanoi:
Saapas nähdä, päätyykö se Rossi vielä sinne formulapuollelle ja Ferrarin ohjaimiin :confused:
Toivottavasti ei, toivottavasti ymmärtää vain kerätä MotoGP:ssä kaikki ennätykset ja meriitit nimiinsä :D
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
MotoGP on yhtä kiinnostava kuin F1 kausina 2002 ja 2004
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
VJR sanoi:
MotoGP on yhtä kiinnostava kuin F1 kausina 2002 ja 2004
Kisat on suhteellisen viihdyttäviä mutta voittaja on lähes aina tiedossa, kuten noillakin F1-kausilla.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
VJR sanoi:
MotoGP on yhtä kiinnostava kuin F1 kausina 2002 ja 2004
Kyllä minä mielelläni katson Rossin ajoa. Tietokoneohjattujen ykkösten katsominen taas on yhtä viihdyttävää kuin seurata maalin kuivumista.
 
Viimeksi muokattu:

Juoni

Member
Liittynyt
14.6.2004
Viestit
16
Sijainti
Helsinki, Finland
Mistä kummasta muuten johtuu, että vaikka MotoGP/500cc:ssä on kisat useimmiten ihan kunnollisia, niin itse mm-taisto ei juuri koskaan? Koskahan viimeksi on maailmanmestaruus ratkaistu viimeisessä kisassa? Tuntuu että aina joku dominoi mm:ä niin kauan kuin vain viitsii ajaa. Sitten se toiseksi paras tai uusi tulokas voittaa seuraavat vuodet. Olisikohan pistelaskulla oma osansa asiassa?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Noimpa se taas yksi mestaruus varmistui, tosin "vasta" kakkossijalla.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Juoni sanoi:
Mistä kummasta muuten johtuu, että vaikka MotoGP/500cc:ssä on kisat useimmiten ihan kunnollisia, niin itse mm-taisto ei juuri koskaan? Koskahan viimeksi on maailmanmestaruus ratkaistu viimeisessä kisassa? Tuntuu että aina joku dominoi mm:ä niin kauan kuin vain viitsii ajaa. Sitten se toiseksi paras tai uusi tulokas voittaa seuraavat vuodet. Olisikohan pistelaskulla oma osansa asiassa?
Niin no.. Voittaja saa 25p ja kakkonen 20p. Eli 80% voittajan pisteistä, eli ei ainakaan siitä johdu. Rossin ylivoima johtuu siitä, että :

1 : mies tekee äärettömän vähän virheitä. Tänä vuonna yksi keskeytys, pahimmat kilpakumppanit yleensä kippaa pyörän pari kertaa kaudessa
2 : uskomaton tasaisuus. Yleensä voittoja saman verran kuin (melkeinpä) MM-kakkosella podiumsijoja kaudelta

Oikeasti, jos miehen KOKO URAN podiumsijoitusprosentti kuninkuusluokasta on yli 80%:ia niin eipä sellaisella prosentilla paljon muuta juhlita kuin maailmanmestaruuksia. Esim F1:sten tilanne (mestarin osalta, podiumprosentti ko. kaudelta) :

2005 : Alonso 76% (17/19 kisaa ajettu)
2004 : Schumacher 83%
2003 : Schumacher 50%
2002 : Schumacher 100%
2001 : Schumacher 82%
2000 : Schumacher 70%
1999 : Häkkinen 62%
1998 : Häkkinen 68%
1997 : Villeneuve 47%
1996 : Hill 62%
1995 : Schumacher 64%
1994 : Schumacher 62%
1993 : Prost 75%
1992 : Mansell 75%
1991 : Senna 75%
1990 : Senna 68%
1989 : Prost 68%
1988 : Senna 68%
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Tuo tasaisuus on juuri se valttikortti jolla Rossi pelaa. Useimmissa tämänkauden kisoissa kisoja on ratkonnut useamman pyörän joukko, joissa kaikki muut vaihtuvat kisasta toiseen mutta Rossi aina pysyy siinä. Ja vielä kun lisätään se että Rossi on yleensä se joka tekee ne viimeisimmät ohitukset, niin siinäpä se tulos onkin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Laskin tuossa, että Rossi on 30 kertaa onnistunut voittamaan kaksi kisaa peräkkäin vuoden 2001 jälkeen (täsmennyksenä, kun Rossi on ottanut kolme peräkkäistä voittoa lasken, että on voittanut kaksi kertaa kahdesti peräkkäin), kun muut ajajat yhteensä ovat onnistuneet siinä vain kahdesti, Sete Gibernau viime kaudella Jerezissä ja Le Mansissa sekä Loris Capirossi nyt Motegissa ja Sepangissa.
 

Juoni

Member
Liittynyt
14.6.2004
Viestit
16
Sijainti
Helsinki, Finland
Matxi sanoi:
Rossin ylivoima johtuu siitä, että :
Niin mutta sama peli on jatkunut jo vuosikaudet. Yhden mestaruuden miehet Criville ja Robertskin varmistivat tittelinsä jo hyvissä ajoin ennen kauden loppua. Puhumattakaan Doohanista. Tiukin kausi viimeiseen kymmeneen vuoteen taitaa olla 1998 jolloin Doohan ja Biaggi väänsivät tittelistä muistaakseni toiseksi viimeiseen kisaan saakka. Oli muuten Biaggin tulokaskausi. Tuntuu ettei kahden kuskin huippukausi koskaan osu samalle vuodelle.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Juoni sanoi:
Niin mutta sama peli on jatkunut jo vuosikaudet. Yhden mestaruuden miehet Criville ja Robertskin varmistivat tittelinsä jo hyvissä ajoin ennen kauden loppua. Puhumattakaan Doohanista. Tiukin kausi viimeiseen kymmeneen vuoteen taitaa olla 1998 jolloin Doohan ja Biaggi väänsivät tittelistä muistaakseni toiseksi viimeiseen kisaan saakka. Oli muuten Biaggin tulokaskausi. Tuntuu ettei kahden kuskin huippukausi koskaan osu samalle vuodelle.
Niin tai sitten sarjassa ei ole ollut kahta todellista huippukuskia pitkään aikaan. En muista miten muut merkit oli Doohanin aikana, että oliko muista merkeistä todellista vastusta Hondalle mutta ainakaan Rossin parina Honda-kautena ei todellista uhkaa loppujen lopuksi Hondan ykköskuskille ollut. Että siinä mielessä. Tosin viime kausi osoitti sen, kun Yamaha ei todellakaan ollut Hondan veroinen, että todellista uhkaa ei kuljettajapuoleltakaan löydy. Tällä kaudella Yamaha on jo lähes tasaveroinen Hondan kanssa, paikoitellen jo parempikin, ja tulos on sitä mitä voi odottaa kun parhaan kuljettajan alla on paras kalusto eli muiden totaalista nöyryyttämistä.

Ja siinähän se todellinen huippukuljettaja osoitetaan kun ajetaan niitä hyviä kausia koko ajan eikä kuten Gibernau vain yksi hyvä. Biaggikin taisi olla loppupeleissä vain 250cc mies.

Jotta Alonso olisi ollut yhtä ylivoimainen tällä kaudella niin Kimillä pitäisi olla vain 61 pistettä. Ainakin podiumsijoilla pisteiden suhteellinen määrä molemmissa sarjoissa on kutakuinkin sama (F1 : 100/80/60, MotoGP : 100/80/64).
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Podiumsijoitukset :

Rossi 13kpl
Melandri 5kpl
Sitten 4 kertaa podiumilla on ollut useampikin mies.

Siinäpä suurin syy. Muut ajaa yksinkertaisesta aivan helvetin liian epätasaisesti että mitään todellisia MM-haaveita edes olisi.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Niinpä, kuten nyt Biaggi...pari kisaa sitten voittotaistossa, nyt ei lähelläkään sitä. Capirossille pari voittoa putkeen ja sitten kymmenes (vaikka ajoikin ulos niin siitä huolimatta kärekiryhmän vauhtiin ei mitään asiaa) Telefonica Movistarit ovat olleet suhtkoht hyviä vauhdin puolesta lähes (huomaa lähes) kaikissa kauden kisoissa, mutta sitten kun otetaan mukaan nuo kaatumiset niin siihenpä heidänkin sarake kaatuu.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ma sanoi:
Niinpä, kuten nyt Biaggi...pari kisaa sitten voittotaistossa, nyt ei lähelläkään sitä. Capirossille pari voittoa putkeen ja sitten kymmenes (vaikka ajoikin ulos niin siitä huolimatta kärekiryhmän vauhtiin ei mitään asiaa) Telefonica Movistarit ovat olleet suhtkoht hyviä vauhdin puolesta lähes (huomaa lähes) kaikissa kauden kisoissa, mutta sitten kun otetaan mukaan nuo kaatumiset niin siihenpä heidänkin sarake kaatuu.
Juuri näin. Toki kalustokin on Rossilla hyvää (käsittääkseni Honda ja Rossin Yamaha (miten lie sitten enää muut Yamahat) on aikalailla tasaveroisia) mutta kyllä kuljettajalle saa aika suuren painon antaa kun tulee jo viides yli 300 pisteen kausi perättäin. Samaan aikaan kukaan muu ei ole päässyt kuin hädin tuskin yli 200 pisteen...
 
Ylös