Voimasuhteet kaudella 2004

Nosferatu

Member
Liittynyt
19.10.2003
Viestit
16
Sijainti
Elimäki
Vaikea lähteä spekuloimaan mutta luulempa, että Williams tulee olemaan ykkönen. McLaren on täysi kysymysmerkki. En usko, että Ferrari tulee kovinkaan paljoa tasoaan menettämään varsinkaan jos Bridgestone saavuttaa vähänkään Michelinin etumatkaa.. Jos eroa renkaisiin tulee lisää, BAR tulee taistelemaan vahvasti Toyotan kanssa viidennestä paikasta Renaultin perässä. BAR:in autohan oli jo tällä kaudella keskikastin autoista ehkä paras, mutta Michelineillä BAR olisi ollut selvempi vitonen.
Sauber tulee ottamaan myös kohtalaisen määrän pisteitä, mutta Minardi ja ehkä myös Jordan tulee jäämään pisteittä.. Jaguar ei myöskään erityisesti tule vakuuttamaan.

Elikkä veikkaan erojen olevan tätä luokkaa (voitot suluissa):

1. Williams (8)
2. McLaren (4)
3. Ferrari (5)

4. Renault (1)

5. Toyota
6. BAR

7. Sauber
8. Jaguar

9. Jordan

10. Minardi
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Calvin:
Ferrari 4ever:
Tosin monien mielestä Mclarenilla oli paras aerodynaminen paketti v-2001 mutta ongelmat moottorin kanssa romahduttivat homman.
No lähinnä Sumifanien mielestä, tunnetuista syistä. Jotain Mäkin 2001 aeropaketista kertoo se että talli aloitti vanhanaikaisella litteällä etusiivellä ja kun se ei toiminut (uudet säännöt muuttivat tätä) niin Interlagosista eteenpäin käytettiin Ferrarilta kopioitua siipeä. Aeropaketti oli kuitenkin jo pilalla, se kun suunnitellaan kokonaisuutena.

Ferrari meni teknologiassa kärkeen vuonna 2000, tai oikeastaan jo 1999 lopussa. 2000 oli Ferrarilla paras aerodynamiikka (downforce/drag -suhde) sekä tietysti moottori (tehokkain). Näistä on tullut joitakin vahvistuksia viime vuosina kun Ferrarin väkeä on siirtynyt muihin talleihin, erityisesti McLarenille jolloin ollaan voitu tehdä vertailuja menneitten vuosien autojen teknisten yksityiskohtien tiimoilta.

Pieni yllätys tuli 2001 kun BMW menikin Ferrarin edelle moottoripuolella, ja on siellä ilmeisesti edelleen. Mersuhan on vuoden 2000 jälkeen jäänyt yhä enemmän ja enemmän jälkeen, joskin 2003 onnistuivat katkaisemaan tuon trendin ja pitivät eron suunnilleen samana viime vuoteen verrattuna. Samoin voidaan olettaa että Mersu alkaa seuraavaksi kuromaan eroa kiinni ja ehkä myös menemään kärkeen, sen verran vahvaa on ollut rekrytointi BMW:ltä sekä taloudelliset panostukset viime aikoina.
Aikalailla samoin olen ymmärtänyt kuin Calvin tuossa. Macin yhtälöön pitää kuitenkin vielä lisätä rengassotkut ja niidenkin osalta vielä epäsymmetristen poisto aivan kalkkiviivoilla mikä pisti lumipalloefektinä epäonnistumiset liikkeelle - etenkin balanssissa.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Eiköhän Ferrarin juhlat ole nyt vihdoinkin juhlittu. Williams ja McLaren menevät ensi vuonna ohi.

McLaren on panostanut kovasti henkilöstöpuolelle värväämällä avainhenkilöjä BMW:n ja Ferrarin puolelta. (Werner, Tombazis) Nämä kaverit tulevat tekemään vielä ihmeitä mersun moottorille ja uudelle autolle.

Tänä vuonna McLarenilla on ollut selviä merkkejä nousta takaisin kärkeen. Vuosi 2004 tulee olemaan Kimin vuosi ja MP4-19 loistava auto. Davidistä ei ole Kimille päänvaivaa, paitsi ehkä siinä vaiheessa, kun cubeheadin pitäisi auttaa Kimiä. David jää nielemään Kimin pakokaasuja entistä suuremmalla marginaalilla kaudella 2004.

Williams tulee olemaan varmasti vahva. Etenkin moottoripuolella. Aerodynamiikka on kysymysmerkki. Tehokkaan moottorin tuoma etu menee harakoille, jos auto on aerodynamiikaltaan kuin traktori. Talli todellakin kaipaisi Neweyn ja Byrnen tasoista auton suunnittelijaa.

Mestaruustoiveet lepäävät Juan Pablo Montoyan hartioilla. Mestaruuteen tarvitaan kuitenkin tasaista suoritustasoa koko kauden ja siihen ei Monty ole vieläkään pystynyt. Lahjoja Pablolla on vaikka miten paljon, mutta typerät virheet kisoissa, eli toisin sanoen amatöörimäiset spinnaukset, on Montyn jätettävä pois. Lisäksi Montyn täytyy voittaa Ralf yhtä suurella marginaalilla kuin Kimi Davidin tai Michael Rubensin. Muuten ei mestaruutta tule.

Ferrarin ja Schumin vatsa on nyt täynnä. Makeaa on tullut nyt niin paljon, että sen sulatteluun menee ainakin ensi vuosi. Toki talli on varmasti mukana MM-taistossa. Merkki- ja kuljettajien mestaruus menevät nyt kuitenkin välillä muille. On suorastaan edesvastuutonta, että viime vuoden MURSKAAVA ylivoima annettiin ottaa lähes kiinni talven aikana. Kärjessä kuitenkin pysytiin, juuri ja juuri... Alamäki kuitenkin jatkuu.

Ferrari on kuitenkin aina Ferrari. Talli pystyy varmasti voittamaan kisoja jatkossakin. Byrne on Neweyn tasoinen auton suunnittelija, mutta nyt tarvitaan välivuosi uusien ideoiden kehittämiseen. Moottori on Ferrarilla ollut aina kunnossa ja ylivoimaisesti sarjan luotettavin, mutta tälläkin puolella tarvitaan nyt aikaa uusien ideoiden toteuttamiseen.

Renault voi olla kauden musta hevonen, mutta en usko, että ihmeitä tapahtuu, koska tallin pääsuunnittelijakin (Gascoyne) lähti Toyotalle. Moottoriinkin kaivattaisiin lisäpuhtia ja paljon.

Uskon, että mestaruus ratkeaa Kimin ja Juan Pablon kesken. Schumi tulee olemaan mukana myös, mutta ei kauden loppuun asti. Schumin/Ferrarin valtakausi tulee nyt kuitenkin (ainakin toistaiseksi) päättymään.

<small>[ 19-10-2003, 19:34: Message edited by: Karpow ]</small>
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Veikkisin BARia ensikauden yllättäjäksi, tiimiksi joka ohittaa teknisenhuippujohtajansa menettäneen Renaultin.

Ferrari, McLaren, Williams akseli saattaa kallistua mihin suuntaan tahansa vaikka pysyvätkin kaikki kolmen joukossa. Mutta jos joku ensikaudella dominoi se ei ole McLaren. Liikaa tasoitusta tulee konepuolelta.

Toyota ja Jaguar jatkavat satunnaista yllättämistä mutta muuten niistä ei Sauberin kanssa ole mihinkään.

Jordania ja Minardia ei viitsi mainita tässä yhteydessä, autosta ei tehdä nopeaa ilman suunnitteluosastoa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Toyotaa epäilen kauden yllättäjäksi. Moottori on jo ennestään ollut kunnossa, mutta nyt autokin saataneen parempiin kuosiin.
 
Ylös