Verizon Indycar Series 2016

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jaan tämän artikkelin (englanniksi) täälläkin. Pagenaudin ja Powerin tiet mestarikanditaateiksi Sonomassa sekä mestaruusspekulaatioita, mukaanlukien pistetaulukot joista voi katsoa, mitä kumpikin kuski tarvitsisi mestaruuteen.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
^ Excellent read, August. Mutta vaihda äkkiä tuo avatarisi, ennen kuin on liian myöhäistä! (Jamesin pyörähtelyt olivat sittenkin aivan urpon näköistä touhua)

Upea finaali tulossa. Voittakoot, ken voi.

----


Jos ensi vuonna vielä pihisee, lupaaan olla aktiivisempi. Tää on tällä hetkellä 50/50, mutta katsotaan keväällä missä mennään. Tiukka taistelu edessä. Maaliskuussa nähdään!!
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Upea finaali tulossa. Voittakoot, ken voi.
Vaikken kannatakaan tuplapisteitä, ellei kyseessä ole 500 mailin kisa, niin tavallaan joudun myöntämään, että tuohan ne lisää jännitystä päätöskisaan. Jos Power voittaisi huomenna kolmella bonuspisteellä, niin Pagenaud tarvitsisi 5. sijan eikä 20. sijan (tai 21:s + 1 bp) kuten normaalilla pisteytyksellä.

Edit: Ja jos Indyssäkään ei olisi tuplapisteitä, niin paalun jälkeen Pagenaud johtaisi 53 pisteellä, eli mestaruus tulisi jo starttaamalla kisa.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Upea finaali tulossa. Voittakoot, ken voi.
Näin on, todellinen superfinaali tulossa. Yksi asia, mitä tässä ei vielä käsitäkään, on miten pitkä off-season tässä on taas tulossa. Vaikka kausi nyt ei enää päätykään elokuun loppuun kuten parina aikaisempana kautena oli. Joka tapauksessa, kun Sonoma on ohi, seuraavan kerran sitten maaliskuussa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Millä Indycarissa perustellaan tarvetta näin pitkälle off-seasonille, ainakaan säiden puolesta ei jenkeissä olisi ongelma ajaa pidempäänkin :)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Millä Indycarissa perustellaan tarvetta näin pitkälle off-seasonille, ainakaan säiden puolesta ei jenkeissä olisi ongelma ajaa pidempäänkin :)
Kausien 2014 ja 2015 lopettaminen ennen labour dayta perustui siihen, että Mark Miles jostain syystä oli saanut päähänsä IndyCarin kilpailevan samoista katsojista NFL:n ja yliopistofutiksen kanssa. Futiskausi kun alkaa siellä syyskuussa.

Säät eivät todellakaan rajoita, pohjoisimmat radatkin (Toronto, Road America) ovat noin Nizzan korkeudella. Jatkuuhan DTM:kin lokakuun puoliväliin.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
Penske-talli miehitti Top 4-sijat aika-ajossa ja Simon Pagenaud sai paalupaikasta lisäpisteen. Pagenaud'n kierrosaika oli 1:16.2565. Keskituntinopeus oli 181,2 km/h.

Indycarin ajanotosta jo reilu kymmenen vuotta vastannut Tag Heuer mittaa ajat kymmenentuhannesosasekunnin tarkkuudella. :D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Kisalähetys alkamassa...ESPN päätti sekoilla vielä kerran kauden päätöksen kunniaksi: espanjankielinen selostus tulee nyt rinnakkain englannin kanssa.

E: no tipahtihan se espanjankielinen selostus pois. Ekalla kierroksella jo rytisi kun Aleshin ja Kanaan päättivät törmäillä. Seurauksena Kanaan hukkasi reilut puoli minuuttia omasta kisastaan. Vihreät onneksi säilyivät ja show jatkuu
 
Viimeksi muokattu:

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2189
Pagenaud suorittaa kyllä ihailtavan varmasti, joten tällä hetkellä näyttää Astor-pystin osoitteen olevan selvä.

E: Ja kun tämän sain näppäiltyä, niin samalla hetkellä entistä selvemmin.

E: No, varmalta.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Puoliväli saavutettu ja uusintastartti. Pagenaud'n ote ei kyllä pienestä herpaannu.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Mestaruus ratkesi jo puolivälissä, kun Powerin auto hyytyi. Nyt vaan kyse siitä, kruunaako Pagenaud kautensa voitolla.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Viimeistä kierrosta viedään. Kyllä se Pagenaud vaan kruunaa mestaruutensa voitolla :thumbup::thumbup:

Kausi oli sitten siinä. Ensi maaliskuussa taas jatketaan Floridassa St. Petersburgin katuradalla.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2189
Se on siinä, upea kausi ja päätöskisa Pagenaudilta :thumbup: Ja donitsit vielä yleisön riemuksi!

E: Pari kertaa meinasi huuto päästä Castronevesin ja Newgardenin taistelua seuratessa. Toi kisan loppuun mukavasti jännitystä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
Pagenaud otti mestaruuden ansaitusti ja tyylillä. Voitto kruunasi erinomaisen viikonlopun. Puolen vuoden off-season on haitaksi, niin hieno sarja on kyseessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Hieno mestaruus Simon Pagenaudille totta vieköön!:thumbup:

Sebastien Bourdais toki voitti monta kertaa Champ Car-mestaruuden ja tavallaan sarjojen jatkumon ollessa aivan täysin sama sarjojen yhdistyttyä Ranskalla on jo viisi mestaruutta Amerikan Formuloiden saralla. Muutoin tietysti neljä Champ Car-ajalta ja yksi nykypäivän Indycar-ajalta joka seuraa IRL:n jatkumoa sinänsä.

Tätä kautta tuli paljon seurattua ja Indycar tuntuu alkaneen nostamaan profiiliaan ja paljon siitä on ollut kiinni parin viime vuoden ja tämän vuoden onnistuminen oikeastaan melkein kaikessa mahdollisessa. Ainoa selvä ongelma tietysti on nuo kalenterin kisojen sovittamisongelmat ja muut satunnaiset ongelmat enemmän seuratumpien muiden lajien osalta. Katsojakiinnostus on toki myös heräämässä, mutta tietenkin edelleen melko vaatimatonta se on.

Tietysti NASCAR on menettänyt katsojalukujaan ja se on ollut Indycarille hyväkin asia vaikka jostain syystä potentiaaliset fanit ovat siirtyneet vaihtoehtoisesti Uuden Sukupolven Urheiluautojen MM-Sarjan tai muun vaihtoehtoisen moottoriurheilun kuten Formula E:n katsojiksi. Kyseinen sarja tuntuu herättävän myöskin kiinnostusta.

Indycarille odotan varovaisen menestyskauden jatkumista katsojaluvuissa ja muutenkin yleisesti minkä sarja olisi ansainnut menetettyään vuosia turhaan sotimiseen CART-sarjan kanssa tai Champ Car-sarjan kanssa ja sittemmin vielä yhdistyneenäkin muutamia vuosia jopa Indycar-ajallakin vain aiempien vuosien sotien takia se oli vaikeuksia profiililtaan ja katsojia menettäneenä. Itsekin on tullut lajia jälleen viimeisen parin viime vuoden aikana seurattua kokonaan uudella innolla muutaman hiljaisemman vuoden jälkeen ja sitä ennen tietenkin jo todella pitkältä ajalta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8497
Sijainti
Helsinki
Tässä sitten vielä Pohjois-Amerikan ulkopuolelta tulleet Cart/Indycar-mestarit

Cart/Champ Car

1989: Emerson Fittipaldi
1993: Nigel Mansell
1997-98: Alessandro Zanardi
1999: Juan Pablo Montoya
200-01: Gil de Ferran
2002: Cristiano da Matta
2004-07: Sebastien Bourdais

IRL/Indycar

1998: Kenny Bräck
2003, 2008, 2013, 2015: Scott Dixon
2004: Tony Kanaan
2005: Dan Wheldon
2007. 2009-11: Dario Franchitti
2014: Will Power
2016: Simon Pagenaud

Toki ennen toista maailmansotaa mestariksi ajoivat Yhdysvaltoihin emigroituneet britti Dario Resta ja ranskalainen Gaston Chevrolet.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
654
Italiasta muuttanut nykyisen Kroatian alueella syntynyt Mario Andretti unohtui listasta. Hän voitti Cart PPG Indy World Car Seriesin 1984.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tuli hieman tutkittua, miten paljon Chevyn dominanssi tällä kaudella oli Pensken ansiota. Ohessa hieman statseja:

Chevy 14 voittoa
Honda 2 (molemmat speedway-kitillä)

Penske 10 voittoa (1 ovaalivoitto Poconossa)
Muut 6 voittoa (Chevy 4 (2 lyhyellä ovaalilla, 2 road/street coursella), Honda 2)

Paras tulos Penske poislukien:

Honda 10
Chevy 6

Vahvistaa näkymystäni siitä, että Penskeä lukuunottamatta pariteetti molempien valmistajien välillä oli aika hyvä. Hondalla oli jopa parempi speedway-kit, kun taas lyhyet ovaalit olivat Hondan heikkous.
 
Ylös