Viron MM-ralli 2023

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Taikasana lienee että pitänee tehdä valinta karsinakatselijan ja pro-spectatorin välillä, hybridi ei välttis ole ratkaisu. Meikäläisen joku pensasneuvostoliittolainen poisti katselualueelta kun olin palaamassa sille, olikohan 2021.

Otepään seudulla, missä rallia on ajettu ennenkin, maat on aika paljon yksityisalueeksi merkattu, eli niille meno on jossain määrin riskaabelia. Mahtaako sama tilanne olla tuolla Tarton pohjoispuolella?
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Katselualueet melkoinen pettymys. Suurin osa joko suoraa, taikka joku yleisöpyörityksen oloinen juttu.
Noissa sentään tietää mitä saa. Niissä haastavemmissa on kyllä sellaiset banderollit ja ohjausviitat ettei vahingossakaan tapahdu mitään sellaista mikä saisi yleisön säntäämään pelipaikoille.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4972
Sijainti
Parc Fermé
Virolaishuhujen mukaan Katsuta runkinut testeissä
...taas.

Vaikka kuinka Katsutaa symppaakin niin miehelle tekisi ehkä hyvää ajaa pari kisaa jossain muussa kuin Rally1-luokassa.

Kausi tähän asti:

Monte: Powerstagella osuma johonkin, ei ihan satavarmaa oliko ajovirhe?
Kuopio-SM: ulosajo
Ruotsi: toinen ulosajo ja teknisiä ongelmia
Meksiko: myös ulosajo
Kroatia: ehjä kisa
Portugali: ei ajovirheitä, teknisiä ongelmia
Sardinia: ajovirhe ekana päivänä joka oli päättyä ulosajoon, teknisiä murheita jotka osittain johtui omasta ajotyylistä
Kenia: kaikki mahdolliset tapahtumat mitä yhteen kisaan saa, osumia eläinten kanssa, tekniikkamurheita, ulosajo, rengasrikko
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
133
Lauantain EK14/16 Kanepille tullut yksi virallinen katselupaikka lisää mikä ei näy katsojaoppaassa(edes netissä).
N.13km alusta, 6 min kohdalla Kallen incarissa, kolmen hypyn kovavauhtinen osuus. Kallen nuotti ensimmäiseen hyppyyn on "sido iso hyppy".

Screenshot_2023-07-09-07-32-40-95_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2078
Rovanperän mietteitä rallin alla (viroksi)
Vapaa ei-auktorisoitu käännös. Toyota blogi sanoi:
YKSINOIKEUS-HAASTATTELU
Kalle Rovanperä: Pidän Rally Estoniasta jopa enemmän kuin Suomen MM-rallista
7. heinäkuuta 2023 klo 10:51


Hallitseva rallin maailmanmestari ja MM-sarjan johtaja Kalle Rovanperä lähtee 20.-23. heinäkuuta ajettavaan Rally Estoniaan korkein odotuksin ja toivoo voittavansa Etelä-Viron teillä MM-etapin kolmatta vuotta peräkkäin.

WRC-sarjassa on ajettu seitsemän osakilpailua, joista Toyotan ykköstykki Rovanperä on noukkinut toistaiseksi vain yhden ykköspaikan. Tästä huolimatta hän on kerännyt 140 pistettä ja johtaa lähintä takaa-ajajaansa, joukkuetoveriaan Elfyn Evansia 41 pisteellä.

Autogeenius pääsi juttelemaan Rovanperän kanssa heinäkuun ensimmäisellä viikolla, kun 22-vuotias suomalainen osallistui Toyotan testipäivään Valgamaalla, jossa hän valmistautui Rally Estoniaan. Yhteistyö Toyota GR Yaris Rally1 Hybridin ja Rovanperän välillä sujui moitteetta, ja vaikka ennen testiä sademäärä oli runsas, se ei haitannut tärkeätä työtä liikaa.

Ensinnäkin onnittelut sinun ja tiimisi menestyksekkäästä suorituksesta Kenian rallissa. Tulit siellä toiseksi ja lisäsit jälleen pisteeroa kilpailijoihisi. Mitä vankka ero seuraaviin kuljettajiin merkitsee sinulle tullessasi Viroon? Vähemmän jännitystä ja mukavampaa ajoa tai päinvastoin, haluaisitko kevyen paineen?

Fiilis on tietysti hyvä, sillä tähän mennessä ralleista on saatu hyviä pisteitä. Ei tietenkään niin montaa voittoa kuin haluaisin. Joten toivotaan, että voimme voittaa Virossa ja Suomessa. Se ei ole helppoa, koska nopeat kaverit starttaavat hieman taaempaa ja saavat puhtaammat olosuhteet, mutta yritämme ainakin taistella voitoista.

Tanssit siis jo sadetanssia, jotta perjantaina olisi sateita, koska se antaisi sinulle etua?

Luulen niin. Sade auttaa aina [ensimmäisinä lähteviä], varsinkin perjantaina kun meidän on puhdistettava tietä. Katsotaan kuinka tilanne on. Mutta tietysti fiilis on tällä hetkellä varsin positiivinen.

Tuoreimmat Toyota-tiimiä koskevat uutiset liittyvät Suomen ralliin. Tallipäällikkö Jari-Matti Latvalasta tulee joukkuetoverisi. Mitä mieltä olet tästä kaikesta? Mihin Jari kykenee?

Minusta se on jotain aika erityislaatuista. Harvoin tapahtuu, että tallipäällikkö tulisi itse MM-etappia ajamaan. Se on itse asiassa aika siistiä. Jos ajattelee, niin luultavasti monet tiimit eivät pystyisi tekemään vastaavaa. Tai en tiedä, onko vastaavaa ylipäätään tehty aiemmin.

Jari on MM-sarjassa eniten startannut kuljettaja ja menestynein kuljettaja, joka ei ole pystynyt voittamaan MM-titteliä. Suomen MM-rallin hän on voittanut kolmesti. Mihin tulokseen hän voisi tällä kertaa pystyä?

En tiedä. Mielestäni hänelle tärkeintä on nauttia ajosta. Toivon, että hän voi ottaa sen sillä tavalla. Että häneen ei kohdistu paineita eikä hänen tarvitse yrittää liikaa. Sillä viikolla hänen täytyy vain nauttia ajamisesta ja fanien suosionosoituksista.

Kenet näet Viron rallin pääkilpailijana? Ott Tänak (Ford) ajamassa kotiradoilla, joku omista joukkuetovereistasi vai maanmiehesi Hyundailta? Sinulla on myös paljon kokemusta näistä teistä.

Rally Estonia on aina erittäin nopea. Ott on ehdottomasti kilpailukykyinen ja yksi tärkeimmistä kilpailijoista. Esapekka Lapilla (Hyundai) on myös erittäin hyvä lähtöpaikka, lisäksi hän on ollut melko nopea Hyundain kanssa. Hän on ehdottomasti taistelussa, ja uskon, että muitakin tulee olemaan.

Ja sitten on Rally1-autolla debyyttinsä tekevä Teemu Suninen, joka starttaa myös Hyundailla. Hänellähän on vielä parempi lähtöpaikka.

Kyllä, se voi olla totta, mutta Teemusta on vaikea ajatella mitään. Hänellä ei ole montaa kilometriä autossa ennen tätä rallia. Mutta kuten aikaisemmat vuodet ovat osoittaneet, hän oppii nopeasti. Joten hän varmasti myös painaa kovasti.

Olet hallinnut Virossa kaksi vuotta peräkkäin. Tähän liittyen - tuleva kilpailu on jossain mielessä kansainvälinen mittelö, ja lisäksi Otilla täältä yksi voitto ja sinulla kaksi. Lisäksi järjestäjät ovat kutsuneet kilpailua Battle of Champions, eli teidän kaksintaisteluksi. Kenen luulet jäävän huipulle?

Vaikea sanoa. Otan yhden rallin kerrallaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Itse asiassa et koskaan tiedä, kenen kanssa sinulla tulee olemaan tiukin taistelu rallissa. Mutta aiemmat vuodet ovat osoittaneet, että Ott taistelee ja myös minä olen ollut nopea Virossa. Mutta kyllä, toivon, että seuraavissa kahdessa rallissa olemme Otin kanssa molemmat taistelemassa ykköspaikasta.

Pidätkö etuna, että olet ollut Toyotan ratissa useita vuosia, kun taas Tänak on vasta ensimmäistä kauttaan Fordin ratissa vuosien varrella?

Kyllä, luulen niin. Olemme olleet vahvoja Toyotan kanssa joka vuosi Virossa ja Suomessa. Ott on itsekin sanonut, ettei hän ole vielä mukavimmillaan ajaessaan Fordia soralla. Meillä on varmasti hyvä lähtökohta, mutta koskaan ei tiedä kuinka nopeita ne ovat. Myös he ovat testanneet ja mekin jatkamme testejämme.

Viime vuonna näytti siltä, että GR Yaris Rally1 Hybrid sopii Viron radalle erittäin hyvin. Samassa tälle vuodelle autoon tehtiin kuitenkin joitain muutoksia. Miten ne voivat vaikuttaa suorituskykyyn täällä? Toki nopeammaksi?

Olemme varmasti edistyneet, mutta niin ovat myös muut. Uskon, että tänä vuonna, kuten olemme nähneet, erot tiimien välillä ovat pienemmät. Kaikki autot ovat melko nopeita ja myös kestäviä.

Erikoiskokeet ovat muuttuneet hyvinkin vähän viime vuodesta, joten sinulla on melko hyvä käsitys siitä, mitä odottaa. Mitkä EK:t ovat mielestäsi haastavimpia?

Viime vuoden pätkät olivat tosiaankin aika kivoja. Toivottavasti tulee hyvä ralli tälläkin kertaa ja tiet pysyvät hyvässä kunnossa. Jos näin tapahtuu, meillä on hyvä ralli edessämme.

Olet ehkä tietoinen siitä, että tämän vuoden Rally Estonian jälkeen Viron MM-rallin lähitulevaisuus on hieman epävarma – mitä tunteita tällainen mahdollisuus herättää?

Kyllä, seuraan kehitystä tarkasti. Olisin erittäin pahoillani, jos Viro jätettäisiin MM-kisojen ulkopuolelle. Olen aina sanonut, että Viron MM-ralli on kauden suosikkirallini. Pidän siitä jopa enemmän kuin Suomen rallissa. Nautin siitä enemmän. Joten kyllä, toivottavasti myös Viro on jatkossa MM-kalenterissa, sillä jos ei, olisin surullinen.

Ensi vuodeksi Latvian ralli on vahvistettu MM-kalenteriin. Kyseisestä maasta sinulla on vielä enemmän kilpailukokemusta kuin Virosta. Voisiko sikäläinen kisa sopia sinulle vielä paremmin?

Kyllä ehkä. Ei koskaan tiedä. Olen ajanut paljon Latviassa. Aloitin urani periaatteessa siellä, ja on ehdottomasti siistiä palata sinne. Minulla on Latviassa monia faneja, jotka tukivat minua alussa ja tukevat minua edelleen. Ja rallit siellä ovat aina olleet mukavia. Joten odotan innolla Latvian kilpailua.

Asuit jopa jonkin aikaa Virossa, mutta muutit pois viime vuonna. Ehkä satut meille, etelänaapureillesi, välillä kuitenkin kylään? Jos kyllä, niin miten vietät aikaasi täällä?

Itse asiassa vietän edelleen melko paljon vapaa-aikaani Virossa. Varsinkin kesällä, kun sää on hyvä. Siksi pidän tätä kilpailua vähän kuin kotikisana.

Onko sinulla paikkoja, joissa käyt aina tai yrität päästä, kun olet täällä?

Eiköhän se aina riipu siitä, mitä tapahtuu. Vietän yleensä aikaa Tallinnassa, mutta kun tulemme tänne ystävien kanssa, matkustamme ympäri Viroa ja teemme paljon erilaisia siistejä juttuja.
 
Viimeksi muokattu:

Saana

Active member
Liittynyt
22.5.2023
Viestit
37
Lauantain EK14/16 Kanepille tullut yksi virallinen katselupaikka lisää mikä ei näy katsojaoppaassa(edes netissä).
N.13km alusta, 6 min kohdalla Kallen incarissa, kolmen hypyn kovavauhtinen osuus. Kallen nuotti ensimmäiseen hyppyyn on "sido iso hyppy".

Näytä liitetiedosto 3711
Mistä sait infon asiasta? Koitan seurailla kaikkia sivuja ja somen kanavia mistä sais reaaliaikaista infoa ralliin liittyen nii tietää sit liikennetilanteen ja muut :) oletan että ainakin paikallinen ralliradio on siihen hyvä mut nyt lõuna eestin aikaan sitä lähetystä ei vielä ollu :)

ps. Foorumilaiselle infoksi että saana keskiviikkona mahdollisesti hotellihuoneita yhdestä hotlasta. Peruutuspaikat jaetaan matkanjärjestäjille sillon. Mulle voi laittaa etukäteen viestiä jos on vielä majoitus haussa koska joudun tekeen nopeita päätöksiä ke :) nyt pääsee siis vielä spontaanisti ralliin ja multa saa siis majoituksen tai myös kuljetukset koska meillä on minibussissa kaks paikkaa ja henksussa yks :)
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
133
Mistä sait infon asiasta? Koitan seurailla kaikkia sivuja ja somen kanavia mistä sais reaaliaikaista infoa ralliin liittyen nii tietää sit liikennetilanteen ja muut :) oletan että ainakin paikallinen ralliradio on siihen hyvä mut nyt lõuna eestin aikaan sitä lähetystä ei vielä ollu :)
Tuolta delfi.ee, maksumuurin takana. Tuo taitaa olla kolmas video missä kilpailunjohtaja Urmo Aava on penkalla esittelemässä jotain paikkaa.
Screenshot_2023-07-09-20-42-15-45_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Edit: Ei ehkä olekaan maksumuurin takana.
https://sport.delfi.ee/artikkel/120213738/delfi-video-rally-estonia-avab-uue-ametliku-pealtvaatamisala-kitsehupped-vaata-mida-seal-kogeda-voib
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
133
https://itgetsfasternow.com/2023/07/10/route-preview-rally-estonia-2023/
Reittiennakko. Suuri osa tuttua viime vuodesta. Uusi shakedown sekä sunnuntaina uusi pätkä, jolla on kääntöpaikkapyöritysten ja tekohyppyjen sijasta shikaaeja ja pari kilsaa assua!
Kiitos taas. Hyvä ennakko!!

Onko tuossa EK2:n, ennakossakin mainitussa, monsterihypyssä hiekkakuopalle tullessa kukaan vetänyt ylipitkää hyppyä? Olis aika hurja paikka sellaiseen.

Jäänyt tuo kopterivideo jostain syystä näkemättä. Siinä on sopivasti ne kolme parasta paikkaa Raanitsasta, jotka ovat olleet mietinnässä.
 

Saana

Active member
Liittynyt
22.5.2023
Viestit
37
Suomalainen rallimatkoja järkkäävä yritys V. Alamäki meni konkkaan ja perin heidän hotellihuoneet. Nyt sais siis majoitusta Otepäästä kylpylähotlasta 420 €/2hh eli 210 €/naama ja se on to-su. Sisältää aamupalan, kylpylän käytön, kylpytakin, kuntosalin ja saunat. Mun porukka on siinä lähellä yötä joten multa saa lisäks kuljetukset (1-3 EK /päivä, itse valitset!) ja lounaat mukaan. Kuljetukset 50 € ja lounaspaketti kolmena päivänä 50 €. Varaukset HUOMENNA eli torstaina 13.7 (EDIT. Elin ihan väärää päivää)
 
Viimeksi muokattu:

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Onko kukaan ollu aiemmin tossa Neerutin mutkassa numero 3? Se ois kirjaimellisesti tien varressa ku tullaan Mustveeltä ja Peipsiäärestä mutta ainakaan katsojaoppaan info ei saanu kauheena sydäntä sykkimään :D
Linkkiä?
 
Ylös