Valtteri Bottas - F1 debytantin otteet Williamsilla kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Hs.fi sanoi:
Suomalainen monialayritys Wihuri sponsoroi ensi vuonna Williamsin F1-tallia suurella summalla, uutisoi Iltalehti. Tallissa ajaa ensi kaudella suomalainen Valtteri Bottas.

"Williamsin autoon tulee isot mainoksemme, jotka tulevat näkymään televisiossa. Lisäksi tulee erilaista kilpailuihin liittyvää markkinointia", Wihuri Oy:n pääomistaja ja hallituksen puheenjohtaja Antti Aarnio-Wihuri kertoi Iltalehdelle.

Aarnio-Wihuri kertoo yhtiön panneen peliin myös puhdasta rahaa, jotta Bottas sai kisapaikan. Kaikkiaan panostuksessa on kyse useista miljoonista euroista.

"Puhutaan huomattavista summista, mutta ei kymmenistä miljoonista, niin kun on ollut puhetta joidenkin muiden kuskien kohdalla. Toivomme saavamme sijoittamamme rahat mainontana takaisin", Aarnio-Wihuri sanoi.

Aarnio-Wihuri kertoo tunteneensa Williamsin perustajan ja tallipäällikön Frank Williamsin jo 30 vuotta. Kaksikko tutustui Aarnio-Wihurin oman kilpauran aikana.

Aarnio-Vihurin mukaan suunnitelma F1-paikan tavoittelusta tehtiin jo kymmenen vuotta sitten.
Lieneekö tämä nyt merkki siitä, että saatiin ensimmäinen (edit: 2000-luvun?) suomalainen maksukuski? Ainakin jossain merkityksessä?

Ilmeisen hyvin menee joka tapauksessa tuolla Wihurilla, jos on irroittaa tuollaisia rahoja F1-sponsorointiin.
 
Viimeksi muokattu:

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Lieneekö tämä nyt merkki siitä, että saatiin ensimmäinen suomalainen maksukuski? Ainakin jossain merkityksessä?

Ilmeisen hyvin menee joka tapauksessa tuolla Wihurilla, jos on irroittaa tuollaisia rahoja F1-sponsorointiin.
Jep Waltsu voidaan laskea maksukuskiksi. nythän niitä rupeaa olemaan jo aika liuta, ihan huipputalleja myöten. Jotenkin en nosta hattua tälle kehitykselle..jotain tarvis tehdä että fykkösiin tultais taitojen ei lompakon sanelemana. En kiellä etteikö Waltsu osais rattia kääntää mutta noin yleisesti.

Mutta summa summarum maksukuski :thumbfh:
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Jep Waltsu voidaan laskea maksukuskiksi. nythän niitä rupeaa olemaan jo aika liuta, ihan huipputalleja myöten. Jotenkin en nosta hattua tälle kehitykselle..jotain tarvis tehdä että fykkösiin tultais taitojen ei lompakon sanelemana. En kiellä etteikö Waltsu osais rattia kääntää mutta noin yleisesti.

Mutta summa summarum maksukuski :thumbfh:
Edelleenkään en ymmärrä, miksi puhutaan jostain kehityksestä. Aina formuloihin on päässyt paksun lompakon kanssa. Ainoa muutos on se, että nykypäivän "maksukuskit" osaavat sitä rattia kääntää.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Lieneekö tämä nyt merkki siitä, että saatiin ensimmäinen suomalainen maksukuski? Ainakin jossain merkityksessä?

Ilmeisen hyvin menee joka tapauksessa tuolla Wihurilla, jos on irroittaa tuollaisia rahoja F1-sponsorointiin.
Mites Mikat Salo ja Häkkinen alkuaikoina.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lieneekö tämä nyt merkki siitä, että saatiin ensimmäinen suomalainen maksukuski? Ainakin jossain merkityksessä?

Ilmeisen hyvin menee joka tapauksessa tuolla Wihurilla, jos on irroittaa tuollaisia rahoja F1-sponsorointiin.
Neljäs suomalainen maksukuski.

Lehto toi rahaa Onyxille ja Scuderia Italialle, Häkkinen taas maksoi Lotukselle. Suurin osa kyhnyistä tuli Marlborolta, jonka junioreihin molemmat kuuluivat. Keke joutui kuitenkin etsimään kylkeen joitakin suomalaissponsoreita, ja 1992 maksoi Mikan Lotus-ajelut suurimmilta osin omasta pussistaan. Salo vei akuankkarepullisen rahaa mukanaan Lotukselle, ja Tyrrell-paikka 1995 järjestyi Nokian myötäjäisillä.

Myös Kinnusen voi laskea mukaan jos vähän laajentaa kriteerejä, vaan kai oman tallin kanssa touhuaminen on vähän eri asia.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Salo vei akuankkarepullisen rahaa mukanaan Lotukselle, ja Tyrrell-paikka 1995 järjestyi Nokian myötäjäisillä.
Tässä korjaantui päähäni taltioitunut suuri historiallinen disinfotmaatio. Luulin sen olleen Mikkihiirireppu.
 

PeePee

Team 107
Liittynyt
2.6.2001
Viestit
4237
Sijainti
Kiertoradalla
Neljäs suomalainen maksukuski.

Lehto toi rahaa Onyxille ja Scuderia Italialle, Häkkinen taas maksoi Lotukselle. Suurin osa kyhnyistä tuli Marlborolta, jonka junioreihin molemmat kuuluivat. Keke joutui kuitenkin etsimään kylkeen joitakin suomalaissponsoreita, ja 1992 maksoi Mikan Lotus-ajelut suurimmilta osin omasta pussistaan. Salo vei akuankkarepullisen rahaa mukanaan Lotukselle, ja Tyrrell-paikka 1995 järjestyi Nokian myötäjäisillä.
Näinhän se toki on. Ei kai formuloihin ilman tukijoita nouse ylipäätään kukaan. Kuka sitten kuskiakatemian, kuka rikkaitten sukulaisten avulla.

Mutta korjataan, lähinnä nyt selvisi mistä lähteistä Valtterille on rahaa tullut.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
lähinnä nyt selvisi mistä lähteistä Valtterille on rahaa tullut.
Eihän tuo mikään uutinen ollut, onhan Wihuri ja Kemppi sponssannu Valtteria karting ajoista lähtien. Ja yli päätään mihin tuo "maksukuski" raja vedetään?
Luulisin ettei fykkösiin ole koskaan noussut ilman rahallista tukea ja jos on niin joku vois kertoa tapauksesta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Luulisin ettei fykkösiin ole koskaan noussut ilman rahallista tukea ja jos on niin joku vois kertoa tapauksesta.
Tunnetuimmat esimerkit ovat varmaan Graham Hill ja ajalta ennen toista maailmansotaa Hermann Lang. Molemmat aloittivat mekaanikkona ja nousivat sitä kautta kuljettajiksi. Enemmänkin on, mutta varmasti voi sanoa, että kyseessä on suuri poikkeus.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Tunnetuimmat esimerkit ovat varmaan Graham Hill ja ajalta ennen toista maailmansotaa Hermann Lang. Molemmat aloittivat mekaanikkona ja nousivat sitä kautta kuljettajiksi. Enemmänkin on, mutta varmasti voi sanoa, että kyseessä on suuri poikkeus.
Mielenkiintoista..todella..

Nyt kun suomalainen kirjaimellisesti maksettiin sarjaan (eli tienaa vähemmän kuin sponssien laittama euromäärä) niin ruvetaan saivartelemaan maksukuskista..

Mä olen sanonut Alonsoa maksukuskiksi, Senna, Perez, Maldo samaan joukkoon. Ja kyllä Valtterikin sellainen on. Turha vetää jotain historiaa tähän peliin, vai onko kysymys nyt siitä että kun se on suomalainen niin eihän se voi olla maksukuski. Varmaan sitä oli häkkinen ja kumppanitkin alkuaikoina, mitäs sitten? Kysymys oli Valtterin ajoista ja siitä että se keräs rahat kasaan jotta pääsi ajamaan (Sitä mitä koba kokeilee nyt ja mihin heikki ei suostunut).

Verrataan tilannetta: edellämainitut vs. Hami,Nappi,Kimi,Sebu,Kenguru,Nico,Shumi..?
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Tunnetuimmat esimerkit ovat varmaan Graham Hill ja ajalta ennen toista maailmansotaa Hermann Lang. Molemmat aloittivat mekaanikkona ja nousivat sitä kautta kuljettajiksi.
Mahtaakohan nykyaikaisten formuloiden rattiin päästä yksikään kuski ilman taustavaikuttajia (=rahaa?).
Siinä mielessähän tämä maksukuski-termi on virheellinen, myös Valen kohdalla.
No, poikkeuksia toki on (Räikkönen?), mutta tulokkaista tuskin kukaan..

Mutta mielenkiinnolla kyllä odottelen jo alkavaa kautta,
on mukava nähdä Vale vs. Pastor-kisailua ja miten käy Pastorin, jos Vale sattuisi kyykyttämään ihan urakalla.. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Itse määrittelen maksukuskiksi sellaisen joka pääsee ajamaan pelkällä rahalla. :dunno:
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Itse määrittelen maksukuskiksi sellaisen joka pääsee ajamaan pelkällä rahalla. :dunno:
Eli Maldonado ei ole maksukuski mielestäsi vaikka rikkoo ensi kaudella eniten rahaa mukanaan tuoneen kuskin ennätyksen.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1326
Neljäs suomalainen maksukuski.

Lehto toi rahaa Onyxille ja Scuderia Italialle, Häkkinen taas maksoi Lotukselle. Suurin osa kyhnyistä tuli Marlborolta, jonka junioreihin molemmat kuuluivat. Keke joutui kuitenkin etsimään kylkeen joitakin suomalaissponsoreita, ja 1992 maksoi Mikan Lotus-ajelut suurimmilta osin omasta pussistaan. Salo vei akuankkarepullisen rahaa mukanaan Lotukselle, ja Tyrrell-paikka 1995 järjestyi Nokian myötäjäisillä.
Hyvät on kyllä tiedot, noin olen itsekin kuullut sisäpiireistä.
Sen verraan lisää, että kyllä JJ jotenkin sinne Benettonillekin rahalla laitettiin. Ainakin se testionnettomuus aiheutti sen, että JJ jäi Kekelle pystyyn kai aika paljonkin. Ajamisesta kuitenkin jotain maksettiin, ja osittain siksi JJ oli esim Monacossa ajamassa puolikuntoisena ja myöhemminkin. En tiedä milloin olivat sujut Keken kanssa.

Myös Kinnusen voi laskea mukaan jos vähän laajentaa kriteerejä, vaan kai oman tallin kanssa touhuaminen on vähän eri asia.
Eikös tuossa santanderina ollut AAW?

Entäs Kimi: eiköhän Robertsonit sen Sauberille maksaneet aluksi ajamaan. Toki sen jälkeen tilanne muuttui. mutta niinhän se muuttui Mikojenkin kohdalla.
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Jos Bottas voittaa tulevaisuudessa kisoja tai jopa mestaruuden, niin tuletteko voivottelemaan täällä "perhanan maksukuski voitti"
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mielenkiintoista..todella..

Nyt kun suomalainen kirjaimellisesti maksettiin sarjaan (eli tienaa vähemmän kuin sponssien laittama euromäärä) niin ruvetaan saivartelemaan maksukuskista..

Mä olen sanonut Alonsoa maksukuskiksi, Senna, Perez, Maldo samaan joukkoon. Ja kyllä Valtterikin sellainen on. Turha vetää jotain historiaa tähän peliin, vai onko kysymys nyt siitä että kun se on suomalainen niin eihän se voi olla maksukuski. Varmaan sitä oli häkkinen ja kumppanitkin alkuaikoina, mitäs sitten? Kysymys oli Valtterin ajoista ja siitä että se keräs rahat kasaan jotta pääsi ajamaan (Sitä mitä koba kokeilee nyt ja mihin heikki ei suostunut).

Verrataan tilannetta: edellämainitut vs. Hami,Nappi,Kimi,Sebu,Kenguru,Nico,Shumi..?
Maksukuskilla ja maksukuskilla on kuitenkin eroja. Nimittäin se, kuinka suuria tukia on tulossa. Tässä Bottaksen tapauksessa voidaan sanoa esim. näin:

Bottas + muutama miljoona euroa oli houkuttelevampi kokonaisuus Williamsille kuin Senna ja muutama kymmen(?) miljoona euroa. Tämä kertoo aika paljon. Sama vertailu voidaan tehdä muiden kuskien osalta. Näin ollen jos kuljettaja tuo mukanaan (joko suoraan tai suhteellisen selvästi kytkettynä) suuremman summan kuin samasta paikasta kilpaileva toinen kuljettaja, on kyseessä mitä suurimmassa tapauksessa maksukuljettaja. Päinvastaisessa tapauksessa ei ihan niin kovin. Ainahan kuljettajalla on markkina-arvo ja siten arvo sponsoreille ja tallin rahavirroille.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jos Bottas voittaa tulevaisuudessa kisoja tai jopa mestaruuden, niin tuletteko voivottelemaan täällä "perhanan maksukuski voitti"
Bottas on ensi kaudella maksukuski, mutta onko sitä kuinka kauan? Maksukuskin status voi muuttua ihan vain kuskin statukseksi.

Ainahan rahalla on ollut rooli, mutta kun puhutaan maksukuskeista on se rooli korostunut. Tämä on vähän sama kuin verrattaisiin rikettä ja rikosta, niiden tekijät ovat samaa sakkia? Ehkä periaatteessa, mutta ei käytännössä. Myös yritysmaailmassa on rajansa sille mikä katsotaan lahjukseksi ja mikä ei. Joku kahvikupponen ei ole lahjus käytännössä, mutta miljoonan arvoinen lahja on. Miksei sama pätisi F1:ssä siinä, kuka luokitellaan maksukuskiksi ja kuka ei.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös