Verotus 2010

Sijainti
Oslo
Tuo on kyllä jännä juttu. Ja ärsyttävä. Joillain (yleensä naisilla?) tuntuu myös olevan vaikea pyytää lisää liksaa, liittyyköhän se samaan? Mä kyllä uskallan kysyä palkankorotusta (ja pyydänkin sen kaks kertaa vuodessa), mutta on se vähän urpoa, kun ei yhtään tiedä mitä muut tiimissä saa. Tossa välipäivinä katselin myös yhtä duunia, johon olisin voinut hakea. Tuttu kaveri tekee siellä niitä hommia, ja kyselin tyypiltä palkkatasosta. Voi herrajjumala sitä kiertelyä ja kaartelua :jaska: Kertoi kyllä, että onhan sitä vastuuta ja että ei se ainakaan varmaankaan laskisi mun nykyiseen palkaan verrattuna, ellei mulla ole tosi hyvä palkka, ja kyllä se ehkä varmaan nousisi ja onhan tässä vastuutakin niin. Mikä prkl siinä on niin vaikeaa sanoa ääneen, varsinkin tollasessa tilanteessa, kun potentiaalinen hakija kyselee tutulta kaverilta? :doubtful: No, jäi se paikka sitten hakematta.
Norjassa on omien kokemuksieni mukaan täysin tavallista että palkkatyöläiset tietävät toistensa ansiot. Olen tottunut siihen että työntekijöiden kesken pidetään ainakin kerran vuodessa palaveri jossa päätetään työnantajalle tehtävästä yhteisestä palkkavaatimuksesta (jos sellaiselle on firman tai yleisen taloudellisen tilanteen kannalta perusteita). Vaatimusta varten tehdään toisille "samaan kategoriaan" kuuluville toimistoille tiedusteluja palkkatasosta ja muista työhön kuuluvista eduista (tiedot on erittäin helppo saada, lähes kaikki kyselyn saaneet antavat vastauksen).

Firmalla on mm. työkokemukseen perustuva palkka-/työetutaulukko jonka mukaan edetään.

Tämä tarkoittaa sitä että työntekijällä on tiedossaan se mitä työtoverit ansaitsevat kuin myös se, mitä palkkaa ja etuja muissa toimistoissa nautitaan.

jjv

Arschloch
No meillä on ainakin yksinkertainen systeemi noissa palkoissa. TES:n mukainen minimipalkka. Joskus on korotusten aikaan luottamusmiehelle ehdotettu et sovittais paikallisesti pienempi korotus. Ei tietenkään suostuta. Jos tehdään tuotantoennätys niin saadaan pullaa ja kahvia. Palkankorotusta saa pyytää niin usein, kun haluaa, vaikka joka aamu.

JPP

as Quo as possible
Sijainti
lappeen Ranta
Pitäisiköhän maksaa pääomaveroa, kun sain tänään 5€ edestä pulloja edessä jonottaneelta? Hällä meni hermo jonotukseen ja kysyi haluanko putelit.
Melkein sama tilanne oli mullakin. Paitsi että oli takana jonottava ja sain tölkkejä. :eek!:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kokemukseni mukaan norjalaisilla on ainakin meidän alalla selkeästi paremmat edut. Palkkataso tuntuu myös korkealta, mutta lienee elinkustannuksetkin vähän täkäläistä tasoa kovemmat? Ainakin olut on törkeän kallista. Ruotsalaiset ovat myös ilmeisen avoimia (?) tuloistaan ja muista eduista.

Onhan Suomessakin monia aloja, missä palkkaus on yksiselitteisen tehtäväkohtaista eikä henkilökohtaisia lisiä ole mahdollista saada. Turha silloin on udella kollegoiden tienestejä, kun kaikilla on samat tulot.

Eilen vilkaisin verokorttia ja näyttää tipahtavan pykälän tai pari, en ole ihan varma mitä edellisessä oli. Olisin valmis kovempaankin verotukseen, vaikka bruttotulot eivät kasvaisi, kunhan sillä saataisiin parannettua heikompiosaisten elämää.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Ruotsalaiset ovat myös ilmeisen avoimia (?) tuloistaan ja muista eduista.
Kyllä ruotsalaiset on vähän liian avoimia kaikista asioista tällasen suomijuntin makuun :rolleyes: Ttttu että menee hermot niiden palavereissa ja sähköposteissa. Mitä hemmettiä ne puhuu, vaikkei liity asiaan mitenkään?? Ja miks pitää kirjoitella meilejä, joissa puututaan asioihin, joista kirjoittaja ei tajua yhtään mitään?? Ja tietty joka replyyn lisätään muutama johtaja lisää vastaanottajiksi. PRKL :mad: Sori, on vaan viime aikoina ollu hermot kireellä yhen projektin kanssa :eek:

Olisin valmis kovempaankin verotukseen, vaikka bruttotulot eivät kasvaisi, kunhan sillä saataisiin parannettua heikompiosaisten elämää.
Sanotaanko, että ei ole kipukynnys mullakaan vielä ylittynyt. Ikävä kyllä tuntuu, että verorahoja menee enemmän byrokratiaan kuin mihinkään konkreettiseen. Mutta ehkä se on vain kokoomuslaisen median aikaansaama harha :p

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Pitänee nostaa 3% koska ei ole enää niin paljon korkovähennyksiä.

31% olisi vero.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
No pistetään sitten, kun nää aloitti.. 27,5% vaikka kaikenmaailman vammaisvähennyksiä löytyykin, enkä ole keskituloista nähnytkään.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Verottajalta tulleen ehdotuksen mukaaan bruttotuloilla 42000 euroa maksaisin veroja 19,5%.
Täytynee nostaa hieman, koska tulospalkkiot nostanevat tänkin vuonna hieman vuosipalkkaa.

Prosenttiin vaikuttaa toki perheen lainat, kodin ja työn väliset matkakustannukset sekä kirkottomuus.

Viimeksi muokattu:

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Norjassa on omien kokemuksieni mukaan täysin tavallista että palkkatyöläiset tietävät toistensa ansiot. Olen tottunut siihen että työntekijöiden kesken pidetään ainakin kerran vuodessa palaveri jossa päätetään työnantajalle tehtävästä yhteisestä palkkavaatimuksesta (jos sellaiselle on firman tai yleisen taloudellisen tilanteen kannalta perusteita). Vaatimusta varten tehdään toisille "samaan kategoriaan" kuuluville toimistoille tiedusteluja palkkatasosta ja muista työhön kuuluvista eduista (tiedot on erittäin helppo saada, lähes kaikki kyselyn saaneet antavat vastauksen).

Firmalla on mm. työkokemukseen perustuva palkka-/työetutaulukko jonka mukaan edetään.

Tämä tarkoittaa sitä että työntekijällä on tiedossaan se mitä työtoverit ansaitsevat kuin myös se, mitä palkkaa ja etuja muissa toimistoissa nautitaan.
Melkoinen kyttäämiskulttuuri näemmä norskien työpaikoilla! Onko samanlaista kyttäämistä muuallakin elämässä? Kuuluuko naapurille näyttää ruokakassi kun saapuu kaupasta kotiin?

Mistä tämä kertoo? Eikö siellä uskalleta pitää itse omista asioista huolta?

Onko Norjassa kyttääminen kulttuurin ominaisuus? Onko toisten asioista tietäminen indikaattori onnistumisesta elämässä ja jopa jollain tapaa ihmisarvon mittari? Vai mistä tässä on kysymys?

-edit- Eiku mä oonkin vaan kateellinen, kun en pääse juoruilemaan kuppikuntiin.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Melkoinen kyttäämiskulttuuri näemmä norskien työpaikoilla! Onko samanlaista kyttäämistä muuallakin elämässä? Kuuluuko naapurille näyttää ruokakassi kun saapuu kaupasta kotiin?

Mistä tämä kertoo? Eikö siellä uskalleta pitää itse omista asioista huolta?

Onko Norjassa kyttääminen kulttuurin ominaisuus? Onko toisten asioista tietäminen indikaattori onnistumisesta elämässä ja jopa jollain tapaa ihmisarvon mittari? Vai mistä tässä on kysymys?

-edit- Eiku mä oonkin vaan kateellinen, kun en pääse juoruilemaan kuppikuntiin.
Kirjoita VERO ETUNIMI SUKUNIMI KUNTA ja lähetä numeroon 16400 jos haluat tietää jonkun tulot.

Noi tummennetut kannattaa täyttää oikeilla nimillä ja kunnilla, eikä saivarrella.;)

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
Kirjoita VERO ETUNIMI SUKUNIMI KUNTA ja lähetä numeroon 16400 jos haluat tietää jonkun tulot.

Noi tummennetut kannattaa täyttää oikeilla nimillä ja kunnilla, eikä saivarrella.;)
Noku EMMÄ HALUU!!! Mussa on kai jotain vikaa, mutta kun ei kiinnosta kenenkään tulot, eikä oikein muutkaan yksityisasiat.
Enhän mä tiedä edes omaa palkkaani. Ei oo niin paljoo kiinnostanut, että viitsisin selvittää sitäkään.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Noku EMMÄ HALUU!!! Mussa on kai jotain vikaa, mutta kun ei kiinnosta kenenkään tulot, eikä oikein muutkaan yksityisasiat.
Enhän mä tiedä edes omaa palkkaani. Ei oo niin paljoo kiinnostanut, että viitsisin selvittää sitäkään.
Mulla on vähän samaa velkojen kanssa. Soitin pankkiin ja pyysin autolainaa, niin julkes kysyä koska maksan edellisen pois?:frank::thumbfh::nope:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Kyllä ruotsalaiset on vähän liian avoimia kaikista asioista tällasen suomijuntin makuun :rolleyes: Ttttu että menee hermot niiden palavereissa ja sähköposteissa. Mitä hemmettiä ne puhuu, vaikkei liity asiaan mitenkään?? Ja miks pitää kirjoitella meilejä, joissa puututaan asioihin, joista kirjoittaja ei tajua yhtään mitään?? Ja tietty joka replyyn lisätään muutama johtaja lisää vastaanottajiksi. PRKL :mad: Sori, on vaan viime aikoina ollu hermot kireellä yhen projektin kanssa :eek:
Meillä näköjään ihan samat "töikaverit" meren toisella puolella :eek!:

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
Mulla on vähän samaa velkojen kanssa. Soitin pankkiin ja pyysin autolainaa, niin julkes kysyä koska maksan edellisen pois?:frank::thumbfh::nope:
Joo, ei mua omat menotkaan paljon kiinnosta. Just tuli postia joltain virmalta, varmaan perintä- sellaiselta, jossa kiitettiin ku olin maksanut jonkun laskun. En tiennyt olevani sinne velkaa, enkä tiennyt maksaneeni mitään, mutta hyvähän se, että asiat hoituu itsestäänkin. Sekä velan teko, että sen maksu.