Aarnio-Wihurin vanhat suhteet apuna Bottaksen Williams-pestiin
F1 | Turun Sanomat 4.12.2012 23:39
Valtteri Bottaksen F1-kisasopimus uutisoitiin menneen kauden päätteeksi marraskuun lopussa. Sir Frank Williams ja Bottaksen tukijoukkoihin kuuluva kauppaneuvos Antti Aarnio-Wihuri olivat keskustelleet kuviot kuitenkin valmiiksi jo viime kesänä.
– Tapasimme Frankin kanssa elokuussa ja sovimme periaatteessa jo silloin, että tähän pyritään. Kaikki meni lopulta juuri niin kuin olimme suunnitelleet. Olen itse jo pidemmän aikaa tiennyt, että Valtteri saa kisakuskin paikan. Mutta sovimme silloin, että tästä ei puhuta, joten niin myös toimittiin, Aarnio-Wihuri sanoo Urheilutiedolle.
Aarnio-Wihuri on ollut 30 vuoden ajan Frank Williamsin tuttava. He tutustuivat toisiinsa Aarnio-Wihurin oman kilpakuljettajauran aikana.
Kinnusen F1-ura AAW -kilpatiiminä
Suomalaisjohtaja ajoi nuorena miehenä kilpaa sekä rata-autoilussa että rallissa ja omisti myös urheiluautoilussa oman kilpatallin 1970-luvulla.
Melkoinen ympyrä suomalaisessa autourheilun historiassa sulkeutuu muutenkin Bottaksen F1-ylennyksen myötä.
Leo Kinnunen oli 1970-luvun alussa ensimmäinen kansainvälinen rata-autoilun suomalaismenestyjä, joka ajoi mm. AAW -kilpatiimin Porschella urheiluautoissa. 1974 Kinnunen lähti suomalaispioneerina F1-tasolle ilmoittautuen mukaan AAW Racing Team -tallinimellä Surteesin rakentamalla autolla.
Ajat ovat täysin erilaiset, mutta Wihuri Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Antti Aarnio-Wihurin vuosikymmeniä sitten luomat henkilökohtaiset suhteet ovat edelleen voimissaan.
Moottoriurheilu on yhä huippujohtajan sydäntä lähellä. Hänen johtamansa yritys onkin tukenut monia vuosia Bottaksen nousua kohti F1-sarjaa.
– Suunnitelma Valtterin F1-paikan tavoittelusta tehtiin jo kymmenen vuotta sitten, joten on totta kai positiivista, että se nyt onnistui. Ei ole itsestään selvää, että tällaiset jutut aina onnistuvat.
– Tallipaikan mahdollisti se, että Valtteri osaa ajaa kilpaa, mutta myös se, että olemme sijoittaneet häneen suuria määriä rahaa. Lisäksi minulla on henkilökohtainen tuttavuus Frank Williamsin kanssa. Silläkin oli merkitystä, Aarnio-Wihuri linjailee.
– Williamsin ensi vuoden autoon tulevat isot mainoksemme, jotka näkyvät televisiossa. Lisäksi tulee erilaista kilpailuihin liittyvää markkinointia sekä näkyvyyttä erilaisissa oheistuotteissa. Meillä on tehtaita sekä Euroopassa että Amerikassa. Panostamme F1-sponsoroinnin kautta näkyvyyteen niissä maissa, joissa meillä on toimintaa, Aarnio-Wihuri paaluttaa.
Yritys laittoi myös puhdasta rahaa peliin, jotta Bottas sai kisakuskin paikan.
– Puhutaan huomattavista summista, mutta ei kymmenistä miljoonista, niin kuin on ollut puhetta joidenkin muiden kuskien kohdalla. Toivomme saavamme sijoittamamme rahat mainontana takaisin.
Mallia muulle liike-elämälle
Vaikka Aarnio-Wihuri ja hänen johtamansa yritys ovat vaikuttaneet Bottaksen tallipaikan saamiseen, niin hän painottaa, että tallipaikkaa ei olisi ollut mahdollista saavuttaa ilman nastolalaisen nuorukaisen suurta lahjakkuutta.
– Muiden suomalaisyrityksien kannattaa lähteä tukemaan nuoria kuljettajalahjakkuuksia, mutta sponsoroinnin kohde täytyy valita todella tarkasti. Kaikilla ajotaidot ja etenkin henkiset ominaisuudet eivät riitä F1-paikkaan asti. Tämä projekti onnistui nyt erinomaisesti, koska tässä edettiin pitkäjänteisesti kohti maalia.
Bottasta ovat tukeneet suomalaisyrityksistä myös lahtelaiset Kemppi sekä huonekaluliike Laulumaa.
Turun Sanomat, Helsinki
TS-Urheilutieto