Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5595
Edelleen taas jos voitan eurossa niin biffaan muutaman miljoonan Valtterin tallipaikan varmistamiseen. Heikiltä aikoinaan meni paikka kun en voittanut.
Tosin en tiedä vaikuttaako mersulla pari miljoonaa suuntaankaan.
Onhan täällä jatkuvasti saanut lukea, miten Wihurin maksamat muutama sata tonttua (vai menikö yläkanttiin?) ovat olleet syy Valtterin roikottamiselle näinkin pitkään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Sitä piti tossa tulla ittekki ihmetteleen, että ei kovin historiaa siinä kisassa kyllä tehty.

Luultavasti 2013 vuotta tarkoitti, mut entiä...

Oli se 2012 kisakin ihan hyvä siihen nähden, että talli töppäsi qualissa. Joten Kimi jäi lähtöruutuun 17. Ihan näyttävä nousu 7 paikalle..
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4890
Bensakorjaukset tehtynä Heikki oli monesti nopeampi kuin HAM 2008. Näin itse sanoivat Mclarenilta. Jostain kumman syystä Hessulle laitettiin aina (monestkkin reilusti) enemmän bensaa aika-ajoihin...
Kovalainen olikin niin nopea että oli pakko laittaa bensaa enemmän tankkiin ettei Hamiltonia murskata ja siinä sivussa pokannut yhtä mestaruuttakin. Taisivat antaa väärälle kuskille kenkää.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Kovalainen olikin niin nopea että oli pakko laittaa bensaa enemmän tankkiin ettei Hamiltonia murskata ja siinä sivussa pokannut yhtä mestaruuttakin. Taisivat antaa väärälle kuskille kenkää.
Imaisitko herneen kovin syvällekkin :p tuo a-a homma on ihan faktaa. Silti en sano että kisavauhdeissa hessuli olisi mitenkään pärjännyt hamille
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1367
Jostain kumman syystä Hessulle laitettiin aina (monestkkin reilusti) enemmän bensaa aika-ajoihin...
Tuohon oli ihan selkeä ja perusteltu syy. Huomioiden tuolloin käytösä olleet välitankkaukset se oli yksinkertaisesti toimivin taktiikka, koska Kovalainen ei koskaan löytänyt millään mittarilla kelvollista kilpailuvauhtia, vaikka aika-ajoissa kulki erinomaisen hyvin. Lisäksi Mclaren oli suoranopea auto ja Kovalainen oli myös taidokas pitämään sijoituksensa ohitusyrityksissä. Välitankkausaikaanhan kaksitaistelutilanteissa etu oli sillä joka pystyi jättämään varikkopysähdyksen mahdollisimman myöhäiseksi, kun tilanne nykyään on useimmiten päinvastoin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5595
Nyt en kyllä ymmärrä, mikä oli Muuccosen pointti. Teesihän oli se, että Kovalaisen kisavauhti oli perseestä, koska hänen autonsa oli tankattu liian täyteen. Ja taktiikkana se oli ihan paska, sillä kevyemmin tankatut kilpakumppanit voittivat kisat ja Kovalainen jäi paitsioon. Tuurivoittonsa lisäksi Kovis saalisti vain kaksi palkintosijaa koko kaudella. Ei Hamiltonkaan ollut Mersu-uransa veroisessa suoritusputkessa mutta otti kuitenkin viisi voittoa ja viisi muuta podiumia siihen päälle. Yhteensä siis kymmenen podium-sijoitusta. Kevyemmällä autollaan hän myös otti seitsemän paalua Kovalaisen ainukaista vastaan. Ja maailmanmestaruuden.

On siinä jotain mennyt pahan kerran vituiksi, jos joku helvetin Nick Heidfeld vaivoin keskikastia vahvemmalla autolla kerää enemmän podiumeita kuin maailmanmestarin tallikaveri.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3375
Tuohon oli ihan selkeä ja perusteltu syy. Huomioiden tuolloin käytösä olleet välitankkaukset se oli yksinkertaisesti toimivin taktiikka, koska Kovalainen ei koskaan löytänyt millään mittarilla kelvollista kilpailuvauhtia, vaikka aika-ajoissa kulki erinomaisen hyvin. Lisäksi Mclaren oli suoranopea auto ja Kovalainen oli myös taidokas pitämään sijoituksensa ohitusyrityksissä. Välitankkausaikaanhan kaksitaistelutilanteissa etu oli sillä joka pystyi jättämään varikkopysähdyksen mahdollisimman myöhäiseksi, kun tilanne nykyään on useimmiten päinvastoin.
Painavan auton taktiikan toimivuus olisi edellyttänyt kunnon kisavauhtia, ja sitä ei monestikaan ollut. Käytännössä tuo oli tallimääräys, jolla Hamilton päästettiin ohi jo ennen kisaa. Sen lisäksi hävittiin aina Ferrareille ja menetettiin tallimestaruus. Muuan kisavauhdittomalla Massalla kevyen auton taktiikat toimi ihan hyvin.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4890
Voidaanko tästä kaikesta siis päätellä että Mclaren ei halunnut Heikin keräävän paljoakaan pisteitä ettei olisi myös tullut tallimestaruutta? Ehkä sillä oli jokin mystinen syy että Kovalainen tankattiin aina niin eri taktiikalla. Yksi syy oli että Heikki ei vain osannut ajaa Mclarenilla koska oli liian mikkihiiri asenteella liikenteessä ja autoa kehitettii Hamiltonille.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kovalainen-myontaa-epaonnistuneensa/3943450#gs.v3whe6
- McLaren-stintti epäonnistui. Tallikaveri voitti maailmanmestaruuden ja minä olin sarjassa ynnä muiden joukossa. Se oli pettymys ja siinä kohtaa oli itsetutkiskelun paikka, Kovalainen kertoi MTV3:n haastattelussa.

Vaikka Kovalaisella oli McLarenille tullessaan takanaan kaksi vuotta Renault'n testi- ja kisakuskina, kokee hän, ettei ollut tuolloin vielä valmis huipputallin vaatimuksiin.

- Olin varikolla ehkä vähän naiivi, enkä ollut tarpeeksi vahva kun autoa kehitettiin.

- Pikku hiljaa auton kehittäminen meni väärään suuntaan, eikä se enää istunutkaan minulle. Sitten ajaminenkin rupesi tökkimään, Kovalainen sanoi.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Valtsu on testaillut taas vähän ralliautoa. Onkohan vähän kaukaa haettua, mutta voisiko Bottas ajaa WRC kauden jos Mersulta ei paikkaa irtoa ensi kaudeksi. Kiinnostusta miehellä näyttäisi olevan siihen suuntaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Uskaltaisiko? Valtsun markkina-arvo ei kuitenkaan ole sama kuin mikä Kimillä oli tuon tehdessään.
Löytyisikö paikka sitä seuraavalle kaudelle?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5595
Jos joku vielä kertoisi, että miksi Bottas ei haluaisi ajaa F1-sarjassa? Taas näitä turhia "spekulointeja", joissa tarjoillaan vain johtopäätös ilman premissejä...
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Ei savua ilman tulta... Bottas on kuitenkin ajanut jo yhden kisan WRC:llä (tunturi) ja testannut kuluvan vuoden aikana mm. tehtaan Fiesta R5:a, Toyotan WRC:a ja nyt myös Fiesta WRC:a.

Jos pitäis veikata niin sanoisin että joku "kyläkisa" R5:a vielä tänä vuonna ja ensi vuonna WRC ainakin johonkin kisaan, riippuen toki F1 tallista missä ajaa. Jos on ensi kaudella vielä mersulla, en usko että saa lupaa ajaa muun merkin autolla MM-rallissa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4349
Näille F1-tähtösille pitäisi järjestää on päivän mittainen WRC-kisa kauden ulkopuolella, medianäkyvyys ja katsojaryntäys olisi taattu...
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Jos joku vielä kertoisi, että miksi Bottas ei haluaisi ajaa F1-sarjassa? Taas näitä turhia "spekulointeja", joissa tarjoillaan vain johtopäätös ilman premissejä...
Nykyinen ajopaikka katkolla ja jos ei saa paikkaa Mersulta, niin haluaako vuodeksi 2020 johonkin kuratalliin. Ajellut enemmän rallia kuin kukaan muu F1-kuski viimeisen vuoden aikana. Selkeästi veri vetää pikataipaleille + kausi WRC:ssä olisi hyvä imagonkohotus. 2021 uudet säännöt ja pakka sekoittuu kunnolla, joten sitten takaisin Ykkösiin Toton avustuksella.

Tämä kaikki siis jos Valtsu EI saa jatkaa Mersulla. Siihen en ota tässä puheenvuorossa kantaa, että uskonko Bottaan jatkavan tallissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5595
Välivuosi ei todellakaan nostaisi Bottasin markkina-arvoa. Rallin ajaminen imagonkohotus? En tajua, miten se sitä olisi. F1-piireissä ketään ei kiinnosta, mitä muita autourheilun luokkia ajelet huvin vuoksi.

Ei savua ilman tulta... Bottas on kuitenkin ajanut jo yhden kisan WRC:llä (tunturi) ja testannut kuluvan vuoden aikana mm. tehtaan Fiesta R5:a, Toyotan WRC:a ja nyt myös Fiesta WRC:a.
No jos tälle linjalle lähdetään, niin Pottahan ajoi Jyskälässä Williamsin tamineissa. 1+1=2 ja kaikki mikä menee ylös, niin tulee myös alas. Ei kahta ilman kolmatta. Loogista.
 
Viimeksi muokattu:

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3375
Välivuosi ei todellakaan nostaisi Bottasin markkina-arvoa. Rallin ajaminen imagonkohotus? En tajua, miten se sitä olisi. F1-piireissä ketään ei kiinnosta, mitä muita autourheilun luokkia ajelet huvin vuoksi.
Rallin harrastelu vaikuttaa siltä ettei panosta täysillä formuloihin. Vai kävikö Schumacheri parhaimmillaan päätoimen ohella rallia testaamassa. Jotenkin tulee sellainen olo että pitää todistella osaavansa ajaa. Ja sitten rallitestin jälkeen kuitenkin kulkee huonosti tai tulee ajovirhe.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2738
Schumin huippuvuosina kiersi f1-autot testiradalla yötä päivää. Nykyisin ei vaan ole moinen mahdollista. Tuskin tuo ralli nyt sen huonompaa valmistautumista on kuin vaikka maastopyöräily tms muut askareet mitä nuo kuskit tuntuu vapaa-ajallaan harrastavan..
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
750
Rallin harrastelu vaikuttaa siltä ettei panosta täysillä formuloihin. Vai kävikö Schumacheri parhaimmillaan päätoimen ohella rallia testaamassa. Jotenkin tulee sellainen olo että pitää todistella osaavansa ajaa. Ja sitten rallitestin jälkeen kuitenkin kulkee huonosti tai tulee ajovirhe.
Hohhoijjaa.
 
Ylös