Veroalennuksia velkarahalla?

Mielipiteesi asiasta?

• Äänestäjiä yhteensä
    27

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Tomaatitkin voidaan tuoda Espanjasta.. Yhtälailla ne hinnat nousseet ulkomaisissakin tuotteissa, vaikka miten koettaisi vierittää suomalaisten tuottajien niskaan. No ostetaan sitten ulkomaista, kun on halvempaa. Kieritetään loputkin rahat pois täältä.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Eiköhän ne lomautukset pian kosketa koko kansaa.

Tässä nyt vaan on ogelmana se että ei Suomi tarvitse sitä persaukisen duunarin rahaa. Vaan sen sikarikkaan porvarin rahaa. Ei ne veron alennukset lisää kotimaista kysyntää yhtään tällaisessa paniikkijarrutus tilanteessa kuin nyt on. Ja kaiken syynä on ne velkarahalla veronalennuksia saaneet porvarit, jotka jarruttaa.

Ei se, että duunari ostaa leivänpäälle pelkkää Edamia, eikä sen seittämää sorttia, kaada tätä Suomen taloutta. Vaan se että nämä porvarit pelkäävä, ettei 100 miljoonan sijoitukselle tulekkaan 150 miljoonaa voittoa ja jättävät rahat makaamaan pankkeihin, minne nämä veronkevennyksistä kertyvät miljoonatkin menevät.
Jos puhutaan isosta pääomasta, niin diagnoosisi on tietenkin väärä. Taantuma pistää ison rahan liikkeelle, eikä mihinkään sukanvarteen.

Jos taas puhutaan ns. hyvätuloisista tai keskituloisista palkkatyöläisistä, niin Suomen järjetön progressiivinen tuloverotus huolehtii tehokkaasti heistä.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kysymyshän ei kokonaisuutena ole suinkaan siitä, miten selviämme mahdollisista veronalennuksista, vaan siitä miten selviämme jo päällä olevasta yhä syvenevästä talouskriisistä.

Minä näen hallituksen tekemät päätökset hyvinkin pitkälti loogisina ja oikeansuuntaisina juuri tässä tilanteessa.
Pitkälti samaa mieltä olen. Jos valtion joskus todella kannattaa velan määrää nostaa, niin nyt. Mikäli alettaisiin perua jo tehtyjä päätöksiä lisävelan ottamisen pelossa, syventäisi se entisestään laskua. Valtion suhdanteidenvastainen politiikka taitaa olla niitä harvoja asioita, joista taloustieteilijöilläkin on jonkun sortin konsensus.

Takaisinmaksukaan ei ole ihan niin yksioikoista, että nämä toimet ajavat tulevaisuudessa leikkauksiin tai veronkorotuksiin. Esim. elvytyksen ansiosta pystyssä pysyvät yritykset voivat nousun joskus alkaessa hyvin tuoda veroina takaisin sen, mikä nyt menetetään. Toki Moe ja kumppanit voivat halutessaan liittää tulevaisuudessa vääjäämättä tapahtuvat leikkaukset tämän sekamelskan aikana tulleisiin velkoihin, mutta mitään ruudinkeksijää ei tarvita tajuamaan niiden olevan edessä joka tapauksessa.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Kysymyshän ei kokonaisuutena ole suinkaan siitä, miten selviämme mahdollisista veronalennuksista, vaan siitä miten selviämme jo päällä olevasta yhä syvenevästä talouskriisistä.

Minä näen hallituksen tekemät päätökset hyvinkin pitkälti loogisina ja oikeansuuntaisina juuri tässä tilanteessa.
Hienosti tiivistetty.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Eiköhän ne lomautukset pian kosketa koko kansaa.
Läheskään kaikki eivät joudu lomautetuksi, mutta tämä talouskriisi kyllä koskettaa aivan jokaista suomalaista, hyötyjiä on erittäin vähän.

Tässä nyt vaan on ogelmana se että ei Suomi tarvitse sitä persaukisen duunarin rahaa. Vaan sen sikarikkaan porvarin rahaa. Ei ne veron alennukset lisää kotimaista kysyntää yhtään tällaisessa paniikkijarrutus tilanteessa kuin nyt on. Ja kaiken syynä on ne velkarahalla veronalennuksia saaneet porvarit, jotka jarruttaa.

Ei se, että duunari ostaa leivänpäälle pelkkää Edamia, eikä sen seittämää sorttia, kaada tätä Suomen taloutta. Vaan se että nämä porvarit pelkäävä, ettei 100 miljoonan sijoitukselle tulekkaan 150 miljoonaa voittoa ja jättävät rahat makaamaan pankkeihin, minne nämä veronkevennyksistä kertyvät miljoonatkin menevät.
Kyllä se kansantalous pyörii valtaosin tavallisten tallajien toimesta. Suurin osa veronkevennyksistä menee sekä kulutukseen että lainanhoitoon. Harvemmat maksavat nopeutetussa aikataulussa pitkäaikaisia lainoja eli korottaa näiden hoitamiseen käytettyjä summia. Tietysti epävarmoina aikoina pyritään lyhytaikaiset (esim luottokorttivelat) maksamaan nopeasti pois.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Jos puhutaan isosta pääomasta, niin diagnoosisi on tietenkin väärä. Taantuma pistää ison rahan liikkeelle, eikä mihinkään sukanvarteen.

Jos taas puhutaan ns. hyvätuloisista tai keskituloisista palkkatyöläisistä, niin Suomen järjetön progressiivinen tuloverotus huolehtii tehokkaasti heistä.
No jos taantuma laittaa ison rahan liikkeelle, niin miksi ihmeessä kaikki parkuu, USA:n edustajat etunenässä, että kyllä nyt kaikkien täytyy osallistua ja auttaa pumppaamaan rahaa markkinoille.

Onko niillä jotain eri rahaa kuin muilla, vai mikä on ettei se ison pääoman liikkeelle laittama raha kelpaa. Monopolista kenties, vai itse painettua :cool:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
No jos taantuma laittaa ison rahan liikkeelle, niin miksi ihmeessä kaikki parkuu, USA:n edustajat etunenässä, että kyllä nyt kaikkien täytyy osallistua ja auttaa pumppaamaan rahaa markkinoille.

Onko niillä jotain eri rahaa kuin muilla, vai mikä on ettei se ison pääoman liikkeelle laittama raha kelpaa. Monopolista kenties, vai itse painettua :cool:
Se ns. iso raha on suurimmaksi osaksi kiinni osakkeissa, velkakirjoissa jne. Osakkeiden arvot ovat tipahtaneet parin viimevuoden aikana n. puoleen. Uskoisin suurimman osan ns. ison rahan haltijoistakin olevan ihmeissään nykytilanteesta ja ihmettelevän mitä helvettiä pitäisi tehdä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Voihan ne, jotka katsovat veronalennukset aivan vääriksi toimenpiteiksi lahjoittaa valtiolle tai kunnille sen veronalennusten osuuden.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Voihan ne, jotka katsovat veronalennukset aivan vääriksi toimenpiteiksi lahjoittaa valtiolle tai kunnille sen veronalennusten osuuden.
Olen jättänyt jokusen satasen ottamatta vähennyksiä. Oma tappio tässä on ehkä 500-700 euroa edellisessä verotuksessa. En ole tarkemmin jaksanut tarkistaa. Ehkä toimin noin viime vuoden verotuksen osalta myös. Vähennyksiä olisi työhuoneesta, matkoista ja kaivurityöstä.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Minulla tullut työpaikalta lappu sairaslomani aikana, että lähes kaikki työntekijät on pakkolomautettu: "Tilauskannan äkillisestä alenemisesta johtuva työn väheneminen. Lomautus on voimassa toistaiseksi tästä päivästä lukien. arvioitu kesto täsmentyy asiakasneuvottelujen perusteella." =! Ei tietoa, koska lomautus päättyy ja voi kestää ensi vuoteen?

Mietiskelin tässä kun missään laissa ei lue tai mitään ei edes ole mainintaa, että vaikuttaako pakkolomautus sairauslomaani, kun olin jo ennen ilmoitusta pitkään sairaslomalla ja mitenkä laki sanoo, että lasketaanko sairausloma yli 200 päiväksi toimettomaksi päiviksi, koska kysyin useaan kertaan työnantajalta, että mikäs tilanne on ja onko tarjota kevyempää työtä? Ei ole tarjota, Lomapäivärahat, pekkaspäivät ja ylityöt on vielä maksamatta ja kohta meinaan kysellä toiselta työpaikalta työtä ja saatan saada sopimuksen, niin olisin siinä mielessä oikeutettu eroamaan välittömästi työlain perusteella ilman velvollisuutta jäädä työnantajalleni töissä olemisesta 2 viikkoa. Sairaslomani ei vaikuta mitään, koska työnantajani on hyväksynyt useita kuukausia tähänkin asti sairaslomatodistukseni.

Menen huomenna metalliliitolle kysymään tätä kiperää kysymystä, kun kerran on myös todisteet kännykamerassa olemassa puutteellisista apuvälineistä ja ympäristöistä ja tuttu työntekijä yhä töissä, joka on valmis myöntämään tosiasiat. Jos sairauslomani ennenaikainen aloitus ennen lomautus kumoaa tuon lomautuksen, täytyy minun mennä töihin 23.3 ja lomautus toteutuu vasta kun minulle ilmoitetaan vähintään 2 viikkoa ennen lomautusta?

Vielä lisäksi, että lomapäivistä pitää sopia lomapäivien pituudesta riippuen ennen maaliskuun loppua, joten lomapäiväni on kyllä sijoitettu vasta huhtikuun puolelle. Melkoinen sekamelska on tulossa. Sairauslomat ja lomautus osuivat niin paskamaiseen kohtaan, niin tuossa ei tiedä enää kukaan lakia syynäilevä?

Soitin eräälle ystävälleni, joka on ollut paikan omistaja ja toimitusjohtaja jo vuosikymmenen tai lähestulkoon enemmän, ei osannut vastata tuohon kysymykseeni. Vaikea juttu on siis tiedossa.

Uskoisin, että jotenkin nämä asiat selviävät, että päästään me molemmat osapuolet vähemmällä. Paitsi minä, kun odottelen hiukan parempia aikoja, menee tuo työpaikka menettämään minut ja siirryn toiseen työhön, joka minulla olisi tiedossa.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Minulla tullut työpaikalta lappu sairaslomani aikana, että lähes kaikki työntekijät on pakkolomautettu: "Tilauskannan äkillisestä alenemisesta johtuva työn väheneminen. Lomautus on voimassa toistaiseksi tästä päivästä lukien. arvioitu kesto täsmentyy asiakasneuvottelujen perusteella." =! Ei tietoa, koska lomautus päättyy ja voi kestää ensi vuoteen?

Mietiskelin tässä kun missään laissa ei lue tai mitään ei edes ole mainintaa, että vaikuttaako pakkolomautus sairauslomaani, kun olin jo ennen ilmoitusta pitkään sairaslomalla ja mitenkä laki sanoo, että lasketaanko sairausloma yli 200 päiväksi toimettomaksi päiviksi, koska kysyin useaan kertaan työnantajalta, että mikäs tilanne on ja onko tarjota kevyempää työtä? Ei ole tarjota, Lomapäivärahat, pekkaspäivät ja ylityöt on vielä maksamatta ja kohta meinaan kysellä toiselta työpaikalta työtä ja saatan saada sopimuksen, niin olisin siinä mielessä oikeutettu eroamaan välittömästi työlain perusteella ilman velvollisuutta jäädä työnantajalleni töissä olemisesta 2 viikkoa. Sairaslomani ei vaikuta mitään, koska työnantajani on hyväksynyt useita kuukausia tähänkin asti sairaslomatodistukseni.

Menen huomenna metalliliitolle kysymään tätä kiperää kysymystä, kun kerran on myös todisteet kännykamerassa olemassa puutteellisista apuvälineistä ja ympäristöistä ja tuttu työntekijä yhä töissä, joka on valmis myöntämään tosiasiat. Jos sairauslomani ennenaikainen aloitus ennen lomautus kumoaa tuon lomautuksen, täytyy minun mennä töihin 23.3 ja lomautus toteutuu vasta kun minulle ilmoitetaan vähintään 2 viikkoa ennen lomautusta?

Vielä lisäksi, että lomapäivistä pitää sopia lomapäivien pituudesta riippuen ennen maaliskuun loppua, joten lomapäiväni on kyllä sijoitettu vasta huhtikuun puolelle. Melkoinen sekamelska on tulossa. Sairauslomat ja lomautus osuivat niin paskamaiseen kohtaan, niin tuossa ei tiedä enää kukaan lakia syynäilevä?

Soitin eräälle ystävälleni, joka on ollut paikan omistaja ja toimitusjohtaja jo vuosikymmenen tai lähestulkoon enemmän, ei osannut vastata tuohon kysymykseeni. Vaikea juttu on siis tiedossa.

Uskoisin, että jotenkin nämä asiat selviävät, että päästään me molemmat osapuolet vähemmällä. Paitsi minä, kun odottelen hiukan parempia aikoja, menee tuo työpaikka menettämään minut ja siirryn toiseen työhön, joka minulla olisi tiedossa.
No onneksi kuulut liittoon, jos aiot siellä käydä. Kyllä ne siellä kertoo todennäköisesti aika tarkkaan, että miten menetellään ja miten pian olet valmis siirtymään muihin hommiin.

Sen minäkin muistan/tiedän, että sairasloma lasketaan työssäolo päiväksi, eli siitä kertyy ainakin lomapäivät ja muistaakseni myös pekkaset.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
En viitsi Moen polliin vastailla, turhan mustavalkoiset vaihtoehdot.

Lähtökohtaisesti verojen alentaminen velaksi on typerä malli, mutta nykyinen tilanne ei ole niin mustavalkoinen kuin Moe haluaa antaa ymmärtää.
:D:D:D:D

Nauroin kyyneleet silmissä. Ensin kaveri vänkää toisaalla että kysy suoraan, ja sitten kun kysytään suoraan tämä ei osaa/halua vastata, kun kaikki muut (melkein) on vastanneet hallituksen toimia vastaan.

Haaska kaveri, suorastaan naurettava.:D:D:D:D

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
:D:D:D:D

Nauroin kyyneleet silmissä. Ensin kaveri vänkää toisaalla että kysy suoraan, ja sitten kun kysytään suoraan tämä ei osaa/halua vastata, kun kaikki muut (melkein) on vastanneet hallituksen toimia vastaan.

Haaska kaveri, suorastaan naurettava.:D:D:D:D
eikös nuo sun reunaehdot ole edelleen tuossa aloituksessa :rolleyes:

SOKO

Well-known member
Aika hankaa työnantajien kelamaksun poistosta koituvaa säästöä yksittäisten ihmisten palauttaa valtiolle. Myös ruoan alv:n alentumista on vaikeata maksaa takaisin, sillä se menee suoraan kauppojen katteeseen. Se, että siteeratun kaltaisia heittoja esitetään, osoittaa ettei kaikille ole ihan selvillä se, mihin nämä veronalennukset kohdistuvat ja kuka niistä viimekädessä hyötyy.

Vaikuttaa siltä, että Kataisenkin usko hallituksen linjan toimivuuteen alkaa horjua. Nyt puhutaan jo 40-60 mrd:n lisävelasta ja sekin perustuu varsin optimistiseen arvioon siitä, että BKT laskee tänä vuonna vain 4,5 %. Katainen pitää jo mahdollisena, että hallitus turvautuu verojenkorotuksiin ja menoleikkauksiin.
http://www.taloussanomat.fi/uutiset/2009/03/12/katainen-suomelle-4060-miljardia-euroa-lisaa-velkaa/20096725/12