Eiköhän Ferrarin juhlat ole nyt vihdoinkin juhlittu. Williams ja McLaren menevät ensi vuonna ohi.
McLaren on panostanut kovasti henkilöstöpuolelle värväämällä avainhenkilöjä BMW:n ja Ferrarin puolelta. (Werner, Tombazis) Nämä kaverit tulevat tekemään vielä ihmeitä mersun moottorille ja uudelle autolle.
Tänä vuonna McLarenilla on ollut selviä merkkejä nousta takaisin kärkeen. Vuosi 2004 tulee olemaan Kimin vuosi ja MP4-19 loistava auto. Davidistä ei ole Kimille päänvaivaa, paitsi ehkä siinä vaiheessa, kun cubeheadin pitäisi auttaa Kimiä. David jää nielemään Kimin pakokaasuja entistä suuremmalla marginaalilla kaudella 2004.
Williams tulee olemaan varmasti vahva. Etenkin moottoripuolella. Aerodynamiikka on kysymysmerkki. Tehokkaan moottorin tuoma etu menee harakoille, jos auto on aerodynamiikaltaan kuin traktori. Talli todellakin kaipaisi Neweyn ja Byrnen tasoista auton suunnittelijaa.
Mestaruustoiveet lepäävät Juan Pablo Montoyan hartioilla. Mestaruuteen tarvitaan kuitenkin tasaista suoritustasoa koko kauden ja siihen ei Monty ole vieläkään pystynyt. Lahjoja Pablolla on vaikka miten paljon, mutta typerät virheet kisoissa, eli toisin sanoen amatöörimäiset spinnaukset, on Montyn jätettävä pois. Lisäksi Montyn täytyy voittaa Ralf yhtä suurella marginaalilla kuin Kimi Davidin tai Michael Rubensin. Muuten ei mestaruutta tule.
Ferrarin ja Schumin vatsa on nyt täynnä. Makeaa on tullut nyt niin paljon, että sen sulatteluun menee ainakin ensi vuosi. Toki talli on varmasti mukana MM-taistossa. Merkki- ja kuljettajien mestaruus menevät nyt kuitenkin välillä muille. On suorastaan edesvastuutonta, että viime vuoden MURSKAAVA ylivoima annettiin ottaa lähes kiinni talven aikana. Kärjessä kuitenkin pysytiin, juuri ja juuri... Alamäki kuitenkin jatkuu.
Ferrari on kuitenkin aina Ferrari. Talli pystyy varmasti voittamaan kisoja jatkossakin. Byrne on Neweyn tasoinen auton suunnittelija, mutta nyt tarvitaan välivuosi uusien ideoiden kehittämiseen. Moottori on Ferrarilla ollut aina kunnossa ja ylivoimaisesti sarjan luotettavin, mutta tälläkin puolella tarvitaan nyt aikaa uusien ideoiden toteuttamiseen.
Renault voi olla kauden musta hevonen, mutta en usko, että ihmeitä tapahtuu, koska tallin pääsuunnittelijakin (Gascoyne) lähti Toyotalle. Moottoriinkin kaivattaisiin lisäpuhtia ja paljon.
Uskon, että mestaruus ratkeaa Kimin ja Juan Pablon kesken. Schumi tulee olemaan mukana myös, mutta ei kauden loppuun asti. Schumin/Ferrarin valtakausi tulee nyt kuitenkin (ainakin toistaiseksi) päättymään.
<small>[ 19-10-2003, 19:34: Message edited by: Karpow ]</small>