Visailua tännekkin, Osa N

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Laitetaanpa taas visaisia pähkinöitä purtavaksi, kun kerran f1-puolella tuli menestystä toisen tekemässä tietokilpailussa.

Elikkä nää on tällasia aivovoimistelutyyppisiä ja jos keksii oikean vastauksen niin saa laittaa sen tänne. Väärät vastaukset korjaan ja mietitään niin kauan että oikeat vastaukset löytyy.

1. Sterling Marlin otti ensimmäiset Winston Cup-voittonsa sarjan suurimmasta kisasta, Daytona500:sta. Voittojen taustalla kerrottiin olevan erinomainen moottori. Kuka(siis minkä niminen ihminen) rakensi Marlinin käyttämät moottorit?

2. Vuonna 1992 BTCC mestariksi ajoi Tim Harvey BMW 318is:llä. Mikä ratkaiseva ero tämän kilpaversion ja vakio BMW 318is:n välillä oli? Nyt en tarkoita sitä, että kilpaversiossa oli turvakaaret tms. mitä kaikista kilpa-autoista löytyy.

3. a)Kuka puuttuu seuraavista nimistä:
Klaus Ludwig, Bernd Schneider, Alex Wurz, Bernd Maylander, Alessandro Nannini, Marcel Tiemann, Ralf Schumacher ja ***** ******.

b) Miksi tämä vielä tuntematon kaveri on päässyt tälle listalle?

4. San Remo rallissa vuonna 1992 Martini Lancia otti kaksoisvoiton Andrea Aghinin johdolla. Kakkoseksi tuli mestaruudessa vielä kiinni ollut Juha Kankkunen. Miksi maaliin tultiin tässä järjestyksessä, vaikka käänteinen järjestys olisi ollut tiimin kannalta parempi?

5. Circuit Gilles Villeneuvella ajettiin lyhyeksi jäänyt urheiluautojen MM-sarjan kisa vuonna 1990. Kisa keskeytettiin massiivisen kolarin takia mutta sitä ei kuitenkaan jatkettu. Miksi?

6. Paul Newman on kova kilpa-autoilijamies ja hänen osaomistamissa tiimeissä on palkkalistoilla ollut jopa maailmanmestaruuden voittaneita kuljettajia. Ketkä?

Saapa nähdä minkälainen on yleisön mielenkiinto kun aika hiljaista on täällä motorsport-puolella kaikkinensa.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Ei näitä näin huonomuistinen aina muista, mutta oisko kutoseen Andretti & Mansell?
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
No huhhuh! Ehkä mä oon jatkossakin ennemmin kysyvänä osapuolena...
Ei näitä ehdi nyt alkaa penkoakaan mutta 4:seen muistui mieleen, että Kankkunen lieni yksinkertaisesti kieltäytynyt tallimääräyksestä. "Jos ei vauhti riitä voittoon niin antaa olla." Juhahan oli aiemmin ollut ottavana osapuolena ja koki sen nöyryyttäväksi eikä halunnut tehdä samaa muille. Oisko tää ollu tää?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
jmt:n alku on hyvä, mutta mielestäni vielä pari puuttuu. Muistakaa, että Newman on monipuolinen autourheilija.

Allu on oikeilla jäljillä, mutta tuo Kankkusen syy oli kyllä hieman monisyisempi. Kannattaa vähän lukea tilastoja, niin se syy aukeaa sieltä. Toki taitaa useimmat kattavat rallin raportit lehdistä kertovat syyn tarkemmin.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
pmv:
jmt:n alku on hyvä, mutta mielestäni vielä pari puuttuu. Muistakaa, että Newman on monipuolinen autourheilija.
Kirjastossa hiljan sattui käsiin joku moottoriurheilun vuosikirja, jossa oli juttua Keke Rosbergista diesel-VW:n ratissa tekemästä ennätyksestä sekä Rosbergin Can-am -vuosista, jossa se taisi kilpailla Newmanin osaomistamassa tallissa..?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No hyvä, Kekehän se Can-Amia ajeli Nemanin tiimissä. Vielä puuttuisi kuitenkini yksi maailmanmestari. Missäänhän ei sanota, että kyseessä pitäisi olla f1:n maailmanmestari...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
2 Oisko katubemussa ollu 1.8-kone ja BTCC:ssä 2-litrainen.

4 Aghini varmisti voitolla Italian ja/tai Euroopanmestaruuden.

Näin lonkalta ammuttuna noi heitot.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Albert näemmä osui oikeaan. Kankkunenhan ei nimenomaa halunnut riistää Aghinin ensimmäistä(ja ainoaa) MM-voittoa ja siksi tuli toisena maaliin. Tämä tapaus liikuttaa minua vieläkin.

Ettelbruck on ihan oikeilla jäljillä, mutta vielä hieman tarkennusta kaipailisin. Sinänsä BTCC:ssä sallittiin moottoritilavuuden muuttaminen jos lohko on luokiteltu johonkin valmistajan malliin. Esim. Mondeossa oli BTCC:ssä 2 litrainen V6 kun vakiokone oli 2,5 litrainen.
 

tommi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
53
2. Vuonna 1992 BTCC mestariksi ajoi Tim Harvey BMW 318is:llä. Mikä ratkaiseva ero tämän kilpaversion ja vakio BMW 318is:n välillä oli? Nyt en tarkoita sitä, että kilpaversiossa oli turvakaaret tms. mitä kaikista kilpa-autoista löytyy.

Tuossa välissähän bemun korimalli muuttui, edellinen vuosi oli kait ajettu vielä e30 koppaisella M3:lla. Veikkaus, BTCC 318iS kone oli kotoisin 'Italian M3:sta', joka on vallan eri kone kuin tuo kaupan 318iS.

5. Circuit Gilles Villeneuvella ajettiin lyhyeksi jäänyt urheiluautojen MM-sarjan kisa vuonna 1990. Kisa keskeytettiin massiivisen kolarin takia mutta sitä ei kuitenkaan jatkettu. Miksi?

Hmm... En muista tästä muuta kuin että tallit tappelivat FIA:n kanssa rahasta tämän jälkeen pitkään. Tämä taisi olla se kisa missä kolari alkoi siitä kun viemärin kansi nousi ylös radasta ja lävisti auton tai jotain sen tyyppistä tosi ihmeellistä?

6. Paul Newman on kova kilpa-autoilijamies ja hänen osaomistamissa tiimeissä on palkkalistoilla ollut jopa maailmanmestaruuden voittaneita kuljettajia. Ketkä?
Heitetään tähän täysin arvalla urheiluautojen ikiliikkuja Jacky Ickx.

tommi
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
tommi tiesi riittävän hyvin tuon Bemareiden koneiden eron. Siis vuonna 92 BTCC:ssä ajettiin e36 koppaisella 318is:llä, jossa oli S14 koodia kantava kone. Tätä konetta käytettiin myös edellisvuonna BTCC:ssä E30 koppaisessa M3:ssa. Normaalisti M3:ssa oli vain 2.3 ja 2.5 litraisia S14 koneita, mutta italiaan vietiin e30 korista 320is mallia jossa siis oli vakiona tämä kahden litran S14 kone. E36 koppaista 318is mallia sai vain uudemmalla M42 koneella, joka oli, kuten sanottu, aivan eri moottori kuin tämä S14.

Huhu kertoo, että BMW olisi valmistanut pienen n. 20 auton erikoissarjan tätä e36 Coupe korista autoa tuolla 2 litraisella S14 moottorilla, jolloin malli oli 320is Coupe.

Viemärikansiteoria on aivan oikea, siitä pisteet tommille! Aika järkyttävää menoa, että kaivon kansi nousi radasta irti, kun Porsche veti sen päältä. Eihän siinä mitään ihmeellistä ole, koska C-ryhmän autothan tuotti hirveästi downforcea. Se oli kuitenkin ihmeellistä, että kaivonkansia ei oltu kiinnitetty tiukasti. Kun ongelma havaittiin rajun kolarain jälkeen, niin kisaa ei uskallettu jatkaa.

Ja mitä tuohon Jacky Ickxiin tulee, niin itse en ole löytänyt herran nimea Newmanin palkkalistoilta. En kuitenkaan väitä 100% varmuudella, että Ickx EI ole ajanut Newmanille. 100% varmuudella väitän kuitenkin, että yksi maailmanmestari on vielä löytämättä tässä visailussa.
 

tommi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
53
pmv:
Ja mitä tuohon Jacky Ickxiin tulee, niin itse en ole löytänyt herran nimea Newmanin palkkalistoilta. En kuitenkaan väitä 100% varmuudella, että Ickx EI ole ajanut Newmanille. 100% varmuudella väitän kuitenkin, että yksi maailmanmestari on vielä löytämättä tässä visailussa.
No niin, sorruin Googleen vaikka olen sitä koittanut vältellä näissä tietokilpailuissa. Oikea vastaus (tai ainakin yksi niistä) on Alan Jones, ajanut Newman-Haas tiimille Elkhart Lakessa vuonna 1985.

tommi
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jaa, Alan Joneskin ajanut Newman-Haasilla. Tämä oli minulle uusi tieto, no ei siinä mitään, näin sitä viisastuu. Lista on nyt sitten: Andretti, Mansell, Rosberg, Jones... Joku uupuu vielä. Ickx ei tainnut olla koskaan Newmanin kuski, vaikka ajoikin CanAmia. Vastaus taitaa löytyä niiltä ajoilta. Nyt taitaakin olla vaikeampaa se maailmanmestarin nimeäminen. Kuka hoksaa?
 

tommi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
53
Nyt alkoi olemaan jo niin helppoja vihjeitä että luonnistuu... Italialainen syöksylaskija, Teo Fabi, ajoi Can Amia Newmanin tiimissä, ja tosiaan voitti urheiluautojen MM:n kymmenen vuotta myöhemmin, 1991.

Tuo pitkähkö kuljettajalista ei kyllä helpolla aukea, kaikki ovat toki ajaneet mersulla FIA GT-sarjaa, mutta tuo nyt on vielä vähän ohut lähtökohta. Mersun kuuluisasta junnutiimistäkään ei ole kysymys, Ludwig oli lupaava juniori joskus meikäläisen syntymän aikoihin.

tommi

<small>[ 26-08-2003, 12:53: Message edited by: tommi ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hyvä! Tietokilpailuissa menee sormi monelta suuhun kun ruvetaan puhumaan urheiluautopuolen maailmanmestareista. Harva muistaa, että sieltäkin tulee lukuisa joukko maailmanmestaruuden arvoisia kuljettajia.

1. kysymys näyttää olevan aika hiljaista. Annetaan nyt vihjeeksi että Marlin voitti Daytonassa vuosina 94 ja 95 ja tiiminä on Morgan-McClure(vai on onkohan se McLure?). Tää moottorien rakentaja oli löytänyt hyvän jipon ns. "restrictor plate" moottoreihin.

3 a) ja b) on näemmä kanssa vähän vaikeampia. Sanotaan nyt että tää kuski ei ole monestikkaan ollut minkään tiimin "aloituskokoonpanossa" missään sarjassa, aivan kuin vasta viime vuosina.

2. 4. 5. ja 6. on jo löytynyt.
 
Ylös