Vatanen kiitää aavikolla

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ranskan Stephane Peterhansel otti kärkipaikan Dakar-aavikkorallin ensimmäisen varsinaisen ek:n päätteeksi.

Toisena kaasutteleva Etelä-Afrikan Giniel de Villiers on jäänyt Peterhanselista 17 sekuntia. Japanin Hiroshi Masuoka ajaa kolmantena, Belgian Gregoire de Mevius neljäntenä ja Ari Vatanen viidentenä. Vatanen on jäänyt Peterhanselista 47 sekuntia.

Kilpailu käsittää kaikkiaan 17 osuutta. Ensimmäinen osuus ajettiin Ranskan Narbonnen maastossa.

Toimitus / Sportti.com

Pidetään peukkuja Arille!!!
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Seuraava pätkä sitten vissiin jo ajetaankin ihan aavikolla. Alku on ollut vasta lämmittelyä.
 

samilainen

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
169
Sijainti
Perä - Hanurila
Mihin on maailma menossa.
Dakar ralli loppuu egyptiin.
Aavikkoa ei ole vielä näkynyt neljän päivän jälkeen.
Vatanen n.1,5min kärjestä, aavikolla Vatanen alkaa sitten painaa kaasua raskaammalla jalalla.
Ruotsalainen M:mä kartanlukijana, saas nähä miten äijän käy.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ari Vatanen oli Dakar-aavikkoseikkailun kuudennen ek:n viidenneksi nopein ja nousi kokonaistilanteessa yhdenneltätoista tilalta kahdeksanneksi.

Maanantaina hän oli pudonnut tuloksissa seitsemän pykälää rengasrikkojen takia. Kilpailua johtavasta Ranskan Stephane Peterhanselista Vatanen on jäänyt vajaat 33 minuuttia.

Kilpailussa toisena kaasuttelee Japanin Hiroshi Masuoka, joka on jäänyt Peterhanselista 49 sekuntia. Kolmantena ajava Gregoire de Mevius on kärkeä jäljessä jo 15 minuuttia.

Toimitus / Sportti.com
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Vatanen ajoi seitsemännellä erikoiskokeella kolmanneksi kovimman ajan ja nousi kokonaistilanteessa viidenneksi.

1. Stephane Peterhansel FRA
2. Hiroshi Masuoka JPN - 12.21
3. Kenjiro Shinozuka JPN - 51.20
4. Gregoire de Mevius BEL - 55.38
5. Ari Vatanen FIN - 1.00.01
6. Giniel de Villiers RSA - 1.00.52
7. Massimo Biasion ITA - 1.03.01
8. Stephane Henrard BEL - 1.10.43
 

Under

Well-known member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
427
Onneton taso Dakarissa nykyään, enne oli sentään kunnon B-ryhmäläisiä mukana. Ja HUIPPUKUSKEJA
 

samilainen

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
169
Sijainti
Perä - Hanurila

Ruotsalaiset sanoivat ajaneensa 110km/h hypänneensä autolla 20metriä korkean dyynin lopusta 70metriä pitkälle eikä käyny kuinkaan.
Tämä ei taida olla uskon asia.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No emmä tiiä oliko Dakar-rallin taso joskus takavuosina mikään huima? Vatanenhan siellä aina oli mukana ja kerran oli Kankkunen. Sitten oli Jacky Ickx pari kertaa Pösön ratissa. Jacky on rattimies, vaikkei rallia ole kauheasti ajellut.

Mitsubishillä taisi olla sitten joku Erwin Weber ykköskuskina. Tai Kenjiro Shinozuka. Ei nekään mitään aivan mahottoman kuuluisia kuskeja ole.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Pmv, nyt kun Ickxin mainitsit, niin muistelen jossain vanhassa lehdessä nähneeni sivuhumoautuksen jostain Vatasen ja Ickxin välillä olleesta kiistasta niiltä ajoilta kun Sitikalla molemmat aavikkoa pitkin päästeli. Ei sulla tahi kellään muulla olis hajua, että mistä oli kyse?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
En tiedä onko kyseessä nyt varsinainen kiista ollut. Jokin aika sitten Vatanen vain otti erään tapauksen esimerkiksi siitä, että tallimääräyksiä on hyvä joskus olla.

En muista oliko kyseessä Peugeot 405 T16 vai Citikan "kopiomalli", jolla kaverukset tuolloin kilpailivat. Kisa oli kovaa ja tallimääräystä ei annettu (tai Ickx ei sitä totellut). -> Noilla vermeillä oli tapana olla varsin paloherkkiä tuohon aikaan, joten kilpailu sai ikävän loppukäänteen kun Ickxin kartturi paloi autoonsa. En muista oliko ennen tulipaloa tapahtunut jotain...

<small>[ 09-01-2003, 16:43: Message edited by: Zep ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Minun muistikuvani Ickx ja Vatasen tempauksista rajoittuu siihen, kun Jean Todt heitti kolikkoa siitä kumman hyväksi tallimääräys annetaan. Vatanen sai voittaa eikä Ickxillä ollut mitään tätä vastaan. Silloin miehet ajoivat tietenkin Peugeotilla, eikä Citroenilla. En muista olisko Ickx kartturi menehtynyt jossain onnettomuudessa, mutta totta se on että nuo aavikkoautot syttyivät herkästi tuleen. Yleisin syy taisi olla se, että iskareiden jäähdytysjärjestelmä vuosi öljyä konehuoneeseen joka syttyi kuumasta turbosta ja roihautti muovikatteet tuleen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pitääpäs yrittää tarkastaa jostain. Kolikkoa toki myös heitettiin. Tämä muistelemani tapahtuma oli sitten vuos tai kaks tuon jälkeen. Kolikkoa heitettiin tosiaa tuolloin Pösön aikana ja muistaakseni Citikka oli herkempi roihahtelemaan.

Tuosta kartturin kuolemasta ei silloin Suomessa taidettu pitää kovin kovaa haloota. Tiedä tuollaiset rallia koskettavat negatiiviset uutiset saavat -tai enemmänkin saivat aikoinaan- esim. Ruutulipussa niin vähän huomiota. Ikääkuin joku toimittaja ei haluaisi lajilleen tuollaista huomiota...?
-Ei myöskään taidettu aikoinaan paljoa puhua Bugalskin kartturin kuolemasta Ranskan mestaruussarjassa Clio Kit Carin aikoihin. Tuo tapaus on näin jälkikäteen ajatellen tainnut vaikuttaa Bugalskin nykyvauhtiin enemmän kuin monikaan uskalsi arvioida. Vauhti ja luotettavuus ei ole enään lähelläkään onnettomuutta edeltävää aikaa...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Yksi syy minkä takia autoja on Dakarissa palanut paljon on se että jos auto jää sinne aavikolle niin hinaus/kuljetus "sivistyksen maille" maksaa aivan hellvetin paljon.

Vanha saha-alan sanontahan on "hyvin vakuutettu on puoliksi poltettu". Pätee myös kunnolla vakuutettuihin kilpureihin.

Näin kertoi porukka penkallaseisojia 80-luvulla kun Suomestakin lähti privaattiteameja Saharaa läpäisemään.

-edit: Niillä vanhoilla B-ryhmäläisillä tuskin sellaisenaan pärjäisi nykyvehkeille. Jousitus yms on kehittyneet niin paljon.

<small>[ 09-01-2003, 17:20: Message edited by: ettelbruck ]</small>
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kirjasta Pitkä paha vasen -ralliautoilun vuosikirja 1988-89 (Erola-Vanhanen):

"Vuoden 1988/89 kilpailusta tuli lopulta sellainen farssi, ettei autourheilu olisi moista ansainnut.

Kuin kostoksi Fisalle Todt ratkaisi voittajan heittämällä kameroiden edessä lantilla Vatasen ja Jacky Ickxin paremmuudesta. Vatasen klaava voitti, ja Ickx odotteli ammattimiehen tyyneydellä suomalaista viimeisenä päivänä maalissa.
.
.
.
Kiusallisinta kolikonheitto oli Vataselle, joka olisi halunnut ratkaista kilpailun aivan muulla tavoin.
- Uskon, että olisin voittanut ajamalla. En olisi halunnut tällaista ratkaisua, mutta tallipäällikön sana on laki. Toisaalta ymmärrän hyvin, mitä Todt pelkäsi. Jos minä ja Jacky olisimme alkaneet ajaa tosissamme kilpaa, olisi voinut käydä niin että jompikumpi olisi lipsauttanut ja ehkä keskeyttänyt. Kaksoisjohtoa ei tallin kannata missata kuskien välisen kisan takia, hän sanoi."
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Onpas hyvää keskustelua.

Nuo autourheilun parissa sattuneet vakavat onnettomuudet ovat moottoriurheilutoimittajille vaikea paikka. Halutaan pitää sitä lajin positiivista puolta yllä, mutta sitten haudataan nämä negatiiviset asiat.

Bugalskin kartanlukijan kuolema on minullakin hyvin muistissa, sehän tapahtui jossain Ranskan kansallisen sarjan rallissa, missä Cliot olivat todella nopeita laitteita.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Sen verran oon nyt saanu irti, että ilmeisesti tuo Ickxin onnettomuus ei tapahtunutkaan Dakarissa, vaan Pharaons Rallyessa lokakuussa 1991 tai 92. Kartanlukija oli Christian Tarin ja tallina Citroen. Jacky lopetti oman uransa vuoteen 1992...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jaaha, ja tänään on sitten Shinozuka loukkaantunut kuulemma vakavasti. Ootellaan.

Ja Vatasellakin tökki, neljä tuntia lisää eroa kärkeen ja podiumsijojen tavoittelu tais jäädä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kisan virallisten sivujen mukaan Kenjiro Shinozuka on erittäin vakavasti loukkaantunut ja kakkoskuski Thierry Deli Zotti vakavasti.

Toivotaan parasta.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Koomassa ja hengenvaarallisessa tilassa kuulemma. 54 vuotta on kertynyt jo ikää Japanin miehelle. Nyt ei muuta kuin peukut pystyyn ja enkelit matkaan. Pahalta näyttää.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Sportti.com:sta: "Shinozuka romutti autonsa sen pudottua nokallaan hiekkadyynien välisessä jyrkässä alamäessä. Ari Vatanen tuli ensimmäisenä onnettomuuspaikalle ja nosti japanilaisen autosta. Helikopteri saatiin nopeasti paikalle."
 
Ylös