Verotuspolli, parte dois, yleisverotus

Mitä pitäisi kiristää

• Äänestäjiä yhteensä
    23

jjv

Arschloch
Tuossa työkavereitten kanssa viime viikolla ideoitiin vaatevero. Eli uusien vaatteiden ostolle nykyistä korkeampi alv. Vaatteitahan tarttee jokainen, muttei kaikki osta niitä edes joka vuosi, kun taas jotkut ostavat niitä huvikseen viikottain. Lasten vaatteissa tuo kierrätys (vanhemmilta sukulais-/tuttavalapsilta nuoremmille) taitaakin jo aika hyvin toimia. Ainakin toimi ollessani itse suvisaappaan kokoinen.

Tämä ei koskisi sukkia, kenkiä eikä alusvaatteita. Ja tästä seuraisi, että nykyinen tuulipukukansa kulkisi kokovartalokalsareissa lailla superhessun.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Tuossa työkavereitten kanssa viime viikolla ideoitiin vaatevero. Eli uusien vaatteiden ostolle nykyistä korkeampi alv. Vaatteitahan tarttee jokainen, muttei kaikki osta niitä edes joka vuosi, kun taas jotkut ostavat niitä huvikseen viikottain. Lasten vaatteissa tuo kierrätys (vanhemmilta sukulais-/tuttavalapsilta nuoremmille) taitaakin jo aika hyvin toimia. Ainakin toimi ollessani itse suvisaappaan kokoinen.

Tämä ei koskisi sukkia, kenkiä eikä alusvaatteita. Ja tästä seuraisi, että nykyinen tuulipukukansa kulkisi kokovartalokalsareissa lailla superhessun.
Samalla tapetaan muutama sata vaatekauppaa ja lisäksi työpaikkoja tavarataloista, maahantuojilta jne.

Saatiimpahan valtiolle rahaa, toisesta päästä menee enemmän ulos - mutta ei kai sillä väliä.

:jaska: :jaska: :jaska:

Suomalaiset on maailman parhaita keksimään veroja ja ymmärtämään että valtio tarvii rahaa, kumpa joskus vielä ymmärrettäis vaatia että ne rahat käytetään järjellisesti ennen lisäverojen kehittämistä ja hyväksymistä.

jjv

Arschloch
Samalla tapetaan muutama sata vaatekauppaa ja lisäksi työpaikkoja tavarataloista, maahantuojilta jne.

Saatiimpahan valtiolle rahaa, toisesta päästä menee enemmän ulos - mutta ei kai sillä väliä.

:jaska: :jaska: :jaska:

Suomalaiset on maailman parhaita keksimään veroja ja ymmärtämään että valtio tarvii rahaa, kumpa joskus vielä ymmärrettäis vaatia että ne rahat käytetään järjellisesti ennen lisäverojen kehittämistä ja hyväksymistä.
Juu ja samalla tapettais suomalainen tekstiiliteollisuus eikä Aasian lapsityöläisetkään enää sais rahojamme. Henkka&Maukka ja Stressmannkaan ei sais enää Suomesta kunnon tuloja.

Eikös tässä nyt ollut pollin lähtökohtana, että verotusta kiristetään eikä kysytty pitäiskö kiristää vai ei.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Juu ja samalla tapettais suomalainen tekstiiliteollisuus eikä Aasian lapsityöläisetkään enää sais rahojamme. Henkka&Maukka ja Stressmannkaan ei sais enää Suomesta kunnon tuloja.

Eikös tässä nyt ollut pollin lähtökohtana, että verotusta kiristetään eikä kysytty pitäiskö kiristää vai ei.
Niin ja Henkka ja Maukka ja stressimies työllistää myös melkoisen määrän Suomalaisia. Ei nuo aasiassa lastenkaan tekemät vaatteet tänne tule ilman suomalaista työvoimaa siinä välissä.

... niin ja todennäköisesti halpatuonnin osuus vaatekaupasta kasvaisi (kun hinnat on kovat, mutta vaatteita tarvitaan, niin ostetaan sitten edes halvalla).

Ihan sama mikä on lähtökohta, mutta verojenkorotuksia vain byrokratian ylläpitämiseen pitää aina vastustaa.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Mun on pitänyt jo pitkään kysyä, että olitko JA tosiaan Nuorsuomalaisten kaupunginvaltuutettu? Vai sotkenko jotain tosi pahasti?
Kyllä mä olin. Risto EJ:n värväämä. Mielestäni viksu mies. NuSujen yksi agenda oli palveluseteli heikko-osaisille. Muutenkin linja oli lähellä esim. Englannin työväenpuoluetta.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllä mä olin. Risto EJ:n värväämä. Mielestäni viksu mies. NuSujen yksi agenda oli palveluseteli heikko-osaisille. Muutenkin linja oli lähellä esim. Englannin työväenpuoluetta.
Ihmettelin vaan, kun toisaalta se linja oli kovinkin lähellä jaskan linjaa hyvinvointivaltion uudelleenmäärittelyn ja tasaveron muodossa.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Entä jos perusteet ovat terveydelliset? Kuten tupakka-, alkoholi- ja makeisverot?
Tupakkaveron ymmärrän kyllä, alkoholiveronkin joo - toisaalta se vie kohta juomista taas huonompaan suuntaan (väkeviin, äkkijuomiseen ja harmaatuontiin).

Makeisveron ongelmista puhuttiin jo (ksylitoli, kivennäisvedet) ja osa jätettiin huomioimatta (kuten se, että kaikkeen lihoittavaan tuo ei pure - esim. leivokset tais jäädä ulkopuolelle.)

Mangelo

Well-known member
Tupakkaveron ymmärrän kyllä, alkoholiveronkin joo - toisaalta se vie kohta juomista taas huonompaan suuntaan (väkeviin, äkkijuomiseen ja harmaatuontiin).
Tupakankäytön yhteiskunnalliset kustannukset taitaa olla hyttysenininää verrattuna alkoholinkäyttöön. Siis jos jollain tavalla kierosti ajatellaan niiden kustannusten olevan aineiden, eikä niitä käyttävien yksilöiden aiheuttama kuluerä. Mun mielestä tuo aineiden verottaminen kustannustenkattomielessä on sikälikin typerää, että se tavallaan antaa oikeuden aiheuttaa niitä kustannuksia, tasaamalla kuluerät sosiaalidemokraattisesti niiden kesken, jotka osaavat rakentaa pommin tuhoamatta sormiaan ja niiden, joilta menee silmä.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tupakankäytön kustannuksista on sellaisiakin tutkimuksia, että tupakka itse asiassa säästää yhteiskunnan rahoja leikkaamalla ihmiseloa ajalta, jolloin ihminen muuttuu tuotannontekijästä kulueräksi.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Vois kristillisten sokerivero osua paremmin?
Asiaan en ole liikaa perehtynyt, mutta päälisin puolin osuu ideaan paremmin.

Toisaalta taas rasva voi olla yhtä vaarallista. Joten helppoa tietä ei ole :(

Sinäputki

Troll
Sijainti
Trollhättan
Asiaan en ole liikaa perehtynyt, mutta päälisin puolin osuu ideaan paremmin.

Toisaalta taas rasva voi olla yhtä vaarallista. Joten helppoa tietä ei ole :(
Taitaa olla pitkälti sen aikaisesta trendistä kiinni, onko se rasva haitallista vai ei. Sen verran ovat mielipiteet vaihdelleet tässä viime aikoina.

Kun herkkujen verotusta kiristetään, vastaavasti terveystuotteiden verotusta voitaisiin keventää, kuten myös urheilu- ja liikuntavälineiden verotusta.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Tai jos tunnin liikunnasta saisi 5 euron verohelpotuksen.

Lastenvaujen (vahinkovankkurit toimhuom.) työntäminen lasketaan mukaan.