Vodafone McLaren Mercedes 2012 - vaihtuuko kakkossija ykköseksi?

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Ainakin säännöissä on mainittu, että neljää pyttyä vähempää ei saa käyttää. Tästähän oli uutisissa, kun RB:n epäiltiin käyttävän vain kolmea säästääkseen bensaa. Näin siis jokaisen huipputiimin luulisi kyllä hyödyntävät ajaa koneita "vajaalla"
Erikoiseks menny kyllä formulat. Autot ajaa vain puolilla sylintereillä...
Mikähän idea tosiaan tuossa on. Ajaa neljällä, mutta kaasua pitää painaa suhteellisesti enemmän = enemmän bensaa/sylinteri vain kahdeksalla, mutta kevyemmällä kaasulla ja vähemmän bensaa/sylinteri. Edellisesssä vielä neljä sylinteriä "laahaa". Ehkä nuo koneet ovat hyvin epätaloudellisia osakaasulla (hyvinkin mahdollista) ja siksi painamalla enemmän kaasua, saadaan parempi täytös vaikka siellä mukana rasittamassa tulee neljä sylinteriä vain kitkaa lisäämässä.
Moottorinohjauksesta: siis hardishan on kaikilla sama, mutta eikös se softakin pitänyt olla, jopa Microsoft:lta (lue jonkun esim Magneti Marellin tai Boschin tekemä, mutta MS ostanut markkinointi/nimioikeudet siihen). Aika kummallista, olen ollut käsityksessä, että tallit saavat vain parametroida sitä softaa, mutta tuollainen osasylintereiden käyttö viittaisi jo ihan koodin puukottamiselta.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Mikähän idea tosiaan tuossa on. Ajaa neljällä, mutta kaasua pitää painaa suhteellisesti enemmän = enemmän bensaa/sylinteri vain kahdeksalla, mutta kevyemmällä kaasulla ja vähemmän bensaa/sylinteri. Edellisesssä vielä neljä sylinteriä "laahaa". Ehkä nuo koneet ovat hyvin epätaloudellisia osakaasulla (hyvinkin mahdollista) ja siksi painamalla enemmän kaasua, saadaan parempi täytös vaikka siellä mukana rasittamassa tulee neljä sylinteriä vain kitkaa lisäämässä.
Jos moottorissa on kierroksia esim. 12k, päätös sylinterin käytöstä tai käyttämättömyydestä voidaan kai tehdä n. 200 kertaa sekunnissa.
Moottorinohjauksesta: siis hardishan on kaikilla sama, mutta eikös se softakin pitänyt olla, jopa Microsoft:lta (lue jonkun esim Magneti Marellin tai Boschin tekemä, mutta MS ostanut markkinointi/nimioikeudet siihen). Aika kummallista, olen ollut käsityksessä, että tallit saavat vain parametroida sitä softaa, mutta tuollainen osasylintereiden käyttö viittaisi jo ihan koodin puukottamiselta.
Eiköhän se mene niin, että ECU:ssa on rajapinta, johon tallin/moottorintoimittajan softa antaa parametreja jatkuvasti.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Epämääräisten huhujen mukaan Mersun ja Rellun koneet käyttää neljää pyttyä eri tavalla. Mersulla V8:sta tulee rivinelonen ja Rellulla V4. Tällä on selitelty niiden erilaista röpötystä mutkissa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Epämääräisten huhujen mukaan Mersun ja Rellun koneet käyttää neljää pyttyä eri tavalla. Mersulla V8:sta tulee rivinelonen ja Rellulla V4. Tällä on selitelty niiden erilaista röpötystä mutkissa.
No niin, ja sitten asiantuntijat sanomaan kummalla saadaan värinättömämpi käynti?
Eikös näissä ole flatcrank kaikissa, koska ovat vain korkealta kiertäviä?

Joenkin tuo R4 kuullostaisi tässä tapauksessa paremmalta vaihtoehdolta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mielenkiintoisen näköinen tuo diffuusori/lehdenkerääjä auton takaosassa.
 
Viimeksi muokattu:

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
McLarenin aika-ajo sujui sitten lähinnä karmivasti. Autot olivat kilpailukyvyttömiä, kuskit eivät kyenneet auton hitautta kompensoimaan ja kaupan päällisiksi vakavat luotettavuusongelmat nostavat päätään. Malesian perusteella oli syytä pieneen huoleen McLarenin suorituskyvyn suhteen, mutta nyt on jo syytä niille kriisipalavereillekin. Tälläinen hitaus ja epäluotettavuus ei ole hyväksyttävää.

Malesian jälkeinen aika olisi pitänyt käyttää Malesiassa orastaneiden hitausongelmien ratkaisemiseen, mutta sen sijaan vauhdissa onkin taannuttu suhteessa muihin. Kehitystyössä on siis epäonnistuttu täydellisesti. Insinööriosastolla pitää suorittaa välitön ryhtiliike. Vaikka autoissa moottorit käyvätkin välillä vain puolilla sylintereillä, insinööriosastolla kaikilla pitää sytytyksen toimia kaikissa sylintereissä. Muuten ei hyvä heilu.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
McLarenin aika-ajo sujui sitten lähinnä karmivasti. Autot olivat kilpailukyvyttömiä, kuskit eivät kyenneet auton hitautta kompensoimaan ja kaupan päällisiksi vakavat luotettavuusongelmat nostavat päätään. Malesian perusteella oli syytä pieneen huoleen McLarenin suorituskyvyn suhteen, mutta nyt on jo syytä niille kriisipalavereillekin. Tälläinen hitaus ja epäluotettavuus ei ole hyväksyttävää.

Malesian jälkeinen aika olisi pitänyt käyttää Malesiassa orastaneiden hitausongelmien ratkaisemiseen, mutta sen sijaan vauhdissa onkin taannuttu suhteessa muihin. Kehitystyössä on siis epäonnistuttu täydellisesti. Insinööriosastolla pitää suorittaa välitön ryhtiliike. Vaikka autoissa moottorit käyvätkin välillä vain puolilla sylintereillä, insinööriosastolla kaikilla pitää sytytyksen toimia kaikissa sylintereissä. Muuten ei hyvä heilu.
On kyllä mielenkiintoista mihin isot tallit ovat kaiken rahansa panneet. Kolmasosabudjetilla operoivat tallit ovat aivan kannassa ja paikoittain jopa nopeampia.
 

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
Ilmiselvästi manailun ansiosta kisavauhti olikin sitten paremmalla tasolla kuin aika-ajovauhti. Jälleen kerran tosin varikolla tunaroitiin ja voittoa ei saatu. Varikkomiehistö voikin sitten ensi viikon harjoitella niitä varikkopysähdyksiä vaikka non-stoppina. Varikkotunarointi on perinne, jota ei pidä säilyttää.

Vauhdillisestikin tehtävää toki edelleen riittää vaikka kisavauhti olikin toiveita herättävää. Varikkotunarointiperinne kun on mitä on, niin kisavauhti on saatava sellaiseksi, että varikolla voidaan rauhassa säätää johtopaikkoja menettämättä. Ja aika-ajoissahan on selvä hitausongelma joka vaarallisella tavalla uhkaa kisasuorituksia. Muualla kuin eturivissä olevat lähtöruudut eivät ole turvallisia.

Myönteistä tässä kaikessa on kuitenkin se, että sekä kuljettajien että tallin sijoitukset MM-sarjassa ovat nyt McLarenin arvolle sopivia.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Ja aika-ajoissahan on selvä hitausongelma joka vaarallisella tavalla uhkaa kisasuorituksia.
Top10 on reilusti alle sekunnin sisällä toisistaan aika-ajossa. Kun kärki on noin tasainen, siinä käy niin että aika-ajossa ei kisamitalla nopeimmilla ole asiaa kärkeen. McLarenin etuna Red Bulliin ja Lotukseen verrattuna on ohituskyky. Mersu lienee aika tasoissa siinä - tosin tältä kaudelta on vähän näyttöjä.

Huikealta spektaakkelilta näyttää tämä kausi edelleen... Mitään 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen kaltaisia dominointeja ei näytä olevan luvassa ja hyvä niin. McLaren näyttää silti olevan muilta edelleen hieman karussa, vaikkei se kolmea kaksoisvoittoa näin tiiviissä pakassa ole tuonutkaan :)
 

Uncle Ron

Well-known member
Liittynyt
28.3.2010
Viestit
51
Top10 on reilusti alle sekunnin sisällä toisistaan aika-ajossa. Kun kärki on noin tasainen, siinä käy niin että aika-ajossa ei kisamitalla nopeimmilla ole asiaa kärkeen. McLarenin etuna Red Bulliin ja Lotukseen verrattuna on ohituskyky. Mersu lienee aika tasoissa siinä - tosin tältä kaudelta on vähän näyttöjä.
Tämä on tietenkin totta tällä hetkellä, mutta näinhän ei pitäisi millään muotoa olla vaan McLarenin tulisi olla selvästi nopein sekä aika-ajoissa että kisassa. Ei mitkään jämäsijat ole McLarenin tavoitteena.

Huikealta spektaakkelilta näyttää tämä kausi edelleen... Mitään 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen kaltaisia dominointeja ei näytä olevan luvassa ja hyvä niin. McLaren näyttää silti olevan muilta edelleen hieman karussa, vaikkei se kolmea kaksoisvoittoa näin tiiviissä pakassa ole tuonutkaan :)
Juurikin se, että kolmea kaksoisvoittoa ei ole saatu on syy siihen, että jotain tarttis tehdä ja äkkiä. Joku Sauber saa olla hidas, McLaren ei. Joten Bahrainin tavoitteena ei saa olla mikään muu kuin kaksoisvoitto. :p
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kyllähän Mercedes on kova lyötävä aika-ajoissa, joissa saa ajaa 'putki auki' rajoituksetta. Kisassa onkin vähän eri tarina kun DRS:n käyttö on aikasen rajattua.
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Aika väsynyttä kamaa. Siis tuo Roni.

McLaren ei onneksi taida olla ihan niin ylivoimainen kuin Australiasta olisi voinut päätellä.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kokoajan puhutaan Lotuksen surkeista taktiikoista tai ainakin niiden toteutuksesta mutta kokonaan näyttää unohtuneen että Mclaren valitsi kisaan kokonaan väärän taktiikan. 2-pysähdystä oli ilmeisesti nopein Kiinassa ja Lotuskin huomasi tämän mutta jostain syystä Mclaren valitsi kolmen pysähdyksen taktiikan. Tämä taisi maksaa heille kisan voiton...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kokoajan puhutaan Lotuksen surkeista taktiikoista tai ainakin niiden toteutuksesta mutta kokonaan näyttää unohtuneen että Mclaren valitsi kisaan kokonaan väärän taktiikan. 2-pysähdystä oli ilmeisesti nopein Kiinassa ja Lotuskin huomasi tämän mutta jostain syystä Mclaren valitsi kolmen pysähdyksen taktiikan. Tämä taisi maksaa heille kisan voiton...
Heh... Button vaihtoi kolmen pysähdyksen taktiikkaan juuri voittaakseen kisan ja olisi todennäköisesti voittanut ilman täysin epäonnistunutta varikkokäyntiä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Heh... Button vaihtoi kolmen pysähdyksen taktiikkaan juuri voittaakseen kisan ja olisi todennäköisesti voittanut ilman täysin epäonnistunutta varikkokäyntiä.
Jaa-a.

Martin Whitmarsh itse Mclarenilta sanoi:
Would Jenson have been able to beat Nico if his final pit stop had gone more smoothly? Well, obviously, he’d have lost less time in the pit lane, and undoubtedly he’d have re-emerged onto the track with a clearer road in front of him; but, in all fairness, today was Nico’s day, and we may not have been able to beat him even if Jenson’s final pit stop had been an impeccably slick one. So, yes, at his 111th attempt, Nico fully deserved to win today.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Jos Buttonilla ei olisi mennyt sitä ylimääräistä aikaa varikolla, olisi Button ollut jonon edessä. Ei juuttunut ensin Massa junaan ja sitten Kimi junaan. Olisiko Button saanut Rosbergin kiinni? Ehkä. Ajoiko Rosberg kuinka limitillä? Ja kuinka paljon sieltä olisi vielä irronnut. Aika paljon on tekijöitä joilla jossitella, ja varmasti mäkillä koitettiin kaikki jolla ottaa Rosberg kiinni. Whitmarshilta hyvä lausunto, ja se Buttonin kommentti että olisi koittanut ottaa kiinni, hyvä myös. Hyvää urheiluhenkeä tallilla ainakin on.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Buttonilla ei olisi mennyt sitä ylimääräistä aikaa varikolla, olisi Button ollut jonon edessä. Ei juuttunut ensin Massa junaan ja sitten Kimi junaan. Olisiko Button saanut Rosbergin kiinni? Ehkä. Ajoiko Rosberg kuinka limitillä? Ja kuinka paljon sieltä olisi vielä irronnut. Aika paljon on tekijöitä joilla jossitella, ja varmasti mäkillä koitettiin kaikki jolla ottaa Rosberg kiinni. Whitmarshilta hyvä lausunto, ja se Buttonin kommentti että olisi koittanut ottaa kiinni, hyvä myös. Hyvää urheiluhenkeä tallilla ainakin on.
Buttonilta on nähty kisojen loppupuolella yleensä varsin hyvää vauhtia. Nicollakin olisi varmasti ollut varaa kiristää, mutta mitä se olisi tehnyt renkaille? Jossitella aina voi, vaikka turhaahan se jälkikäteen on. Ei Nicon voitto ainakaan ansaitsematon ollut, vaikka Mac varikkostopin tyrikin.
 
Ylös