Virallinen sm-ralli thread

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Valde sanoi:
Mielenkiintoista!! Saas nähdä yltääkö Hirvonen Salon vauhtiin vai jääkö Paasosen, Katajamäen ja Sohlbergin kerhoon.
No eipä taida Mikon enää tarvita vauhtiaan Suomessa todistella muuten kuin aina elokuun alkupuolella ...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Valde sanoi:
Mielenkiintoista!! Saas nähdä yltääkö Hirvonen Salon vauhtiin vai jääkö Paasosen, Katajamäen ja Sohlbergin kerhoon.
Onks toi N:läinen vähän turhan heikko peli ku on ajellu WRC:llä ja sitä ennen pikku-a:laisilla. Katkee tukivarret tjsp.

Mut senhän tietty näkee ku jaksaa lauantaina nousta kuudelta ja survaista kumijalan kohti Ukia. Pitäis olla vielä kaunis, sateeton päivä.
 

hippopotamus

Guest
Sehän on hyvä juttu. Pitäähän oman pajan tuotteita mainostaa ja jos ei kuskit kerkee niin mekaanikko asialle;-) Mielenkiintoista nähdä mikä on vauhti Saloon verrattuna ja mikä on vauhti muihin subbe-kuskeihin verrattuna.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Salo näytti kaapin paikan! Aika uskomatonta, kun 19 km pätkällä mies vetäisi N:läisellä 2 sekunnin päähän yleiskilpailun pohjista. Parin viime kisan epäonni ja vääränlainen vaihdelaatikko on nyt kuitattu. Lisäksi tämän suorituksen myötä voidaan unohtaa ilkeämieliset puheet siitä, että evo kutoset alkaa pyyhkiä ohitse. :D

Mielenkiintoinen kisarapo:
http://www.saloracing.net/index2.html

Hirvonen oli yhtä paljon muiden N-poikien edellä kuin Salon takana. Mielestäni varsin hieno suoritus. Salon lyöminen miehen omalla peliareenalla kun näyttää olevan jokseenkin mahdoton tehtävä suomalaisille tulevaisuudenlupauksille (sen ovat kokeneet mm. Paasonen ja Sohlberg). Voipi olla, että ko. tehtävään tarvittaisiin Inkoon lahjaa maailmalle. Kumpi voittaisi: huippukuntonsa taas löytänyt Salo vai Grönholm?
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Valde sanoi:
Kumpi voittaisi: huippukuntonsa taas löytänyt Salo vai Grönholm?
Niinpä otetaanpa Salo ja istutetaan kylmiltään 307 WRC rattiin ja vastaan asettuu Marcus. Kumpi voittaisi?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Uskoisin, että N:läisellä Marcus pystyisi antamaan täyden vastuksen välittömästi. Tosin ei välttämättä olisi nopeampi. Tämä olkoon tunnustus Salon vauhdista, kun sanojen takana on pesunkestävä Marcus-fani. :wink:
 

hippopotamus

Guest
Se pitäisi mitata siten, että pantaisiin Grönholm ja Salo molemmat ajamaan N-ryhmän Subarulla niin olisi tasavertaisemmat lähtökohdat? Veikkaisin silloin kyllä Marcusta hiukka nopeemmaksi?
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
hippopotamus sanoi:
Se pitäisi mitata siten, että pantaisiin Grönholm ja Salo molemmat ajamaan N-ryhmän Subarulla niin olisi tasavertaisemmat lähtökohdat? Veikkaisin silloin kyllä Marcusta hiukka nopeemmaksi?
mutta kumpi ajais maaliin asti?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
hippopotamus sanoi:
Se pitäisi mitata siten, että pantaisiin Grönholm ja Salo molemmat ajamaan N-ryhmän Subarulla niin olisi tasavertaisemmat lähtökohdat? Veikkaisin silloin kyllä Marcusta hiukka nopeemmaksi?
Toi "hiukka nopeempikin" taitaa olla aikamoinen kohteliaisuus miehelle, jota ei yleisesti pidetä tulevaisuuden lupauksena Suomalaiselle rallille maailman tasolla. :p

Hiukan ihmetyttää sarjatilanne. Salo on voittanut yli puolet kisoista, eikä vieläkään ole varmistanut pronssia enempää. Olisin halunnut olla Hyvinkäällä todistamassa Saloa jahtaamassa wrc-kuskien päänahkoja pätkäajoissa.. No ajoihan Salo sm-voitosta viime vuonnakin, eikä vauhdissa ollut valittamista. Silloin toki oli pakkovoiton paikka ja kakkonen (Ketomäki tuli myös todella lujaa).

Muistaakseni Salon kaikki keskeytykset tänä vuonna ovat johtuneet teknisistä vioista. Aika hyvin kaveri pysyy tiellä ottaen huomioon yrityksen määrän ja vauhdin. Viime vuonna olin Hyvinkään sm-rallissa katsomassa, kun Salo tuli ihan katkolla koko tien leveydeltä. :doubtful: Tais tulla silläkin pikiksellä wrc-päänahka.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Valde sanoi:
Toi "hiukka nopeempikin" taitaa olla aikamoinen kohteliaisuus miehelle, jota ei yleisesti pidetä tulevaisuuden lupauksena Suomalaiselle rallille maailman tasolla. :p
Huomioidaan nyt kuitenkin että Salo on ajanut tuota N-ryhmän mitsua jo vuodesta kivi ja kypärä, ja on näinollen aikalailla noiden autojen erikoismies niinkuin Puhakka oli aikanaan. Olisi toki kiva nähdä Salo kovemmankin auton ratissa, mutta itse en henkilökohtaisesti usko niin suureen menestykseen mitä N-ryhmän puolella on totuttu näkemään.

Ja mikäpä mahtaa nykypäivänä olla tuossa N-ryhmässä Mitsun ja Subarun ero? Taitaa Mitsut olla edelleen jonkin verran edellä vai?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Huomioidaan nyt kuitenkin että Salo on ajanut tuota N-ryhmän mitsua jo vuodesta kivi ja kypärä, ja on näinollen aikalailla noiden autojen erikoismies niinkuin Puhakka oli aikanaan. Olisi toki kiva nähdä Salo kovemmankin auton ratissa, mutta itse en henkilökohtaisesti usko niin suureen menestykseen mitä N-ryhmän puolella on totuttu näkemään.

Ja mikäpä mahtaa nykypäivänä olla tuossa N-ryhmässä Mitsun ja Subarun ero? Taitaa Mitsut olla edelleen jonkin verran edellä vai?
Tätä jälkimmäistä päätelmää Mitsun edusta ei kai kukaan ehdottaisi mikäli Juha Saloa ei murskatuloksineen olisi sm-sarjassa? Mm-sarjassa voitto meni Subarulle ja ainakin viime kauden vikassa kisassa Australiassa Mitsut ei pysyneet millään Subarujen perässä. Yleisesti ottaen Subarun tietotaito ja potentiaali ralliautojen rakentamiseen pitäisi olla vähintäänkin Mitsun tasolla.

Mutta, mutta, jos Juha N:läisellä jo ajaa joillain pätkillä wrc-autojen nippuun, niin kyllä miehellä on jo ansio ja aika siirtyä isompien haasteiden pariin (wrc-autoihin). Ja eikös noi muutkin N-ryhmän kärkimiehet ole ihan tarpeeksi harjoitelleet ryhmän autoilla (lukuunottamatta erikoislahjakasta Hännistä, josta myös voi tulla mitä vain)

Kysymys autojen voimasuhteista on sinänsä mielenkiintoinen. Ennen kautta Salolle oli kuulemma ilkuttu, että jää Subarujen jyräämäksi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Joo, kolmella pätkällä tuli Uudessakaupungissa käytyä. Ei ollut paljon yleisölle lippusiimoja vedelty ja sit Johto ja SPAUK pisti järkkäreitä siirtelemään porukkaa. Kieltämättä ei kaikilla katsojilla paljon äly päätä pakottanut paikkaansa valitessa mutta silti, eikö siimoitukset vois hoitaa etukäteen?

WRC-viisikko veti mallikelpoisen tiukan kisan. Sitä sit voi pohtia että pitäiskö maailmalle tähtäävien kuskien ajaa tiukkaa kisaa museoautoa tai kansallista harrastelijaa vastaan. Odottais selvempää nopeuseroa!

Salo tuli komeasti, ei siinä autoakaan paljon säälitty kun lapikas pysyi lattiassa, Ruutulipussa nähty ojassakäynti vahvisti käsitystä. Vähän tuli fiilis ettei Hirvosen Impreza kulkenut ihan niin lujaa kuin kuski olis halunnut. Ainakin EK6:n alkupään pelto-S-mutkissa Hirvonen oli ainoa joka ei jarruttanut.

Ralliradio oli kokolailla surkea esitys.


-ai niin, Frank, 106, miltä näytti reitti yms siltäpuolelta?
 
Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Junnujen sm-rallissa Keravalla, oli käynyt yhdelle kartturille todella ikävästi. :(
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kuljettaja kuoli
17.09.2005 19:16
Nuori kuljettaja kuoli vakavassa ulosajossa Keski-Uusimaa-rallissa lauantaina. Kilpailun johto kokoontui heti onnettomuuden jälkeen ja päätti keskeyttää kilpailun.

Onnettomuus tapahtui noin kello 17.30.
Lähde MTV3/urheilu

Ei hittolainen...
:(
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Kartturi kuoli ulosajossa nuorten rallissa

Nuori kakkoskuljettaja kuoli vakavassa ulosajossa Keski-Uusimaa-rallissa Artjärvellä lauantaina. Kilpailun johto kokoontui heti onnettomuuden jälkeen ja päätti keskeyttää kilpailun.

Onnettomuus sattui noin kello 17.30 EK-5:llä. Keravalta liikkeelle lähtevä ralli on nuorten SM-rallin osakilpailu.

AKK-Motorsportin toimitusjohtajan Jarmo Mahosen mukaan kuolemaan johtavat onnettomuudet ovat tämän tyyppisissä kilpailuissa erittäin harvinaisia.

"Yleensä pahimmat onnettomuudet tapahtuvat niin sanotuissa ennakkotutustuttavissa kisoissa, joissa ajetaan nuottien mukaan. Ammattikielellä sanottuna nuorten kisat ajetaan niin sanotusti pimeässä, millä tarkoitetaan sitä, ettei rataan saa tutustua etukäteen eikä sitä voi harjoitella. Tällöin vauhtiakin on yleensä vähemmän, koska kuljettaja ei tiedä, mitä seuraavan mutkan takana odottaa."

Ylipäätään kuolemantapaukset ovat tänä päivänä hänen mukaansa ralleissa selvästi harvinaisempia kuin vielä kymmenen vuotta sitten.

"Autojen turvalaitteet ovat kehittyneet merkittävästi. Myös autojen katsastaminen on nykyään todella tiukkaa."

Kuolemaan johtavia ulosajoja sattuu Mahosen mukaan maailmalla keskimäärin muutama vuodessa. Tyypillisimmin uhri on nimenomaan kakkoskuljettaja eli kartturi.

ST
:frown:
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Kaikeksi onneksi nämä kuolemaan johtaneet ulosajot ralliautoiluissa ovat nykyään aika harvinaisia. Viimeksi moinen tapahtui vuonna 1999 Lahdessa.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Jr- sanoi:
Kaikeksi onneksi nämä kuolemaan johtaneet ulosajot ralliautoiluissa ovat nykyään aika harvinaisia. Viimeksi moinen tapahtui vuonna 1999 Lahdessa.

Näin eilen.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Tarkemman raportin Ugin kisatilanteista voi lukea Frankin sivuilta, tässä omakohtaisia havaintoja ja tuntoja.

Erittäin iso plussa järjestäjille kisasta kokonaisuutena! Aikaisempiin vuosiin roima petraus, erityisesti uudet pätkät ja seikka, ettei mitään pätkää ajettu kahteen kertaan ansaitsevat aplodeja. Reitti oli kaikinpuolin onnistunut, edes viimeisen pätkän loppuosa ei mennyt huonoon kuntoon, vaikka ennakkoon niin pelättiinkin.

Osa toimitsijoista teki melkoisen pitkää päivää, esim. ykkösellä ja kuutosella oli sama neitokainen yksin at-asemalla hommissa ja jaksoi vielä illallakin hymyillä! Iso kiitos hänelle! Myös kakkosella yksin at:lla ollut naisimmeinen paiski pitkää vuoroa ilman tuuraajaa jalat ristissä kupla otsassa. Työnsankareita!!

Tulevaisuudessa varmasti yksi suurimmista ongelmista rallien järjestämisessä tulee olemaan järjestäjien, toimitsijoiden ja talkooväen puute. Monessa kotimaankin kisassa kahteen kertaan ajettavat pätkät ovat olleet ainoa mahdollisuus saada haalittua kasaan tarvittava määrä toimitsijoita. Ei hyvä!

1400-Trophy olisi loistava koulu nuorille kuskeille opetella KOVAA ajamista. Kustannukset ovat vain murto-osan siitä mitä muut SM-luokat nielevät, mutta jos Laakson Jorelle tai Laaksosen Juhalle pärjää, on kuskissa vetomiehen vikaa. Jos katsotte Suzuki-kuljettaja Öhmanin etenemistä (ajolinjat, tien käyttö, auton käsittely), niin ymmärtänette yskän...
 
Ylös