Vapaan F1-liveseurantatoikki vol. 2.0

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Örfil

Guest
Etsiskelin ja löytyi tiedonjyvä, että 2005 Monzan kisassa Kimi veti nopeustauluun 370,1km/h. Liekö ennätys edelleenkin?
Ei taida olla.

Alppu on vetänyt ns. Varalan mäessä 371,1 km/h ja Itsenäisyydenkadun tunnelissa 370,2 km/h.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Aika pitkän pääsuoran ovat mehikaanot rakentaneet tälle radalle.
Hämäläinen tutkautti vauhdikseen yli 360 km/h. Hockenheimissa taidettiin aikaan päästä samoihin nopeuksiin.
On se suora pitkä, mutta nuo kovat huippunopeudet johtuvat suurelta osin ohuesta ilmasta: Meksikon rata on 2240, kun toiseksi korkeimmalla sijaitseva Interlagosin rata on 800, metriä merenpinnan yläpuolella. Tämä toki vie vähän tehoja koneista pois, mutta suurempi vaikutus on ilmanvastukseen, joka on huomattavasti pienempi kuin normaalilla korkeudella.
 

Örfil

Guest
Laskin summittaisilla arvoilla.

Ilman tiheys on "noin" arvoja, Austin on 140 m merenpinnasta ja Mexico 2200, pyöristin nuo nollaan ja 2000 metriin, sillä niihin löytyi suoraan arvot (1.00 ja 1.25)
Cv arvona käytin 0,7 (löytyi netistä, F1 auton alin ilmanvastuskerroin).
Pystysuoran pinta-alan arvoksi heitin hatusta 1,5 m2.
Downforcesäätöjä ei ole huomioitu ollenkaan.

Laskin aluksi mikä on vastusvoima jos Austinin ilmoitetulla, arvioidulla huippunopeudella ajetaan eli 320 km/h.

F= 0,5*tiheys*nopeus pot 2*p-a*i.v.kerroin
Sitten laskin että mikä on nopeus, jotta päädytään samaan voimaan Mexicon korkeudella ja lasku antoi tulokseksi 358 km/h.
Oletettuna että downforcesäädöt ym. ovat ihan samat, joita ne eivät takuulla ole.

Eli ihan sinnepäin -luvuilla lasku antoi kuitenkin oikeansuuntaiset tulokset.

Että mitä siitä sitten? No...tota...KATTOKAA LOKKI!
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös