Valtteri Bottas - F1 debytantin otteet Williamsilla kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Hetkinen. Olenko missanut jotain olennaista kun mielestäni missään ei ole sanottu, että Bottas olisi maksukuski? Mitä tekemistä sillä on asian kanssa, että hän tuo mukanaan tallille sponsoreita? Eihän se mitenkään poissulje sitä, että mies saisi ajamisestaan palkkaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hetkinen. Olenko missanut jotain olennaista kun mielestäni missään ei ole sanottu, että Bottas olisi maksukuski? Mitä tekemistä sillä on asian kanssa, että hän tuo mukanaan tallille sponsoreita? Eihän se mitenkään poissulje sitä, että mies saisi ajamisestaan palkkaa.
Just sillä on asian kanssa tekemistä, että tuo enemmän rahaa talliin kuin sieltä saa. Pedro Dinizkin sai miljoonaliksaa.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Just sillä on asian kanssa tekemistä, että tuo enemmän rahaa talliin kuin sieltä saa. Pedro Dinizkin sai miljoonaliksaa.
Jos saa liksaa, ei ole maksukuski. Piste. Tallin ja sponsoreiden väliset sopimukset ovat irrallaan kuskien ja tallien välisistä sopimuksesta. En oikein usko, että kovinkaan monen palkkaa nauttivan kuskin sopimuksessa on ehtoja, jotka liittyvät tallin saamiin sponsoritukiin. On ihan eri juttu sitten, miten hanakoita tietyt sponssit ovat tulemaan mukaan, jos tallissa ajaa heille mieluisa kuski. Tarvittaessa he voivat myös asettaa tämän ehdoksi omalle sopimukselleen. Mutta kuskien sopimuksiin lisätään kyllä sitten tarvittaessa muita irtisanomisehtoja, joilla kuski saadaan pihalle, mikäli hänen avullaan saadut sponsorit päättävätkin lähteä.

Ja varmasti on erilaisia järjestelyitä olemassa mutta väittäisin, että palkkaa nauttivien kuskien osalta kuvio on jotakuinkin tuollainen. Mistäänhän en tosin mitään tiedä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Tämä selvä. F1-sarjassa ei siis teknisesti ottaen aja yhtään maksukuskia. Seison edelleen aiemmin sanomani takana: jos kuski saa palkkaa, ei hän ole maksukuski.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tämä selvä. F1-sarjassa ei siis teknisesti ottaen aja yhtään maksukuskia. Seison edelleen aiemmin sanomani takana: jos kuski saa palkkaa, ei hän ole maksukuski.
:doubtful: jos minä tuun sulle töihin ja iskä maksaa sulle 100 rahaa siitä hyvästä ja sinä maksat mulle 100 rahaa palkkaa, niin eikös mun taustajoukot silloin mun palkan tavallaan maksanut? Vielä parempi, jos isukki maksais 200 rahaa, nii sulle jäis itelleski jotain siitä diilistä. Olisin maksanu paikkani.

Valtterin palkkaamisella tuli myötäisiä tallillekkin => maksettu kuski
Kimi taas palkattiin ilman myötäisiä => palkattu kuski

Valtterin tapaus tais olla sellanen fiftysixty tallin puolesta. "Ei ollut taloudellinen harakiri", vai mites ne sen sanoi. Sit taas on on "todelliset maksukuskit", joiden palkkaaminen on lähinnä taloudellinen sijoitus. Plussaa tietty, jos kaveri vielä osaa ajaa.
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Eikös Antti Aarnio-Wihuri ollut tukemassa Kinnustakin aikoinaan? Pääomatulojensa perusteella pystyisi maksamaan Williamsille Valtterin ajattamisen omasta pussistaan. :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös Antti Aarnio-Wihuri ollut tukemassa Kinnustakin aikoinaan? Pääomatulojensa perusteella pystyisi maksamaan Williamsille Valtterin ajattamisen omasta pussistaan. :D
AAW Racing ajatti Kinnusta urheiluautoissa, ja sitä kautta Leksa sai paikan Pedro Rodriguezin parina tehtaan Porscheissa urheiluautojen MM-sarjassa. F1-tiimillä ei kuitenkaan ollut Wihurin kanssa mitään muuta tekoa kuin nimi, jota Kinnunen lainasi. Oikea AAW Racing lopetti toimintansa 1973.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Tämä selvä. F1-sarjassa ei siis teknisesti ottaen aja yhtään maksukuskia. Seison edelleen aiemmin sanomani takana: jos kuski saa palkkaa, ei hän ole maksukuski.
Yoong ei ollut maksukuski? Gutierrez ei ole maksukuski ensi kaudella, vaan Sauberin ykköstykki, joka valittiin taitojen perusteella?
 

Montana

Well-known member
Liittynyt
11.7.2010
Viestit
552
Käsitteenä maksukuski on suhteellisen naurettava, kun formulakuskin uran rinnastaa taviksen arkeen.

Kuinka moni pystyy rehellisesti sanomaan, että peruskoulun jälkeen toisen asteen opinnoista ei syntynyt penniäkään kuluja? Tuskin kukaan. Entä mahdollisista korkeakouluopinnoista? Taitaa mennä vielä hiljaisemmaksi.

Kuinka moni voi myöntää saanneensa ensimmäisestä työpaikastaan jopa ihan oikeaa palkkaa? Joku voi myöntää saanneensa jopa palkkaa, mutta useimmat taisivat olla ensimmäisenä työpäivänä palkattomia harjoittelijoita.

Sitten kun on harjoiteltu ja taidot todistettu, niin voi saada rahakkaita töitä.

Lisäksi tavallisessa elämässä kaikesta joutuu myös kilpailemaan yhtälailla ja todistelemaan omaa parhauttaan. Opiskelemaan on hankala päästä, ellei ole valmis lukemaan. Työnhaussakin pitää osata todistaa osaaminen. Oikeaan sukuun syntyneet taas pääsevät helpommalla, kun on vanhemmat, jotka järjestävät työt suhteilla.

Mielestäni F1-kuskin ensimmäinen tallipaikka on rinnastettavissa täysin tähän normaalin vasta valmituneen tai aloittelevan opiskelijan arkeen.. Ensiksi pitää harjoitella ja todistaa taidot, jonka jälkeen vasta ura mahdollisesti muuttuu voitolliseksi.

Kimi Räikkösen uran alkupuolen sponsori oli DNA. Voidaanko siitä vetää johtopäätelmät, että Räikkönen nousi F1-sarjaan rahan voimalla?

Jep, kuinka moni lopulta tajusi koko maksukuski käsitteen turhuuden?
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Jos nyt halutaan keinotekoisesti määritellä maksukuskia, niin eiköhän se mene kutakuinkin niin, että jos talli ottaa jonkun "sponsoririkkaan" kuskin vaikka tarjolla olisi parempia kuskeja, niin silloin kyseessä on maksukuski.
Eli:
- Alonso ei ole maksukuski, koska parempaa ei Ferrari voinut saada ainakaan kaudelle 2012
- Senna 2012 oli maksukuski, koska Bottas olisi oletettavasti tuonut enemmän pinnoja
- Maldonado 2012 mielipidekysymys, ei välttämättä olisi ollut tarjolla sellaista kuskia joka ottaa voiton, siispä ei maksukuski
- Karttikeijo: maksukuski
jne...
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road
Maksukuski kriteereistä modet vois tehdä ihan oman toikin, tai joku.
Tästä aiheesta ei näköjään saada yhteistä mielipidettä, eikä tietysti pidä saadakkaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Minä en ainakaan ala vääntämään näistä maksukuskijutuista enempää, mutta tämä oli hyvä artikkeli Valtterin taustoista:

http://www.ts.fi/moottoriurheilu/f1/423041/AarnioWihurin+vanhat+suhteet+apuna+Bottaksen+Williamspestiin

Aarnio-Wihurin vanhat suhteet apuna Bottaksen Williams-pestiin

F1 | Turun Sanomat 4.12.2012 23:39

Valtteri Bottaksen F1-kisasopimus uutisoitiin menneen kauden päätteeksi marraskuun lopussa. Sir Frank Williams ja Bottaksen tukijoukkoihin kuuluva kauppaneuvos Antti Aarnio-Wihuri olivat keskustelleet kuviot kuitenkin valmiiksi jo viime kesänä.

– Tapasimme Frankin kanssa elokuussa ja sovimme periaatteessa jo silloin, että tähän pyritään. Kaikki meni lopulta juuri niin kuin olimme suunnitelleet. Olen itse jo pidemmän aikaa tiennyt, että Valtteri saa kisakuskin paikan. Mutta sovimme silloin, että tästä ei puhuta, joten niin myös toimittiin, Aarnio-Wihuri sanoo Urheilutiedolle.

Aarnio-Wihuri on ollut 30 vuoden ajan Frank Williamsin tuttava. He tutustuivat toisiinsa Aarnio-Wihurin oman kilpakuljettajauran aikana.
Kinnusen F1-ura AAW -kilpatiiminä
Suomalaisjohtaja ajoi nuorena miehenä kilpaa sekä rata-autoilussa että rallissa ja omisti myös urheiluautoilussa oman kilpatallin 1970-luvulla.

Melkoinen ympyrä suomalaisessa autourheilun historiassa sulkeutuu muutenkin Bottaksen F1-ylennyksen myötä.

Leo Kinnunen oli 1970-luvun alussa ensimmäinen kansainvälinen rata-autoilun suomalaismenestyjä, joka ajoi mm. AAW -kilpatiimin Porschella urheiluautoissa. 1974 Kinnunen lähti suomalaispioneerina F1-tasolle ilmoittautuen mukaan AAW Racing Team -tallinimellä Surteesin rakentamalla autolla.

Ajat ovat täysin erilaiset, mutta Wihuri Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Antti Aarnio-Wihurin vuosikymmeniä sitten luomat henkilökohtaiset suhteet ovat edelleen voimissaan.

Moottoriurheilu on yhä huippujohtajan sydäntä lähellä. Hänen johtamansa yritys onkin tukenut monia vuosia Bottaksen nousua kohti F1-sarjaa.

– Suunnitelma Valtterin F1-paikan tavoittelusta tehtiin jo kymmenen vuotta sitten, joten on totta kai positiivista, että se nyt onnistui. Ei ole itsestään selvää, että tällaiset jutut aina onnistuvat.

– Tallipaikan mahdollisti se, että Valtteri osaa ajaa kilpaa, mutta myös se, että olemme sijoittaneet häneen suuria määriä rahaa. Lisäksi minulla on henkilökohtainen tuttavuus Frank Williamsin kanssa. Silläkin oli merkitystä, Aarnio-Wihuri linjailee.

– Williamsin ensi vuoden autoon tulevat isot mainoksemme, jotka näkyvät televisiossa. Lisäksi tulee erilaista kilpailuihin liittyvää markkinointia sekä näkyvyyttä erilaisissa oheistuotteissa. Meillä on tehtaita sekä Euroopassa että Amerikassa. Panostamme F1-sponsoroinnin kautta näkyvyyteen niissä maissa, joissa meillä on toimintaa, Aarnio-Wihuri paaluttaa.

Yritys laittoi myös puhdasta rahaa peliin, jotta Bottas sai kisakuskin paikan.

– Puhutaan huomattavista summista, mutta ei kymmenistä miljoonista, niin kuin on ollut puhetta joidenkin muiden kuskien kohdalla. Toivomme saavamme sijoittamamme rahat mainontana takaisin.
Mallia muulle liike-elämälle
Vaikka Aarnio-Wihuri ja hänen johtamansa yritys ovat vaikuttaneet Bottaksen tallipaikan saamiseen, niin hän painottaa, että tallipaikkaa ei olisi ollut mahdollista saavuttaa ilman nastolalaisen nuorukaisen suurta lahjakkuutta.

– Muiden suomalaisyrityksien kannattaa lähteä tukemaan nuoria kuljettajalahjakkuuksia, mutta sponsoroinnin kohde täytyy valita todella tarkasti. Kaikilla ajotaidot ja etenkin henkiset ominaisuudet eivät riitä F1-paikkaan asti. Tämä projekti onnistui nyt erinomaisesti, koska tässä edettiin pitkäjänteisesti kohti maalia.

Bottasta ovat tukeneet suomalaisyrityksistä myös lahtelaiset Kemppi sekä huonekaluliike Laulumaa.

Turun Sanomat, Helsinki

TS-Urheilutieto
Mielenkiintoista juttua kaiken kaikkiaan. Pienenä kommenttina sanoisin sen verran, että tämä osoittaa sen kuinka kuljettajan uraa voidaan todella rakentaa myös muidenkin kuin kuljettajan itsensä voimin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Eli:
- Maldonado 2012 mielipidekysymys, ei välttämättä olisi ollut tarjolla sellaista kuskia joka ottaa voiton, siispä ei maksukuski
jne...
Ei sitä Maldonadoltakaan odotettu, ja aika romuralliakin kautensa oli.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Maldonado saa kyllä panna parastaan että pärjää Valelle:thumbup:
Ja Valtteri jotta pärjää Maldolle. Rubensikin oli helisemässä Maldon kanssa jo sen ekalla kaudella. Toki uskon vakaasti pärjäävän Sennaa paremmin.
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Ja Valtteri jotta pärjää Maldolle. Rubensikin oli helisemässä Maldon kanssa jo sen ekalla kaudella. Toki uskon vakaasti pärjäävän Sennaa paremmin.
Pääasia että Vale itse ei aliarvioi Maldoa tai muitakaan. Pistää vaan parastaan peliin ja katsoo missä mennään kun on tosi kyseessä.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös