Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Bottas kyllä päätyi Mercedes-urallaan valitettavasti ihan täysin aisankannattajan rooliin. 2019 taisi olla hetkiä, kun tuntui, että olisi pääsemässä vähitellen juonesta kiinni, mutta sekin lässähti aika äkkiä.

Erityisesti sadekelin suoritukset jäivät mieleen erityisen heikkoina, ja ero Hamiltoniin kasvoi kymmenyksistä sekunteihin per kierros. 🤔
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
En usko sanaakaan. Tai sen uskon että Salo on näin sanonut, mutta en sanaakaan Salon sanomisista.
Joku syyhän tässä pitää olla. Ei Ferrarilla ajeta kilpaa Minardien ja Arrowsien kanssa, ellei joku pielessä. Muut kisathan Salolla meni ihan kivasti, joukossa kaksi huippukisaa Hockenheim ja Monza.

Irvine naureskeli Unkarin aika-ajojen jälkeen, että 'Salo ansaitsee lomansa Hockenheimin huippukisan jälkeen'. Jotain juttua muistan tuolloin olleen, että Philip Morrikselta oltaisiin kyselty, että 'miksi maksaa Schumacherille noin paljon , kun Salo hoitaa saman työn paljon halvemmalla?"


3460.jpg4b029e3c297f4308895ca5ff9341942b.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3789
Jokatapauksessa kausi 1999 oli Salon uran paras. Vaikka kauden alussa Salo vaihdettiin Arrowsilla Toranosuke Takagiin, niin Salo ajoi kaudella 1999 kahdessa eri tiimissä. BAR:illa ajoi tiimin koko kauden parhaan suorituksen San Marinossa ollen seitsemäs, ja Ferrarilla pari podiumia.

kolme kisaa BAR-Supertecilla ja kuusi kisaa Ferrarilla.

Ja Salo auttoi Ferrarin valmistajien mestariksi tuolloin.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4514
Sijainti
Kokkola
Salolle oli vain hyvä päästä Arrowsilta pois, monessakin mielessä. Ensinnäkin ei olisi koskaan saanut niitä podiumeja, ja lisäksi Arrowsin tarun loppuun liittyy varsin eeppinen nigerialaishuijaus. Sittemmin osuvasti kaikki loppui siellä missä alkoikin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4651
Tää huhu on ihan Salon itsensä kertoma Keimolan karting-illassa. Kuinka paljon on laskettu legendaa, vain Salo itse tietää tämän. Mutta ei kärkiautolla ajeta perällä ellei joku ole pahasti pielessä.
Salon mukaan Malboro uhkasi vetään rahansa pois kun tulosta tulee halvemmillakin kuskeilla, mitä sitä turhaan Shumista maksamaan...
Silloinhan oli monella forumilla keskustelua, että joku Ferrarin rungonhallintajärjestelmä petti. Josko se ei ollut sitten ihan laillinen? Kun ei sen enempää puhetta siitä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Foliohatut nurkkaan. Miksi Mersu antaisi alitehoisia myllyjä Bottakselle ja samalla riskeeraisi tallimestaruuden?
Onkohan ne moottorit jotenkin penkitetty? Suuremman tehon antavat on laitettu ykköskuskille ja pienemmän tehon antavat kakkoskuskille.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3892
Onkohan ne moottorit jotenkin penkitetty? Suuremman tehon antavat on laitettu ykköskuskille ja pienemmän tehon antavat kakkoskuskille.
Niin kuin aiemmin oli juttua että jos asiakastalleille ei voi tarjota heikompia moottoreita, miksi/miten tarjota oman tallin kuskille.
 
Viimeksi muokattu:

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1103
Sateella koheltaminen tai kyykkääminen on ollut Bottakselle leimaavaa läpi mersuajan. Oliko aikoinaan jo toinen vai kolmas kilpailu Kiinassa kun spinnasi turva-auton perässä tihkusateessa, mikä silloin tuntui vain melko mitättömältä lipsahdukselta. Nyt kun miettii niin ei sitä tatsia sitten koskaan sateella kehittynytkään. Jännä nähdä miten alfan puikoissa ratin kääntäminen sujuu sitten kun taivaalta tulee märkää.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4651
Onkohan ne moottorit jotenkin penkitetty? Suuremman tehon antavat on laitettu ykköskuskille ja pienemmän tehon antavat kakkoskuskille.
Jossakin vaiheessa käytetyn ja uuden moottoriyksikön tehoero oli noin 40 heppaa. Nykytilannetta en tunne, mutta lie merkittävä koska esim. nopeille radoille tallit haluavat uusia moottoreita.
Näillä lähtökulmilla vois kuvitella että uuden moottorin tehot ovat +-10 heppaa. Tuntumaa on Saabin Trollhättanista missä kaveri oli juurikin penkittämässä uudet koneet. Tehoerot samaa luokkaa, vaikka huipputeho onkin 20% F1-moottorista. Mutta niin kauan se moottori on siinä penkissä, kunnes luvattu teho tulee ulos tai mäntä lohkosta.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4651
Sateella koheltaminen tai kyykkääminen on ollut Bottakselle leimaavaa läpi mersuajan. Oliko aikoinaan jo toinen vai kolmas kilpailu Kiinassa kun spinnasi turva-auton perässä tihkusateessa, mikä silloin tuntui vain melko mitättömältä lipsahdukselta. Nyt kun miettii niin ei sitä tatsia sitten koskaan sateella kehittynytkään. Jännä nähdä miten alfan puikoissa ratin kääntäminen sujuu sitten kun taivaalta tulee märkää.
Eihän Mersua ole tehty sateelle, vaan nopeisiin kurveihin. Eikä edes vetopito ole kummoinen. Onkohan ensi vuoden auto vielä pitkällä akselivälillä ja pienellä rakella?🤔
Hämis sillä joten kuten pärjää ihan hanskan kanssa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3892
Eihän Mersua ole tehty sateelle, vaan nopeisiin kurveihin. Eikä edes vetopito ole kummoinen. Onkohan ensi vuoden auto vielä pitkällä akselivälillä ja pienellä rakella?
Hämis sillä joten kuten pärjää ihan hanskan kanssa.
Mersua ei ole tehty sateelle, mutta silti Hämäläinen joten kuten pärjää ja sillä voittaa? Samalla tuosta huomaa Bottaksen sadekelinkisat että usein tullaan maaliin lähtöruutua heikommin tai samalla sijalla maaliin sillä välin kun tallikaveri voittaa. Listalta puuttuu tämän vuoden kohellukset.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5142
Eihän Mersua ole tehty sateelle, vaan nopeisiin kurveihin. Eikä edes vetopito ole kummoinen. Onkohan ensi vuoden auto vielä pitkällä akselivälillä ja pienellä rakella?🤔
Uusissa säännöissä akseliväliä on rajoitettu ja se puraisee ainakin Mersua. Voi olla, että jatkossa kaikki autot ovat saman pituisia siihen asti, kunnes hybridimoottoreita saadaan kutistettua, jolloin lyhyemmät autot ehkä tulevat taas muotiin ja pituuserojakin nähdään.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Uusissa säännöissä akseliväliä on rajoitettu ja se puraisee ainakin Mersua. Voi olla, että jatkossa kaikki autot ovat saman pituisia siihen asti, kunnes hybridimoottoreita saadaan kutistettua, jolloin lyhyemmät autot ehkä tulevat taas muotiin ja pituuserojakin nähdään.
Moottoreiden puolesta autot voisi olla helposti metrin lyhyempiä. Tuo voimapaketti on aikas pieni.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Niin kuin aiemmin oli juttua että jos asiakastalleille ei voi tarjota heikompia moottoreita, miksi/miten tarjota oman tallin kuskille.
Selvästi huomaa, ettei sulla ole oikeasti mitään tajua tekniikasta tai mekaniikasta. Valmistusprosesseissa on aina toleranssit, koneissa on toleranssit ja niihin vaikuttaa suurena tekijänä lämpö. Kappale on erilainen riippuen onko se tehty aamulla ensimmäisenä vai päivällä. Varmasti f1-koneen kasauksessa toleranssit on vedetty niin pieneksi kuin vain mahdollista, mutta pois niitä ei saa ikinä. Tästä johtuen jokainen kone on yksilö, halusit sinä uskoa sitä tai et. Väitän, että tämän tietää myös säännöistä päättävä elin. Siellä säännöissä ei varmasti lue, että jokaisen moottorin pitää tuottaa kymmenyksen tarkkuudella sama teho. Se on mahdotonta, koska myös dynamometrissa on toleranssi. Se voi hyvinkin valehdella yhden hevosvoiman suuntaan tai toiseen ja sellainen dyno olisi jo todella tarkka. Normi kuluttajien käytössä olevissa on paljon suurempi toleranssi. Ja jos siinä moottorin tehossa on kymmenyskin eroa, niin toinen moottori on silloin tehokkaampi kuin toinen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3892
Selvästi huomaa, ettei sulla ole oikeasti mitään tajua tekniikasta tai mekaniikasta. Valmistusprosesseissa on aina toleranssit, koneissa on toleranssit ja niihin vaikuttaa suurena tekijänä lämpö. Kappale on erilainen riippuen onko se tehty aamulla ensimmäisenä vai päivällä. Varmasti f1-koneen kasauksessa toleranssit on vedetty niin pieneksi kuin vain mahdollista, mutta pois niitä ei saa ikinä. Tästä johtuen jokainen kone on yksilö, halusit sinä uskoa sitä tai et. Väitän, että tämän tietää myös säännöistä päättävä elin. Siellä säännöissä ei varmasti lue, että jokaisen moottorin pitää tuottaa kymmenyksen tarkkuudella sama teho. Se on mahdotonta, koska myös dynamometrissa on toleranssi. Se voi hyvinkin valehdella yhden hevosvoiman suuntaan tai toiseen ja sellainen dyno olisi jo todella tarkka. Normi kuluttajien käytössä olevissa on paljon suurempi toleranssi. Ja jos siinä moottorin tehossa on kymmenyskin eroa, niin toinen moottori on silloin tehokkaampi kuin toinen.
En tiedä sääntöjä tarkalleen, mutta oletatko että Mersu valmistaa itsellensä myllyt ja sitten he valmistavat asiakkailleen erikseen? Eihän se olisi tasapuolista asiakkaita kohtaan. Nykyään moottorinvalmistajat joutuvat litkuista saakka toimittamaan identtisinä/puolueettomina asiakkailleen. Tiedä vaikka Mersu valmistaisi rekallisen myllyjä ja sieltä sitten FIA tarkistaa ja valikoi puolueettomasti moottorit, jolloin ne toleranssit tulisi ihan tehdastallillekin arvalla. Koita nyt säkin päästää jo irti Bottaksesta ja lopettakaa tuollaiset salaliittohöpinät Bottaksen surkeista myllyistä. Ihan samaa horinaa Russellista ja Bottaksesta kun väkisin yrittää keksiä puoltavia seikkoja jotka olisivat tukeneet Bottaksen jatkoa Mersulla. Get over it!

Edit: Jotain googlesta löydettyä että moottorinosat vedetään tyyliin arvalla lokerosta joten Hamilton ei saa parhaita myllyjä. Mitä seuraavaksi, Bottakselle annettu huonommat renkaat ja siksi niillä ollut vaikeuksia?
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5142
Moottoreiden puolesta autot voisi olla helposti metrin lyhyempiä. Tuo voimapaketti on aikas pieni.
En oikein usko tähän, kun mitään muutakaan syytä autojen kasvamiselle ei oikein ole. Joku 20 cm tulee etupään aerodynaamisista vaatimuksista, sillä etusiiven ja -renkaan välissä on nykyään oltava n. 10 cm tyhjää, samoin etusiiven muodosta tulee jokunen sentti lisää. Ennen hybridiaikakautta autot kasvoivat pituutta bensatankin koon vuoksi, mutta hybrideihin siirtyminen taasen pienenti tankin kokoa, koska polttoaineen määrää rajoitettiin 100 kg:aan.
 
Ylös