Voimasuhteet 2012

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
oma ranking voisi olla vaikkapa:

1. Red Bull
2. Mclaren

3. Lotus, Mercedes, Ferrari
6. Sauber, Force India, Toro Rosso
7. Williams, Caterham
8. loput
Täysin sama järjestys itsellä. Veikkaisin, että aika-ajoissa Red Bull, Mercedes ja Ferrari pärjäävät ihan hyvin, mutta kisamatkalla McLaren ja Lotus parantavat sijoituksiaan, varsinkin kun molemmissa talleissa on aika laadukkaita ohittajia (Grosjean GP2:ssa) ja DRS auttaa. McLaren ja Lotus myös näyttäisivät kuluttavan vähemmän renkaita ja Lotusta auttaa pienikulutuksinen Renaultin kone. Australian Q2:ssa putoaa isoja kaloja.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Red Bullia pidetään asiantuntijoiden keskuudessa edelleen parhaana, mutta mahdollisesti pienemmällä marginaalilla kuin viime vuonna. "Uutta autoa" alettiin testata vasta talvitestien kahtena viimeisenä päivänä, joten sen kilpailukyvystä ei ole vielä selkeää käsitystä.

McLaren jatkaa tänäkin vuonna asteittaista autonsa parantamista valitsemallaan linjalla. Pidetään yleisesti Red Bullin ykköshaastajana.

Mersulla ja Lotuksella tuntuisi molemmilla olevan nopea auto, joten nämä tallit saattavat vielä yllättää nousemalla mukaan kärkitaistoon.

Ferrari yrittää autossaan radikaaleja uudistuksia, eikä kaikki ole toiminut talvitesteissä odotetusti, joten alkukausi näyttää totuttua heikommalta. Kehitysosia valmistetaan kuitenkin epäilemättä Ferrarilla ennätysvauhtia, joten saattaa se vielä selättää alkuvaikeutensa -- viimeistään kiertueen palatessa Eurooppaan.

Force Indialla tuntuisi olevan vahva peruspaketti, jota on hyvä parantaa kauden edetessä. Myös Sauberia on kehuttu paljon. Sauberilla on samansuuntainen pakokaasujen ohjauskonsepti kuin Red Bullin viimeisimmässä kehitysversiossa, joten mikäli tämä konsepti osoittautuu toimivaksi, niin myös Sauberille voi ennustaa vahvaa kautta.

Toro Rossoa on myös kehuttu, mutta pidempien vetojen vauhti ei ole toistaiseksi vakuuttanut. Williamsilla oli talvitesteissä erinomainen luotettavuus, mutta paras vauhti on vielä toistaiseksi pysynyt piilossa.

Caterham tuntuisi talvitestien perusteella olevan hieman Toro Rossoa ja Williamsia hitaampi, mutta Australiaan tuleva uusi etusiipi auttaa toivottavasti keskikastin häntäpään tavoittamisessa jo ensimmäisenä kisaviikonloppuna.

HRT ja Marussia päättivät kahden vuoden tuloksettomien pinnistelyjen jälkeen uudistaa toimintansa ja lähtevät tavallaan taas alkavaan kauteen lähtökuopista "uusina talleina". Talvitestien missaaminen povaa molemmille vaikeaa kautta.

Kaiken kaikkiaan pakan voi talvitestien perusteella odottaa kauttaaltaan tiivistyvän, mikä tekee voimasuhteista vaikeasti ennustettavia. Aika-ajoista saattaa myös tulla jännitysnäytelmiä. Lotukselle ja Kimille pieni ero kuumimpaan kärkitaistoon saattaa mahdollistaa yllätyksellisiä palkintopallisijoituksia. Caterhamille ja Heikille tiivis keskikasti saattaa mahdollistaa niitä kovasti toivottuja pistesijoituksia. Jos pakka on kauttaaltaan viime vuotta tiiviimpi ja voimasuhteet vaihtelevat kisasta toiseen, niin MM-taistoista tulee tietysti sekä kuljettajien että valmistajien osalta paria aiempaa vuotta mielenkiintoisempaa seurattavaa. :)
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Mun veikkaukseni perustuu lähinnä tallien resursseihin ja pidemmän aikavälin toimintaan. Kauden alussa Lotus saattaa hyvinkin olla hyvinkin korkealla mutta niin vaan Mersu ja Ferrari tulevat olemaan loppupeleissä kovempia koska heillä on enemmän rahaa ja resursseja. (Toivottavasti olen väärässä).

Red Bull
Mclaren
Mercedes
Ferrari
Lotus
Force India
Sauber
Toro Rosso
Williams
Caterham
Marussia
Hispania
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Ei sekään jos Kimi ei voita tai sillai mutta kunhan ferraria kylvettää kisoissa niin siinä sulaa nutipää voiksi.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Täysin sama järjestys itsellä. Veikkaisin, että aika-ajoissa Red Bull, Mercedes ja Ferrari pärjäävät ihan hyvin, mutta kisamatkalla McLaren ja Lotus parantavat sijoituksiaan, varsinkin kun molemmissa talleissa on aika laadukkaita ohittajia (Grosjean GP2:ssa) ja DRS auttaa. McLaren ja Lotus myös näyttäisivät kuluttavan vähemmän renkaita ja Lotusta auttaa pienikulutuksinen Renaultin kone. Australian Q2:ssa putoaa isoja kaloja.
Eri asia olla laadukas ohittaja F1:ssä kuin GP2:ssa, siellä ei pojat paljoa peileihin kattele ja Hamilton ei ole vieläkään oppinu sitä ilmeisesti...
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Eri asia olla laadukas ohittaja F1:ssä kuin GP2:ssa, siellä ei pojat paljoa peileihin kattele ja Hamilton ei ole vieläkään oppinu sitä ilmeisesti...
Juuri siksi laitoin sen mainninnan GP2:sta erikseen ettei se välttämättä F1:ssä auta asiaa, saa nähdä miten pärjää tulevalla kaudella. Hamilton kyllä on silti mielestäni yksi parhaita ohittajia nykypäivänä, koska uskaltaa ottaa riskejä. Liikaahan hänellä toki kolisee. 90-luvulla tosin kolisi monella enemmän, mutta silloin ei rangaistu yhtä usein. Kimiä, Buttonia ja Alonsoa tulee silti arvotettua enemmän koska jättävät tilaa muillekin, mutta saavat silti ohitukset tehtyä.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Eri asia olla laadukas ohittaja F1:ssä kuin GP2:ssa, siellä ei pojat paljoa peileihin kattele ja Hamilton ei ole vieläkään oppinu sitä ilmeisesti...
Ei se sarja sitä oikeen mihinkään muuta, jos on ton kaltasia ohituksia esittänyt, mitä Grosjean GP2ssa. Otteista näkyy, että ratin ja penkin välissä istuu erinomainen ohittaja!
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Ei se sarja sitä oikeen mihinkään muuta, jos on ton kaltasia ohituksia esittänyt, mitä Grosjean GP2ssa. Otteista näkyy, että ratin ja penkin välissä istuu erinomainen ohittaja!
Noo otetaan vaikka se esimerkki missä Grosjean ohittaa 3 kuskia niin nyky F1:llä kyseinen ohitus on lähes mahdoton aerodynamiikan takia ja GP2:ssa kuskit on pääsääntöisesti raakileita joiden keskittyminen tuollaisissa tilanteissa on joko hyökkäys tai puolustus, F1:ssä vaaditaan molempia, toki ykkösissäkin on tupla ohituksia nähty puun takaa mutta siinä edellä olevat ovat menneet reilusti pitkäksi tai vastavaa. Eli summa summaarum ennen kuin aletaan kuskia ylistämään loistavaksi tai edes hyväksi millään saralla niin ne pitää näyttää nimenomaan ykkösissä eikä pikku luokissa. Mutta aika näyttää miten äijän käy :)
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Keken järjestys

Toimin tässä nyt MTV:n haastattelun pohjalta ja panen Keken järjestyksen tänne. Viivat kuvastavat Keken jaottelua.

Red Bull
McLaren
----------
Lotus
Mercedes
----------
Force India
Ferrari
----------
Sauber
Williams
Caterham

Pari tallia jäi sijoittamatta, kun en kuullut Keken niitä mainitsevan
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Toimin tässä nyt MTV:n haastattelun pohjalta ja panen Keken järjestyksen tänne. Viivat kuvastavat Keken jaottelua.

Red Bull
McLaren
----------
Lotus
Mercedes
----------
Force India
Ferrari
----------
Sauber
Williams
Caterham

Pari tallia jäi sijoittamatta, kun en kuullut Keken niitä mainitsevan
Ei tuo yllä oleva lista varmaan kovin kaukana ole totuudesta, mutta jotenkin tuntuu siltä, että Lotusta nyt hehkutetaan kimin takia pikkasen turhan ylös. Toki testit on mennyt hyvin, mutta kisat on kisoja. Toivon tietenkin, että Lotus olis tuolla noinkin ylhäällä, mutta pahoin pelkään.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
HRT ja Marussia eivät ajaneet testejä uudella autolla. Häntäpäähän sijoittuvat joka tapauksessa.
Kyllä. Ja Toro Rosso jäi myös mainitsematta, mutta Caterhamin yläpuolella joka tapauksessa. Keke arveli että 0,3 sekuntia Caterham on Williamsia jäljessä.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Kyllä. Ja Toro Rosso jäi myös mainitsematta, mutta Caterhamin yläpuolella joka tapauksessa. Keke arveli että 0,3 sekuntia Caterham on Williamsia jäljessä.
Heikki arveli heidän olevan 0,3 sek. viellä perässä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Keke arveli että 0,3 sekuntia Caterham on Williamsia jäljessä.
Saattaapi olla, että Keke oli lukaissut sunnuntaiaamuna julkaistun Autosport-haastattelun, jossa Heikki kertoi käsityksensä Caterhamin testivauhdista lauantain perusteella:
"Looking at today's running I'd say we are reasonably close to a lot of people, but I don't know exactly what they've done and they don't know what we've done. We can only guess.

"It looks like Williams is the next one for us and if today [Saturday] we were running the same fuel loads then we are a couple of tenths behind them. I'm not sure if that's the case or not. We just have to keep working towards that."

Kovalainen said the biggest improvement since last week's Barcelona running had come in feel of the car on corner entry, and that he was now far more confident in the grip levels at the front end.

"We've found the direction we needed to go in," he added. "We know where the lazy turn-in is coming from and we ran some modifications for today that were helping – especially on the short runs.

"We have a new front wing coming for Melbourne, so I think we will make even more progress there."
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Arvelen jotakin tämän suuntaista:

1. ryhmä: Red Bull, McLaren
2. ryhmä: Mercedes, Lotus, Ferrari
3. ryhmä: Force India, Sauber
4. ryhmä: Toro Rosso, Williams
5. ryhmä: Caterham
6. ryhmä: HRT, Marussia
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mun ryhmä (samoja arvauksia lie muillaki):

Red Bull
McLaren

Mercedes
Lotus
Force India

Ferrari
Sauber
Toro Rosso

Williams
Caterham

Marussia
HRT

_____________________

Ja nämä on nyt sitten järjestyksessä ja välillä on erotettu ryhmät.
Esimerkiksi Lotuksen ja Mersun kuljettajat voivat olla ryhmänsä sekä kärjessä että hännillä, eli ryhmän sisällä kuljettajien erot tekee eron.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei tuo yllä oleva lista varmaan kovin kaukana ole totuudesta, mutta jotenkin tuntuu siltä, että Lotusta nyt hehkutetaan kimin takia pikkasen turhan ylös. Toki testit on mennyt hyvin, mutta kisat on kisoja. Toivon tietenkin, että Lotus olis tuolla noinkin ylhäällä, mutta pahoin pelkään.
Varmasti Kimi-faktor nostaa Lotusta niin Suomessa kuin maailmallakin. Olihan Lotuksen auto jo ennen julkaisua "Kimin auto". Kunnon jymy-yllätys, esim. voitto :cool: heti kauden alkuun olis sopiva pommi. Vaikka siis mestaruudesta ei taisteliskaan, niin alkukaudesta voi olla saumoja yllättää.

Tätä yllätystähän tässä muut kärkitiimit auttaa nyt oikein urakalla. Red Bull lähtee alta 100 kierrosta kerränneellä B-versiolla kauteen. Ja Ferrari laittaa runkoakin (törmäystestit uusittu) uusiksi vielä ennen Melbournen kisaa.

Tämä voisi antaa yllättäjille Mersu ja Lotus hyvät saumat tai sitten Mäkkäri kävelee ylivoimaisen helppoon kaksoisvoittoon... Jännäksi menee.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Veikkaajat eivät usko suuriin muutoksiin voimasuhteissa. Unibetin tämänhetkiset kertoimet tulevalle kaudelle:



Red Bull Racing 1,70
McLaren 2,50
Ferrari 6,50
Mercedes GP 20,00
Team Lotus 25,00
Force India 100,0
Sauber 150,0
Toro Rosso 250,0
Williams 300,0
Caterham 1 000
HRT F1 Team 1 000
Marussia 1 000

*********
Vettel, S 1,80
Alonso, F 4,50
Hamilton, L 5,50
Button, J 7,00
Webber, M 12,00
Räikkönen, K 17,00
Rosberg, N 25,00
Schumacher, M 30,00
Massa, F 60,00
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
F1technical.net forumilla arveltiin tämmöiset budjetit talleille viime/täksi kaudeksi

1] Ferrari: €440m (Same budget since 2008, 2012 will see it go down to €300m)
2] McLaren: €320m (Down €5m on 2010, 2012 will see it go down to €285m)
3] Red Bull: €285m (up €40m on 2010, will stay same for 2012)
4] Mercedes: €225m (up €40m on 2010, will stay same for 2012)
5] Lotus: €185m (down €40m on 2010, uncertain for 2012)
6] Williams: €140m (down €40m on 2010, will stay same for 2012)
7] Force India: €135m (up €10m on 2010, will drop to €130m for 2012)
8] Sauber: €125m (up from €75m in 2010, will stay same in 2012)
=] Toro Rosso: €125m (up €15m from 2010, will increase to €140m in 2012)
10] Caterham: €120m (€20m up on 2010, however 2012 will see this riase to a minimum of €150m)
11] Virgin: €66m (up from €45m in 2010, this is expected to rise to €85m for 2012)
12] Hispania: €55m (up from a €38.6m budget, expected to rise to a budget of arround €65m to €70m in 2012)​
 
Viimeksi muokattu:
Ylös