Minulla tullut työpaikalta lappu sairaslomani aikana, että lähes kaikki työntekijät on pakkolomautettu: "Tilauskannan äkillisestä alenemisesta johtuva työn väheneminen. Lomautus on voimassa toistaiseksi tästä päivästä lukien. arvioitu kesto täsmentyy asiakasneuvottelujen perusteella." =! Ei tietoa, koska lomautus päättyy ja voi kestää ensi vuoteen?
Mietiskelin tässä kun missään laissa ei lue tai mitään ei edes ole mainintaa, että vaikuttaako pakkolomautus sairauslomaani, kun olin jo ennen ilmoitusta pitkään sairaslomalla ja mitenkä laki sanoo, että lasketaanko sairausloma yli 200 päiväksi toimettomaksi päiviksi, koska kysyin useaan kertaan työnantajalta, että mikäs tilanne on ja onko tarjota kevyempää työtä? Ei ole tarjota, Lomapäivärahat, pekkaspäivät ja ylityöt on vielä maksamatta ja kohta meinaan kysellä toiselta työpaikalta työtä ja saatan saada sopimuksen, niin olisin siinä mielessä oikeutettu eroamaan välittömästi työlain perusteella ilman velvollisuutta jäädä työnantajalleni töissä olemisesta 2 viikkoa. Sairaslomani ei vaikuta mitään, koska työnantajani on hyväksynyt useita kuukausia tähänkin asti sairaslomatodistukseni.
Menen huomenna metalliliitolle kysymään tätä kiperää kysymystä, kun kerran on myös todisteet kännykamerassa olemassa puutteellisista apuvälineistä ja ympäristöistä ja tuttu työntekijä yhä töissä, joka on valmis myöntämään tosiasiat. Jos sairauslomani ennenaikainen aloitus ennen lomautus kumoaa tuon lomautuksen, täytyy minun mennä töihin 23.3 ja lomautus toteutuu vasta kun minulle ilmoitetaan vähintään 2 viikkoa ennen lomautusta?
Vielä lisäksi, että lomapäivistä pitää sopia lomapäivien pituudesta riippuen ennen maaliskuun loppua, joten lomapäiväni on kyllä sijoitettu vasta huhtikuun puolelle. Melkoinen sekamelska on tulossa. Sairauslomat ja lomautus osuivat niin paskamaiseen kohtaan, niin tuossa ei tiedä enää kukaan lakia syynäilevä?
Soitin eräälle ystävälleni, joka on ollut paikan omistaja ja toimitusjohtaja jo vuosikymmenen tai lähestulkoon enemmän, ei osannut vastata tuohon kysymykseeni. Vaikea juttu on siis tiedossa.
Uskoisin, että jotenkin nämä asiat selviävät, että päästään me molemmat osapuolet vähemmällä. Paitsi minä, kun odottelen hiukan parempia aikoja, menee tuo työpaikka menettämään minut ja siirryn toiseen työhön, joka minulla olisi tiedossa.