Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Poliittista ympäripyöreää liibadaabaa. Edelleen odotan niitä todisteita missä kohtaa tapahtuu se huonojen ja hyvien moottoreiden valikoiminen kuskeille mistä koko paskamyrsky sai alkunsa?
Koko paskamyrsky sai susta alkunsa. Palaapas muutama sivu taaksepäin ja lue mun teksti uudestaan. Minä otin kantaa vain koneistukseen, moottorin valmistukseen ja dynotukseen sekä moottoreiden valmistusprosesseissa oleviin toleransseihin. Sinä aloitit vänkäämisen Bottasista, Russelista ja Hamiltonista.

Valmistuksen jälkeen, kun moottorit on dynotettu ja sinetöity, ne siis merkataan. En minä tiedä mitä siellä datalehdellä lukee, mutta voi siellä lukea moottorin tuottama tehokin. Kai sä ymmärrät, että nyt puhutaan sellaisista asioista, ettei kenelläkään tallin ulkopuolella ole siitä varmaa tietoa. Paitsi ehkä asiakastalleilla. Oletetaan, että Mersun Formuloita valmistavalle pajalle on toimitettu kaksi moottoria. Toinen tietysti Hamiltonin autoon ja toinen Bottasin autoon. Jos moottori-inssilä on tässä vaiheessa tietoa tehoista käytettävissään, niin mikä estää valitsemasta parempaa moottoria Hamiltonin autoon?

Huomaatko? Mä oon esittänyt sulle järjellisen teorian asioista. Kumpikaan meistä ei voi todistaa asiaa oikeaksi tai vääräksi. Vedetään vain kumpikin foliohattua kireämälle ja uskotaan parempaan huomiseen. Voit jatkaa tämän asian meuhkaamista jos haluat. Mä siirryn seuraavaan aiheeseen.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Olemme siis molemmat uskossa, minä Jumalaan ja sinä Bottakseen.
Olihan JH alussa kova punkkari, mutta toki sääli että tuli hulluksi eli meni uskoon.
Kaikki, siis ihan kaikki me uskomme johonkin. Jossain vaiheessa elämää tulee eteen tilanne jossa meidän pitää ottaa kantaa kolmeen kysymykseen: keitä me ollaan, mistä me olemme tulleet ja minne olemme menossa. Näihin kolmeen kysymykseen kun aletaan miettimään vastausta meidän henkilökohtainen tieto loppuu. Oikea ja todellinen henkilökohtainen tietomme näistä kolmesta asiasta on vähäisempää, kuin tietomme Hamiltonin suosimisesta Mersulla, Bottasin surkeammista koneista tai missä Jimmy Hoffan ruumis on. Tässä kohtaa astuu luulot ja uskomukset peliin. Jokainen ihminen uskoo oman uskonsa tai elämänkatsomuksensa suomalla vakaudella niitä tarinoita, kertomuksia, opetuksia, kirjoja ja videoita mitä näkee ja kuulee elämänsä aikana, mutta kukaan ei voi henkilökohtaisesti todistaa yhtään väitettä oikeaksi. Ei sen enempää ateistit kuin uskovaiset. Kaikki olemme samalla viivalla. Me vain uskotaan eri asioihin.

Hallikaiselle tiedoksi, että minä en usko Bottasiin. Kuten olen aiemminkin jo jossain sanonut, niin sinä selvästi fanitat Russelia enemmän kuin minä Bottasta. Paljon enemmän. Fanitan itse asiassa Räikköstäkin enemmän kuin Bottasta. Mulle on ihan sama missä tallissa he ajavat. Ei Kimin fanitus ole lakannut hänen vaihtaessaan tallia eikä se lakkaa Valtterinkaan kohdalla. Mitä merkitystä sillä on missä ajaa? En mä ole mikään glory hunter joka juoksee menestyksen perässä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3865
Koko paskamyrsky sai susta alkunsa. Palaapas muutama sivu taaksepäin ja lue mun teksti uudestaan. Minä otin kantaa vain koneistukseen, moottorin valmistukseen ja dynotukseen sekä moottoreiden valmistusprosesseissa oleviin toleransseihin. Sinä aloitit vänkäämisen Bottasista, Russelista ja Hamiltonista.

Valmistuksen jälkeen, kun moottorit on dynotettu ja sinetöity, ne siis merkataan. En minä tiedä mitä siellä datalehdellä lukee, mutta voi siellä lukea moottorin tuottama tehokin. Kai sä ymmärrät, että nyt puhutaan sellaisista asioista, ettei kenelläkään tallin ulkopuolella ole siitä varmaa tietoa. Paitsi ehkä asiakastalleilla. Oletetaan, että Mersun Formuloita valmistavalle pajalle on toimitettu kaksi moottoria. Toinen tietysti Hamiltonin autoon ja toinen Bottasin autoon. Jos moottori-inssilä on tässä vaiheessa tietoa tehoista käytettävissään, niin mikä estää valitsemasta parempaa moottoria Hamiltonin autoon?

Huomaatko? Mä oon esittänyt sulle järjellisen teorian asioista. Kumpikaan meistä ei voi todistaa asiaa oikeaksi tai vääräksi. Vedetään vain kumpikin foliohattua kireämälle ja uskotaan parempaan huomiseen. Voit jatkaa tämän asian meuhkaamista jos haluat. Mä siirryn seuraavaan aiheeseen.
Otit vain kantaa valmistusprosessiin mutta lainasit minun tekstiäni mikä ei liittynyt moottoreiden rakentamiseen mitenkään? Se on sitten voi sentään jos on mennyt aikaisemmin jokin ihon alle.

Selityksesi haukkaa paskaa jo heti siinä vaiheessa että jos tehdastallin moottori-inssillä on jotain tietoja heillä käytettävistä moottoreista kuten hevosvoimista niin moottorit eivät ole identtisiä/puolueettomia kuten FIA:n säännöt vaativat ja se on fakta. Silloinhan tehdastalli rikkoisi sääntöjä. Siirry vain seuraaviin aiheisiin kun väittelet mututuntumalla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4637
En minä sitä aloittanut. Olen vain antanut neuvoja, etenkin kuvapommituksia laittavelle tulokkaalle. Viesteissä pitäisi olla sopivassa suhteessa sekä tekstiä, että kuvia. Monie mielestä Mosse aloitti tämän foorumin kuihtumisen äärimoderoinnillaan.
Ignooramalla JH/Dieselmoottori/BJohnson yms saa fiidistään itselleen sopivan. Ihan samoin toimitaan Instassa, Facessa, Twitterissa, LinkedIdissä yms. Ei siinä ole mitään outoa. Ainakin itse olen tyytyväinen nykyisen fiidiin, kun video ja kuvaupotukset sekä kiihkointtäjän postaukset puuttuu.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jos keskittyisit aiheeseen etkä ihmisten seksielämään. Avaa nyt näitä viisauksiasi kun olet syntynyt bensa suonissa ja Suomileijona rinnassa ja ymmärrät niin paljon moottoreista. Tässä ei kukaan kieltänyt moottoreissa olevan toleranssieroja tai tapoja miten niitä rakennetaan, vaan siitä miten ne huonot toleranssit omaavat moottorit saadaan tietyille kuskeille, vaikka FIA käy läpi jokaisen moottorin ja moottorinosat otetaan samasta laarista ja myllyt sinetöidään. Eikö tästä ollut alunperin kyse?
Selityksesi haukkaa paskaa jo heti siinä vaiheessa että jos tehdastallin moottori-inssillä on jotain tietoja heillä käytettävistä moottoreista kuten hevosvoimista niin moottorit eivät ole identtisiä/puolueettomia kuten FIA:n säännöt vaativat ja se on fakta. Silloinhan tehdastalli rikkoisi sääntöjä. Siirry vain seuraaviin aiheisiin kun väittelet mututuntumalla.
Niin? Alussa myönät, että on toleranssieroja. Sitten vänkäät paska suupielessä, että niiden pitää olla identtisiä. Miten tarkalle identtisyys oikein vedetään? Puhutaanko millin tuhannesosista vai vielä tarkemmista eroista? Johonkin se raja on vedettävä valmistuksen suhteen. Muuten tulee iso kasa sutta ja sekundaa. Sen rajan sisällä ne eivät ole identtisiä. kirjoitan isolla, että ymmärrät. SEN RAJAN SISÄLLÄ NE EIVÄT OLE IDENTTISIÄ. Sitten se dyno. Miten hoidat sen toleranssin? Arvotaan kymmenestä vedosta joku lukema vai otetaanko kaikkien keskiarvo? Ymmärrätkö, etteivät ne koneet voi olla identtisiä tiettyjen rajojen puitteissa.

Väittelen ehkä mututuntumalla, mutta sä oot pelkkä typerä kakara etkä tajua mistään mitään. Sä vain vänkäät asoista, joista et oikeasti ymmärrä yhtään mitään.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Ignooramalla JH/Dieselmoottori/BJohnson yms saa fiidistään itselleen sopivan. Ihan samoin toimitaan Instassa, Facessa, Twitterissa, LinkedIdissä yms. Ei siinä ole mitään outoa. Ainakin itse olen tyytyväinen nykyisen fiidiin, kun video ja kuvaupotukset sekä kiihkointtäjän postaukset puuttuu.
Taidan ignoorata kaikki keskustelijat, myös itseni
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8420
Sijainti
Helsinki
Vaikea uskoa, että Hamiltonille annetaan parempi mootttoori. Hän vain osaa paremmin yhdistää aika-ajossa tarvittavan nopeuden kisavauhtiinsa. Bottas kuluttaa omastaan tehoja irti jo harkoissa ja q3:ssa. Viimeksi mainittu selittää paalujen suuren määrän voittoihin nähden.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3865
Niin? Alussa myönät, että on toleranssieroja. Sitten vänkäät paska suupielessä, että niiden pitää olla identtisiä. Miten tarkalle identtisyys oikein vedetään? Puhutaanko millin tuhannesosista vai vielä tarkemmista eroista? Johonkin se raja on vedettävä valmistuksen suhteen. Muuten tulee iso kasa sutta ja sekundaa. Sen rajan sisällä ne eivät ole identtisiä. kirjoitan isolla, että ymmärrät. SEN RAJAN SISÄLLÄ NE EIVÄT OLE IDENTTISIÄ. Sitten se dyno. Miten hoidat sen toleranssin? Arvotaan kymmenestä vedosta joku lukema vai otetaanko kaikkien keskiarvo? Ymmärrätkö, etteivät ne koneet voi olla identtisiä tiettyjen rajojen puitteissa.

Väittelen ehkä mututuntumalla, mutta sä oot pelkkä typerä kakara etkä tajua mistään mitään. Sä vain vänkäät asoista, joista et oikeasti ymmärrä yhtään mitään.
Kyllä on pitkät piuhat siellä päässä kun ei mene asia jakeluun. En minä pelkästään vänkää mistään identtisyydestä vaan niin sanotaan sääntökirjassa. Kaikki tehdään niin identtisesti kuin mahdollista tuli toleranssieroja tai ei, koska Mersuhan valmistaa moottorit myös asiakkaille. Kaikilla samaa moottorivalmistajaa käyttävillä on riskinä saada se maanantaikappale. Mersu ei valmista moottoreita erikseen itselleen ja asiakkaille. Jos tehdastallilla olisi jotain sisäpiiritietoa tietyistä moottoreista tai heille tulossa käyttöön olevista moottoreista, homma ei menisi enää sääntökirjan mukaan vaan tehdastalli olisi etulyöntiasemassa. Ja se on sääntöjen vastaista. Hyvin yksinkertaista ja tämä ei ole minun vika vaan FIA:n.

https://www.autosport.com/f1/news/fia-in-new-push-to-prevent-formula-1-customer-engine-inequality-5322779/5322779/
The rules already ensure that all power units are physically identical by using a dossier system. under appendix 4 of the FIA sporting regulations.
Voit vaikka räyhätä tuolle Autosportin uutiselle jos helpottaa. Fyysisesti identtinen tarkoittaa että niin identtinen kuin ihminen sen voi tarkistaa, mutta kaikissa voi olla toleranssieroja mutta sitä ei tiedä kenelle ne toleranssierot tulevat.

Terveisin Hallikaisen tietotoimisto Oy.
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2485
Olisi kyllä isohko porsaanreikä säännöissä, jos siellä jotenkin jätettäisiin talleille mahdollisuus puljata parempien ja huonompien moottoriyksilöiden välillä. En yhtään ihmettelisi, jos nuo olisi fian toimesta osoitettu/arvottu tms mikä menee mihinkin autoon. Mutta hankala sanoa, ei äkkiseltään mitään faktaa löytynyt mistään miten tuo menee.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Olisi kyllä isohko porsaanreikä säännöissä, jos siellä jotenkin jätettäisiin talleille mahdollisuus puljata parempien ja huonompien moottoriyksilöiden välillä. En yhtään ihmettelisi, jos nuo olisi fian toimesta osoitettu/arvottu tms mikä menee mihinkin autoon. Mutta hankala sanoa, ei äkkiseltään mitään faktaa löytynyt mistään miten tuo menee.
Niin, tässähän kysymys siitä, että tuo JH ei oikeasti ymmärrä tekniikasta ja autourheilun teknikka & kilpailusäännöistä hölkäsen pöläystä.
Esim se, että jotku/jotkut osat on homologonesoitu (meni varmaan väärin kirjoitetuksi tuo) = samankaltaisia, samanlaisia, tarkoittaa juuri niin kuin säänöissä sanotaan: samanlaisia.
Se,että esim mäntä on esim 99,85 mm halkaisijaltaan (toleranssien sisällä) on esimerkki siitä. eli jokaisessa myllyssä on männät, joiden halkaisija on 99,85 mm halkaisijaltaan +- toleranssi. ja ihan sama kaikkien muidenkin osien kanssa.
Ja, paljonko voimayksiköstä saadaan tehoa, en ihan eri asia. Kukaan ei ole näyttänyt sääntökohtaa, missä sanottaisiin, että voimayksiköiden tehojen perusteella EI SAISI jakaa niitä omille, muille tms.
En tiedä miten voimayksikön ohjelmistot on samankaltaistettu. Miten helkutiss sellainen selvitetään, puhumattakaan, miten tuota voimayksikköä voidaan ohjelmallisesti eri tavoilla käyttää.
F1: valmistus on erittäin kinkkinen "tehtaan" kannalta. valmistusmäärät ovat niin naurettavan pieniä, että sarjatuotantoprosessia ei kannata kehittää, juuri tuon pienen valmistusmäärän takia. Siksi käsityön osuus on todella iso.
Kysymys: kuinka moni on ollut omin silmin katsomassa, kun F1:tä tehdään? enkä puhu mistään juutuubipaskasta, vaan omin silmin tehtaalla? Minä olen.
Nyt olemme kirjoittaneet vain Mersun moottoreita, entäpä monococci ja aero-osat?
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4637
Niin, tässähän kysymys siitä, että tuo JH ei oikeasti ymmärrä tekniikasta ja autourheilun teknikka & kilpailusäännöistä hölkäsen pöläystä.
Esim se, että jotku/jotkut osat on homologonesoitu (meni varmaan väärin kirjoitetuksi tuo) = samankaltaisia, samanlaisia, tarkoittaa juuri niin kuin säänöissä sanotaan: samanlaisia.
Se,että esim mäntä on esim 99,85 mm halkaisijaltaan (toleranssien sisällä) on esimerkki siitä. eli jokaisessa myllyssä on männät, joiden halkaisija on 99,85 mm halkaisijaltaan +- toleranssi. ja ihan sama kaikkien muidenkin osien kanssa.
Ja, paljonko voimayksiköstä saadaan tehoa, en ihan eri asia. Kukaan ei ole näyttänyt sääntökohtaa, missä sanottaisiin, että voimayksiköiden tehojen perusteella EI SAISI jakaa niitä omille, muille tms.
En tiedä miten voimayksikön ohjelmistot on samankaltaistettu. Miten helkutiss sellainen selvitetään, puhumattakaan, miten tuota voimayksikköä voidaan ohjelmallisesti eri tavoilla käyttää.
F1: valmistus on erittäin kinkkinen "tehtaan" kannalta. valmistusmäärät ovat niin naurettavan pieniä, että sarjatuotantoprosessia ei kannata kehittää, juuri tuon pienen valmistusmäärän takia. Siksi käsityön osuus on todella iso.
Kysymys: kuinka moni on ollut omin silmin katsomassa, kun F1:tä tehdään? enkä puhu mistään juutuubipaskasta, vaan omin silmin tehtaalla? Minä olen.
Nyt olemme kirjoittaneet vain Mersun moottoreita, entäpä monococci ja aero-osat?
Hyvä postaus! Monokokit ei ole koskaan identtisiä ja ne vielä kuluu kuten moottoritkin. Toleranssisiivistä nyt puhumattakaan.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Kysymys: kuinka moni on ollut omin silmin katsomassa, kun F1:tä tehdään? enkä puhu mistään juutuubipaskasta, vaan omin silmin tehtaalla? Minä olen.
Nyt olemme kirjoittaneet vain Mersun moottoreita, entäpä monococci ja aero-osat?
Kokki ja aero-osissa voi esimerkiksi kikkailla niiden pienellä painoerolla. Tästä seuraa parempi ballastin sijoittelu mahdollisuus eli pienenpieni etu.

Näin suomalaisittain katsottuna ja asiaa ajateltuna uskon brittiläisten olevan ihmisiä kuten mekin ja kannustavan omiaan. Mersun f1-tallin henkilöstön kansallisuutta sen kummemmin tiedä, mutta olettaisin sen olevan hyvin brittivoittoista historiansa ja sijaintinsa perusteella. Miksi siis birittiläinen kaljahammas ei suosisi oman maan kultapoikaa, jos siihen vain annetaan mahdollisuus. Jos minä olisin vastaavassa asemassa ja tiimissä suomalainen, niin tottakai suosisin omia sen mitä pystyisin. Niin ihmiset vaan toimii. Miksipä sitä nyt vihollista suosimaan?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3865
Wau. Moottori-Penat taputtelevat toisiaan selkään kuinka paljon ymmärtävät moottorien päälle, mutteivat osaa lukea... ainakaan sääntökirjaa. Toki voi sitä ajatella että Mersu rikkoo sääntöjä ja heillä on etulyöntiasema ja saaden ennakkotietoa myllyistä joita saavat käyttöönsä, koska ajaahan siellä kuitenkin suomalainen.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3865
Olisi kyllä isohko porsaanreikä säännöissä, jos siellä jotenkin jätettäisiin talleille mahdollisuus puljata parempien ja huonompien moottoriyksilöiden välillä. En yhtään ihmettelisi, jos nuo olisi fian toimesta osoitettu/arvottu tms mikä menee mihinkin autoon. Mutta hankala sanoa, ei äkkiseltään mitään faktaa löytynyt mistään miten tuo menee.
Korjatkaa jos olen väärässä. Eikö edelleenkin vaihdella käytettyjä moottoreita edestakaisin kun moottoreita niin vähän käytössä kauden aikana? Tietysti ne on tietyn kuskin moottoreita joihin tallikaverilla ei ole asiaa.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2485
Jep, kyllähän niitä vaihdellaan edes takaisin ja toisella käytössä ollutta ei tietysti voi enää toiselle laittaa. Lähinnä tuo uusien käyttämättömien koneiden "valintaprosessi" on se mysteeri.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3865
Jep, kyllähän niitä vaihdellaan edes takaisin ja toisella käytössä ollutta ei tietysti voi enää toiselle laittaa. Lähinnä tuo uusien käyttämättömien koneiden "valintaprosessi" on se mysteeri.
https://www.reddit.com/r/formula1/comments/ku2p8l
Olen tämän tänne aikasemmin linkannut mutta varmaan hukkunut paskamyrskyyn. Tuolla on samaa keskustelua pienemmällä verenpaineella toleransseista, sekä pariin otteeseen mainittu että moottorit/moottorin osat otetaan samasta altaasta asiakkaille ja että tehdastalleille vedoten sääntökirjaan. Moottorit jaettaisiin randomina, joten toleranssiriski on olemassa kaikille. Ja kun ne ovat sinetöity FIA:n jälkeen niin niitä ei luonnollisestikaan voi penkittää rikkomatta sinettiä.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2988
Tässä se pykälä, johon tossa viitataan.

22.6.4 The components supplied as TRC or FSC by a Supplying Competitor to a Customer Competitor
must be components identical to those used by the Supplying Competitor in the same
Championship or a previous one. Under no circumstances is it permitted for the Supplying
Competitor to carry out the design or manufacture of bespoke TRC’s for the specific use by a
Customer Competitor. The Customer Competitor may however elect to replace or modify sub
components of a TRC or FSC, but in that case all the related additional work (including, but
not limited to Research and Development, simulations, design, manufacture etc.) must be
carried out by the Customer Competitor or its agents. In exceptional circumstances, and with
the prior approval of the FIA, the Supplying Competitor may provide assistance to the
Customer Competitor for the resolution of reliability or safety issues regarding the TRC or
FSC.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Tässä se pykälä, johon tossa viitataan.

22.6.4 The components supplied as TRC or FSC by a Supplying Competitor to a Customer Competitor
must be components identical to those used by the Supplying Competitor in the same
Championship or a previous one...........
Voi kiesus. Ei kukaan ole väittänyt, että asaikasmoottoreihin (tai siihen valtterin) laitettaisiin ERILAISIA osia kuin Hamin. Siitähän tuosa pykälässä kerrotaan.
Tarkoittaa, että koko moottori on OSILTAAN aina sama. Tuota ei ole kukaan väittänyt, toisin, kun JH koko ajan inttää.
Kyse on kokonaisuudesta.
Ja, kuten edellä, moottori on vain yksi osa, aerodynamiikka ja sääädöt on toinen.
Kukaan täysjärkinen ei kuvittele, että brittipaja laittaisi kahdesta osasta vähemmän hyvän Hamiltonin autoon.

Ja, sadannen kerran, kärjessä pelataan niin pienillä toleransseilla, että erittäin pienikin ero autossa tekee esim 0,3/sek kierros.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3865
Voi kiesus. Ei kukaan ole väittänyt, että asaikasmoottoreihin (tai siihen valtterin) laitettaisiin ERILAISIA osia kuin Hamin. Siitähän tuosa pykälässä kerrotaan.
Tarkoittaa, että koko moottori on OSILTAAN aina sama. Tuota ei ole kukaan väittänyt, toisin, kun JH koko ajan inttää.
Kyse on kokonaisuudesta.
Ja, kuten edellä, moottori on vain yksi osa, aerodynamiikka ja sääädöt on toinen.
Kukaan täysjärkinen ei kuvittele, että brittipaja laittaisi kahdesta osasta vähemmän hyvän Hamiltonin autoon.

Ja, sadannen kerran, kärjessä pelataan niin pienillä toleransseilla, että erittäin pienikin ero autossa tekee esim 0,3/sek kierros.
Tätä on koko ajan yritetty selittää ja jankata että homma perustuu satunnaisuuteen. Valmistat moottorin mutta et tiedä kenelle se päätyy.
 
Ylös