Vapaan TV-lupa/mediamaksu

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sotii pahasti Ylen journalistista vapautta vastaan. Vallan vahtikoirasta sylikoiraksi- ei kiitos.

Ja pieni hinta tämä siitä on. Kaupallisilta kanavilta ei kriittistä kotimaan journalismia voi odottaa. Eduskunnan budjettivallan alla kanavan kärkevimmät poliittiset ohjelmat, esimerkiksi erinomaiset A-linjan ohjelmat menettäisivät saattaisivat menettää terävimmän teränsä.
Millälailla Yle ei nykyään ole vallan sylikoira? Kuka päättää TV-luvan suuruudesta - eduskunta/kansanedustajat. Kuka tekee päätökset Ylessä hallitys ja hallintoneuvosto, ketäs niissä on - no kansanedustajia. MIllä perusteella johtajapaikat jaetaan, no puoluekirjan perusteella tietenkin :ahem:

... mikä siis muuttuisi :confused:

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
On kyllä kiva nähdä selvää vahingoniloisuutta tietyiltä hahmoilta. Asettakaapa itsenne niiden asemaan, joilla ei oikeasti ole sitä rahaa, saatika moisia mediavermeitä. Niitäkin on. Ehkä sossun voi saada maksamaan sen heidän puolestaan, mutta palveleeko se sitten tarkoitusta?

Tämäntyylisten maksujen on vaan kertakaikkiaan perustuttava vapaaehtoisuuteen, tai edes toimittava käyttömäärän mukaan.

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo
Mulla on telkkari mökillä, mulla on telkkari himassa ja mun omistama telkkari on myös vuokralaisten puolella. Kuinka monta mediamaksua mä joudun maksamaan? Joutuuko vuokralaiset maksamaan tuon mediamaksun?

EDIT: ehkä nykyään sillä sijainnilla ei ole niin väliä :rolleyes:
No mitäs järkee siinä ois, jos vuokralaisen ei tarviis itse tuota maksaa? :doubtful:

markoj

Custom User
ToXiCiTy taitaa nyt olla hakusessa.
Joo ja ei. Mun mielestä pitää olla aika akropaatti, että perusosalla hoitelee noi listassa mainitut menot. Voihan tommoseen listaan lisätä vaikka mitä. Käytäntö on sitte eri.

Pietari

HarjunHerra
Sijainti
Etelä-Savo
On kyllä kiva nähdä selvää vahingoniloisuutta tietyiltä hahmoilta. Asettakaapa itsenne niiden asemaan, joilla ei oikeasti ole sitä rahaa, saatika moisia mediavermeitä. Niitäkin on. Ehkä sossun voi saada maksamaan sen heidän puolestaan, mutta palveleeko se sitten tarkoitusta?

Tämäntyylisten maksujen on vaan kertakaikkiaan perustuttava vapaaehtoisuuteen, tai edes toimittava käyttömäärän mukaan.
Tuo ehdottamasi verotuksessa otettava maksu saa minulta kyllä täyden tuen. Pääsisinpähän sit ilman maksamista, vaadin siis samaa. :D

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
Miltä kuulostaisi teostomaksu? Kuulette takuuvarmasti jossain tekijänoikeudenalaista musiikkia, vaikka ette haluaisi. Olisi varmaan vähintään kohtuullista, että myös maksat siitä joka vuosi könttäsumman 175e.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
No mä olen vahingoniloinen ainoastaan niille, jotka luistaneet tähän asti lupamaksuissa. Siis sellaisille, jotka katsovat salaa telkkaria tai kuuntelevat radiota tai kiertävät jotenkin maksuja netin kautta.

Tämän esityksen huonoja puolia on sitten se, että se koskee ihan kaikkia. Esim. näkö- tai kuulovammaisia ja samoin esim. sellaisia, joilla ei ole mm. uskonnon takia telkkaria/radiota/nettiä. Lisäksi köyhimpien osalta pitäisi olla kompensaatiota.

Kävisi myös se, että verotuksen kautta perittäisiin. Siinä tulisi huomioitua myös tulot eli porrastettu maksu olisi mahdollinen (pienituloiset eläkeläiset, työttömät ja opiskelijat yms.) ja samoin olisi varmaan hoidettavissa, jos on hyvät syyt muuten olla maksamatta. Verotulojen kautta perimisessä voi olla ongelmallista se, että se on "oikeasti" jälkijunassa.

Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Juupa juu. Miksi suotta puuttua epäkohtiin, annetaan kaiken tulla sellaisenaan vaan.
Mutta nykyisin epäkohtia ovat olleet mm:
- on liian helppo kiertää maksua ja käyttää silti YLE:nkin palveluita
- lupajärjestelmä ja seuranta/valvonta maksaa

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Juu ja edelleen olen sitä mieltä, että Ylen palvelu pitäisi määritellä tarkemmin ja sitä pitäisi käsitellä infrastruktuurina. Tätähän monet odotti tältä Lintilän ryhmältä, mutta siihen ei nyt päästy - päädyttiin menemään siitä mistä aita on matalin ja ehdottamaan TV-maksua jota ei voi kiertää.

:nope:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Tämän esityksen huonoja puolia on sitten se, että se koskee ihan kaikkia. Esim. näkö- tai kuulovammaisia ja samoin esim. sellaisia, joilla ei ole mm. uskonnon takia telkkaria/radiota/nettiä. Lisäksi köyhimpien osalta pitäisi olla kompensaatiota.
Musta Yleä pitäisi käsitellä infrana, jokainen valti tarttee TV ja radioverkon, tulevaisuudessa Internet-palvelutkin voi nousta tällaiseen asemaan ja monesta infasta me maksetaan, vaikka ei käytetä. Joten sinällään ratkasu on hyvä. Tuo talouskohtainen maksu on vain hölmö - Yle pitäisi saada valtion budjettiin.

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
Kyllä niitä pinnareita on ihan joka alalla.

Jos tämän pakkomaksun on ihan pakko toteutua, niin viilaisin sitä jotenkin näin:

- Jokainen täysi-ikäinen, jolla on tuloja maksaa (175/2) euroa.

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
Pitääkös muuten ulkomailla asuvien Suomen kansalaisten maksaa? Kyllähän se YLE:n netti toimii sielläkin.

Btw: 4000 :)

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Kyllä niitä pinnareita on ihan joka alalla.
No mitä vähemmän niitä on, niin sitä parempi. Hyvä, että yhtä reikää tukitaan. Kyllä minua hatuttaa tv-maksun tai mediamaksun maksamista enämpi se tieto, että jotkut jättävät tarkoituksella maksamatta.

Ja kyllä tähänkin jää porsaanreikiä. Varsinkin, jos lopulta tulisi jotain porrastuksia.

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
Ei muuten taida toimia ulkomailla (ilman erityistoimenpiteitä).
En suinkaan puhu nyt pelkästään YLE:n nettisivujen kautta katsottavista TV-lähetyksistä tai tallenteista. Eihän tuo maksu yksistään niihin edes kohdistu.

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Jos tämän pakkomaksun on ihan pakko toteutua, niin viilaisin sitä jotenkin näin:
- Jokainen täysi-ikäinen, jolla on tuloja maksaa (175/2) euroa.
Äh, vähemmän byrokratiaa ja erikseen huolehdittavia maksuja:
Erilliset maksut pois ja lyödään tuloveroon 0.7% korotus kaikille tasapuolisesti. Se on siinä. EI tarvitse enää liikutella erillisiä maksulappuja.