Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

Papu56037

Member
Liittynyt
1.2.2023
Viestit
11
Sijainti
Länsirannikko
Jaa, no sitten nostan käteni virheen merkiksi. Tämä pitäisi siis oll samaa sarjaa Parkanon sprinttien kanssa ja uudemmat Fennorallit Kylpylärallien kanssa
Jotenkin näin varmaankin. Ilmeisesti tuo fenno-rallisprint 2019, joka löytyy rally-mapsista, on myös hämeen moottoriseuran järjestämä ja muita parkanon sprinttejä ei tainnutkaan löytyä. 2010-luvun alussa ajetut fenno-rallisprintit olivat taas parkanon ua:n järjestämiä eli ne olisivat sama sarjaa vanhojen fenno-rallien kanssa. Mutta en tiedä, mikä sitten olisi järkevin tapa järjestellä nuo.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jotenkin näin varmaankin. Ilmeisesti tuo fenno-rallisprint 2019, joka löytyy rally-mapsista, on myös hämeen moottoriseuran järjestämä ja muita parkanon sprinttejä ei tainnutkaan löytyä. 2010-luvun alussa ajetut fenno-rallisprintit olivat taas parkanon ua:n järjestämiä eli ne olisivat sama sarjaa vanhojen fenno-rallien kanssa. Mutta en tiedä, mikä sitten olisi järkevin tapa järjestellä nuo.
Mahtaako teollisuusalueen tynnyrinkierto olla muutenkaan samaa sarjaa täysimittaisten rallien kanssa? Fenno-ralleja oli 90-luvulla useampia, ja nykyiseen HaMU-aikaan tosiaan pari enempi ja vähempi Ikaalisten Kylpylärallin "jatkona".
 

Papu56037

Member
Liittynyt
1.2.2023
Viestit
11
Sijainti
Länsirannikko
Mahtaako teollisuusalueen tynnyrinkierto olla muutenkaan samaa sarjaa täysimittaisten rallien kanssa? Fenno-ralleja oli 90-luvulla useampia, ja nykyiseen HaMU-aikaan tosiaan pari enempi ja vähempi Ikaalisten Kylpylärallin "jatkona".
Tuo on myös hyvä huomio, ettei niitä asfaltti sprinttejäkään välttämättä kannata yhdistää samaan porukkaan rallien kanssa kun ovat aikalailla erilaiset kilpailut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuuttasin Parkanon sprinttejä vuosikymmenen verran. Tämä vuoden 2010 assupätkä on kyllä melkoinen assusprintin irvikuva, pelkkiä tehdashallin pihankiertoja ja kaksi ysikymppiristeystä, ei yhtään "luonnollista" mutkaa.

https://www.rally-maps.com/Fenno-Rallisprint-2010/Parkano
Tein nyt niin että kaikki nämä Parkanon assusprintit on rally-mapsissa samaa jatkumoa, vaikka ilmeisesti järjestäjä on vaihtunut vuoden 2019 kohdalla.

Sitten taas oma jatkumonsa olisi nämä Parkanon UA:n sorasprintit joita on kaiketi viimeksi järjestetty 2011

https://www.rally-maps.com/Koneliike-Olenius-Rallisprint-2011
ja ainakin 2005 ja 2002 mutta reitistä ei ole tietoa.
 
Viimeksi muokattu:

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
181
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Tuohon rallien ryhmittelyyn palatakseni itse olen pyrkinyt järjestämään rallit erikseen omiin ryhmiinsä järjestäjän, lajin (Ralli, Rallisprint ja Rallispecial), lajiliiton (AKK, HAMU ja SAUL) tai joissakin taupauksissa paikkakunnankin mukaan (esim Autopirtti 2018 ajettiin Ähtärissä, mutta järjestäjä oli Alavuden UA), jotta pysyisi jonkinlaanen järjestys ryhmissä. Poikkeuksena näihin on Pohjanmaa Ralli, Mesikämmen ralli joissa on ollut vuosien varrella useampia järjestäjä tahoja sekä tuo aiemmin mainittu Fenno Ralli käsittääkseni Hämeen Moottoriseura ja Satapirkan Ralliseura on enemmän tai vähemmän samaa porukkaa. On myös joitakin ralleja joita on vaikea lajitella esim Alavus, Tuuri, Töysä ja Ähtärin alueella ajetut rallit voisivat periaattessa olla samassa nipussa, koska ovat suurinpiirtein samalla alueella ja Alavuden UA taitaa olla taustalla vähän jokaisessa, mutta olen toistaiseksi pitänyt kaikki erillään. Toinen esimerkki on Keuruu rallin ryhmä missä on tällä hetkellä samassa ryhmässä eri järjestäjien ja liitojen kisoja (en tiedä onko Rallimiehet Ry (HAMU) ja Rallintekijät Ry (SAUL) kuinka paljon samaa porukkaa). Viime vuonna Keuruulla ajettiin kaksi rallia (2022 GT-Osat ralli puuttuu Rally-mapsista) kummankin järjestäjän järjestäjämänä joista Keuruu Rallin voisi periaatteessa siirtää omaan ryhmäänsä, koska sillä on eri järjestäjä kuin aikaisemmilla Keuruu ralleilla, mutta myös taas toisaalta -22 GT-Osat ralli voisi olla oma ryhmänsä koska sen rallin pääpaikka oli Keuruun Haapamäellä 😅 .
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Juu kaikenkaikkiaan sekava soppa. Eikä asiaa selkeytä että samat pääsponsorit (esim Autoglym ja Kaasujalka) ovat sponsoroineet vuosien aikana ihan eri kisoja. Ehkä oudoin esimerkki tästä on vuodelta 1992, kun SM-sarjassa oli kaksi eri Kesoil-rallia!

https://www.rally-maps.com/Kesoil-Ralli-Tampere-1992https://www.rally-maps.com/Kesoil-Ralli-Laihia-1992
On tosiaan varmaan järkevää ryhmitellä rallisprintit omiin ryhmiinsä. Nuo rallispecialitkin on tarkoittaneet eri asiaa eri aikakausina, joskus ne oli jotain miniralleja, mutta nykyään ilmeisesti sellaisia single venue -ralleja, joissa ei tarvitse ajaa liikenteen seassa siirtymää?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
604
Sijainti
Tallissa
Nuo rallispecialitkin on tarkoittaneet eri asiaa eri aikakausina, joskus ne oli jotain miniralleja, mutta nykyään ilmeisesti sellaisia single venue -ralleja, joissa ei tarvitse ajaa liikenteen seassa siirtymää?
Nykyään sääntökirja ei taas tunne erikseen koko rallispecialia, mutta viimeisen kerran kun oli sääntökirjassa niin olivat juurikin näistä single venue -ralleja.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rally-maps.com/Rally-Poland-1973
Puolan MM-ralli 1973. Tuolloin ralli oli Krakovassa, eikä reitissä ole mitään samaa nykyiseen Mikolajin ralliin. Kaksi yölenkkiä, joista ensimmäinen länteen, toinen itään. Tosi paljon pätkiä kahteen kertaan, jopa kolmeen, ja moni pätkä ajettiin molempiin suuntiin. Tiettävästi ei mitään kokoomataukoja, vain lyhyt lepotauko puolivälissä rallia. Vain yksi pätkä Krakovan alueella, pitkiä siirtymiä ja paljon aikatarkastuspisteitä. Joidenkin pätkien starttien välillä on vain 10 minuuttia aikaa! Tämän rallinhan suoritti läpi vain kolme autoa.
 

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
29
Puolan MM-ralli 1973. ...Tämän rallinhan suoritti läpi vain kolme autoa.
Rallin voitti Achim Warmbold autonaan Fiat 124 Abarth Spider.
Kartturina umpiranskalaisen näköinenkin Jean Todt.

Tämä silloin täys outo kombo ilmestyi sen vuoden Suurajoihin jälki-ilmoittauneena numerolla 122, mutta ajoi paikalla 12.
Aiheutti Urriassa "mikä helvetti tuo oli" -elämyksen, tämän päivän penkkapäivystäjille täysin tuntemattoman.

Seuraavana vuonna Fiat teki suorastaan ryntäyksen ko. mallilla Jyväskylään. Alenin ensikosketus Fiatilla toi kolmannen sijan.
Leegio muitakin suomalaisia ajoi tuota herhiläisen näköistä kilpuria.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Puolan MM-ralli 1973. Tämän rallinhan suoritti läpi vain kolme autoa.
Wartburgin historian paras suoritus MM-tasolla, yleiskilpailun toinen ja kakkosryhmän voitto.

Taitaa olla myös Polski-Fiatin paras suoritus MM-tasolla, yleiskilpailun kolmas ja ykkösryhmän voitto.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nyt on kasarin kaikki jenkeissä ajetut MM-rallit mapsissa:

https://www.rally-maps.com/Olympus-Rally-1986https://www.rally-maps.com/Olympus-Rally-1987https://www.rally-maps.com/Olympus-Rally-1988
1986 ja 1987 pitkälti samaa, mutta vuodelle 1988 reittiä jouduttiin viime tingassa muuttamaan, sillä osa rallista ajettiin metsäyhtiö Weyerhauserin hallinnoimilla mailla, ja heillä oli juuri tuolloin joku lakonuhka päällä (en tosin tiedä miten lakko-oikeus P-Amerikassa toteutuu) joka olisi pahimmillaan voinut estää näiden teiden käytön kokonaan. Niinpä tarpeeton kisanaikainen riski päätettiin välttää ottamalla mukaan uusia teitä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rally-maps.com/Vihti-ralli-1976
Vähän harvinaisempaa matskua ja paikoitellen melko harvinaisia ralliteitä; Vihti-ralli 1976, tuon vuoden kesäkauden avaus rallissa. Kyseessä Timo Salosen uran ensimmäinen yleiskilpailun voitto. Myös muita tuttuja nimiä löytyy tulosluettelon kärkipäästä: Tapio Rainio (2.), Erkki Pitkänen (5.), Peter Geitel (6.).

Salonen nousi suuren yleisön tietoisuuteen viime vuoden Jyväskylän Suurajoissa. Salonen sai ajettavakseen japanilaistehtaan Datsunin ja oli lopputuloksissa kuudes. Japanilaiset mieltyivät Salosen ajotyyliin ja auto jäi Suomeen Salosen käyttöön. Eikä mies ole japanilaistehtaan johdon luottamusta pettänytkään. Jo viime talven hyvien suoritusten johdosta asiantuntijat veikkasivat Salosen olevan kärkipään kuljettajia kesäkelillä. Näin kävikin, josta paras osoitus on voitto Tapio Rainiosta.
"Olihan tämä kiva avaus. Autoni tuntuu tosi nopealta ja on ihme jos ei tällä laitteella kerkiä isoisten vauhtiin", kertoili Timo Salonen tyytyväisenä.


HS 7.6.1976
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rally-maps.com/Jari-Pekka-Ralli-2008
Ei nyt muuten tulisi nostettua tänne F-Cupin digitointia 15 vuoden takaa, mutta tässä on onboardit kaikista pätkistä ja näkyy mielestäni ekaa kertaa kesäkelissä Vehkalahti tähän suuntaan pitkänä eli maali samoilla seuduilla kuin Suurajoissa 1991, metsäinen Piilivuori ja Suurajoissakin ajettu Rajalahti. Jälkimmäisen lopussa on myös aika hulvaton pihankiertoshikaani.

 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rally-maps.com/Helsinki-ralli-1974
Teemalla "jos ei veikkaa, ei voi voittaa". Peitepiirroksen (?) perusteella arvuuteltu reitti - osumatarkkuus vahvistamaton, mutta tuttuja ralliteitä tuohon näyttäisi matkalle osuvan. Pätkien lukumäärä silti vähän kysymysmerkki. Jos jollain on parempaa tietoa, miellään otetaan vastaan.

SM-sarjasta pudotettu Helsinki-ralli ajettiin 1974 pienoisrallina, mutta ihan päteviä vetomiehiä saatiin silti viivalle. Kisan voittoon ajoi Hannu Mikkola tehtaan Escortilla, kartturinaan liikkuvan poliisin päällikkö Knut Aas, joka lausuikin kilpailun jälkeen ralliyleisöä lämmittävästi:

Menisin mielelläni Hannun kanssa uudelleenkin kilpailemaan. Mikkola ajoi erittäin varmasti ja joutuisasti. En tuntenut missään vaiheessa pelkoa, vaikeuksia ei juuri ollut. Kilpailun jälkeen toivon turvavyötä pakolliseksi myös yleiseen liikenteeseen.

Yleisö käyttäytyi moitteettomasti. Annan arvostelussani lähes kympin, sillä katsojat olivat valinneet turvalliset katselupaikat. Yleisö käyttäytyi paremmin kuin osasin odottaa.

Olen ollut mukana mm. Finlandia-hiihdossa ja joutunut rasittamaan itseäni muissakin urheilulajeissa. Tämä ralli on ruumiillisesti ja etenkin henkisesti hyvin raskas. Ralliajo on urheilua siinä missä muutkin urheiluksi kutsuttavat lajit.

Eräs asia minua hämmästytti valtavasti. Sellaiset ajajat, jotka luulevat osaavansa ajaa, johon laskin itsenikin ennen kilpailua, pitäisi istuttaa huippukuljettajan viereen. Siinä turhat luulot karisisivat.


Vaikka kilpailu olikin "alennettu" pienoisralliksi, oli yleiskilpailun viiden parhaan joukossa yhteensä neljä tulevaa maailmanmestaria sekä yksi MM- ja yksi EM-rallin tuleva voittaja. HS väliotsikoi juttunsa "Nuoret vauhdissa", sillä

Raskasta Volvoa kuljettaneet Timo Salonen ja Erkki Pitkänen sijoittuivat yleiskilpailussa sijoille 2. ja 4. Poikien ero oli 33 sekuntia, joka syntyi Pitkäsen käydessä ojan puolella.

Valitettavasti vuoden 1974 Helsinki-rallia ei vielä löydy ewrc-resultsista, mutta yleiskilpailun viiden kärki oli:

1. Hannu Mikkola / Knut Aas, Ford, 1742
2. Timo Salonen / Seppo Harjanne, Volvo, 1802
3. Ulf Grönholm / Bo Långström, Volvo, 1828
4. Erkki Pitkänen / Juha Piironen, Volvo, 1835
5. Pentti Airikkala / Heikki Haaksiala, Vauxhall, 1861

Kursivoidut lainaukset HS 28.10.1974
 
Ylös