Valtteri Bottas - F1 debytantin otteet Williamsilla kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jossain mediassa alku viikosta kirjottelivat että Alexsader Stub oli kutsunut Valen ja sponssit, williamssilta oli annettu lupa tunnin vierailuun kyseiseen tilaisuuteen.
Juu mutta olis oikeesti voinu sanoa vähän enemmän kun ajamassa vaan on. Tiedä sitten missä yhteydessä lausunto mutta ei sitä tiedä mitä nelikymppisenä tekee. Seuraavaksi fiksumpi asenne.

No kolmanteen F1 kisaan panetumiseen on keskityttyvä....

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/04/1735151/bottas-tahtivieraana-shanghain-valoissa
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Kuvittelenko vai onko Bottas ollut alkukaudesta kaikkein näkymättömin kuljettaja ruutuajalla mitattuna? Kolme kisaviikonloppua takana enkä ole nähnyt Valea ajamassa kertaakaan kunnolla, mitä nyt väläyksinä kierroksella ohitettavana. Okei, kaikkia vapaita harjoituksia en ole kokonaan katsonut mutta ei lie kovin hyvä homma jos näin on.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Kuvittelenko vai onko Bottas ollut alkukaudesta kaikkein näkymättömin kuljettaja ruutuajalla mitattuna? Kolme kisaviikonloppua takana enkä ole nähnyt Valea ajamassa kertaakaan kunnolla, mitä nyt väläyksinä kierroksella ohitettavana. Okei, kaikkia vapaita harjoituksia en ole kokonaan katsonut mutta ei lie kovin hyvä homma jos näin on.
Ei sitä oo hirveesti näytetty. Tänään olis ollu kiva nähä ohitus Pastorista. Hyvin Vale on loppujen lopuks vetäny, vaikka aika-ajoissa ei oo ollu ihan tikissä. 3-0 kisat nopeeta tallikaveria vastaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
3-0 kisat nopeeta tallikaveria vastaan.
Kiinassa tosiaan taktiikalla hienosti voitti Maldonadon, mutta Pastorin kahta keskeytystä nyt ei normaalisti lasketa kuskien väliseen saldoon (vaikka ensimmäisen syy olikin spinni). Siis perinteisen laskutavan mukaan vain molempien maaliinpäässyt kisat lasketaan, joten: 1-0.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Kiinassa tosiaan taktiikalla hienosti voitti Maldonadon, mutta Pastorin kahta keskeytystä nyt ei normaalisti lasketa kuskien väliseen saldoon (vaikka ensimmäisen syy olikin spinni). Siis perinteisen laskutavan mukaan vain molempien maaliinpäässyt kisat lasketaan, joten: 1-0.
Eihän tossa nyt ole mitään järkeä, tekniset viat toki ymmärrän, mutta kyky olla jättämättä autoa hiekalle jumiin on aika lailla yhtä oleellista autokilpailussa kuin kuljettajan nopeus. 2-0 nyt vähintään Bottakselle ja jos joku haluaa 3-0 pistää niin en erityisen pahalla katso; olihan Pastor n. 50 sekuntia perässä Valea Malesiassa keskeytyshetkellä. Vai johtuiko toi teknisestä viasta, en muista.

Mun mielestä noin muuten ihan siedettävä alku Valtterilta, huomattavasti paremmalta näyttää kuin Senna viime kaudella ja rutiinia kun tulee tekemiseen, niin luulisi eilisen kaltaisten aika-ajovirheiden vähenevän.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kiinassa tosiaan taktiikalla hienosti voitti Maldonadon, mutta Pastorin kahta keskeytystä nyt ei normaalisti lasketa kuskien väliseen saldoon (vaikka ensimmäisen syy olikin spinni). Siis perinteisen laskutavan mukaan vain molempien maaliinpäässyt kisat lasketaan, joten: 1-0.
Väärin. Kuljettajan oma virhe on sama asia kuin hitaus. Eli ne lasketaan aina kuskien väliseen saldoon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väärin. Kuljettajan oma virhe on sama asia kuin hitaus. Eli ne lasketaan aina kuskien väliseen saldoon.
Tuo nyt tulee vain siitä, että keskinäinen saldo on luettavissa tuloksista vaikka 30 vuoden jälkeen ilman, että tarvitsee tutustua jokaisen kisan olosuhteisiin, syihin ja seurauksiin. Vaikkei molempien maaliinpääsyjen laskeminenkaan ole kovin täydellistä (se ei huomioi vaikkapa jonkun muun rikkomia etusiipiä tai renkaita), niin ainakin kyseessä on systeemi, jota käytetään kaikkiin ja on siten edes vähäisessä määrin vertailukelpoinen (epäonnea kun sattuu kaikille).

On se tietysti 3-0 tai 2-0 tämän kauden mittakaavassa, mutta minä nyt viittaan siihen perinteiseen tapaan, jossa vain molempien maaliinpäässyt kisat lasketaan. Keskeytysten olosuhteiden selvittäminen kun on jälkikäteen varsin työlästä ja spekulatiivista (kenestä tai mistä johtui). Eli "voitto" pitää tulla ajamalla, ei toisen keskeytyksen kautta.

Tietty vakiometodologia siis, kuten ohitustilastoissa. Täydelliseksi noita ei saa yrittämälläkään, koska mutu astuu kuvioon tulkinnoissa.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2692
Eihän tossa nyt ole mitään järkeä, tekniset viat toki ymmärrän, mutta kyky olla jättämättä autoa hiekalle jumiin on aika lailla yhtä oleellista autokilpailussa kuin kuljettajan nopeus. 2-0 nyt vähintään Bottakselle ja jos joku haluaa 3-0 pistää niin en erityisen pahalla katso; olihan Pastor n. 50 sekuntia perässä Valea Malesiassa keskeytyshetkellä. Vai johtuiko toi teknisestä viasta, en muista.

Mun mielestä noin muuten ihan siedettävä alku Valtterilta, huomattavasti paremmalta näyttää kuin Senna viime kaudella ja rutiinia kun tulee tekemiseen, niin luulisi eilisen kaltaisten aika-ajovirheiden vähenevän.
Australiassa Pastorin kisa päättyi ulosajoon, Malesiassa taas KERS-vikaan. Malesiassa Maldonado ennätti piipahtaa radan ulkopuolella jo ennen KERS-ongelmaansa, ja menetti aikaa kun auton keulaosa piti käydä vaihtamassa varikolla. Valtterikin suoritti Malesiassa pikaisen ekskusion piennaralueelle alkukierroksella, kun ahnehti liikaa ohitustilanteessa. Aika-ajoissa tilanne on 2-1 Pastorin eduksi.

Williamsin osalta ei alkukaudella olekaan ollut paljon muuta mielenkiintoista seurattavaa kuin Valtterin ja Pastorin keskinäinen kädenvääntö. Toivottavasti FW35-auton aerodynamiikkaongelmat saadaan korjattua Barcelonan päivitysosilla, jotta Bottas pääsee kisaamaan pistesijoista. Maldonado ajoi Williamsin viimevuotisella autolla kisavoittoon, joten ei tämänvuotisen autonkaan pitäisi olla pohjimmiltaan täysin susi, koska se on kehitysversio viimevuotisesta.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Tuo nyt tulee vain siitä, että keskinäinen saldo on luettavissa tuloksista vaikka 30 vuoden jälkeen ilman, että tarvitsee tutustua jokaisen kisan olosuhteisiin, syihin ja seurauksiin. Vaikkei molempien maaliinpääsyjen laskeminenkaan ole kovin täydellistä (se ei huomioi vaikkapa jonkun muun rikkomia etusiipiä tai renkaita), niin ainakin kyseessä on systeemi, jota käytetään kaikkiin ja on siten edes vähäisessä määrin vertailukelpoinen (epäonnea kun sattuu kaikille).

On se tietysti 3-0 tai 2-0 tämän kauden mittakaavassa, mutta minä nyt viittaan siihen perinteiseen tapaan, jossa vain molempien maaliinpäässyt kisat lasketaan. Keskeytysten olosuhteiden selvittäminen kun on jälkikäteen varsin työlästä ja spekulatiivista (kenestä tai mistä johtui). Eli "voitto" pitää tulla ajamalla, ei toisen keskeytyksen kautta.

Tietty vakiometodologia siis, kuten ohitustilastoissa. Täydelliseksi noita ei saa yrittämälläkään, koska mutu astuu kuvioon tulkinnoissa.
Jaa, lasketaanko noita sitten jossain virallisestikin? Itse kun olen törmännyt lähinnä eri foorumeilla näihin vertailuihin. Ja toihan nyt on aina sitten sen tilastoijan päätettävissä mitä kriteerejä käyttää. Näin foorumikäytössä toimii mun mielestä ihan hyvin keskustelun näkökulmasta se, että katsotaan tuloslistaa syvemmälle. Eli, Bottakselle (ei virallisesti) 3-0, koska on ollut tähän asti joka kisassa tallikaveriaan parempi.
 

17688771

Well-known member
Liittynyt
13.3.2013
Viestit
233
Hyvinhän se Valtterin debyytti on lähtenyt käyntiin. Vauhtia on ensinnäkin ollut enemmän kuin monella yleensä (vrt. maldonadoon, joka on hemmetin nopea kuski). Auto on tuotu maaliin ilman silmiinpistäviä typeryyksiä. Auto on vain sattunut olemaan ihan luokattoman säälittävän hidas, joten tämä sinänsä hyvä suoritus on jäänyt vähän pimentoon - sinänsä hyvä, että saa sälli keskittyä rauhassa kokemuksen keräämiseen ilman paineita. :ahem:

Uskoisin Valtterin olevan vielä mestariainesta jonain päivänä, ja onhan Williamsillakin mestaruuksia voitettu, joten kyllä tuokin talli lakkaa jonain päivänä räpiköimästä paikoillaan.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
On se tietysti 3-0 tai 2-0 tämän kauden mittakaavassa, mutta minä nyt viittaan siihen perinteiseen tapaan, jossa vain molempien maaliinpäässyt kisat lasketaan. Keskeytysten olosuhteiden selvittäminen kun on jälkikäteen varsin työlästä ja spekulatiivista (kenestä tai mistä johtui). Eli "voitto" pitää tulla ajamalla, ei toisen keskeytyksen kautta.
Ihme kikkailua. Sun ajatusmaailmassa kaksikkolla, joista toinen kolaroi joka kisassa ja toinen voittaa joka kisan, tilanne on kauden päätteeksi tasainen 0-0 :thumbup: Räikkönen - Grosjean on varmaan tasoissa viimekaudella, en tiedä ku pitää alkaa tarkisteleen maaliinpääsyjä. Muuten veikkaisin Kimin vieneen "10-0".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaa, lasketaanko noita sitten jossain virallisestikin? Itse kun olen törmännyt lähinnä eri foorumeilla näihin vertailuihin.
Ei, foorumeilla niitä ohituksiakin lasketaan. Ensin RASF1ssa ja nykyään ClipTheApexissa.
Ja toihan nyt on aina sitten sen tilastoijan päätettävissä mitä kriteerejä käyttää. Näin foorumikäytössä toimii mun mielestä ihan hyvin keskustelun näkökulmasta se, että katsotaan tuloslistaa syvemmälle. Eli, Bottakselle (ei virallisesti) 3-0, koska on ollut tähän asti joka kisassa tallikaveriaan parempi.
Tottakai se on tilastoijan päätettävissä, mutta tilastot eivät ole keskenään vertailukelposia, jos eri tilastoilla on eri metodologiat.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ihme kikkailua. Sun ajatusmaailmassa kaksikkolla, joista toinen kolaroi joka kisassa ja toinen voittaa joka kisan, tilanne on kauden päätteeksi tasainen 0-0 :thumbup: Räikkönen - Grosjean on varmaan tasoissa viimekaudella, en tiedä ku pitää alkaa tarkisteleen maaliinpääsyjä. Muuten veikkaisin Kimin vieneen "10-0".
Jep, juuri näin, tässä on juuri ongelman ydin. Pitää muistaa, että koko tilaston tarkoitushan on nimenomaan valottaa kuskien keskinäistä paremmuutta. Jos siihen ei voi jostain täysin triviaalista syystä johtuen ottaa huomioon tilannetta, jossa toinen kuski ei kykene edes ajamaan autoaan maaliin omista taidoistaan johtuen, mikä kyseisen tilaston informaatioarvo silloin on?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep, juuri näin, tässä on juuri ongelman ydin. Pitää muistaa, että koko tilaston tarkoitushan on nimenomaan valottaa kuskien keskinäistä paremmuutta.
Ei tuollaisilla tilastoilla paremmuutta pysty mittaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei tuollaisilla tilastoilla paremmuutta pysty mittaamaan.
No ei tietenkään 100%:sti kaikki muuttujat täydellisen objektiivisesti huomioiden mutta kyllä se noissa on perimmäisenä tarkoituksena ja oikeastaan ainoa syy, miksi ne ketään kiinnostavat. Mitään muutakaan keinoa ei ole absoluuttisesti määritellä kuskien välistä paremmuutta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei tietenkään 100%:sti kaikki muuttujat täydellisen objektiivisesti huomioiden mutta kyllä se noissa on perimmäisenä tarkoituksena ja oikeastaan ainoa syy, miksi ne ketään kiinnostavat. Mitään muutakaan keinoa ei ole absoluuttisesti määritellä kuskien välistä paremmuutta.
"Paremmuus" pitäisi ensin määritellä, jotta sitä pystyisi mittaamaan. Tulostilastot kertovat vain tuloksista, ja tuloksiin vaikuttavat monet muuttujat, joilla monilla ei ole mitään tekemistä "paremmuuden" tai taidon kanssa. Kuten esim. Kiinassa erilainen rengastaktiikka.
 
Liittynyt
19.4.2013
Viestit
12
Williams on ollut kyllä ikävä pettymys tällä kaudella. Luonnollisesti suomalainen mediakin maalaili turhan kovia odotuksia ja kuvaa tulokaskaudelle: Williamsin piti olla lähes voittaja-auto ja Bottas pääsisi taistelemaan sijoista 4-8. Taisi olla MTV3:n selostajilla aika hyvä tatsi hommaan omissa arvioissaan.

Ei ole tainnut Williamsin tuulitunneli antaa totuudenmukaista dataa, kun on autoa kehitetty pieleen pitkälti sen perusteella?
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Williamsin auto tänä vuonna aivan sukka. Jos pitäisi ennustaa mitä käy, niin Bottas ei esitä mitään ihmeellistä ja Maldonado Bottasta pikkasen nopeempi tällä kaudella. Mikä taas johtaa siihen, että Williams rupee perseaukisena hakemaan maksukuskia Bottaksen paikalle ensi kaudeksi ja Bottaksella vaikeaa löytää työpaikkaa ykkösistä. Maldonadon tallikaverina paikka on aika tuulinen, viitaten siihen että Williamsilla vaihtuu aika tiuhaan kuskit nykyään, paitsi Maldonado pysyy rahapinkan päällä sitkeesti.
 
Viimeksi muokattu:

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Williamsin auto tänä vuonna aivan sukka. Jos pitäisi ennustaa mitä käy, niin Bottas ei esitä mitään ihmeellistä ja Maldonado Bottasta pikkasen nopeempi tällä kaudella. Mikä taas johtaa siihen, että Williams rupee perseaukisena hakemaan maksukuskia Bottaksen paikalle ensi kaudeksi ja Bottaksella vaikeaa löytää työpaikkaa ykkösistä.
Niillä on jo kaksi maksukuskia. ;)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös