Vanhat rallikuvat

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
On ollut hyvää kisaa Jean-Luc Thevenaudin MG Metro 6R4:n kanssa. Ei hävinnyt kuin kahdeksan minuuttia Jean-Lucille. :rolleyes:
Oho, tämä jäi huomaamatta tuosta listasta. Mutta tämänkin sijoitus siis vasta 16., kaukana pistesijoista ja esimerkiksi nopeimpien Kadettien ja Volvo 240 Turbojen takana.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
http://www.rallybase.nl/index.php?type=result&rallyid=216 Sijoitus näköjään ollut 20., hävinnyt esim A5 luokan nopeimmalle Starletille 5 minuuttia :D

Tässä vielä muita kauden 1986 yksityiskuskeja B-ryhmän tykeillä:

Ignacio Sunsundegui Lancia Delta S4 (Montessa kesk.)
Franck Metiffiot Peugeot 205 T16 (Montessa 12., Korsikalla kesk.)
Paul Gardère Peugeot 205 T16 (Montessa kesk., Ruotsissa 20.)
Jean-Michel Fabre Peugeot 205 T16 (Montessa kesk.)
Joaquim Santos Ford RS200 (Portugalissa kesk.)
Marc Duez Metro 6R4 (Portugalissa vetäytyi)
'Panic' Peugeot 205 T16 (Korsikalla 15.)
Antoine Casabianca Peugeot 205 T16 (Korsikalla kesk.)
Mika Arpiainen Metro 6R4 (Jyväskylä kesk.)
Fabrizio Tabaton Lancia Delta S4 (San Remo kesk.)
Paolo Alessandrini Peugeot 205 T16 (San Remo kesk., Olympus 6.)
Tony Teesdale Metro 6R4 (RAC kesk.)
Alistair Sutherland Metro 6R4 (RAC kesk.)
Willie Rutherford Metro 6R4 (RAC kesk.)
David Gillanders Metro 6R4 (RAC kesk.)
John Buffum Audi Sport Quattro (Olympus 3.)
Jon Woodner Peugeot 205 T16 (Olympus kesk.)

Olympus-ralli oli siis ainoa, jossa yksityiskuskit pääsivät tuoreimmilla tehdasautoilla pisteille (johtuen toki naurettavasta osallistujamäärästä). Esim. Per Eklundin Clarion Team Europen Metroa en laske tähän listaan, enkä vanhoja malleja kuten pitkiä Quattroja tai 037-Lancioita.
Marc Duez ajoi tehtaan Metroa Portugalissa (muistaakseni myös jossain erc-osakilpailussa). Hän otti osaa myös RAC-ralliin Belgan sponssaamana ja ajeli euroopan ja belgian sarjaa ihan tosissaan.
Buffum ajeli myöskin joskus pitkää quattroa tehtaan, tai ainakin puoliksi tehtaan nimiin. Muistaakseni ajoi jonkun pohja-ajankin rac-rallissa. Eli ei ihan eilisen teeren poika hänkään.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Onhan tuossa listassa toki muitakin kovia kuskeja, kuten Fabrizio Tabaton ja Mika Arpiainen, mutta teki vaan mieli listata nuo vuoden 1986 yksityiskuskien B-ryhmäläiset, jotka olivat uusinta mallia. No, oikeastaan 205:t eivät olleet evo kakkosia, mutta silti.

Austin Roverin tehtaalla oli muuten melkoinen panostus RAC-ralliin, ja aika moni pääsi vielä maaliinkin, kun taas noille yksityiskuskeille kävi köpelömmin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Listalta puuttuu muun muassa Didier Auriol -86 Tour de Corse...


...ja Harald Demuth -86 RAC (roikkui pitkään 10. kärjessä kunnes pätkä quattro laski hengen ulos)


Niin ja Harri Toivonen!
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki
Toivonen ja Auriol olivat (autojen väreistä huolimatta) tehtaan ilmoittamia, Demuth taas Suttonin tiimissä. Toki Suttonin paja ei ole tehdastiimi, mutta lähempänä sellaista kuin yksityiskuskien porukat.

EDIT: Itse asiassa Duezkin oli tehtaan ilmoittama Portugalissa.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
EDIT: Itse asiassa Duezkin oli tehtaan ilmoittama Portugalissa.
Duez ajoi myös ainakin Hünsruck rallin tehtaan autolla.
Portugalissa:


Muut ajat kuskasi tehtaan tasoista Schmidt motorsportin ylläpitämää Metroa. Schmidt on ehkä paremmin tunnettu Audeistaan.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
Duez ajoi myös ainakin Hünsruck rallin tehtaan autolla.
Portugalissa:


Muut ajat kuskasi tehtaan tasoista Schmidt motorsportin ylläpitämää Metroa. Schmidt on ehkä paremmin tunnettu Audeistaan.
viereisessä auttossa ei taida "pömpeliä" olla, kun oikeen hahmottaa:cool:... Ainakin omaan mielikuvitukseen siltä näyttää:idea:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuosta "RRC" versiosta näyttäs puuttuvan myös etuaura ja katon takaosan lintulauta.
Voitko selittää tuon termin RRC? :doubtful:
Tässä Fordin takaveto-Escort RS1700 testattavana:

-sääli, että Ford vetäytyi tauolle tehdastallina ralleista, ennen kuin tuo auto pääsi näyttämään todellisen iskukykynsä. :dunno:
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tässä Fordin takaveto-Escort RS1700 testattavana:

-sääli, että Ford vetäytyi tauolle tehdastallina ralleista, ennen kuin tuo auto pääsi näyttämään todellisen iskukykynsä. :dunno:
Pieni tarkennus aiheeseen:
RS1700T ei päässyt näyttämään todellista, tai mitään kykyään ollenkaan koska sitä ei koskaan luokiteltu - yhtään kilpailua ei niillä ajettu (Ford ZA:n RST -malli sitten eri tarina). Ja tämä auto oli, tai sen olemattomuus, nimenomaan syy siihen että Ford vetäytyi ralleista useaksi vuodeksi.
Taustoista sen verran että auto oli nopea, mutta vain kaksivetoinen, ja kaikkein suurin ongelma oli 200 kpl:een luokitusautoerän valmistaminen. Fordin "suuri pelko" rakentaa auto joka ei tuota voittoa oli käsillä... Korikehikkoa oli muutettu rajusti (ei ollut putkirunkohässäkkä kuten esim. 205T16) mikä mm. teki siitä kalliin. Evoluutio ns. 100-100 -malli oli jo kehitetty valmiiksi, samoin nelivetoproto (1 kpl)

EDIT: kuvassa oleva alkuvaiheen proto (nro P7) koki Arin käsissä kovia, Portugalissa Ari käskytti sen pienehköön rotkoon. Auto tuhoutui. Ko. yksilö oli keväällä -81 valmistunut referenssiauto Hartin vapaastihengittävällä 2,4 l 420R -moottorilla. Ilmestyi takaisin, tai ainakin kilvet, noin vuotta myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
No niin, aloin sekoilemaan noissa kilvissä joten piti oikein kaivaa tiedostot esille:

WWW100W, nro P10 on 19.10.-81 valmistunut ensimmäinen todellinen rallitestipenkkiversio oikealla moottorilla, eli 1,7 BD turbolla. Ja tämä auto on Jellinekin kuvassa muutama viesti ylempänä
WWW101W, P7, on 9.4.-81 valmistunut vertailumoottoriauto Hartin 2,4 vaparilla, ja jonka Ari työnsi rotkoon.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15890
Sijainti
Tampereen lenkki


Tämän värisellä Metrolla ajoi Tony Teesdale Uudessa-Seelannissa 1986, jäi pois tuolta aiemmista tuloksista. Sijoitus tosin oli vasta 23. rallissa, jossa huippuluokan tehdaskuskejakin oli vain viisi.
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Tervehdys!

Väittäisin, että kaikissa Roverin B-ryhmän luokitusta varten tuottamissa 200:ssa autossa oli kyseiset "sivuponttoonit". Roverin tehdastallin autoilla ja lopuilla "clubman" versioilla ei siis ollut mitään ulkoisia eroavaisuuksia (siis huom. korin ulkonäkö, esim. moottorissa kyllä). Kyseinen kuva Rooverista ilman "sivuponttooneja" on joko itse rakennetusta autosta tai luultavammin kyse on Rooverin testi- ja kehitysmallista (joilla siis suoritettiin testejä ennen kuin luokituksen vaatimat 200 autoa valmistettiin).
Väitteeni perustana / lähteenä on Graham Robsonin kirja "Rallying: 4 wheel drive revolution" vuodelta 1986. Kirjassa on käsitelty juuri tätä asiaa. Nyt ei valitettavsti ole pääsyä kirjaan, se kun on kotona ja minä töissä.... :)
P.S. Samassa kirjassa on mielenkiintoista taustatietoa siitä, miksi Citikka meni tekemään bx tc 4 juuri sellaisen kuin teki...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Väitteeni perustana / lähteenä on Graham Robsonin kirja "Rallying: 4 wheel drive revolution" vuodelta 1986. Kirjassa on käsitelty juuri tätä asiaa. Nyt ei valitettavsti ole pääsyä kirjaan, se kun on kotona ja minä töissä.... :)
P.S. Samassa kirjassa on mielenkiintoista taustatietoa siitä, miksi Citikka meni tekemään bx tc 4 juuri sellaisen kuin teki...
No kerro toki lisää, kun pääset opuksesi ääreen. :)
 
Ylös